  • 61. Data: 2021-11-14 11:47:05
    Temat: Re: Frankowicze vs Bank MILLENNIUM Żeby banksterka nie myślała że sprawa PRZYCICHŁA ;-)
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu niedziela-14-listopada-2021 o 00:13, Krzysztof Halasa pisze:
    > Znaczy, jak bank pożyczył klientowi X CHF, to go przekręcił?

    Zastosował w umowie ZAPISY NIEDOZWOLONE

    Raz: złamał prawo i musi być kara

    Dwa: używał bezprawnie nadpłaconych rat klienta
    Zapłaci zadośćuczynienie klientowi

    Sorry taki mamy klimat w UE ;-)

  • 62. Data: 2021-11-14 11:50:25
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Reszta to publicystyka.

    Podyskutuj z TSUE.;-)

  • 63. Data: 2021-11-14 12:21:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "_Master_" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Zastosował w umowie ZAPISY NIEDOZWOLONE

    >Raz: złamał prawo i musi być kara

    Ale ktore prawo?
    Piszesz, a nie wiesz :-P

    >Dwa: używał bezprawnie nadpłaconych rat klienta
    >Zapłaci zadośćuczynienie klientowi

    Jka nadplacone, to owszem, ale wiekszosc chyba jest niedoplaconych.

    J.

  • 64. Data: 2021-11-14 12:29:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ptoki <s...@g...com> writes:

    >Znaczy, jak bank pożyczył klientowi X CHF, to go przekręcił?

    >Jeszcze niedawno :-) "złe" były banki, które nie udzielały kredytów
    >w CHF (i innych walutach obcych).

    >Podobnie jak zła była Kopacz (IIRC), bo nie kupiła szczepionek
    >przeciw
    >pH1N1.

    Ciekawe - czy to uzasadniona decyzja byla, czy tylko waz w kieszeni
    sie odezwal ... ale miala szczescie.

    >Podobnie jak zły był Morawiecki, bo kupił szczepionki na COVIDa
    >(to się dopiero okaże dokładniej). Itd. itd.

    Te szczepionki obecnie jakos slabo dzialaja.
    Choc jest tu pewna luka informacyjna.

    >Przypomnę, że na początku wieku kredyty walutowe były praktycznie
    >jedynymi dostępnymi kredytami hipotecznymi w Polsce. Kto wie ile lat
    >trzeba by było czekać na jakieś racjonalne oprocentowanie w
    >złotówkach?

    Bylo jeszcze cos takiego jak kredyt Alicja.
    Niektorzy kredytobiorcy sie do dzis sądzą, choc PKO im proponowal
    zmiane.

    >Może czas spojrzeć dlaczego złotówka jest taka słaba w porównaniu do
    >innych walut, mimo że przecież tam także jest (np. covidowa,
    >podwyższona) inflacja? W Szwajcarii inflacji praktycznie nie ma?

    Nie bylo ... i to ich martwi :-)

    >Ile obecnie wynosi prawdziwe zadłużenie państwa polskiego?

    Tak jak i wczesniej - chyba trudne do policzenia.
    Są dane budzetu centralnego, ale dochodza samorządy, spolki
    samorzadowe, kreatywna ksiegowosc samorzadow, spolki SP, emerytury,
    autostrady ...

    J.

  • 65. Data: 2021-11-14 12:31:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ąćęłńóśźż" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Nadal nie rozumiesz, że na kurs waluty ma wpływ państwo, któremu
    >płacisz podatki, i to państwo udupiło kredytobiorców walutowych w
    >imię innych celów, np. żebyś Ty miał robotę dzięki niskiemu kursowi
    >złotówki.

    I tak, i nie.
    Panstwo ma ograniczone mozliwosci, zeb tak przypomniec tylko sprawe
    Sorosa

    >Więc się odwdzięcz.
    >Lub inaczej: skoro jesteś opierdalaczem takim, którego gówniana
    >wydojność pracy obniża kurs PLN, to masz sporo wspólnego z sytuacją
    kredytobiorców.

