  • 1. Data: 2007-01-12 09:36:07
    Temat: Czy istnieje ryzyko kursowe na kredytach długo terminowych?
    Od: "Michał Asman" <b...@a...com.pl>

    Jaki jest potrzebny kurs żeby w ogóle stracić możemy wylczyć sami?

    Przed zaciągnięciem kredytu musimy poprosić o symulacje kredytu w
    złotych i we frankach szwajcarskich.

    Załóżmy, że bierzemy np. 100 tys. zł na 30 lat

    Przy oprocentowaniu w złotych 5,3 proc. zapłacimy ratę 555,30 zł.

    We frankach przy oprocentowaniu 3,20 proc. - 432,47 zł. Dzielimy
    ratę kredytu w CHF przez kurs kupna franka, 2,3932 zł (432,47 = rata
    180,71 CHF). Następnie ratę kredytu w PLN 555,30 zł dzielimy przez
    ratę w CHF (555,30/180,71 = 3,0729 zł). Co otrzymujemy? 3,0728 kurs
    sprzedaży minus kurs uruchomienia 2,3932 zł daje nam wzrost kursu o
    0,6797 zł.

    Czyli Frank szwajcarski musiałby zdrożeć od kursu uruchomienia do
    kursu sprzedaży o 0,6797 zł, by się nie opłacał. Czyli 1 Frank
    Szwajcarski musiałby kosztować 3,0729 zł (1 EURO kosztowałoby wtedy
    4,6094 zł). Jest to jednak niemożliwe, bo wtedy kredyty w
    złotówkach z 5,65 proc. zdrożałyby na ponad 35 proc.!

    Też przez wysokie kursy wzrósłby deficyt budżetowy i zadłużenie
    państwa wzrasta( koszty spłaty długu i odsetek rosną, gdy osłabia
    się złoty. Od 7 czerwca do 03 lipca 2006r. nasza waluta straciła w
    stosunku do EURO około 10 groszy. Według szacunków dr. Wojciecha
    Misiąga z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, osłabienie
    złotego o 1 grosz powoduje, że dług zagraniczny rośnie o około 230
    mln zł. Z tego powodu w ciągu niespełna miesiąca zobowiązania
    zagraniczne zwiększyły się w przeliczeniu na złote, co najmniej o
    2,3 mld.)

    Po analizach kursów można, więc wnioskować, że różnica między
    kursem kupna, a kursem sprzedaży nie jest stratą dla klienta.

    Michał Asman

  • 2. Data: 2007-01-12 09:53:17
    Od: RobertS <r...@x...pl>

> [...]
    > 4,6094 zł). Jest to jednak niemożliwe, bo wtedy kredyty w
    > złotówkach z 5,65 proc. zdrożałyby na ponad 35 proc.!

    Skąd wziąłeś wartość euro przy takim kursie franka? Przeciez euro nie
    jest z frankiem powiązane na sztywno chociaz pomiedzy kursami zachodza
    oczywiscie korelacje...
    Skad te 35% dla kredytu zlotowkowego?

> [...]
    > państwa wzrasta( koszty spłaty długu i odsetek rosną, gdy osłabia
    > się złoty. Od 7 czerwca do 03 lipca 2006r. nasza waluta straciła w
    Po co przytaczasz takie stare dane?

    > Po analizach kursów można, więc wnioskować, że różnica między
    > kursem kupna, a kursem sprzedaży nie jest stratą dla klienta.

    ???
    Wyobraz sobie, ze zaciagnąłeś kredyt w PLN denominowany w CHF. Złote
    przeliczone na franka po kursie kupna. Nastepnie po miesiacu chcesz
    splacic caly kredyt (dostales super fajny spadek). Splacisz go juz po
    kursie sprzedazy waluty, a wiec stracisz na tym ok. 5% (spread walutowy)
    kwoty kredytu, nie liczac naliczonych odsetek, prowizji itp...
    To nie jest strata dla klienta?

