  • 21. Data: 2008-11-05 10:10:04
    Temat: Re: EURO - Wplyw wprowadzenia euro na poziom cen
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    ath pisze:

    > Mam na dzień następujące wątpliwości, proszę o pomoc w wyjaśnieniu:
    > 1. Jak ma się wspólna waluta do wzrostu gospodarczego, czy mając wspólną
    > walutę nie będziemy ciągnięci w dół w sensie przyrostu PKB z naszych 3 % do 0.2%
    > w strefie euro?

    PKB wzrosnie jest cos tam w tych projektach badawczych glownie chodzi o
    fakt wzrostu konkurencyjnosci w postaci wyeliminowaniu ryzyka kursowego
    i spreadu. Wzrost PKB moze wzrosnac o 0,2%

    > 2. Mając wspólną walutę przyjmujemy na siebie de facto zobowiązania wszystkich
    > krajów strefy euro i płacimy wspólnie np. za druk pustego pieniądza, czy dziwne
    > wygibasy w kreowaniu kredytów banków strefy euro. Czy to nie jest tak, że
    > teraz mamy jako jelenie sfinansować kryzys bankowy UE?

    Alez ratowanie bankow odbywa sie za pieniadze rzadowe nikt niczego nie
    drukuje z niczego.

    > 3. Rozmawiałem ze znajomymi z mojej firmy w kwestii wprowadzenia euro.
    > Jeden jest Grekiem, drugi Hiszpanem. Obaj stwierdzili odczuwalny w ich
    > budżecie wzrost cen, a są to ludzie w swoich krajach dobrze sytuowani.

    Zapytaj dowolnej osoby w Polsce. Czy ceny wzrosly dowiesz sie ze
    dramatycznie o 100% ... to jest ulomnosc ludzkiego umyslu.
    Inflacja skumulowana za te lata kiedys jest euro to pewnie z 20% wyjdzie
    czyli porownanie cen sprzed euro z cenami dzisiaj oczywiscie bedzie
    widoczne tyle ze BEZ EURO bylby taki sam wzrost. Euro nie wplywa na
    inflacje i nie jest jej przeczyna.

    > 4. Co JA, obywatel PL zyskam na wprowadzeniu euro? Co STRACĘ? Najbardziej boje
    > się huura entuzjazmu, że chcemy euro bo jest cool i trendy. Żadnej rzetelnej
    > dyskusji o zyskach i stratach nie ma.

    Ceny przemyslowe moga miec tendecje do wyrownywania sie z europa po
    czesci oznacza to tez spadek importerzy nie musza sie bac o ryzyko
    kursowe i spread walutowy a co za tym idzie nie musza tworzyc wiekszej
    marzy na wypadek pogorszenia sie kursu w czasie gdy TV za 200EUR jedzie
    i kurs a kurs spada o 10% wtedy sa wtopienii gdy kalkulowali cene w PLN
    po innym kursie. Zywnosc nie ma tendencji do rownania bo jest towarem
    ktory ciezko przewozic.

    Zasadniczo w wypadku przyjęcia euro nie ma możliwości ataku na złotówkę
    i giełdę, potencjalne problemy gospodarcze zostana rozpuszczone w
    wielkim kotle. Poniewaz jestesmy slabsi ekonomicznie to wspolna waluta
    bedzie nas podciagac do sredniej UE.

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 22. Data: 2008-11-05 14:08:10
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Nov 5, 11:10 am, Jan Strybyszewski <g...@...pl> wrote:

    > Alez ratowanie bankow odbywa sie za pieniadze rzadowe nikt niczego nie
    > drukuje z niczego.

    a rząd to skąd bierze? Albo drukuje (czyli de facto wprowadza "podatek
    inflacyjny") albo wydaje pieniądze zrabowane obywatelom (czyli
    uzyskane dzięki "normalnym" podatkom).
    Niby w drugim wypadku (czyli bez drukowania "pustego" pieniądza)
    waluta nie ma znaczenia (bo czy PL odprowadzi X w EUR czy X*kurs w
    PLN, to na to samo wyjdzie), ale jednak to my, obywatele państw,
    którzy zmuszeni są (lub byliby) używać EUR - sfinansują takie
    "zakupy", jak np. Fortisa przez Królestwo Belgii.

> [...]
    > czyli porownanie cen sprzed euro z cenami dzisiaj oczywiscie bedzie
    > widoczne tyle ze BEZ EURO bylby taki sam wzrost.  Euro nie wplywa na

    fakt, znacznie większy wpływ mają np. idiotyczne decyzje o "walce z
    klimatem". Ale czy łatwiej nam będzie się przed nimi chronić, gdy o
    wszystkim, co związane z pieniądzem będzie decydował NBP czy EBC?
    (oczywiście zakładam, że nie staniemy się prowincją EU, bo w
    przypadku braku jakiejkolwiek suwerenności to już waluta jest
    najmniejszym problemem)

> [...]
    > i giełdę, potencjalne problemy gospodarcze zostana rozpuszczone w
    > wielkim kotle. Poniewaz jestesmy slabsi ekonomicznie to wspolna waluta

    Podciągać?! Porównaj tempo rozwoju "eurolandu" i PL. Póki my rozwijamy
    się szybciej to ściślejsza unia może nas raczej spowolnić niż
    podciągnąć.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 23. Data: 2008-11-05 14:57:05
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Ciekawe co zrobimy, jak wtedy nagle wiekszość żywego euro zostanie wytransferowana z
    Polski za granicę?
    JaC

    -----

  • 24. Data: 2008-11-06 09:47:57
    Od: Michał Gancarski <w...@-...tlen.pl>

    Dnia Wed, 5 Nov 2008 00:36:09 +0100, BG napisał(a):

    [...]

    > Tak sie sklada, ze prezydent Francji wlasnie doszedl do prawie
    > identycznych wnioskow.
    > Dziwne, co?

    W żadnym wypadku. Retoryka merkantylistyczna jest w świecie polityki dość
    uniwersalna.

    --
    Michał Gancarski
    http://michal.gancarski.com

    "How can a president not be an actor?"

  • 25. Data: 2008-11-06 09:49:53
    Od: Michał Gancarski <w...@-...tlen.pl>

    Dnia Wed, 5 Nov 2008 15:57:05 +0100, 666 napisał(a):

    > Ciekawe co zrobimy, jak wtedy nagle wiekszość żywego euro zostanie wytransferowana
    z Polski za granicę?
    > JaC

    Jesz banknoty?

    --
    Michał Gancarski
    http://michal.gancarski.com

    "It's simple, if it jiggles, it's fat."

  • 26. Data: 2008-11-06 10:22:50
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Jeż pisze się przez żet.
    JaC

    -----

  • 27. Data: 2008-11-06 10:29:07
    Od: Michał Gancarski <w...@-...tlen.pl>

    Dnia Thu, 6 Nov 2008 11:22:50 +0100, 666 napisał(a):

    > Jeż pisze się przez żet.
    > JaC
    >

    > -----

    To cudownie.

    --
    Michał Gancarski
    http://michal.gancarski.com

    "Football is a fertility festival. Eleven sperm trying to get into the egg.
    I feel sorry for the goalkeeper."