    A to tez nie takie proste.
    Myslisz, ze Niemiec jakos duzo wydajniej pracuje ?
    Francuz, Wloch, Hiszpan, Turek

    -----
    > ktoś sobie nasrał w finanse nieprzemyślanym kredytem, to niech sam
    > sobie to rozplącze, bez moich podatków.

    J.

  • 66. Data: 2021-11-14 13:03:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "_Master_" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >https://www.youtube.com/watch?v=_VLNvbmwRU8

    A tymczasem

    https://biznes.pap.pl/pl/news/search/info/40805902,g
    etin-nie-spodziewa-sie-szybkiego-dokapitalizowania--
    rezerwy-na-chf-sa-adekwatne-(opis)
    "Myślę że gros problemów stanowią niektóre klauzule, które są w
    umowach, a nie sam fakt, że bank posiada kredyty frankowe, chociaż
    niektóre wyroki są dla mnie niezrozumiałe" - powiedział Klimczak.
    "Żadna z naszych klauzul nie była wpisana do rejestru UOKiK jako
    klauzula abuzywna - to nas odróżnia od przynajmniej niektórych banków
    na rynku. Dlatego nasze rezerwy na sprawy frankowe są na innym
    poziomie niż w innych bankach. Są ku temu powody. Uważamy, że poziom
    rezerw jest adekwatny, będziemy się temu przyglądać" - dodał.

    https://forsal.pl/biznes/bankowosc/artykuly/8229356,
    kredyty-frankowe-getin-noble-bank-poziom-rezerw-na-r
    yzyko-prawne.html

    https://www.bankier.pl/wiadomosc/Zysk-netto-Getin-No
    ble-Banku-w-III-kw-wyniosl-11-2-mln-zl-wynik-powyzej
    -oczekiwan-8221358.html

    "Pod koniec września 2021 roku Getin był pozwany w 8.008
    postępowaniach dotyczących kredytów indeksowanych do waluty CHF o
    łącznej wartości przedmiotu sporu 2,5 mld zł. W samym III kwartale
    przybyło 1.162 pozwy.
    Bank podał, że do końca III kwartału 2021 roku zapadło łącznie 199
    prawomocnych wyroków sądowych, dotyczących kredytów indeksowanych do
    walut obcych, z czego w ponad 70 proc. przypadków (uwzględniając
    umorzenia) były one korzystne dla banku.
    W samym III kwartale 2021 roku rozstrzygniętych prawomocnym wyrokiem
    było 15 spraw sądowych, z czego 6 wyroków było na korzyść klientów, 2
    wyroki na korzyść banku, a 7 spraw zostało umorzonych.
    Bank podał, że pod koniec września wartość portfela kredytów
    hipotecznych w CHF wynosiła 8,4 mld zł, co oznacza spadek w ciągu
    ostatnich 12 miesięcy o 603 mln zł.
    Rezerwa portfelowa na ryzyko prawne ma wartość 279,5 mln zł."

    Ktos tu klamie :-)

    I to chyba Getin klamie, a raczej ... sama prawde mowi, tylko
    niewlasciwie akcentuje :-)

    Sądy prawdopodobnie dokanczaja jakies stare sprawy, gdzie mozna wydac
    wyrok,
    a 8 tys pozwow czeka ... i szybko rosnie.
    Bank sie cieszy, ze portfel kredytow frankowych spada, ale jak zaczna
    uniewazniac kredyty, to szybko moze wzrosnac :-)

    J.

