  • 71. Data: 2011-03-11 13:51:58
    Temat: Re: Do skipiego georga - ostatnia próba
    Od: "radek.mucha" <...@...pl>

    W dniu 10/03/2011 16:22, G W pisze:

    > model który omawiamy to model "systematycznego oszczędzania"
    >
    > X = E [k * [(1+r)^n]]
    > 1..n
    >
    > X - wartosc kapitału po n okresach
    > n - ilosc okresów
    > r - stopa procentowa w okresie
    > k - stała wpłata na okres
    > E - znak sumy

    zaciekawiły mnie Wasze wyliczenia i sprawdziłem na swoim przykładzie
    (OFE w CU od 08.2003r więc trochę inny okres)
    wg tego wzoru wyszło mi ok 4,5%

    dla sprawdzenia zastosowałem swoją metodę liczenia (sprawdźcie czy
    gdzieś nie zrobiłem błędu logicznego)

    od dzisiejszej daty (ostatniej daty wyceny jednostek) odjąłem daty
    wpłynięcia składki do OFE - wynik w dniach

    Wpływająca składka * ilość dni * (oprocentowanie roczne \365)

    Sumując to wszystko wyszło mi 6.1% więc jest spora różnica a wydaje mi
    się, że moja metoda jest trochę dokładniejsza

    Jeśli masz OFE w CU to można ściągnąć całą historie do Excela i tam to
    policzyć w 3 min - sprawdź może jak wyjdzie u Ciebie

    Wg mnie uśrednianie wpływających składek w całym okresie jest za dużym
    uproszczeniem

    Chyba, że mam tu jakiś błąd logiczny

    Pozdrawiam
    Radek

  • 72. Data: 2011-03-11 13:59:15
    Od: "G W" <g...@N...gazeta.pl>

    root <r...@v...pl> napisał(a):

> [...]
    > na rachunku bankowym o zadanym r.
    > 2. W ostatnim wierszu będę miał skumulowaną wartość lokat
    > 3. Bedę tak długo manipulował r aż końcowy kapitał z OFE będzie równy

    > skumulowanej wartości lokat.
    >
    > Jak sądzisz ktora metoda jest właściwsza żeby obliczyć r. Wg mnie obie
    > metody dadzą ten sam wynik. Chociaż gruga metoda powinna byc bardziej
    > zrozumiała, gdyż nie pojawia się w niej "magiczna" funkcja IRR.
    >

    > Jeśli uważasz że te metody są do dupy bo nie dają wyników zgodnych z
    > poglądami skippiego, to dalsza dyskusja nie ma sensu.

    owszem zgadzamy sie w czymś... metoda opisana przez Ciebie pasuje mi
    idealnie :)
    Bedzie najbardziej wiernie oddawać "r" hipotetycznego konta bankowego.

    Teraz jeszcze oblicz wynik tą metodą. Ja podałem swój dla uśrednionej
    składki bo wiem że drugie miejsce po przecinku nie ma znaczenia :).

    george

    P.S. "agresywny"? gdzie tam :)?

  • 73. Data: 2011-03-11 14:06:09
    Od: "G W" <g...@N...gazeta.pl>

    radek.mucha <...@...pl> napisał(a):

> [...]
    > policzyć w 3 min - sprawdź może jak wyjdzie u Ciebie
    >
    > Wg mnie uśrednianie wpływających składek w całym okresie jest za dużym

    Nie bardzo moge cokolwiek tu potwierdzić ( nie wiem czy sie pomyliłeś czy
    nie), bo nie podałeś żadnych danych :), a tylko metodę.

    Możesz podać wartość wielkosc X gdzie:

    X = przyrost kapitału w okresie / sumy wszystkich wpłat w okresie;
    ( u mnie X = 1,23)

    oraz długość okresu "N" w miesiącach dla którego podsumowałeś wpłaty (o ile
    sie da jak najdłuższy)
    ( u mnie N = 120 )

    george

  • 74. Data: 2011-03-11 14:21:35
    Od: "radek.mucha" <...@...pl>

    Jednak ja też trochę to uprościłem:) - nie uwzględniłem kapitalizowania
    się odsetek, dlatego zmieniłem trochę metodę i liczyłem ilość dni do
    końca danego roku i tam liczyłem po staremu. Na koniec roku sumowałem
    składki i dalej liczyłem już jak na rocznej lokacie.

    Licząc w ten sposób wyszło mi 5.7%

    > Nie bardzo moge cokolwiek tu potwierdzić ( nie wiem czy sie pomyliłeś czy
    > nie), bo nie podałeś żadnych danych :), a tylko metodę.
    Chodziło mi o sprawdzenie logiki mojego sposobu liczenia.

> [...]
    > ( u mnie X = 1,23)
    >
    > oraz długość okresu "N" w miesiącach dla którego podsumowałeś wpłaty (o ile

    X = 1.195703436
    N = 90

    pozdrawiam
    Radek

  • 75. Data: 2011-03-11 14:37:17
    Temat: Re: Rentowność OFE
    Od: "G W" <g...@g...pl>

    r...@k...pl <r...@k...pl> napisał(a):

    > Thu, 10 Mar 2011 16:20:26 +0000 (UTC), w <ilatoa$c08$1@inews.gazeta.pl>, =
    > "G W"
    > <g...@g...pl> napisa=B3(-a):

    > 10k. Ja =3D
    >
    > Nawet da=B3oby si=EA wykr=EAci=E6 takie wyniki przy tym za=B3o=BFeniu.