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 3. Data: 2007-01-12 19:40:19
    Od: "Michał Asman" <b...@a...com.pl>

    RobertS napisał(a):

> [...]
    >
    > Skąd wziąłeś wartość euro przy takim kursie franka? Przeciez euro nie
    > jest z frankiem powiązane na sztywno chociaz pomiedzy kursami zachodza
    Odpowiedz:

    Radzę porównać, jak te waluty zachowywała się w stosunku do siebie
    w ostatnich latach. Można to zrobić w łatwy sposób i to samemu.
    Wystarczy podzielić kurs euro przez kurs franka otrzymamy za 1 Euro
    około 1,5 CHF. Taką operację można przeprowadzać obojętbie kiedy
    chcemy. Z tego obliczenia zobaczymy, że stosunek walut, pozostaje
    mniej więcej taki sam. Różnice występują tylko na Drugim i trzecim
    miejscu po przecinku bez względu na kurs Euro do Dolara. Czyli jak
    Euro zyskuje lub traci do Dolara tak samo reaguje Frank Szwajcarski do
    Dolara zachowując te same proporcje do Euro
    Z skąd te 35% dla kredytu zlotowkowego?
    kiedy przecież waluta zostaje zdeprecjonowana, pojawia się ryzyko
    inflacyjne, na które większość banków centralnych zareagowałaby
    podniesieniem stóp procentowych, by utrzymać niską inflację. I
    wówczas pojawia się poważniejszy problem spowodowany przez wyższy
    koszt finansowania rozwoju i tworzenia miejsc pracy. Jak to miało
    miejsce w 2004 roku, gdy RPP była zmuszona podnieść stopy
    procentowe, w celu uniknięcia wysokiej inflacji? Jak by kurs utrzymał
    się dłużej, RPP musiałaby bardziej je podnosić?

    > Po co przytaczasz takie stare dane?

    jakie stare dane jest przykład jak kurs wpływa na zadłużenie
    Pańswa,

    Chcąc spełnić wymogi do wymiany naszej waluty na EURO, wraz z
    utrzymaniem niskiej inflacji czy kursy powinny się cofać sprzed 2000
    roku a nie rosnąć w górę???
    Przeanalizujmy okres, który minął:
    Przed 2000 rokiem, kiedy rosła inflacja, nasza waluta traciła na
    wartości oszczędzaliśmy w tedy dewizie, ale jeśli od 2000 roku
    mówi się, że inflacja ma spadać to rynek reaguje na odwrót, czyli
    nasza waluta powinna się umacniać (patrz średnie kursy Euro)
    Trzeba pamiętać, że kurs w granicach 3,6 zł do około 4 zł za l
    EURO utrzymywał się do lutego 2003 roku, Na silnego złotego jednak
    skarżyli się polscy przedsiębiorcy, że utrudnia im on eksport.
    Rząd twierdzi, że jest on zbyt mocny - na czym cierpi nasza
    gospodarka.
    Więc interwencja w celu osłabienia polskiej waluty doprowadziła aż
    do kursu 4,8 zł za 1 Euro. Pytanie jest:, na jakiej podstawie polscy
    przedsiębiorcy i Rząd stwierdził przewartościowanie kursu złotego
    jak wahania kursowe od 2000 roku do 2003 utrzymywały się w
    dłuższych okresach czasu w granicach od 3,5 do 4 zł za 1 Euro.
    Doprowadzono w ten sposób do przekroczenia zadłużenia państwa, oraz
    wzroście deficytu, a było to sprzeczne z wymogami do przyjęcie do,
    ERM-2 . Rzecznicy Rady UE wskazują m.in. na potrzebę zrównoważenia
    finansów publicznych (w tym niski deficyt budżetowy) i zadłużenie
    państwa. Istotne jest także obniżenie inflacji oraz poziomu
    bezrobocia poprzez większą elastyczność zasad zatrudnienia.

    Można, więc wnioskować ze brak popytu wewnętrznego, bo wszystko na
    to wskazuje chciano zastąpić eksportem. Pobudzono gospodarkę, ale na
    tzw. papierze. Co to za sztuka kupić towar, za np. l Euro =4 zł, a
    potem doprowadzić żeby w krótkim czasie kosztowało l Euro=4,6zł?
    Czy 5 zł?
    Wszystko się opłaca, ale do czasu, kiedy przecież waluta zostaje
[...]
    Dziś sytuacja się powtarza
    Zakładam, że kurs przy wymianie może się kształtować maksymalnie
    w granicach około 3 zł za 1 Euro, czyli za 1 Frank Szwajcarskiego
    będziemy płacić 2 zł

> [...]
    > kursie sprzedazy waluty, a wiec stracisz na tym ok. 5% (spread walutowy)
    > kwoty kredytu, nie liczac naliczonych odsetek, prowizji itp...