  • 67. Data: 2021-11-14 13:11:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ptoki" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
    czwartek, 11 listopada 2021 o 10:22:48 UTC-6 Krzysztof Halasa
    napisał(a):

    >No ale jak juz mamy sytuacje gdzie gigant popelnia blad albo umyslnie
    >nadyzywa pozycji i przekreca kazdego klienta na stowe to co?
    >Ma oddac klientowi stowe i zalatwione?
    >A moze stowe plus odsetki?
    >A moze stowe, odsetki i zaplate za zamarnowany w sadzie czas?
    >A moze stowe, odsetki i zaplate za zamarnowany w sadzie czas i
    >grzywne w postaci dwukrotnosci straty klienta?
    >A moze stowe, odsetki i zaplate za zamarnowany w sadzie czas i
    >grzywne w postaci dwukrotnosci straty klienta i do tego jakas kara
> [...]

    Stowe, odsetki i koszta sadowe, w tym adwokackie - w/g naszego prawa
    cywilnego.

    A ze o stowe nikt sie procesowal nie bedzie, to mu UOKiK moze pare mln
    kary przywalic.

    >I czy ktos powinien odpowiedziec osobiscie?
    >Tak indywidualnie. Prezes? Przedstawiciel?

    Prezes niekoniecznie pisze czy czyta wszystkie oferty i regulaminy.

    >Jak indywiduum jakies wlezie na prywatna posesje, ukradnie bratki to
    >szkode liczy sie i za bratki i za zniszczony plot i za rozdeptany
    >trawnik i otrutego psa i koszt robocizny ogrodnika itp.
    >Czemu z bankiem ma byc inaczej? Nabroili to niech placa. A ze pecha
    >mieli i wyszlo bo frankowicze poczuli sie oszukani to juz osobna
    >sprawa. Niech bank ich do sadu o to poda :)

    Na razie, to oni musza podawac.

    Ale pytanie, czy sie zasadnie czuja oszukani ... nie wiedzieli, ze to
    kredyt w walucie, a kursy walut sie zmieniaja?

    J.

  • 68. Data: 2021-11-14 13:21:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ptoki" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
    czwartek, 11 listopada 2021 o 06:32:04 UTC-6 Grzexs napisał(a):
    > [...]
    >A liste klauzul abuzywnych sobie wyguglaj. Jak z nich nie wyczytasz o
    >co chodzi to nikt ci tu lepiej nie wytlumaczy.

    Dluga ta lista.
    Poza tym dziala wstecz.

    A poza tym ... wyobraz sobie taka sytuacje:
    Firma X wpisuje cos do umowy. Moze nawet niespecjalnie swiadomie, ot,
    wyczytala u konkurencji.
    Klientowi sie ten zapis nie podoba, zglasza klauzule abuzywną.
    Urząd/sąd aprobuje, bo firma X klauzuli nie broni.
    Moze jej nie zalezy na tej klauzuli, moze kiepskiego prawnika
    wynajela, moze juz zbankrutowala.
    I klauzula trafia na liste.

    A teraz sie okazuje, ze identyczny zapis maja firmy Y, Z, W, itd, dla
    ktorych jest to isotny zapis.
    I maja dobre powody, aby taki byl, niekoniecznie w celu przekrecenia
    klienta.
    A nikt ich nawet nie pytal, ani nie informowal o postepowaniu.

    >PS. Jakby ci kiedys ktos dal do podpisania umowe ze masz nerke oddac
    >to dobrze zebys wiedzial ze nie musisz.
    >To taka rada w kontekscie tego ze sam masz kredyt i nie rozumiesz
    >czemu inni maja z nimi problemy.

    No ale czemu chciales oddac, i jakie skutki beda tego, ze nie oddasz ?

    J.

  • 69. Data: 2021-11-14 14:35:51
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu niedziela-14-listopada-2021 o 12:21, J.F. pisze:
    > Ale ktore prawo?

    I polskie i unijne.

    Nie rżnij głupa ;-)
    Zajrzyj do historii

  • 70. Data: 2021-11-14 16:59:24
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ciekawe - czy to uzasadniona decyzja byla, czy tylko waz w kieszeni
    > sie odezwal ... ale miala szczescie.

