  • 21. Data: 2014-09-15 14:29:51
    Temat: Re: Debet a konto oszczędnościowe.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w wiadomości
    "J.F." 54130bf8$0$26852$6...@n...neostrada.pl

    >Inny bank zapewne będzie żył tak samo bez
    >względu na to, co uczyni klient ćwierćbanku. ;)

    No to tak z ciekawosci - mbank:

    2. Transakcje kartowe bezgotówkowe moga byc dokonywane bez
    uwzgledniania wartosci salda dostepnego Rachunku, do

    którego Karta została wydana. Saldo dostepne Rachunku zostanie
    pomniejszone dopiero w chwili rozliczenia transakcji

    kartowej. W takim przypadku, na Rachunku moe powstac saldo debetowe.

    § 71

    1. Posiadacz Rachunku zobowiazany jest do zapewnienia na Rachunku
    srodków niezbednych do pokrycia opłat i prowizji,

    o których mowa w § 70 ust. 1.

    2. Bank zastrzega sobie prawo do obcia5ania Rachunku kwotami nale5nych
    opłat i prowizji. Pobranie nale5nych opłat i

    prowizji mo5e spowodowac powstanie salda debetowego.

    3. Powstanie salda debetowego, o którym mowa w ust. 2, stanowi ra5ace
    naruszenie niniejszego Regulaminu i jako

    wa5ny powód stanowi podstawe wypowiedzenia przez Bank Umowy.

    § 80

    1. W przypadku powstania salda debetowego, Bank pobiera nalicza i
    pobiera odsetki za okres utrzymywania sie salda

    debetowego.

    2. Odsetki sa naliczane od dnia operacji powodujacej powstanie salda
    debetowego do dnia poprzedzajacego wpłate

    likwidujaca to saldo włacznie według stopy procentowej obowiazujacej w
    Banku i podawanej do wiadomosci w Tabeli

    stóp procentowych.

    § 81

    Bank zawiadamia Posiadacza Rachunku o powstaniu salda debetowego na
    Rachunku za posrednictwem serwisu

    transakcyjnego Banku.

    § 83

    1. Posiadacz Rachunku zobowiazany jest do sprawdzania salda Rachunku
    nie rzadziej ni5 raz w miesiacu oraz

    niezwłocznej spłaty powstałego salda debetowego.

    2. W przypadku braku wpłaty na Rachunek, na którym wystapiło saldo
    debetowe, Bank jest uprawniony do pobrania

    naleznosci niespłaconych w terminie 30 dni od dnia jego powstania
    poprzez obcia5enie innych Rachunków

    prowadzonych w Banku na rzecz Posiadacza Rachunku, z odpowiednim
    zastosowaniem postanowien § 48 niniejszego

    Regulaminu regulujacego zasady przewalutowan.

    3. Posiadacz Rachunku upowa5nia Bank do pobrania niespłaconych w
    terminie nale5nosci z innych Rachunków

    prowadzonych na jego rzecz. Niniejsze upowa5nienie jest nieodwołalne i
    nie wygasa w przypadku smierci Posiadacza

    Rachunku.

    Innymi slowy - klient sam sobie winien, a bank sobie prawo
    zagwarantowal w umowie :-)

    Choc legalnosc par 83.3 moze budzic watpliwosci - kto tu biegly w
    prawie bankowym i nie tylko ? :-)

    J.

  • 22. Data: 2014-09-15 16:40:47
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5416dbc1$0$2224$6...@n...neostrada.pl

    > 1. Posiadacz Rachunku zobowiazany jest do sprawdzania salda Rachunku nie rzadziej
    ni5 raz w miesiacu oraz

    Dobrze, że nie 5 razy na dobę. ;)

> [...]

    Posiadacza Rachunku.

    > Innymi slowy - klient sam sobie winien, a bank sobie prawo zagwarantowal w umowie
    :-)

    ---> Ale to mBank. Pytanie, czy tak samo jest z ćwierćbankiem. <----

    Jak widać -- raczej nie ma ogólnego (państwowego)
    prawa do zabierania forsy z innych rachunków, choć
    ja bym wolał taką sytuację:

    -- jest termin spłaty KK, bank zabiera z tego, z czego może
    (na dodatek bez zabierania mi możliwości odlania bezpłatnego)
    o ile może zabrać

    Wówczas bym wpłacił na oszczędne na tydzień wcześniej i miałbym spokój.

    Gdyby takie ogólne prawo było -- mBank by tego nie wprowadzał
    do swego regulaminu, chyba, że jakieś inne ogólne prawo nakazuje
    wprowadzenie tego czegoś...