    > niewielka=20
    > Ciebie do=20
    >
    > To trzeba zrobi=E6 porz=B1dnie, a nie a) ile kasy wp=B3aci=B3e=B6, b) ile=
    > masz.

    można zrobić porządniej, ale narazie wystarczy przybliżenie.
    Przypominam że szukamy odpowiedz na pytanie czy efektywnosc ofe to 3,8%
    (skippy i ja) czy 8,2% (root)
    Potem mozna dyskutowac o "błędach metody" estymowanej wielkości błedu.
    Zaczynam sie czuć jak na miernictwie na polibudzie.
    Mowisz że metoda ma błąd ? ok, przyjmuje, oszacuj wielkośc błedu w %
    wzgledem zakresu możliwych wyników. Jak juz znajdziesz wielkość błedu
    bedziemy mogli podjąc decyzję o odrzuceniu lub przyjęciu poprawek do
    algorytmu. Jako że nie znasz wielkosci błedu a jedynie znalazłes jego źródło
    nie mozemy powiedzieć nic o tym czy ów błąd ma "znaczny" wpływ na wynik.

    george

    P.S. z moich szacunków wynika że fluktuacje wielkosci wpłat (rzędu 170%)
    wpłyneła na wynik koncowy na poziomie 0,3%
    przyjąłem że na początowa wpłata wyniosła 70 pln, i wzrastała 0,5 złotego co
    miesiąc koncząc na 120 pln / miech.

    rentownosc wzrosła w tym wypadku z 3,8 do 4,1%

  • 76. Data: 2011-03-11 14:42:38
    Od: "G W" <g...@N...gazeta.pl>

    G W <g...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > ( u mnie X = 1,23)
    >
    > oraz długość okresu "N" w miesiącach dla którego podsumowałeś wpłaty (o

    No wiec przy "uśrednionej składce też mi wyszło 4,51 %
    Wniosek taki że chyba robimy to tak samo :).

    Bedę musiał zrobić eksperyment który podałeś. Zobaczymy.

    george

  • 77. Data: 2011-03-11 14:47:27
    Od: "G W" <g...@g...pl>

    G W <g...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    co
    > miesiąc koncząc na 120 pln / miech.
    >
    > rentownosc wzrosła w tym wypadku z 3,8 do 4,1%

    radek, sorki, zignoruj tę odpowiedź.
    miało pójść gdzie indziej (inny wątek), ale coś sie porąbało na "gazeta.pl"
    i poszło tu. Nie wiem czemu (moze jakes cookies czy cholera wie co)
    :)

    george

  • 78. Data: 2011-03-11 15:03:53
    Od: "G W" <g...@N...gazeta.pl>

    radek.mucha <...@...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Licząc w ten sposób wyszło mi 5.7%

    > Chodziło mi o sprawdzenie logiki mojego sposobu liczenia.

    dla tych warunków przy uśrednionej składce 4,51% (czyli to samo co tobie)

    poeksperymentuje z moim dokładnymi danymi i zobacze jak zmieni sie mój wynik
    koncowy

    george

  • 79. Data: 2011-03-11 15:08:47
    Od: "skippy" <m...@t...moon>

    Użytkownik "G W" <g...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > dla tych warunków przy uśrednionej składce 4,51% (czyli to samo co tobie)
    >
    > poeksperymentuje z moim dokładnymi danymi i zobacze jak zmieni sie mój
> [...]

    OFE to OFE, jednak jest ono elementem II filaru, to od nas kompletnie
    niezależne i II filar to dla nas jeden klocek z wejściem i wyjściem.
    Dlatego proponowałbym prowadzić chociaż 2 wyliczenia: dla OFE i dla filaru,
    gdzie uwzględnimy iż wpłacona kasa była o 0,8% większa.
    Róznica jest porażająca (u mnie z 3,9% klop na 2,7%)

    A poza tym, już tak ogólnie, jeśli root przyzna w końcu że oszczędzanie w
    OFE odpowiada lokacie bankowej w okolicy 4%, to ja jestem skłonny się
    zgodzić na te 8% (że tyle zarabia OFE) :)))

  • 80. Data: 2011-03-11 16:03:33
    Od: "NKAB -" <n...@N...gazeta.pl>

    Do wyliczeń procentów najlepszy jest kalkulator
    z klawiszem MU (mark up).

    przykład dla papierów:
    - jaka zmiana procentowa nastąpiła gdy cena miała 126,-zł
    a teraz ma 180,-zł

    do kalkulatora wpisujecie:
    126-180 i MU = -42.8571428

    - sprawdzenie wyniku:
    126 + 42 i % = 178.92 (czyli ok 180)

    Bierzcie sumy kwot wplat do OFE (tu 126) i sumę końcową (tu 180)
    i już wiecie jaka jest różnica procentowa dla inwestycji.

    Odwrotnie to jaka różnica jest między 180 a 126:
    180 - 126 i MU = 30%
    - sprawdzenie:
    180 - 30 i % = 126

    Andrzej.