  • 11. Data: 2011-09-20 17:17:27
    Temat: Re: Czy w Polskich bankach sa pieniadze pewne?
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 20.09.2011 19:02, Przemyslaw Kwiatkowski wrote:

    > No... Potrzebna jest właśnie ta zgoda. :-)

    > To drugie raczej nie istnieje. To pierwsze zapewne też nie w wersji
    > "detalicznej/manualnej". Spodziewam się, że wymagana jest przesyłanie
    > dyspozycji w formie jakichś specyficznych odpowiednio zaszyfrowanych
    > komunikatów.
    > Gdyby obsługa NBP przez www była możliwa, to pewnie takie instytucje jak
    > urzędy, czy sądy zakładałyby tam konta. A przecież korzystają oni z kont
    > w komercyjnych bankach (no, oprócz skarbówek i zusu...)

    Najwyrazniej Prezes zgody nie dal[1], wiec sa na lasce bankow
    komercyjnych :)
    Instytucje czy urzedy ciezko podciagnac pod rachunek budzetu panstwa;
    skarbowki czy ZUS to jakby bezposrednio budzet.

    Rozdział 7
    Prowadzenie rachunków bankowych
    Art. 51. 1. NBP prowadzi rachunki:
    1) banków;
    2) budżetu państwa;
    3) Bankowego Funduszu Gwarancyjnego;
    3a) Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej - dla celów
    przeprowadzania rozliczeń, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia
    14 grudnia 1995 r. o spółdzielczych kasach oszędnościowo-kredytowych
    (Dz. U. z 1996 r. Nr 1, poz. 2, z późn. zm.1));
    4) innych osób prawnych, za zgodą Prezesa NBP.

    [1] http://www.nbp.pl/home.aspx?f=/akty_prawne/ustawa_o_
    nbp.html

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 12. Data: 2011-09-20 19:56:53
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 20 Sep 2011 19:02:38 +0200, Przemyslaw Kwiatkowski napisał(a):

> [...]
    > "detalicznej/manualnej". Spodziewam się, że wymagana jest przesyłanie
    > dyspozycji w formie jakichś specyficznych odpowiednio zaszyfrowanych

    Bez przesady, to by było średniowiecze :)

    Szybkie zapytanie do Google ujawniło takie coś:
    http://serwis.enbepe.pl/index.jsp?link=/wiecejInform
    acji.jsp

    Samo https://www.enbepe.pl nie wpuszcza, pewnie już do samego nawiązania
    połączenia trzeba mieć odpowiedni certyfikat.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 13. Data: 2011-09-20 22:13:06
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Borys Pogoreło pisze:

    > Bez przesady, to by było średniowiecze :)

    Czemu? Wszak korzystają z tego tylko specjalizowane molochy, jak zus,
    które mają swoje własne - skomplikowane i rozrośnięte - systemy
    komputerowe, które spokojnie mogą mieć zaimplementowane odpowiednie (i
    całkowicie nieprzenośne) protokoły wymiany komunikatów z NBP.

    Ha! :-)

    --
    MiCHA

  • 14. Data: 2011-09-20 22:18:25
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 21 Sep 2011 00:13:06 +0200, Przemyslaw Kwiatkowski napisał(a):

> [...]
    > komputerowe, które spokojnie mogą mieć zaimplementowane odpowiednie (i
    > całkowicie nieprzenośne) protokoły wymiany komunikatów z NBP.

    Znalazłem raport z działalności NBP z 2002 roku, gdy wprowadzali ten
    enbepe. Już wtedy obsługiwali ponad 1000 podmiotów, zaś nowością była
    obsługa Sanepidu. Trzeba by sprawdzić dzisiejsze dane, ale nie sądzę, by
    ubyło :)

    Nigdzie jednak w sprawozdaniach i raportach nie znalazłem informacji o
    liczbie podmiotów "z zewnątrz" (z zezwolenia prezesa).

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 15. Data: 2011-09-20 22:31:09
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Tomasz Chmielewski pisze:

    > Najwyrazniej Prezes zgody nie dal[1], wiec sa na lasce bankow
    > komercyjnych :)

    No, zawsze jest jeszcze BGK... :-)
    Np. różnorakie agencje rolnicze mają rachunki właśnie w BGK, ale już
    takie miasto stołeczne Warszawa korzysta z usług Handlowego.

    > Instytucje czy urzedy ciezko podciagnac pod rachunek budzetu panstwa;
    > skarbowki czy ZUS to jakby bezposrednio budzet.

    E tam. Czym takie miasto Warszawa różni się od US? Też zbiera podatki i
    różnego rodzaju opłaty i niewątpliwie dysponuje pieniędzmi, stanowiącymi
    część budżetu państwa. (Choć naturalnie to jest ta część "samorządowa",
    a nie "państwowa" i pewnie tu leży pies pogrzebany...)

> [...]
    > (Dz. U. z 1996 r. Nr 1, poz. 2, z późn. zm.1));
    > 4) innych osób prawnych, za zgodą Prezesa NBP.
    ^^^^^^^^^^^^

    No i jeszcze jest problem osobowości prawnej miasta. Czy Warszawa jest
    osobą prawną? Chyba nie... Choć z drugiej strony - urząd skarbowy chyba
    też nie... A może?

    --
    MiCHA

  • 16. Data: 2011-09-21 00:42:19
    Od: "Krzysiek" <K...@i...pl>

    czyli mozna spac spokojnie.

    pozdrawiam

  • 17. Data: 2011-09-21 11:03:10
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Wed, 21 Sep 2011 00:31:09 +0200, Przemyslaw Kwiatkowski
    <m...@m...waw.pl> wrote:

    >No i jeszcze jest problem osobowości prawnej miasta. Czy Warszawa jest
    >osobą prawną? Chyba nie... Choć z drugiej strony - urząd skarbowy chyba

    http://bip.warszawa.pl/Menu_podmiotowe/Warszawa/defa
    ult.htm

    "Miasto stołeczne Warszawa posiada osobowość prawną, a jego
    samodzielność podlega ochronie sądowej."