  • 11. Data: 2011-12-02 09:27:39
    Temat: Re: Ewentualne wyjście ze strefy euro- DLACZEGO?
    Od: " Michał" <m...@g...pl>

    george <g...@v...pl> napisał(a):

    > Gdybyś mógł zrównoważyc to byś nie ogłaszał niewypłacalnosci prawda ?

    "Chcieć to móc" :) Wszystko się DA, tylko nie na wszystko jest wola
    polityczna. Zostawić policję, wojsko, sądy, a resztę sprywatyzować w cholerę i
    spokój :) Korwin- Mikke proponuje to zrobić odkąd pamiętam; pewnie i tak się
    "na tym" kiedyś skończy, ale Korwin nadal pozostanie "oszołomem"...

    Znamienne, że jak Papandreu zaproponował referendum, to w sondażach w Grecji
    wykazywano poparcie dla euro rzedu... 90% :) Ciekawe- co by było dla nich
    bardziej bolesne: faktyczne cięcia przy pozostaniu w euro, czy zalew
    śmieciowej drachmy, poprzedzony upadkiem systemu finansowego- ratunek przed
    niewypłacalnością w postaci zmiany waluty na dużo słabszą i bez zaufania to wg
    mnie żadne rozwiązanie.

    Nie wiem, jak sobie wyobrażacie tutaj Grecję- ale wbrew pozorom, jest to
    całkiem rozwinięty kraj (mniejsza o to za "czyje" pieniądze), gdzie sektor
    prywatny jednak istnieje- żyje tam sporo całkiem bogatych ludzi, mających
    uczciwie wypracowane oszczędności.

    Różni się od "nas" głównie tym, że tam zawsze uwielbiano strajkować i robić
    zadymy, jest to wręcz "element kultury". Oczywiście głównie w
    przedsiębiorstwach państwowych.

    A kończąc dygresję: czy ktoś ma inne pomysły, czy uznajemy, że "opuszczenie
    strefy euro w razie niewypłacalności" to po prostu metoda dalszego zapewnienia
    sobie wypłacalności, ZAMIAST faktycznych reform finansów i zrównoważenia
    budżetu?

    Michał

  • 12. Data: 2011-12-02 15:10:17
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-12-02, Emil <e...@g...com> wrote:

    [...]

    > Ale nie da się tej konkurencyjności odzyskać w euro? W tym
    > przykładzie, niech Grek który zarabiał 1 czerwca 1500 euro, zarabia 2
    > czerwca 500 euro.

    I jak chcesz tego dokonać bez zmiany waluty?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 13. Data: 2011-12-02 15:16:14
    Od: Emil <e...@g...com>

    Oglądaliście "debtocracy" ? Gdyby zrobić tak jak tam proponują, t.j.
    stwierdzić (ew. przez sądy) że 70% długu jest "obious" i że Grecja go
    nie spłaci. W tym momencie, z takimi oszczędzonymi wydatkami, państwo
    pewnie będzie w stanie ułożyć sobie budżet, nawet jeśli dalsze
    zaciąganie długu stanie się jeszcze droższe. Jednak euro może być
    utrzymane jako waluta tego państwa (why not?)

    W sumie to czy używanie waluty której nie da się dodrukować (czy jest
    to raczej naiwne założenie co do euro? :P) powinno być pozytywne.
    Czarnogóra (biedne państwo) oraz Kosowo (najbiedniejsze państwo
    Europy) używają euro jako swojej waluty, i to sobie działa. Oni nie
    mają możliwości dewaluacji, w pewnie raczej działa to na korzyść
    jeżeli chodzi o stymulację ekonomii itp. niż na niekorzyść.

  • 14. Data: 2011-12-02 15:38:34
    Od: Emil <e...@g...com>

    On 1 Gru, 12:13, Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org> wrote:

    > Aby mogly odzyskac swoja konkurencyjnosc.

    Ale nie da się tej konkurencyjności odzyskać w euro? W tym
    przykładzie, niech Grek który zarabiał 1 czerwca 1500 euro, zarabia 2
    czerwca 500 euro. Co za różnica czy jest to 500 euro czy 1500 drachm
    wartych 500 euro?

