  • 1. Data: 2007-01-12 22:39:38
    Temat: GIODO sprawdzi mBank
    Od: "Andrum" <z...@o...pl>

    GIODO sprawdzi mBank

    Generalny inspektor ochrony danych osobowych sprawdzi, czy internetowy mBank
    nie naruszył przepisów o ochronie danych osobowych, dotyczących
    zabezpieczeń. Powodem zajęcia się tą sprawą są doniesienia mediów o
    nieprawidłowościach w zabezpieczeniach baz danych banku.

    pap, dzisiejsza Rzeczpospolita

    o co tu chodzi?

  • 2. Data: 2007-01-13 13:32:43
    Temat: Re: GIODO sprawdzi mBank
    Od: Sierp <s...@n...net>

    Andrum napisał(a):
    > o co tu chodzi?

    groups.google.pl
    polecam archiwum, lub chocby przejzenie postow z ostatniego tygodnia

    Sierp

  • 3. Data: 2007-01-13 21:15:11
    Od: p...@o...eu

    oto całość artykułu:

    Główny inspektor ochrony danych osobowych wszczął postępowanie, które ma
    wyjaśnić, czy łódzki mBank narusza ustawę o ochronie danych osobowych. Decyzja
    w tej sprawie zapadła po informacjach, że system komputerowy banku nie jest
    szczelny, przez co osoby postronne mogą zdobyć dane klientów. Do zastrzeżonych
    danych, m.in. adresu klienta i stanu jego konta, można było dotrzeć, klikając w
    specjalnie utworzony link.

    REKLAMA
    - Chcemy sprawdzić, czy bank ma odpowiednie zabezpieczenia chroniące dane
    osobowe i czy w systemie rzeczywiście istnieje luka. Jeśli tak jest, będziemy
    musieli zawiadomić prokuraturę - mówi Małgorzata Kałużyńska-Jasak, rzecznik
    głównego inspektora ochrony danych osobowych.

    Sprawa bezpieczeństwa kont w mBanku wypłynęła już we wrześniu 2005 roku.
    Okazało się wtedy, że z konta warszawskiego biznesmena Andrzeja K. "wyparowało"
    220 tys. zł. Dyspozycje przelania pieniędzy na inne konto zostały wydane przez
    mężczyznę o nieustalonych personaliach z telefonu komórkowego na kartę.

    Osiem miesięcy później z konta innego klienta łódzkiego mBanku zniknęło około
    400 tys. zł. Bank utrzymywał to w tajemnicy. - Zawinił człowiek, a nie system
    bankowy. Poszkodowanemu klientowi zrekompensowaliśmy stratę - tłumaczyła
    wówczas Magda Ossowska, rzeczniczka mBanku. Sprawą zajęła się łódzka
    prokuratura. Postępowanie nadal się toczy.

    - Usunęliśmy już nieprawidłowości, które umożliwiały dostęp do zastrzeżonych
    danych. Nasi klienci mogą być spokojni - zapewnia Ossowska.

  • 4. Data: 2007-01-13 23:31:36
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia 13 Jan 2007 22:15:11 +0100, p...@o...eu napisał(a):

> [...]
    >
    > Osiem miesięcy później z konta innego klienta łódzkiego mBanku zniknęło około

    Powyższy fragment dedykuję tym, którzy w wątku na temat haseł
    jednorazowych do rachunku eMax-Plus, posądzali mnie o paranoję.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 5. Data: 2007-01-13 23:47:56
    Od: "Huckleberry" <n...@p...onetonet.pl>

    Użytkownik "Chris" <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> napisał w wiadomości

    > Powyższy fragment dedykuję tym, którzy w wątku na temat haseł
    > jednorazowych do rachunku eMax-Plus, posądzali mnie o paranoję.

    ZTCP chodziło o nieuczciwego pracownika, który pomógł "wyprowadzić" kasę, a
    nie o lukę w zabezpieczeniach.
    pozdrawiam

  • 6. Data: 2007-01-14 00:06:17
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Sun, 14 Jan 2007 00:47:56 +0100, Huckleberry napisał(a):

    > ZTCP chodziło o nieuczciwego pracownika, który pomógł "wyprowadzić" kasę, a
    > nie o lukę w zabezpieczeniach.

    Jeśli pracownikowi udało sie pieniądze wyprowadzić, to znaczy że luka w
    zabezpieczeniach istniała.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 7. Data: 2007-01-14 00:15:41
    Od: "Huckleberry" <n...@p...onetonet.pl>

    > Jeśli pracownikowi udało sie pieniądze wyprowadzić, to znaczy że luka w
    > zabezpieczeniach istniała.

    Ok, ale w zabezpieczeniach wewnątrzbankowych, a nie w hasłach jednorazowych.
    pozdrawiam

  • 8. Data: 2007-01-14 17:17:06
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Sun, 14 Jan 2007 01:15:41 +0100, Huckleberry napisał(a):

    > Ok, ale w zabezpieczeniach wewnątrzbankowych, a nie w hasłach jednorazowych.
    > pozdrawiam

    A czy hasła jednorazowe nie należą do systemu zabezpieczeń mBanku?
    System zabezpieczeń powinien tworzyć spójna całość i jeśli w jakiejś
    części systemu jest dziura, to nie można twierdzić, że system jest
    dobry, bo "dziura dotyczy tylko jakiejś jego części, a nie całości".
    Czy masz pewność, że do tych kradzieży doszłoby także wtedy, gdyby na
    koncie eMax-Plus obowiązywały hasła jednorazowe?
    Poza tym, zadziwiający jest brak konsekwencji ze strony mBanku:
    Do likwidacji zwykłej lokaty jest potrzebne hasło jednorazowe, a do
    likwidacji "lokaty a-vista" (bo tak mBank kwalifikuje konto eMax-Plus)
    już tego hasła nie potrzeba!
    Dla mnie brak tych haseł kojarzy się jednoznacznie z chęcią do
    inkasowania po 5 zł od każdego dodatkowego przelewu z konta, znacznie
    mocniejszą od deklarowanej dbałości o bezpieczeństwo środków klienta na
    koncie.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 9. Data: 2007-01-14 17:52:21
    Od: "Huckleberry" <n...@p...onetonet.pl>

> [...]
    > części systemu jest dziura, to nie można twierdzić, że system jest
    > dobry, bo "dziura dotyczy tylko jakiejś jego części, a nie całości".

    Wszędzie się można włamać. Dla mnie istotne jest to że bank bierze na siebie
    odpowiedzialność za takie przypadki.
    pozdrawiam

  • 10. Data: 2007-01-14 20:29:04
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Sun, 14 Jan 2007 18:52:21 +0100, Huckleberry napisał(a):

    > Wszędzie się można włamać. Dla mnie istotne jest to że bank bierze na siebie
    > odpowiedzialność za takie przypadki.
    > pozdrawiam

    To dla mnie wcale nie jest takie oczywiste, że bierze.
    Najpierw Ty będziesz musiał udowodnić, że to nie Ty wykonałeś ten
    przelew. A w przypadku przelewów wykonywanych bez użycia hasła
    jednorazowego, to może wcale nie być tak trywialnym zadaniem.
    BTW:
    Poszukaj sobie w Googlach, co to jest delimiter ;)

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof