  • 71. Data: 2019-10-04 15:04:58
    Temat: Re: Frankowicze
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Ale rozróżnia się tak:
    > - indeksowany - w umowie "kwota kredytu wynosi xx PLN"
    > - denominowany - w umowie "kwota kredytu wynosi xx CHF/EUR/GBP/USD/JPY"

    A jeśli jest napisane "kwota kredytu wynosi _równowartość_ xxx CHF
    wypłacana w złotówkach" to jest to który przypadek?

    MJ

  • 72. Data: 2019-10-04 15:07:28
    Temat: Re: Frankowicze odnośnie kredytów denominowanych
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    W dniu piątek, 4 października 2019 14:09:56 UTC+2 użytkownik J.F.
    napisał:

    >Kwota kapitału też jest niezmienna. Ale - zapewne wtedy, skoro
    >skarbonka coś takiego wypichciła, a może i nadal - wcale nie ma/było
    >wymagania, żeby spłacać wszystkie odsetki - i tak właśnie w tym
    >kredycie było, klient nie spłacał nie tylko ani kawałeczka kapitału,
    >ale też nie spłacał całych odsetek - więc dług rósł.

    >Ew. można pytać, czy bank miał prawo naliczać odsetki od tych
    >niespłacanych w całości odsetek - chyba że nie naliczał, nie wiem.

    Mysle ze naliczal. Co mozna jawnie zapisac w umowie i nie powinno
    budzic watpliwosci.

    Ale czy nie skorzystal z formuly "niesplacone odsetki powiekszaja
    kapital kredytu" ?

    A PB sie zmienialo, wiec moze wtedy bylo to mozliwe.

    Tak swoja droga ... to powinien byc jeszcze jakis zapis o waloryzacji
    obciazenia hipoteki ..

    J.

  • 73. Data: 2019-10-04 15:12:06
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A jeżeli wnioskowałeś o równe 300 tys. zł i bank przedstawił klientowi pisemnie dwa
    warianty do wyboru: 123.456,67- $ lub
    145.678,90- SFr?

  • 74. Data: 2019-10-04 15:13:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Zastanawia mnie jednak wciąż to, który pomysł był najpierw -
    >indeksowane czy denominowane.
    >Oba przekrętem były, ale w indeksowanych banki się głupio podłożyły,
    >[...]

    Chyba jednak denominowane pierwsze - to jest "naturalne",
    nad indeksowanym trzeba troche pomyslec.

    Po co im ta żaba była ?
    Bali sie, ze w razie sporow sad uzna, ze to nie byl zaden kredyt
    walutowy ?

    Czy z kolei sami potrzebowali w bilansie porzadku - bo jakze to
    kredyty/aktywa we franku, a pasywow frankowych nie ma ?
    A jak frank spadnie ?

    Hm, poczytac bilanse z 2007 ? Sporo bankow juz skasowalo ...

    J.

  • 75. Data: 2019-10-04 15:46:46
    Od: z <...@...pl>

    > Za dużo telewizji szkodzi na główkę

    Orłowski to z tych szkodzących na główkę?
    Widzę że amunicja Ci się skończyła. Będziesz rzucać mięsem? ;-)

  • 76. Data: 2019-10-04 15:51:01
    Od: z <...@...pl>

    > No i oczywiście żeby indeksowany był indeksowany, a nie po prostu złotówkowy, cała
    reszta umowy kredytu indeksowanego jest taka sama jak denominowanego (plus
    przeliczenie kwoty kredytu w PLN na CHF w momencie udzielenia).

    To by znaczyło że różnica jest niewielka a dla Kowalskiego żadna bo
    dostał w PLN.
    Dlatego mam przekonanie graniczące z pewnością że następnym razem
    analogiczny wyrok wyda TSUE co do denominowanego gdy tylko jakiś sędzia
    będzie mącił jak Ty i udowadniał że czarne jest białe ;-)

  • 77. Data: 2019-10-04 15:52:43
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2019-10-04 o 15:12, ąćęłńóśźż pisze:
    > A jeżeli wnioskowałeś o równe 300 tys. zł i bank przedstawił klientowi
    > pisemnie dwa warianty do wyboru: 123.456,67- $ lub 145.678,90- SFr?

    O widzisz... To tym bardziej należałoby je wszystkie potraktować
    jednakowo różnica marginalna dla Kowalskiego.
    A wszak o dobro kowalskiego tu chodzi ;-) Takie czasy. Taka UE.

  • 78. Data: 2019-10-04 16:58:50
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 4 października 2019 15:05:01 UTC+2 użytkownik Michal Jankowski
    napisał:

    > A jeśli jest napisane "kwota kredytu wynosi _równowartość_ xxx CHF
    > wypłacana w złotówkach" to jest to który przypadek?
    >
    > MJ

    No to rzeczywiście challenge...
    Ale raczej jednak denominowany - potwierdzić jeszcze można w księdze wieczystej, tym,
    jak jest wpisana kwota hipoteki.
    Bo jednak kwota wyrażona w CHF, więc kluent nie wiedział, ile złotówek dostanie.

  • 79. Data: 2019-10-04 17:18:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    Jankowski napisał:

    >No to rzeczywiście challenge...

    A to nie jest zabezpieczenie na "bilety nbp sa prawnym srodkiem
    platniczym " ?

    >Ale raczej jednak denominowany - potwierdzić jeszcze można w księdze
    >wieczystej, tym, jak jest wpisana kwota hipoteki.
    >Bo jednak kwota wyrażona w CHF, więc kluent nie wiedział, ile
    >złotówek dostanie.

    A jak to bylo ?
    Jak klient potrzebowal 250kzl kredytu, to mu bankowiec podpowiadal
    "pisz pan na wniosku troche wiecej, bo jak wpiszemy na umowie 100k CHF
    i przeliczymy po kursie dnia wyplaty, to moze byc 248kzl i troche panu
    zabraknie" ?

    Czy gdzies od poczatku byla kwota 250kzl, i bank dobieral kwote CHF,
    zeby bylo dobrze ?
    Tylko wtedy umowa podpisywana po wyplacie ?

    Czy po prostu zabezpieczali zl w dniu/po kursie z dnia podpisania ?

    J.

  • 80. Data: 2019-10-04 19:51:42
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 4 października 2019 17:21:43 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    > "pisz pan na wniosku troche wiecej, bo jak wpiszemy na umowie 100k CHF
    > i przeliczymy po kursie dnia wyplaty, to moze byc 248kzl i troche panu

    Tak było przy denominowanych - była to pewna ich wada.
    Dopiero wdniu wypłaty klient dowiadywał się, ile dostał złotówek - i czy nie trzeba z
    pustej kieszeni (bo wtedy mowy o jakimś "wkładzue własnym" nie było) kilku tysięcy
    dewelopeowi dopłacić.
    Ale że można było brać na 110 czy nawet 115% LTV - dało się znieść.

    > Czy gdzies od poczatku byla kwota 250kzl, i bank dobieral kwote CHF,
    > zeby bylo dobrze ?

    Tak było w indeksowanych.
    I dopiero w dniu wypłaty klient dowiadywał się, ile franków jest winien- ale to
    "nic", bo to i tak codziennie się zmieniało ;>