  • 1. Data: 2002-03-04 00:23:44
    Temat: Fundusze inwestycyjne; obligacje
    Od: "minik" <m...@n...org>

    W zwiazku z niskim oprocentowaniem lokat, zastanawiam sie nad np.
    obligacjami.

    Jakie sa wady a jakie zalety?
    Jaki fundusz polecacie?

    --

    m...@m...net

  • 2. Data: 2002-03-04 11:34:34
    Temat: Re: Fundusze inwestycyjne; obligacje
    Od: Rafal Podeszwa <p...@t...chem.uw.edu.pl>

    minik wrote:

    > W zwiazku z niskim oprocentowaniem lokat, zastanawiam sie nad np.
    > obligacjami.
    >
    > Jakie sa wady a jakie zalety?
    > Jaki fundusz polecacie?

    [Uwaga. Jestem przeciwnikiem funduszy obligacyjnych]

    Zalety: mozliwosc zlikwidowania inwestycji w kazdej chwili (ale na
    pieniadze czeka sie zazwyczaj pare dni), niezla rentownosc w dlugim
    terminie w porownaniu z bankami (choc nie jest to takie pewne na
    przyszlosc).

    Wady: wysokie prowizje (jak na ten rodzaj dzialalnosci), w szczegolnosci
    prowizja za zarzadzanie pobierana po cichu co roku, wynosi nawet kilka
    procent, co przy dzisiejszych rentownosciach obligacji jest wielkoscia
    gigantyczna. Nie zauwazylem, ze fundusze inwestowaly z glowa albo zeby
    zmienialy swoj portfel obligacji w zaleznosci od perspektyw rynku.
    Wyglada raczej na to, ze kupuja obligacje w zasadzie losowo i jesli sie
    ma szczescie trafi sie do dobrego funduszu, a jesli nie to do zlego. W
    niektorych lata swietna inwestycja sa obligacje o stalej stopie
    procentowej, w innych sa fatalna i po wynikach funduszu mozna raczej
    oszacowac stopien zaagazowania w takie papiery, a nie jakas przemyslana
    strategie. Te fundusze, ktore w zeszlym roku dawaly doskonale wyniki, w
    poprzednich latach byly tragiczne, bo tak zachowywaly sie stalostopowe
    obligacje.

    Ja poleclabym fundusz "zrob to sam". Nalezy kupic kilka rodzajow
    obligacji dlugoterminowych (ale z glowa i nie za duzo rodzajow, bo
    bedzie z tym wiele pracy) i z kazda wyplata odsetek je reinwestowac.

    Zalety: 0% prowizji za zarzadzanie :). Tylko do 0.6% prowizji
    maklerskiej przy zakupie. W dlugim terminie nie wierze, ze ktorykolwiek
    fundusz pobierajacy prowizje za zarzadzanie, pobije tego typu "fundusz".

    Wady: Wymaga troche pracy. Trzeba sie troche orientowac w tym rynku. Na
    niektorych papierach jest mala plynnosc.

    Jezeli nie masz na to glowy, to polecam znalezc fundusz, ktory bierze
    jak najnizsze prowizje za zarzadzanie i przypadkiem nie patrzec na
    przeszle wyniki. Byly takie zestawienia bodajze w expander.pl.
    Oczywiscie oszczedzanie w takich funduszach ma sens w perspektywie co
    najmniej kilkuletniej.

    Pozdrawiam

    Rafal

  • 3. Data: 2002-03-04 11:38:55
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik Rafal Podeszwa <p...@t...chem.uw.edu.pl> w
    wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@t...chem.uw.edu.pl...

> [...]
    >
    > Wady: Wymaga troche pracy. Trzeba sie troche orientowac w tym rynku. Na
    > niektorych papierach jest mala plynnosc.

    A ile kasy trzeba zainwestowac, zeby oplacalo sie samemu bawic?

    Karol

  • 4. Data: 2002-03-04 12:57:15
    Od: "bb" <m...@a...com.pl>

> [...]
    >
    > Wady: Wymaga troche pracy. Trzeba sie troche orientowac w tym rynku. Na
    > niektorych papierach jest mala plynnosc.

    Czy możesz mnie/nas dokształcić co to znaczy iwestować "z głową"? To bardzo
    aktualny dla mnie temat. Rozważam jak przeżyć na emeryturze za 34 lata.

  • 5. Data: 2002-03-04 13:01:17
    Od: "minik" <m...@n...org>

    > Rozważam jak przeżyć na emeryturze za 34 lata.

    Bez marmuru koscielnego, kawalka tektury i kartki na szyi sie chyba nie
    obedzie =)

  • 6. Data: 2002-03-04 13:51:19
    Od: Rafal Podeszwa <p...@t...chem.uw.edu.pl>

    Karol wrote:

    > A ile kasy trzeba zainwestowac, zeby oplacalo sie samemu bawic?

    To zalezy, jak cenisz swoj czas. Wysilek poswiecony na bawienie sie tym
    minimalnie tylko rosnie ze wzrostem zainwestowanych pieniedzy. Ponadto
    sa na ogole stale koszty zwiazane z utrzymywaniem rachunku maklerskiego
    (kilkanascie-dziesiat zlotych rocznie). Poniewaz sprawa rozbija sie o 1
    gora 2 pkt. procentowe, wiec ewentualny zysk to kwota * 1-2%. Przy malej
    ilosci srodkow trudno jest zbudowac sobie portfel, gdyz obligacje
    hurtowe (a takie sa najlepiej rentowne na ogol) maja nominal 1000 zl.
    Mysle, ze rozsadne minimum to 10000 zl. Jednak, jesli ktos ma na to
    ochote, to warto inwestowac nawet kilka tysiecy. Na takich kwotach wiele
    sie nie zarobi, ale na pewno sporo sie nauczy.