  • 15. Data: 2011-12-02 15:40:36
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Emil" <e...@g...com> napisał w wiadomości grup
    g2000vbe.googlegroups.com...

> [...]
    > przykładzie, niech Grek który zarabiał 1 czerwca 1500 euro, zarabia 2
    > czerwca 500 euro. Co za różnica czy jest to 500 euro czy 1500 drachm

    Trudniej przekonać nawet tych z najmniejszymi zasobami rozumu, że nie
    stracili na tym zbyt dużo.

  • 16. Data: 2011-12-02 15:59:51
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-12-02, Emil <e...@g...com> wrote:

    [...]

    > No chyba to ciągle państwo decyduje ile zarabiają urzędnicy, policja
    > itp. a jeśli inne produkty eksportowe staną się zbyt drogie to chyba
    > płace same pójdą w dół?

    Ty widziałeś ostatnio prawo pracy jakiegokolwiek kraju?
    Wg Ciebie państwa nie obowiązują takie reguły, czy jak?

    JAK chcesz, w państwie demokratycznym, przeprowadzić:

    a) hurtową obniżkę płac
    b) hurtową obniżkę cen produktów nie importowanych

    w jednym czasie, do poziomu umożliwiającego odzyskanie konkurencyjności,
    bez zmiany waluty.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 17. Data: 2011-12-02 16:20:35
    Od: Emil <e...@g...com>

  • 18. Data: 2011-12-02 17:25:48
    Od: Emil <e...@g...com>

    Jeżeli faktycznie się nie da, to oznacza że to właśnie to prawo
    należałoby zmienić? Bo jeśli się nie da inaczej, to znaczy że takie
    prawo zostało skonstruowane dla sytuacji w której istnieje możliwość
    dewaluacji.

    Teraz znika możliwość dewaluacji, wprowadzane jest euro ze wszystkimi
    jego zaletami/oszczędnościami.

    Należałoby więc albo cofnąć euro albo dopasować do niego resztę prawa.
    To, wychodząc z założenia że to państwo musi regulować płace ceny i
    konkurencyjność. Z założenia Korwinistycznego to sam rynek sprawi że
    płacę w takiej Grecji by spadły.

  • 19. Data: 2011-12-02 17:27:06
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-12-02, Emil <e...@g...com> wrote:

> [...]
    > należałoby zmienić? Bo jeśli się nie da inaczej, to znaczy że takie
    > prawo zostało skonstruowane dla sytuacji w której istnieje możliwość

    Ja nie mówię da się/nie da się. Ja się Ciebie pytam JAK byś to zrobił,
    zachowując przy tym ustrój demokratyczny i swobodę kształtowania cen
    w tymże ustroju.

    Bo ewidentnie chciałbyś, żeby państwo np. przedsiębiorcy powiedziało
    "od dzisiaj zarabiaj 1/3 i wypłacaj pracownikom 1/3 tego co do tej
    pory zarabiałeś", żeby państwo zaingerowało we WSZYSTKIE istniejące
    umowy, w sposób którego nie można skontrolować.

    Więc pytam JAK sobie to wyobrażasz? A co ważniejsze, jak sobie wyobrażasz
    uniknięcie przy tym zwyczajnych buntów i niepokojów społecznych. Jak
    sądzę naprostszym i najmniej bolesnym środkiem do takiej dewaluacji jest
    właśnie zmiana waluty, ale może ja po prostu nie umiem sobie wyobrazić
    jak można to inaczej, bo mam zbyt mały rozumek. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 20. Data: 2011-12-02 20:19:57
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Emil" <e...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...
> [...]

    No chyba to ciągle państwo decyduje ile zarabiają urzędnicy, policja
    itp. a jeśli inne produkty eksportowe staną się zbyt drogie to chyba

    A co byś powiedział gdyby jutro zaproponował Ci to szef (jesli jestes na
    etacie) lub Twoi klienci jak im juz faktury powystawiasz ?

    george