  • 1. Data: 2003-09-06 12:16:51
    Temat: Fundusze inwestycyjne - SFI
    Od: "Voodoo_" <N...@w...pl>

    Witam!!

    Jestem swiezo upieczonym klientem mbanku, niedawno aktywowalem konto,
    teraz czekam na liste hasel jednorazowych i VE. Wplacilem na konto
    pieniazki z mysla zainwestowania ich w SFI. Moim celem sa fundusze
    akcyjne bo z tego co obserwuje to daja one najwieksze zyski. Wiec moje
    pytania sa nastepujace:
    Jakimi kryteriami kierowac sie przy wybieraniu FI?
    Lepiej pieniadze przekazac jednemu FI czy kilku?
    Kiedy sprzedawac jednostki?
    Kiedy kupowac jednostki?
    Jakie rady dacie poczatkujacym inwestorom :)?
    To chyba wszystko. Pytania "jaki fundusz wybrac" nei zadam bo to chyba
    wywylaloby burze ;).

    --

    :: pozdrawiam :: spamak(at)wp(dot)pl ::
    :: adam klimczyk <<..>> voodoo_ ::

  • 2. Data: 2003-09-06 16:27:10
    Temat: Re: Fundusze inwestycyjne - SFI
    Od: "mmmaslov" <mmmaslov@REMOVE_THISpoczta.onet.pl>

> [...]
    > pieniazki z mysla zainwestowania ich w SFI. Moim celem sa fundusze
    > akcyjne bo z tego co obserwuje to daja one najwieksze zyski.

    To w ostatnim półroczu, a rzuć okiem na wyniki np. z ostatnich 3 dni lub na
    okres z przed ostatniego pół roku.

    MM

  • 3. Data: 2003-09-06 16:58:30
    Od: "SP9LWH" <s...@a...pl>

    Użytkownik "Voodoo_" <N...@w...pl> napisał w wiadomości
    > pieniazki z mysla zainwestowania ich w SFI. Moim celem sa fundusze
    > akcyjne bo z tego co obserwuje to daja one najwieksze zyski. Wiec moje
    > pytania sa nastepujace:

    Zainteresuj się jak one umią spadać, a nie tylko rosnąć! Czy jak stracisz
    70% to się zmartwisz???

    > Jakimi kryteriami kierowac sie przy wybieraniu FI?

    Ostrożnością

    > Lepiej pieniadze przekazac jednemu FI czy kilku?

    Dywersyfikacja zawsze wskazana, choć przy małych kwotach kosztowna

    > Kiedy sprzedawac jednostki?

    Jak jest potrzeba, chyba, że to polskie akcyjne, to sprzedać należało 4 DNI
    TEMU
    > Kiedy kupowac jednostki?

    Jak "wszyscy" myślą, że już tylko będą spadać, i "nikt" nie wierzy, że
    urosną
    W tym roku to był kwiecień:-)

    > Jakie rady dacie poczatkujacym inwestorom :)?

    Po stokroć się zastanów ile jesteś gotów stracić, zanim raz pomyślisz ile
    może zyskać:-)

    > To chyba wszystko. Pytania "jaki fundusz wybrac" nei zadam bo to chyba
    > wywylaloby burze ;).

    Żadnej, bo ma to małe znaczenie. Zależy czy spekulujesz na FI, czy
    zamierzasz oszczędzać na "czarną godzinę".

  • 4. Data: 2003-09-06 17:58:02
    Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl>

    "Voodoo_" <N...@w...pl> wrote in message
> [...]
    > Kiedy sprzedawac jednostki?
    > Kiedy kupowac jednostki?
    > Jakie rady dacie poczatkujacym inwestorom :)?

    Drogi Voodoo_,

    Spóźniłeś się o co najmniej 2 miesiące. Ale jesteś szczęśliwym człowiekiem.
    Spóźniłeś bowiem tak bardzo, że masz szansę zyskać a nie stracić na
    inwestycjach w akcyjne FI, na co miałbyś dużą szansę gdybyś działał o
    kilkanaście dni szybciej :-)