    Ř RobertS

    Jesteś w błędzie
    Obojętnie kiedy go będziesz wcześniej spłacał to i tak będziesz
    ponosił mniejsze koszty od kredytu w PLN.
    Radze do kapitału który spłacasz dodać wszystkie raty które
    zapłaciłeś od początku kredytu.
    Po drugie to jak ja dostał bym spadek to bym nie spłacał wcześniej
    kredytu, tylko wpłacił na lokatę w Banku lub zainwestował w
    fundusze inwestycyjne np. stabilnego wzrostu,

    Po co więc pożyczkobiorca miałby spłacić kredyt jednorazowo w
    całości
    np. po roku., Czy ewentualnie spłacać szybko kredyt jak mu się to
    nie opłaca, bo nie miał by, co oszczędzać? Przecież zyski z
    oszczędności przewyższają koszty kredytu im dłużej poddajesz tym
    więcej zyskujesz, bo stać cię więcej oszczędzać na emeryturę,
    dlatego w Anglii czy w Sanach żyją na kredytach.
    Co robią Polacy likwidują swoje zyski z funduszy żeby mieć tylko o
    0,2% mniejsze oprocentowanie i nie widza, że ich zyski roczne
    przewyższają koszt kredytu, który chcą zaciągać?
    Analizując poniższe wyniki :
    zyski z funduszy stabilnego wzrostu już po 5 latach spłacają nam
    koszty kredytu po 40 latach jego spłaty.
    Zyski z funduszy akcji po 5 latach to spłacają nam koszty kredytu po
    80 latach jego spłaty.
    Wyniki funduszy z 5 lat
    Stabilnego wzrostu
    Arka BZ WBK Stabilnego Wzrostu (PLN) 86,30%
    PKO/Credit Suisse Stabilnego Wzrostu (PLN) 61,44%
    Zrównoważone
    ING Zrównoważony (PLN) 112,12%
    PKO/Credit Suisse Zrównoważony (PLN) 89,78%
    Akcyjne (polskie)
    Arka BZ WBK Akcji (PLN) 234,01%
    PKO/Credit Suisse Akcji (PLN) 167,58%
    Michał asman

  • 4. Data: 2007-01-12 23:18:13
    Od: "Olo" <a...@w...pl>

    Spred ma istotne znaczenie w koszcie kredytu walutwego - RpbertS ma 100%
    racji i nie ma co tworzyć nowych teori.

    Co do funduszy inwestycyjnych to masz racje - warto inwestować a nie
    nadpłacać kredyt - tylko tyle że w dojrzałych gospodarkach przecietny zysk z
    inwestycji 10 letniej z f.akcji to 11-12%.
    Wyniki które były u nas to pewnego rodzaju anomalia. W długim okresie ( a
    odnosimy sie do kredytu długoterminowego) nie ma szans na takie zyski.

    Pozdrawiam - Olo

  • 5. Data: 2007-01-13 00:53:46
    Od: "Olo" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Olo" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nadpłacać kredyt - tylko tyle że w dojrzałych gospodarkach przecietny zysk
    > z inwestycji 10 letniej z f.akcji to 11-12%.

    Oczywiście rocznie 11-12

  • 6. Data: 2007-01-13 11:55:35
    Od: "Michał Asman" <b...@a...com.pl>

    RobertS napisał(a):

> [...]
    > kursie sprzedazy waluty, a wiec stracisz na tym ok. 5% (spread walutowy)
    > kwoty kredytu, nie liczac naliczonych odsetek, prowizji itp...

    Porównanie w kosztach kredytu w CHF do kredytu w PLN zaciągniętego
    w styczniu 2001 roku
    Analiza w kosztów:
    Koszt kredytu w
    złotówkach od stycznia 2001 do grudnia 2006. w przykładowej kwocie
    100 000 zł zaciągniętego na 30 lat zakładając kredyt ze zmienna
    stopą procentową w PLN:
    Do dziś zostało by nam
    do spłaty przy 60 racie spłaty tego kredytu 97 663,22 zł kapitału,
    do którego dodajemy raty odsetkowo kapitałowe, które
    byśmy/zapłaciliśmy od początku kredytu w wysokości 61 716,76zł to
    nam daje 159 379,98zł całkowity koszt kredytu.
    Koszt kredytu we Frankach szwajcarskich od stycznia 2001 do kwietnia
    2006. w przykładowej kwocie 100 000 zł zaciągniętego na 30 lat
    zakładając kredyt ze zmienna stopą procentową w CHF:

    Do dziś zostało by nam do spłaty przy 60 racie tego
    kredytu po przeliczając franki na złotówki 89 442,20 zł kapitału,
    do którego dodajemy raty odsetkowo kapitałowe, które
    byśmy/zapłaciliśmy od początku kredytu w wysokości 30 398,89zł to
    nam daje 119 841,09 zł całkowity koszt kredytu.
    Porównując koszty obuch kredytów zaoszczędziliśmy na kredycie
    dewizowym około 40 000 zł

    michał asman