    Żaden bank nie wprowadza do regulaminu:

    -- zabrania się bicia ludzi [nie dotyczy Boniego]
    -- bank wypłaca forsę legalną/niepodrabianą
    -- wpłatomat nie przyjmuje banknotów
    nasączonych materiałami wybuchowymi
    -- zakłada się, że pracownik banku nie
    będzie wkładał rąk pod spódnice
    atrakcyjnych klientek

    -=-

    Jeśli prawa ogólnego nie ma i nie ma prawa ćwierćbanku
    (zaakceptowanego przez klienta) ćwierćbank nie może tak
    postąpić.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 23. Data: 2014-09-15 18:41:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w wiadomości
    "J.F." 5416dbc1$0$2224$6...@n...neostrada.pl
    >Dobrze, że nie 5 razy na dobę. ;)

    Jak nie chce placic odsetek, to lepiej 5 razy na dobe.
    Albo trzymac wystarczajace saldo :-)

    >---> Ale to mBank. Pytanie, czy tak samo jest z ćwierćbankiem.
    ><----
    >Jak widać -- raczej nie ma ogólnego (państwowego)
    >prawa do zabierania forsy z innych rachunków, choć

    Trzeba by poczytac komentarze do KC, bo moze by sie znalazlo (tylko po
    co, lepiej z klienta skroic kare za debet :-)).

    No i cos mi sie widzi ze bank moze wystapic do komornika i podac konto
    z ktorego ten moze zaspokoic roszczenie :-)

> [...]
    > o ile może zabrać
    >Wówczas bym wpłacił na oszczędne na tydzień wcześniej i miałbym

    Ale tak jak najbardziej mozesz miec.

    >Jeśli prawa ogólnego nie ma i nie ma prawa ćwierćbanku
    >(zaakceptowanego przez klienta) ćwierćbank nie może tak
    >postąpić.

    Ja bym sie nie zdziwil, gdyby wszystkie banki mialy podobne zapisy ...

    J.

  • 24. Data: 2014-09-15 21:51:52
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Mon, 15 Sep 2014, J.F. wrote:

    > 2. Transakcje kartowe bezgotówkowe moga byc dokonywane bez uwzgledniania
    > wartosci salda dostepnego Rachunku, do

    Z tymi zbliżeniówkami to dobry przykład, ale są też inne. Mi np. kiedyś
    zaksięgowało wypłatę z bankomatu jakieś 3 tygodnie po samej wypłacie jak
    już dawno była zdjęta blokada. I oczywiście klient w takiej sytuacji ma
    mieć obowiązek zapewnenia środków. A to już jest generalnie chamstwo, bo
    praktycznie, żeby nie doprowadzić do debetu trzeba już sobie jakąś małą
    księgowość prowadzić.

  • 25. Data: 2014-09-16 01:11:03
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 541716d5$0$2235$6...@n...neostrada.pl

    > No i cos mi sie widzi ze bank moze wystapic do komornika

    A nie do sądu?

    __________________^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^______
    _______________

    > Ale tak jak najbardziej mozesz miec.

    W Citi nie mogę.

  • 26. Data: 2014-09-16 01:15:55
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Rafal Jankowski" a...@o...wsisiz.ed
    u.pl

> [...]

    > już jest generalnie chamstwo, bo praktycznie, żeby nie doprowadzić do debetu trzeba
    już sobie jakąś małą księgowość prowadzić.

    Moja matka prowadzi.

    Któryś bank zaksięgował coś na kredytówce
    w kolejnym okresie rozrachunkowym.

    Ja wyrywkowo też, ale coraz rzadziej -- kiedyś byłem dociekliwszy.
    Nie tylko gromadziłem wyciągi (PKO bp przysyłał po każdej operacji)
    ale zapisywałem operacje i sprawdzałem je z wyciągami. Mam takie
    histErie do dziś mimo upływy ponad 20 lat.

    Do dziś notuję sporo swoich wydatków, w tym wszystkie opłaty
    (gaz, elektrosity ;) i temu podobne) i większe wydatki -- na
    przykład kurtka puchowa za 250 pln z 11 września.

    Ogólnie jednak starość nie sprzyja takim zapiskom -- wzrok
    słabnie mimo ciągłych postępów optyki, cierpliwość ginie,
    pewność ręki coraz mniejsza... Może do pisania pewność
    ręki potrzebna nie jest, ale wszystko (co (i jak) człowiek
    robi (i myśli) jest połączone -- po co spisywać wydatki,
    skoro wielu innych prac nie mogę wykonać?...

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 27. Data: 2014-09-16 12:24:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w wiadomości
    "J.F." 5416dbc1$0$2224$6...@n...neostrada.pl
    >Dobrze, że nie 5 razy na dobę. ;)

    Gwoli wyjasnienia - acrobat zamienil wszystkie "ż" na 5, wiec bank
    wymaga raz na miesiac.

    J.

  • 28. Data: 2014-09-16 16:03:56
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 54180ff4$0$2353$6...@n...neostrada.pl

    > Gwoli wyjasnienia - acrobat zamienil wszystkie "ż" na 5, wiec bank wymaga raz na
    miesiac.

    IMO Foxit jest lepszy.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'