  • 1. Data: 2009-02-26 20:05:15
    Temat: Formalności dotyczące księgi wieczystej przy kredycie mieszkaniowym
    Od: Dominik <"dominikz1983[usun_to]"@interia.pl>

    Witam serdecznie
    Interesuje się ostatnio kredytem hipotecznym na zakup mieszkania.
    Czy ktoś może mi szczegółowo rozpisać gdzie i jakie koszty poniose w
    związku z hasłem księga wieczysta??? Każdy mówi że tam jakieś koszty są
    ale konkretnie gdzie i jakie...
    Zakładam że kupuje mieszkanie na rynku wtórnym bez księgi wieczystej
    Z tego co udało mi się wywnioskować to opłaty ponosi się następujące
    1. wpis do księgi wieczystej
    2. podatek od czynności cywilno-prawnych za ustalenie hipoteki
    3. kaucja
    4. co jeszcze???

    Ile czasu zajmuje załatwienie całej tej procedury od momentu rozpoczęcia
    do momentu przyjęcia decyzji przez bank, chodzi mi o Toruń

    Z góry dziękuje za informacje

  • 2. Data: 2009-02-27 05:05:22
    Od: Maverick <k...@g...pl>

    Dominik pisze:
> [...]
    > Czy ktoś może mi szczegółowo rozpisać gdzie i jakie koszty poniose w
    > związku z hasłem księga wieczysta??? Każdy mówi że tam jakieś koszty są

    Jesli nie wiesz co i jak, to oplac wszystko przy umowie kupna. Dojdzie
    Ci taksa notarialna (ja 400 zaplacilem) ale notariusz sprawdzi dokumenty
    i sam wysle do sadu.

    > Zakładam że kupuje mieszkanie na rynku wtórnym bez księgi wieczystej

    Ja tak kupowalem

    > Z tego co udało mi się wywnioskować to opłaty ponosi się następujące
    > 1. wpis do księgi wieczystej

    200 za wpis wlascicieli do KW
    19 za jedna hipoteke, 1% za druga. + po 200 za kazdy wpis.

    > 2. podatek od czynności cywilno-prawnych za ustalenie hipoteki

    2% wartosci mieszkania - uiszczasz u notariusza, chyba ze sie uprzesz ,
    to w US (ale norma jest notariusz, nie placisz za to dodatkowo)

    > 3. kaucja

    ??? co?

    > 4. co jeszcze???

    taksa notarialna. Plus oczywiscie VAT od oplat notarialnych.

    > Ile czasu zajmuje załatwienie całej tej procedury od momentu rozpoczęcia
    > do momentu przyjęcia decyzji przez bank, chodzi mi o Toruń

    Zapewne z pol roku zejdzie.

  • 3. Data: 2009-02-27 19:31:13
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Użytkownik "Dominik" <"dominikz1983[usun_to]"@interia.pl> napisał w
    wiadomości news:go6sm1$3rc$1@news.onet.pl...
> [...]
    > Zakładam że kupuje mieszkanie na rynku wtórnym bez księgi wieczystej
    > Z tego co udało mi się wywnioskować to opłaty ponosi się następujące

    Ustanowienie hipotek to 200 pln, za kazda (z reguly jest zwykla i
    kaucyjna - czyli 400 pln razem)
    Podobniez za wpis wlasciciela - 200 pln.

    > 2. podatek od czynności cywilno-prawnych za ustalenie hipoteki

    PCC-3: 19 pln za ustanowienie hipoteki kaucyjnej i 0,1% od kwoty hipoteki
    za hipo zwykla.

    Thomas

  • 4. Data: 2009-02-27 19:43:47
    Od: NotBear <p...@H...interia.pl>

    Thomas wrote:

    > Ustanowienie hipotek to 200 pln, za kazda (z reguly jest zwykla i
    > kaucyjna - czyli 400 pln razem)
    > Podobniez za wpis wlasciciela - 200 pln.

    Mieszkanie jest bez ksiegi, czyli jeszcze 60 zl za wniosek o zalozenie.

    --
    NotBear

  • 5. Data: 2009-02-27 20:09:00
    Od: NotBear <p...@H...interia.pl>

    Maverick wrote:
    > Jesli nie wiesz co i jak, to oplac wszystko przy umowie kupna. Dojdzie
    > Ci taksa notarialna (ja 400 zaplacilem) ale notariusz sprawdzi dokumenty
    > i sam wysle do sadu.

