  • 1. Data: 2009-02-17 11:17:44
    Temat: Historia kredytowa w PL
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    Czyli: jak to dziala? I czy dziala. Wiem, ze jest BIK, wiec zakladalem
    naiwnie, ze relacja z bankami bedzie podobna jak w przypadku
    TransUnion / Experian / Equifax.

    Natomiast z wiadomosci na grupie wnioskuje, ze podstawa przy kredytach
    sa zaswiadczenia o zarobkach (niech zgadne, koniecznie z
    PIECZATKA? :) ) a historia w biurze kredytowym jest drugo- jesli nie
    trzeciorzedna.

    Czy banki traktuja BIK jak "czarna liste" - tzn. patrza glownie na
    negatywne elementy historii, a pozytywne juz nie sa tak istotne? Czy
    tu tez panuje dowolnosc i wszystko zalezy od banku?

  • 2. Data: 2009-02-17 11:18:37
    Temat: Re: Historia kredytowa w PL
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Uzytkownik "bradley.st" <b...@g...pl> napisal w wiadomosci
    h.googlegroups.com...

    > Czy banki traktuja BIK jak "czarna liste" - tzn. patrza glownie na
    > negatywne elementy historii, a pozytywne juz nie sa tak istotne?

    Niestety, tak to tutaj wyglada.

    marekz

  • 3. Data: 2009-02-17 11:27:25
    Od: Jacek Erazmus <j...@g...com>

    On 17 Lut, 12:17, "bradley.st" <b...@g...pl> wrote:
> [...]
    > negatywne elementy historii, a pozytywne juz nie sa tak istotne? Czy
    > tu tez panuje dowolnosc i wszystko zalezy od banku?

    Nie do końca tak to jest. Ważna też jest pozytywna historia w BIK np.
    w DB będą duże problemy z dostaniemkredytu hip. jeśli nie masz żadnej
    historii w BIK-u .

    --
    pozdrawiam,
    Erazmus

  • 4. Data: 2009-02-17 11:38:25
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    On 17 Lut, 06:27, Jacek Erazmus <j...@g...com> wrote:

    > Nie do końca tak to jest. Ważna też jest pozytywna historia w BIK np.
    > w DB będą duże problemy z dostaniemkredytu hip. jeśli nie masz żadnej
    > historii w BIK-u .

    A czy dlugosc historii jest brana pod uwage? Tzn. czy ktos kto od
    powiedzmy 5 lat regularnie splaca kredyty jest traktowany "lepiej" niz
    ktos kto wlasnie pozyczyl 500 zl?

    I czy credit score, ktory BIK wytwarza ("ocena punktowa" chyba sie to
    nazywa) ma jakies zastosowanie?

  • 5. Data: 2009-02-17 13:57:54
    Od: Jacek Erazmus <j...@g...com>

    On 17 Lut, 12:38, "bradley.st" <b...@g...pl> wrote:

    > A czy dlugosc historii jest brana pod uwage? Tzn. czy ktos kto od
    > powiedzmy 5 lat regularnie splaca kredyty jest traktowany "lepiej" niz
    > ktos kto wlasnie pozyczyl 500 zl?

    Jest :)
    > I czy credit score, ktory BIK wytwarza ("ocena punktowa" chyba sie to
    > nazywa) ma jakies zastosowanie?

    Każdy bank ma swój własny system scoringowy ale punkty z BIK-u też są
    brane pod uwagę.

    http://www.bik.pl/bik/poradnik/metoda_oceny_punktowe

    pozdrawiam,
    Erazmus

  • 6. Data: 2009-02-17 14:09:15
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    On 17 Lut, 08:57, Jacek Erazmus <j...@g...com> wrote:
    > Każdy bank ma swój własny system scoringowy ale punkty z BIK-u też są
    > brane pod uwagę.
    >
    > http://www.bik.pl/bik/poradnik/metoda_oceny_punktowe

    Dzieki za wyjasnienia! Strone BIK przegryzlem juz na wylot, ciekawilo
    mnie jak to wyglada w praktyce.

    Troche srednio podoba mi sie ta cala "tajemniczosc" BIK - w porownaniu
    z mniej wiecej jasnymi zasadami np. FICO, czyli w przyblizeniu:

    35% -- punctuality of payment in the past (only includes payments later
    than 30 days past due)
    30% -- the amount of debt, expressed as the ratio of current revolving
    debt (credit card balances, etc.) to total available revolving credit
    (credit limits)
    15% -- length of credit history
    10% -- types of credit used (installment, revolving, consumer finance)
    10% -- recent search for credit and/or amount of credit obtained
    recently

  • 7. Data: 2009-02-17 16:13:10
    Od: Tomek Głowacki <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl>

    bradley.st pisze:

> [...]
    > ktos kto wlasnie pozyczyl 500 zl?
    >
    > I czy credit score, ktory BIK wytwarza ("ocena punktowa" chyba sie to

    Problem w tym, że to nie do końca działa tak jak mi się początkowo
    wydawało (IMVHO). BIK jest w pewnym sensie domyślnie traktowany przez
    banki, które go odpytują jako źródło TYLKO I WYŁĄCZNIE negatywnej
    informacji o kliencie (czyli - gdzie i jak bardzo podpadł?).

