  • 51. Data: 2009-09-29 12:47:14
    Temat: Re: Fraud na KK w internecie
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Tomasz [Bubon]" <t...@g...com> writes:

    > Posiadacz rachunku obciążany jest operacjami dokonanymi na
    > odległość, o których mowa
    > w ust.10 pkt. 3 (transakcje internetowe) mimo, iż karta została
    > wykorzystana bez fizycznego jej przedstawienia.

    W moim przekonaniu dotyczy to transakcji przeprowadzonych przez klienta,
    tzn. w ogole umozliwia takie transakcje.

    > Czyli jeśli dojdzie do fraudu internetowego to bank może, ale nie
    > musi zrobić chargbacka?

    Chargeback to sprawa banku. Natomiast klient nie moze placic za fraudy,
    do ktorych powstania sie nie przyczynil, i ktorym nie jest w stanie
    zapobiec. Zaden regulamin tego nie jest w stanie zmienic.

    > Inaczej mówiąc konsument zależy od dobrej albo złej woli banku?

    Tak jest niezaleznie od umow i regulaminow, do momentu w ktorym sprawa
    znajdzie sie w sądzie albo w innej gazecie.
    Banki to niestety bardzo czesto instytucje zajmujace sie zawodowo
    oszukiwaniem klientow (z pelna swiadomoscia popelniania przestepstwa),
    i trzeba umiec nie dac sie oszukac.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 52. Data: 2009-09-29 12:57:31
    Od: Mariusz <m...@s...org>

    W dniu 2009.09.29 11:29, Tomasz [Bubon] pisze:

    > Posiadacz rachunku obciążany jest operacjami dokonanymi na
    > odległość, o których mowa
    > w ust.10 pkt. 3 (transakcje internetowe) mimo, iż karta została
    > wykorzystana bez fizycznego jej przedstawienia.

    To się czyta razem z ust.10.

    > Czyli jeśli dojdzie do fraudu internetowego to bank może, ale nie
    > musi zrobić chargbacka?
    > Inaczej mówiąc konsument zależy od dobrej albo złej woli banku?

    Masz tam też rozdział o reklamacjach, gdzie napisali, że rozpatrywane są
    wg regulacji Visa.

    --
    Mar

  • 53. Data: 2009-09-29 13:00:36
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 29 Sep 2009 14:47:14 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > W moim przekonaniu dotyczy to transakcji przeprowadzonych przez klienta,
    > tzn. w ogole umozliwia takie transakcje.

    Dokładnie tak, z tekstu poświęconemu zagadnieniu:

    Przepis [art. 28 ust. 6 ustawy z 2002 r. o elektronicznych instrumentach
    płatniczych] nie zwalnia wydawcy [karty płatniczej] od przeprowadzenia
    identyfikacji osoby zlecającej przeprowadzenie operacji. Należy również
    uznać, że art. 28 ust. 6 e.i.p. nie wyłącza możliwości żądania przez
    posiadacza "unieważnienia" zapłaty kartą płatniczą, w sytuacji gdy nie
    zlecał on przeprowadzenia takiej operacji na podstawie art. 14 ustawy o
    ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę
    wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 54. Data: 2009-09-29 13:12:20
    Od: "wiatrak" <w...@y...pl>

    Użytkownik "Piotrek" <p...@p...na.berdyczow.info> napisał w wiadomości

    > Czy jest Ci znane jakieś orzecznictwo na ten temat?
    >
    > W kontekście zacytowanego regulaminu oraz art. 28 ustęp 6 wydaje się, że
    > odpowiedzialny jest klient.
    >
    > Podobny tok rozumowanie jest tu: http://kartyonline.pl/ppr.php?id=7
    >
    > Na szybko spojrzałem do regulaminu swojej CC i nie ma tam tak
    > jednoznacznego zapisu dot. odpowiedzialności za transakcje karciane bez
    > fizycznej obecności karty jaki jest w HSBC.
    >
    > Piotrek

    W aliorze "stoi": 11.5. Bank pokrywa kwoty operacji dokonanych z użyciem
    utraconej karty / utraconych danych karty.................

    wiatrak

  • 55. Data: 2009-09-29 13:17:06
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Olgierd wrote:

> [...]
    > zlecał on przeprowadzenia takiej operacji na podstawie art. 14 ustawy o
    > ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę

    Czy mógłbyś podać referencje do orzecznictwa na ten temat?

    Czy mógłbyś ewentualnie odnieść się do opinii wyrażanych tu:
    http://kartyonline.pl/ppr.php?id=7

    Z góry dziękuję

    Piotrek

  • 56. Data: 2009-09-29 13:38:12
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 29 Sep 2009 15:17:06 +0200, Piotrek napisał(a):

    > Czy mógłbyś podać referencje do orzecznictwa na ten temat?

    Orzecznictwa brak. Art. 14 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów
    oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny
    brzmi:

    Konsument może żądać unieważnienia, na koszt przedsiębiorcy, zapłaty
    dokonanej kartą płatniczą w razie niewłaściwego wykorzystania tej karty w
    wykonaniu umowy zawartej na odległość. Nie uchyla to obowiązku
    naprawienia konsumentowi poniesionej przez niego szkody.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 57. Data: 2009-09-29 14:08:03
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Olgierd wrote:

> [...]
    > wykonaniu umowy zawartej na odległość. Nie uchyla to obowiązku
    > naprawienia konsumentowi poniesionej przez niego szkody.

    Dziękuję.

    Ten fragment ustawy w międzyczasie zczytałem. Brakowało mi tylko
    orzecznictwa w kontekście takich regulaminów jakie ma HSBC.

    No ale skoro nie ma to zgaduję, że watkotwórca ma niepowtarzalną szansę
    zostania pionierem.

    Piotrek

  • 58. Data: 2009-10-01 21:45:53
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 28 Sep 2009 22:22:51 +0200, Mithos napisał(a):

    > A jak nie zrobi to co ? Zmusisz bank ?

    A co , to moje pieniądze? Bank sobie niech płaci, a jak chce kasę, to niech
    idzie do sądu.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 59. Data: 2009-10-01 21:46:14
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 28 Sep 2009 22:48:21 +0200, Mithos napisał(a):

    > Na jakiej podstawie ? Przecież bank działał zgodnie z regulaminem i
    > umową.

    Owszem, nie.

    --
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 60. Data: 2009-10-02 08:36:16
    Od: "McMac" <m...@g...com>

    Na zamknięcie wątku:
    Dzięki za dyskusję. Na razie wniosek do arbitra już czeka na wysłanie, a ja
    powoli szykuję się do ewakuacji z tego banku...

    Jak będę miał jakieś wieści to nie omieszkam się podzielić.

    --
    Maciek