    Zaleta: bank udzielajacy mi kredytu nie wymagal potwierdzenia zlozenia
    wniosku, wystarczyl zapis w akcie notarialnym o ustanowieniu hipoteki.

    Wada: notariusz tez moze sie pomylic :-) W moim przypadku pochrzanil
    wnioski przy umowie przedstepnej, po awanturze predziutko skladal
    papiery powtornie.

    > 200 za wpis wlascicieli do KW
    > 19 za jedna hipoteke, 1% za druga. + po 200 za kazdy wpis.

    Wymieszales podatki i oplaty sadowe. Pomyliles kwote.

    Oplata sadowa w wymienionych wypadkach wynosi 200 zl za kazdy wniosek:
    - wpis wlasnosci
    - kazda z hipotek po 200. W typowych przypadkach jest jedna (zwykla) lub
    dwie (zwykla oraz kaucyjna).
    Za wniosek o zalozenie ksiegi 60 zl.

    Jesli byla umowa przedswtepna z wnioskiem o wpis roszczenia, to po
    umowie koncowej nalezy owo roszczenie wykreslic. Oplata za wniosek o
    wykreslenie wpisu = 50% oplaty za wpis, czyli 100 zł.

    > 2% wartosci mieszkania - uiszczasz u notariusza, chyba ze sie uprzesz ,
    > to w US (ale norma jest notariusz, nie placisz za to dodatkowo)

    2% to kwota obowiazkowego podatku PCC-1 od umowy sprzedazy, a nie
    ustanowienia hipotek. Liczy sie ja od wartosci nieruchomosci podanej w
    akcie.

    Ustanawiajac hipoteki placi sie podatek PCC-3:
    - od hipoteki zwyklej: 0,1% od kwoty zabezpieczonej hipoteka (zwykle
    bank daje wzor wpisu z podanymi danymi)
    - od hipoteki kaucyjnej: 19 zł

    > ??? co?

    Zapewne chodzi o hipoteke kaucyjna. Oplaty podalem wyzej.

    --
    NotBear

  • 6. Data: 2009-02-28 16:01:34
    Od: Dominik <"dominikz1983[usun_to]"@interia.pl>

    kompletnie się już pogubiłem co i jak
    czy ktoś może mi napisać po kolei co, gdzie trzeba zalatwic i za ile,
    zakładamy że ja sam latam i nie oplacam notariusza ktory za mnie
    wszystko - drożej zrobi, mieszkanie z rynku wtornego bez ksiegi
    wieczystej w momencie kupowania przeze ze mnie. kredyt z banku z
    programu "rodzina na swoim"

    z gory dzieki

  • 7. Data: 2009-02-28 21:12:41
    Od: NotBear <p...@H...interia.pl>

    Dominik wrote:
    > kompletnie się już pogubiłem co i jak
    > czy ktoś może mi napisać po kolei co, gdzie trzeba zalatwic i za ile,
    > zakładamy że ja sam latam i nie oplacam notariusza ktory za mnie
    > wszystko - drożej zrobi

    Opisze taki najbardziej typowy przypadek, wariantow w zaleznosci od
    stanu prawnego mieszkania, formy wlasnosci, formy zaplaty itd moze byc
    sporo.

    O - na pewno
    N - nie musi wystapic

    1. Podpisujesz umowe przedwstepna[1]
    Koszty:
    - zadatek dla sprzedajacego - zwyczajowo 10% ceny, gotowka. Oczywiscie
    strony moga ustalic inna kwote.

    O - taksa notarialna liczona od ceny sprzedazy [2] (trzeba negocjowac,
    zwykle notariusz zaczyna rozmowe od maksymalnej okreslonej ustawa kwoty,
    po czym mozna zaczac negocjacje. Jesli umowa koncowa bedzie w tej samej
    kancelarii, mozna sie spodziewac wiekszego upustu.)
    O - 22% VAT od taksy
    O - taksa za wypisy z aktu (pisze osobno, bo taksa notarialna podawana w
    rozmowie nie uwzglednia wypisow, a to jest koszt 6zl netto za kazda
    rozpoczeta strone). Przy umowie przedswtepnej zapewne beda 2 (po jednym
    dla kazdej ze stron).
    O - 22% VAT od taksy za wypisy