    Ja bym na Twoim miejscu zrobił tak:
    - wpłacił to co chciałeś inwestować w 1/2 na e-Max, 1/2 na któryś z funduszy
    pieniężnych (City ?)
    - tak duży zysk w tak krótkim czasie na akcyjnych FI jak oglądasz teraz
    należy już do przeszłości i powtórzy się ale dopiero za parę lat. Poczekaj
    cierpliwie na unormowanie się sytuacji na WGPW. Moim zdaniem polecimy ostro
    w dół, potem poskaczemy ale na końcu czeka nas trochę stabilnych wzrostów.
    Obawiam się że mysląc o FI akcji masz 1 - 1.5 miesiąca na przemyślenia.
    - w międzyczasie spokojnie obejrzyj (np. na www.money.pl FI->wykresy) jak
    zmienia się wycena JU FI. Ale nie tylko w czasie wzrostów na WGPW
    ale -przede wszystkim- podczas dłuższych spadków. Spójrz na strony FI, na
    niektórych (np. www.gtfi.pl) znajdziesz wiele pomocnych informacji o
    inwestowaniu.
    - nigdy, nigdy, nigdy nie daj się skusić na zainwestowanie wszystkich
    oszczędności w akcyjne FI. Nie myśl ile mógłbyś zarobić - pomyśl ile mógłbys
    stracić !
    - w zależności od kwoty jaką dysponujesz wybierz 2-3 FI akcji i (na dziś)
    1-2 FI pieniężne + (w Twoim przypadku) lokaty bankowe w PLN (zerknij np.
    http://www.vwbankdirect.pl).
    - przy braku prowizji i jeżeli masz ochotę trochę interesować się swoimi
    inwestycjami unikaj funduszy hybrydowych - jesteś w stanie działać znacznie
    elastyczniej niż one, w zależności od sytuacji na rynku.
    - nie licz na to że kupisz w dołu a sprzedasz na górce, tak zdarza się tylko
    raz czy dwa w długim życiu inwestora... Jeżeli nabierzesz przekonania że na
    WGPW kończą się spadki w perspektywie tygodni, kupuj regularnie JU za stałą
    kwotę, to łatwe i proste przy wykorzystaniu zleceń stałych w SFI. Tak samo,
    tylko na odwrót postepuj z umarzaniem JU, to trudniejsze bo wydaje się że
    wzrosty są wieczne i tyle jeszcze do zarobienia :-)
    - moim zdaniem powyższe pomysły zdają się się sprawdzać przez większość
    czasu, w normalnych warunkach. Teraz wracamy chyba do normy, po tym jak
    emocje na WGPW brały górę nad rozumem...

    powodzenia,

    TomekD

  • 5. Data: 2003-09-06 22:18:34
    Od: "Maciej \"AbrahaM\" Piotrowski" <m...@p...onet.pl>

> [...]

    > Kiedy kupowac jednostki?
    > Jakie rady dacie poczatkujacym inwestorom :)?
    > To chyba wszystko. Pytania "jaki fundusz wybrac" nei zadam bo

    Witam

    Pozwole sobie odpowiedziec tylko na jedno z twoich
    pytan, jednoczesnie dzielac sie garscia (mam
    nadzieje ze przydatnych) uwag.

    Po pierwsze sytuacja na gieldzie daleka jest od tego
    co uznaje sie za *norme*. Mielismy *wielomiesieczny*
    okres wzrostow (i to o duzej dynamice) zas w zeszlym
    tygodniu *byla* majaca cztery dni seria spadkow..

    Moze byc to rownie dobrze krotki "przystanek" do
    dalszego wzrostu jak i poczatek dluzszego spadku.

    Po drugie (co wynika z pierwszego) w obecnej sytuacji
    nie jest to czas na INWESTOWANIE w Fundusze Akcji (FA)
    w sensie "wsadzil i zapomnial" lecz czas na strategie
    "wsadzil, po czym bacznie obserwuje rynek" co ktos by
    mogl okreslic mianem SPEKULACJI, i to w dodatku przy
    zalozeniu ze *swiadomie* kontrolujesz moment wlozenia
    srodkow do funduszu.

    Podsumowujac ten fragment: czas wzglednie bezpiecznego
    zarabiania na FA sie skonczyl, znacznie ryzyko wzroslo
    choc potencjalne zyski nadal moga byc niezle. Pytanie:
    czy perspektywa strat oraz koniecznosc pilnowania
    inwestycji jest dla Ciebie akceptowalna?

    Jesli brzmi: NIE to radze ograniczyc sie do Funduszy
    Obligacji(FO) *i* Funduszy Rynku Pienierznego (FRP)
    ktore zapewnia zyski "tylko" nieco lepsze od lokaty
    ale za to dosc bezpieczne. Ewnetualnie uzupelniajac
    to relatywnie malym udzialem Funduszy Akcyjnych(FA)
    i/lub Funduszy Hybrydowych (FH)

    W kategorii FO w/g mojej prywatnej oceny ciekawy
    jest glownie SEB2, w FH i FRP wszystkie sa w
    zasadzie porownywalne, w akcyjnych zas mamy dosc
    spore roznice.

    Fundusze hybrydowe (FH) .. Hmmmm, ni pies ni wydra
    cos na ksztalt swidra, przynosza mniejsze zyski niz
    FA, wieksze niz FO/FRP, majac odpowiednio mniejsza
    podatnosc na straty - ale tez je moga generowac.

    Taki sam efekt jak FH mozesz uzyskac dobierajac
    odpowiednio proporcje miedzy FA a FO/FRP, decyzja
    o wykorzystaniu FH gdy masz juz wiedze o ich
    charakterystyce zalezy od Ciebie..

    Jesli odpowiedz na pytanie dotyczace akceptowania
    ryzyka strat i koniecznosci obserwacji gieldy
    brzmi: TAK - to czytaj dalej ;) w Innym wypadku
    radze tu skonczyc lekture.