    Myślę że głównie wąż + szczęście.
    Ale IIRC było też sporo argumentów przeciw tamtym szczepionkom. Tak jak
    teraz (tnz. na początku obecnej pandemii) mniej-więcej.

    Po prostu, łatwo być mądrym po fakcie, zresztą przed faktem też jest
    dość łatwo, jeśli nie odpowiadamy za skutki decyzji - najwyżej okaże
    się, że się myliliśmy. Tak jak każdemu z nas zdarzyło się zapewne wiele
    razy.

    Co innego "pomyłka" tam, gdzie wszyscy (poza decydentem) ją widzieli
    i pokazywali. No i żeby nie było całkiem off-topic, działania w złej
    wierze - a takimi chwilowo wydają mi się długie kredyty z kursem
    spłaty zależnym tylko od prezesa (i bez możliwości spłaty w walucie
    kredytu).

    > Te szczepionki obecnie jakos slabo dzialaja.

    Tak wyglada. Wydaje się, że jednak przechorowania dają lepszą odporność,
    a jednak po nich jest tylko "poł roku paszportu" (po szczepionce, nawet
    po najmniej skutecznej, jest rok). Jasno widać że polityka nie powinna
    być mieszana ze zdrowiem.

    > Choc jest tu pewna luka informacyjna.

    No, taak. Luka informacyjna od dłuższego czasu jest wszędzie.

    > Bylo jeszcze cos takiego jak kredyt Alicja.
    > Niektorzy kredytobiorcy sie do dzis sądzą, choc PKO im proponowal
    > zmiane.

    Owszem, dlatego napisałem "racjonalne".
    Tamten kredyt opierał się na założeniu, że wzrost pensji będzie
    znacząco wyższy od oprocentowania. W ogóle może to i miało sens -
    opowieści o tym, jak to X pożyczył Y i musiał oddać 2Y nie są same
    w sobie żadną patologią (z definicji), jeśli rozpatrujemy to w oderwaniu
    od wartości pieniądza w czasie. Jednakże tego typu konstrukcje są bardzo
    ryzykowne, dużo bardziej niż normalne kredyty (w złotych lub walutach
    obcych).

    Alicja była wcześniej, ale w czasach kredytów walutowych za chwilę
    mieliśmy wstępować do Unii (albo już się to stało) i być w ERM2
    (a następnie przyjąć euro). Nikt nie wiedział, że w 2008 r. (pewnie już
    od gdzieś 2006 r.) PLN będzie się umacniał, by następnie runąć.

    Samo to umacnianie PLN nie budziło zresztą spacjalnych podejrzeń -
    złotówka od dawna była i jest sztucznie niedoszacowana. Kiedyś była to
    czterokrotność, teraz pewnie bliżej dwukrotności. Kosztem tego
    niedoszacowania jest właśnie sytuacja kredytobiorców walutowych,
    a także sytuacja w ogóle całego społeczeństwa.

    > Nie bylo ... i to ich martwi :-)

    Kogo "ich"?
    Społeczeństwo?
    :-)

    > Tak jak i wczesniej - chyba trudne do policzenia.
    > Są dane budzetu centralnego, ale dochodza samorządy, spolki
    > samorzadowe, kreatywna ksiegowosc samorzadow, spolki SP, emerytury,
    > autostrady ...

    A tak w procentach w stosunku do tego, co było kilka lat temu, nawet po
    korekcie o utratę wartości pieniądza?
    Wydaje się, że jest jeszcze niestety sporo miejsca na inflację. Podobnie
    jak cała reszta społeczeństwa, kredytobiorcy znów dostaną w d4,
    a jedynym beneficjentem będzie państwo.

    Kredytobiorcy złotówkowi mają chwilowo łatwiej, bo większość kosztów
    związanych z ich kredytami ponoszą deponenci (i im podobni).

    Divide et impera.
    --
    Krzysztof Hałasa