    N - jesli w transakcji uczestniczyl posrednik, zwykle w tym momencie
    placi sie mu 50% prowizji + VAT

    2. Majac umowe przedwst. ubiegasz sie o kredyt.
    Koszty:
    N - wycena nieruchomosci: kilkaset zl dla rzeczoznawcy + 22% VAT (nie
    zawsze jest wymagana przez bank)
    N - prowizja od udzielenia kredytu, ubezpieczenie na zycie, zalozenie i
    prowadzenie konta, wykupienie dodatkowych produktow bankowych (np KK) -
    zalezne od banku, oczywiscie nie musza wystapic. [3]
    N - ubezpieczenie niskiego wkladu wlasnego [3]
    N - ubezpieczenie do czasu wpisu hipoteki w KW [3]

    3. Masz kredyt. Podpisujesz umowe koncowa
    Koszty:
    O - taksa notarialna + 22% VAT
    O - podatek PCC-1: 2% od ceny sprzedazy. Obowiazkowy. Notariusz pobierze
    bez dodatkowych oplat.
    O - wypisy + 22% VAT. Tym razem wiecej (trzeba liczyc ok 200-300zl):
    -- po jednym dla kazdej ze stron,
    -- 1 dla sadu wieczystoksiegowego (zaniesiesz z wnioskiem o KW)
    -- 1 dla skarbowki (notariusz wysle)
    -- jesli mieszkanie spoldzielcze - 1 dla spoldzielni (notariusz wysle)
    N - jesli posrednik - reszta prowizji

    4. Teraz czas na wnioski do sadu wieczystoksiegowego
    Koszty:
    O - wniosek o zal. KW i wpis wlasnosci: 60zl + 200zl
    O - wniosek o ustanowienie hipoteki: 200 zl za kazda hipoteke

    5. Urzad Skarbowy
    Koszty:
    O - podatek PCC-3:
    -- 0,1% od kwoty hipoteki zwyklej
    -- 19 zl za hipoteke kaucyjna

    6. Tzw. "ubezpieczenie murow" z cesja na bank (wymagane przez wszystkie
    znane mi banki)
    Koszty:
    - roznie zaleznie od ubezpieczyciela, liczone jako % od wartosci (bank
    moze wymagac ubezpieczenia na cala wartosc nieruchomosci albo tylko na
    wartosc kredytu). Kilkadziesiat-kilkaset zl za rok. [3][4]

    [1] Jakie skutki prawne ma zadatek - patrz: Google ;-)
    [2] Wysokosc taksy notarialnej - patrz: Google ;-)
    [3] Wysokosc i rodzaje oplat - patrz wybrany bank lub doradca kredytowy
    [4] Wysokosc i rodzaje oplat - patrz wybrany ubezpieczyciel

    --
    NotBear

  • 8. Data: 2009-02-28 21:45:11
    Od: "lbz" <s...@w...pl>

    > 2. Majac umowe przedwst. ubiegasz sie o kredyt.

    A jesli nie dostaniesz kredytu, to zadatek przepada. Jak zminimalizowac
    takie ryzyko? Jakies postanowienie w umowie przedwstepnej, ze jak nie
    dostaniesz kredytu to tylko czesc kwoty przepada? Promesa kredytowa w banku
    (ponoc zwykle i tak obwarowana tyloma zastrzezeniami, ze i tak bank nie ma
    obowiazku udzielic kredytu)? Jakies inne pomysly?

  • 9. Data: 2009-03-01 09:13:57
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Część jako zadatek, część jako zaliczka.
    Lub niski zadatek rzedu 2% ceny przyrzeczonej, ale z zapisem zwalniającym
    sprzedającego od wypłaty podwójnego zadatku.
    W praktyce rynkowej działa.
    JaC

    -----

  • 10. Data: 2009-03-01 21:02:28
    Od: Dominik <"dominikz1983[usun_to]"@interia.pl>

    dziękuje za szczegółową rozpiskę
    mam jeszcze jedną prośbę czy jest możliwość rozpisania poszczególnych
    kroków ale w przypadku kupna nowego mieszkania od dewelopera, czyli
    gdzie co trzeba zalatwiac i za ile..