    Zaczne od kolejnych uwag:

    Inwestujac jednorazowo w dlugoterminowej perspektywie
    ("wsadzil srodki i zapomnial") w FA nalezy to robic
    gdy cena ich jednostek uczestnictwa jest niska i sa
    perspektywy na wzrost - tych warunkow do tego typu
    inwestycji nie ma - ceny j.u. sa wysrubowane a
    perspektywy wzrostu cen j.u. sa rownie realne jak i
    widoki ich spadkow.

    Jesli chcesz dokonac jednorazowej inwestycji w FA
    to radze to zrobic w na spokojnie, w przemyslany
    sposob i przemyslanym momencie.

    Przypomne takze ze teoretycznie sensowny okres
    inwestycyjny dla FA ze wzgledu na ryzyko duzych
    wachan wartosci j.u. wynosi okolo 5 lat.

    Wracajac do FA - o ile cie to nadal interesuje, to
    na twoim miejscu obserwowalbym co bedzie sie dzialo
    w paru najblizszych paru dniach i od tego uzaleznic
    strategie inwestycyjna.

    Jesli w najblizszym czasie beda spadki, to mozesz
    obserwowac co dzieje sie na gieldzie i pokusic sie
    o sprobowanie zlapania okolicy "dolka" koniunktury,
    ale nie ukrywam ze szanse na trafenie dolka sa dosc
    marne, dlatego pisalem o jego "okolicach".

    Jesli "wejdziesz" w fundusz za wczesnie podczas
    spadkow na gieldzie to mozesz przez trudny do
    oszacowania czas byc stratny, w dodatku przy
    zle wybranym momencie inwestycji straty te
    moga sie poglebiac - i moze byc potrzebny sporo
    czasu by je "odpracowac" - dlatego zaleca sie
    inwestowanie w FA w perspektywie dlugoterminowej.
    By zminiamlizowac ryzyko o ktorym pisalem powyzej,
    inwestujac w "burzliwym" okresie mozesz mozesz
    rozwazyc rozdzielenie wplaty w FA na pare rat w
    jakims odstepie czasowym. Ilosc rat jak i odstep
    zalezy od twoich przemyslen. Mimo takiego zabiegu
    ryzyko nadal jest spore i osobiscie ja bym raczej
    NIE probowal lapac dolka.

    Jesli jest to (to sie okaze) tylko przystanek do
    dalszych wzrostow to mozesz rozwazyc jednorazowe
    zainwestowanie w FA.

    Niezaleznie od tego co bedzie sie dzialo na
    gieldzie i jaki wariant wybierzesz, to jesli
    chcesz inwestowac *krotkoterminowo* (ponizej
    paru dobrych lat) to MUSISZ moim zdaniem
    wkalkulowac w to koniecznosc "pilnowania"
    kondycji gieldy i podjecia decyzji o szybkim
    wycofaniu srodkow z funduszow ktore sa podatne
    w najwiekszym stopniu (FA, FH) na wachania
    koniunktury.

    Podsumuje to uwaga praktyczna: w obecnej sytuacji
    ze wzgledu na ryzyko wybierajac fundusz nalezy
    wziasc pod uwage *oprocz* generowanych przezen
    zyskow takze tabele realizacji zleceń odkupienia
    dostepna na stronach mBanku, okreslajaca czy
    odkupienie od ciebie jednostek uczestnictwa
    nastepuje w ten sam dzien, w dzien nastepny czy
    tez moze dwa dni pozniej.

    Ta informacja w sytuacji wystapienia spadkow
    przeklada sie na to czy otrzymasz pieniadze w/g
    wyceny z dnia kiedy zleciles odkupienie czy tez
    nastapi to dzien lub dwa dni pozniej co moze
    przekladac sie na procenty strat.

    Patrzac na to kryterium (i dochodowosc w ostatnim
    czasie) w FA w/g mojej prywatnej oceny m.in.
    ciekawie wyglada PZU Krakowiak.

    Zgodnie z obietnica odpowiedz: zasadniczo rzecz
    biorac, inwestowanie w kilka funduszy jest dobrym
    pomyslem.

    I ostatnia rada na koniec: Bron Boze nie inwestuj
    calosci w FA o ile nie jestes hiper-ekspertem
    gieldowym profile "Agresywne" przewiduja maksimum
    do 55% udzialu funduszy podatnych na koniunkture,
    przyklad:
    http://www.fundusze.mbank.com.pl/prful4.html

    Radzilbym przeanalizowanie strony:
    http://www.fundusze.mbank.com.pl/prinw3.html

    i wybranie/dostosowanie ktoregos z tych profili
    do Twoich potrzeb/oczekiwan.

    To byloby na tyle. Z gory przepraszam za bledy
    stylistyczne, interpunkcyjne i ortograficzne,
    ktore z racji godziny o ktorej to pisze moglem
    popelnic.

    --
    Zastrzeżenie: Nie zgadzam się na wysyłanie ofert na adres użyty
    do/podczas wysłania tej wiadomości.