    Jak zbudowac portfel. Nalezy przejrzec archiwalne notowania i zobaczyc,
    ktore obligacje sa najplynniejsze. Zobaczyc na wykresach, czy te ktore
    kupujemy nie sa aktualnie przewartosciowane. Sprawdzic warunki danych
    obligacji (jak ustalane jest oprocentowanie). Sprawdzic, kiedy bedzie
    najblizsza wyplata odsetek (uwaga na podatek, bo podatek placi sie od
    faktycznie wyplaconych odsetek; mozna bardzo wtopic kupujac obligacje
    tuz przed wyplata odsetek, ale prawdopodobnie ceny rynkowe przed wypata
    odsetek beda nieco nizsze z tego powodu). Mozna przejrzec raporty
    funduszy i zobaczyc w co oni inwestuja (ale to moze byc zludne, bo np.
    danych papierow moze sie nie dac juz praktycznie kupic). Wybrac kilka
    rodzajow obligacji: DS (dzisiecioletnie o stalej stopie), DZ (10-letnie
    o zmiennej), PS (5-letnie hurtowe o stalej stopie), SP (piecioletnie
    detaliczne o stalej stopie), OK (zerokupownowe dwuletnie). Im mniej ma
    sie srodkow, tym mniej rodzajow nalezy wybrac (przy pewnym wyczuciu
    wystarcza 2 rodzaje). Wreszcie zdecydowac, ile przeznaczyc srodkow i na
    ktore. Ryzykanci moga wybrac wiecej tych o stalej stopie, bardziej
    strachliwi niech wybiora te o zmiennej.

    Pozdrawiam

    Rafal

  • 7. Data: 2002-03-04 22:04:29
    Od: "hosi" <h...@o...pl>

    Użytkownik "bb" <m...@a...com.pl> napisał w wiadomości

    > Czy możesz mnie/nas dokształcić co to znaczy iwestować "z głową"? To
    bardzo
    > aktualny dla mnie temat. Rozważam jak przeżyć na emeryturze za 34 lata.

    moze ubezpieczeniowy fundusz inwestycyjny?
    np. w amplico po 3 roku brak oplat za zarzadzanie
    funduszem. Jak podala ostatnio Rzepa ich fundusz
    mial najwyzsza strope zwrotu (cos ok. 26%).
    To wszystko oczywiscie w przypadku zawarcia umowy
    ubezpieczeniowej.

    BTW sam sie nad tym zastanawiam (III filar) co by na
    maselko do chleba na emeryturze starczylo ;)

    --
    Pozdrówka
    hosi

  • 8. Data: 2002-03-05 08:46:59
    Od: sceptyk <s...@o...pl>

    Rafal Podeszwa wrote:

> [...]
    >tuz przed wyplata odsetek, ale prawdopodobnie ceny rynkowe przed wypata
    >odsetek beda nieco nizsze z tego powodu).

    to ja dorzuce jeszcze pytanie: jakies www gdzie to wszystko ladnie
    jest zapodane?

    sceptyk

  • 9. Data: 2002-03-05 09:07:22
    Od: Rafal Podeszwa <p...@t...chem.uw.edu.pl>

    sceptyk wrote:

    > to ja dorzuce jeszcze pytanie: jakies www gdzie to wszystko ladnie
    > jest zapodane?

    http://www.gpw.com.pl :aktualne i archiwalne notowania (Cedula),
    notowane obligacje, informacje o rynku

    http://www.cdmpekao.com.pl/analizy/instrumenty.html : informacje CDM
    Pekao na temat papierow dluznych i aktualnych tendencji na rynku
    pienieznym. Dosc ciekawa synteza calosci materialu. Polacalbym zaczac od
    tego.

    http://www.mofnet.gov.pl : strona Ministerstwa Finansow. W podstronach
    dotyczacych dlugu publicznego sa informacje na temat obligacji
    hurtowych, wynikach przetargow, aktualnych oraz archiwalnych rentownosci
    oraz listy emisyjne obligacji ze szczegolowymi warunkami ich zakupu,
    oprocentowania i wykupu

    Pozdrawiam

    Rafal

  • 10. Data: 2002-03-05 09:33:44
    Od: Rafal Podeszwa <p...@t...chem.uw.edu.pl>

    hosi wrote:

> [...]
    > funduszem. Jak podala ostatnio Rzepa ich fundusz
    > mial najwyzsza strope zwrotu (cos ok. 26%).
    > To wszystko oczywiscie w przypadku zawarcia umowy

    Do funduszy ubezpieczeniowych jestem jeszcze bardziej sceptycznie
    nastawiony niz do jakiechkolwiek innych. Miedzy bajki wlozylbym
    jakikolwiek brak oplat (byc moze za cos nie pobieraja po 3 latach, ale
    za wszystko inne pobieraja, bo musza z czegos zyc). Niestety ponadto
    czesc wplat idzie na ubezpieczenie na zycie, ktorego uzytecznosc jest
    dla wielu osob watpliwa.

    Pozdrawiam

    Rafal