  • 41. Data: 2009-04-08 20:59:17
    Temat: Re: [Citibank]Upadek kart na podpis
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Olgierd pisze:
    > Nie, tak właśnie jest, to na banku spoczywa ciężar dowodu, iż doszło do
    > naruszenia zasad bezpieczeństwa przez klienta. Dopóki tego nie zrobi,
    > działa domniemanie, że klient jednak prawidłowo zabezpieczył dane karty.

    Doszło do nieuprawnionej transakcji. Transakcja została autoryzowana
    PINem, który zna tylko posiadacz karty. Wniosek : PIN został ujawniony
    przez posiadacza karty, bo nikt inny tego nie mógł dokonać. A czy
    posiadacz dał sobie ten PIN podejrzeć czy też komuś go przekazał to już
    ma znaczenie dalsze.

    --
    Mithos

  • 42. Data: 2009-04-08 21:03:57
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 08 Apr 2009 22:59:17 +0200, Mithos napisał(a):

    > Doszło do nieuprawnionej transakcji. Transakcja została autoryzowana
    > PINem, który zna tylko posiadacz karty. Wniosek : PIN został ujawniony
    > przez posiadacza karty, bo nikt inny tego nie mógł dokonać.

    No nie wiem skąd taki wniosek. Przepisy wyraźnie mówią o
    odpowiedzialności klienta w przypadku ujawnienia poufnego kodu, a nie:
    ogólnej odpowiedzialności.

    > A czy
    > posiadacz dał sobie ten PIN podejrzeć czy też komuś go przekazał to już
    > ma znaczenie dalsze.

    Są jeszcze inne przypadki. I owszem, ma to znaczenie bardzo duże.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.bblog.pl [Lege Artis]

  • 43. Data: 2009-04-08 21:07:50
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Olgierd pisze:
    > No nie wiem skąd taki wniosek. Przepisy wyraźnie mówią o
    > odpowiedzialności klienta w przypadku ujawnienia poufnego kodu, a nie:
    > ogólnej odpowiedzialności.

    Wniosek wynika stąd, że nikt inny PINu ujawnić nie mógł. Nie da się go
    odczytać z karty, ani w żaden inny sposób (chyba, że telepatycznie). Tak
    więc ujawnić go może tylko posiadacz karty. Skoro więc dochodzi do
    ujawnienia PINu to kto jest temu winny ?

    > Są jeszcze inne przypadki. I owszem, ma to znaczenie bardzo duże.

    Owszem ale tak jak pisałem (w tej konkretnej dyskusji) ma to znacznie
    dalsze.

    --
    Mithos

  • 44. Data: 2009-04-08 21:33:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> writes:

    > Prasa - oraz ta grupa - jest pelna przykladow odrzucenia reklamacji
    > fraudow MO/TO/IO, gdzie podano wylacznie dane wybite na karcie...

    To prawda, ale jakbysmy mieli tylko o tym myslec, to chyba nikt nie
    uzywalby kart (przynajmniej takich pozwalajacych na MO/TO/IO, zreszta
    nigdy nie wiadomo dokladnie ze jakas karta nie pozwala i nagle nie
    zacznie).

    Trzeba glosowac nogami, a poszkodowani powinni uzyskiwac sprawiedliwosc
    przed sądem.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 45. Data: 2009-04-08 21:34:41
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Mithos <f...@a...pl> writes:

    > Dlatego właśnie autoryzacja PINem jest niebezpieczna.

    Jaka tam zaraz autoryzacja. PIN to tylko dodatkowe, slabe
    zabezpieczenie, ktore eliminuje niektore mozliwe fraudy.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 46. Data: 2009-04-08 21:40:07
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Mithos <f...@a...pl> writes:

    > Dyskutujemy normalnie czy w ten sposób ?

    Taka jest po prostu prawda, i to nie ta moskiewska.
    Mozna prawde akceptowac lub nie, to wiele nie zmienia.

    > Ale tak nie jest.

    Jest, nie jest - zalezy od karty. Sa takie, ze jest wlasnie tak.
    Sa tez takie zawsze "na podpis" (takze przy chipie) - gorsze wyjscie
    IMHO.

    > Jeśli bank nie odpowiada to kto odpowiada ?

    Druga strona - sklep, albo w wyjatkowych okolicznosciach acquirer.

    > Domyślnie to klient
    > ujawnił PIN. W jaki klient wykaże, iż tego nie zrobił tj. że nie jest
    > wielbłądem ?

    Co to jest domyslnie? Domyslnie to bank moze odmownie odpowiadac na
    wszelkie pisma, ale to nie bank jest ostateczna instancja.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 47. Data: 2009-04-08 21:53:04
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

> [...]
    > więc ujawnić go może tylko posiadacz karty. Skoro więc dochodzi do
    > ujawnienia PINu to kto jest temu winny ?

    Wiesz. PIN to tylko 10.000 kombinacji. Do tego masz 3 próby, co redukuje
    tą liczbę do 3.333. W dużego lotka prawdopodobieństwo trafienia szóstki
    wynosi blisko 1/19.000.000, a jednak ludzie w odniesieniu do całej populacji
    całkiem często ją trafiają. Statystycznie rzecz biorąc (zakładając, że w
    Polsce wydano np. 10.000.000 kart) aż tysiąc osób posiada taki sam pin jak
    Ty. Klient może stać na stanowisku, że widocznie komuś udało się ten numer
    odgadnąć - i niech bank udowodni, że było inaczej.
    Czwórkę w ekspress lotka o 50% trudniej trafić, niż PIN karty w 3
    próbach. Żeby było śmieszniej np. we wtorkowym losowaniu czwórkę trafiło 186
    osób. Gdyby obstawiali PIN twojej karty (mając po 3 próby), to statystycznie
    rzecz biorąc trafiło by go blisko trzysta osób.

  • 48. Data: 2009-04-08 21:56:03
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> napisał w
    wiadomości news:grj6bq$vfa$1@news.task.gda.pl...

    > redukuje tą liczbę do 3.333. W dużego lotka prawdopodobieństwo
    > trafienia szóstki wynosi blisko 1/19.000.000, a jednak ludzie w
    > odniesieniu do całej populacji całkiem często ją trafiają.

    Powyższe pisałem z pamięci.
    Prawdopodobieństwo to wynosi dokładnie 1/13.983.816.

  • 49. Data: 2009-04-08 22:20:38
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Marcin Wasilewski pisze:
    > Powyższe pisałem z pamięci.
    > Prawdopodobieństwo to wynosi dokładnie 1/13.983.816.

    Powodzenia z taką argumentacją przed sądem. Ewentualna analogia do lotto
    zapewne również sprawi, iż sąd będzie patrzył na argumentującego bardzo
    przychylnie.

    --
    Mithos

  • 50. Data: 2009-04-08 22:28:45
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Krzysztof Halasa pisze:
    > Co to jest domyslnie? Domyslnie to bank moze odmownie odpowiadac na
    > wszelkie pisma, ale to nie bank jest ostateczna instancja.

    Posiadacz karty to jedyna osoba, która zna PIN. Tak więc kto może owy
    PIN ujawnić ? Jedyna poprawna odpowiedź to : posiadacz karty.

    --
    Mithos