    Chodzi o sposób podania informacji - np. podawane są tam zadłużenia 1zł
    na 0 dni, reszta jest tak przedstawiona, że można tam wypaść co najwyżej
    "mniej niekorzystnie" :-) Powoduje to, że tylko i wyłącznie od
    patrzącego w raport zależy, jak zostaniesz potraktowany. Jak zabierze
    się za to ktoś niekompetentny - zapomnij o kredycie, jak ktoś, kto "wie"
    z czym ma do czynienia - już lepiej.

    No i oczywiście, kryteria procentowe czy wagowe scoringu nie są jawne,
    bo i po co. Sam raport nie przedstawia też żadnych konkretnych
    informacji liczbowych z których by wynikało, czy jesteś rzetelnym czy
    nie rzetelnym kredytobiorcą.. zestawienie jest ilościowe i tak naprawdę,
    czym mniej tam masz wpisane w ogóle, tym lepiej (IMO!).

    co najśmieszniejsze, każde zapytanie do BIK zmniejsza twój score ;) dobre...

    Pozdr,
    Tomek

  • 8. Data: 2009-02-17 16:30:18
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Tomek Głowacki <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl> writes:

> [...]
    > banki, które go odpytują jako źródło TYLKO I WYŁĄCZNIE negatywnej
    > informacji o kliencie (czyli - gdzie i jak bardzo podpadł?).

    Nie wiem jak Ci się wydawało, ale zapewniam Cię, że BIK nie jest
    traktowany jak czarna lista. Dla niektórych kredytów jest (był?) wręcz
    jak biała (tj. jeśli Iksiński ma/miał kilka kredytów obsługiwanych
    dobrze) to ma większe szanse niż Igrekowski który w BIK nie występuje.

    Co do scoringu BIK to się nie wypowiadam, bo nie wiem.

    KJ

  • 9. Data: 2009-02-17 16:38:36
    Od: rhao <r...@p...pl>

    Tomek Głowacki pisze:

> [...]
    > banki, które go odpytują jako źródło TYLKO I WYŁĄCZNIE negatywnej
    > informacji o kliencie (czyli - gdzie i jak bardzo podpadł?).

    W BIK sa wszystkie zobowiazania klienta przeszle i obecne, wiec jesli
    analityk widzi w nich brak zaleglosci to jest do informacja pozytywna.

> [...]
    > patrzącego w raport zależy, jak zostaniesz potraktowany. Jak zabierze
    > się za to ktoś niekompetentny - zapomnij o kredycie, jak ktoś, kto "wie"

    Zadluzenie 1zl na 0 dni jest ok znaczy terminowo splacane; ] Analityk
    ocenia punktowo zaleglosci do 30dni=1 30-90=2 powyzej 3 potem widac tez
    windykacje i to co zostalo odzyskane. Wszystko to ma wplyw na
    przyznawalnosc ale tylko od polityki banku zalezy ile moze miec klient
    takich 1, 2 czy 3 w swojej historii.

> [...]
    > nie rzetelnym kredytobiorcą.. zestawienie jest ilościowe i tak naprawdę,
    > czym mniej tam masz wpisane w ogóle, tym lepiej (IMO!).

    Niestety, chodzily sluchy ze scoring mial byc jawny dla klientow ale czy
    i kiedy to wprowadza niewiadomo, wynik scoringu to konkretna liczba w
    granicach 0 do okolo 600 i tu tez od polityki banku zalezy czy dajemy
    kredyt od 300 czy moze od 500.

    > co najśmieszniejsze, każde zapytanie do BIK zmniejsza twój score ;)
    > dobre...

    Kazde zapytanie zmniejsza ale kazdy przyznany kredyt zwieksza (wychodzi
    na 0) Co zrobic ze zdarzaja sie ludzie ktorym w ciagu miesiaca odmowilo
    15 bankow ale dalej probuja; ]

  • 10. Data: 2009-02-17 16:49:54
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    On 17 Lut, 11:13, Tomek Głowacki <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl>
    wrote:

    > Sam raport nie przedstawia też żadnych konkretnych
    > informacji liczbowych z których by wynikało, czy jesteś rzetelnym czy
    > nie rzetelnym kredytobiorcą..

    Ale chyba pokazuje historie danego rachunku kredytowego z
    wyszczegolnieniem miesiecy? Czyli zawiera informacje o tym czy splaty
    byly terminowe i jak dlugo rachunek istnieje?

    > zestawienie jest ilościowe i tak naprawdę,
    > czym mniej tam masz wpisane w ogóle, tym lepiej (IMO!).

    Wlasnie na ten temat dostaje sprzeczne informacje. Logicznie
    rozumujac, pozytywna historia powinna pomagac.

    > co najśmieszniejsze, każde zapytanie do BIK zmniejsza twój score ;) dobre...

    To akurat mnie malo bulwersuje, bo to standard na swiecie. :) Jezeli
    ktos sklada dziesiec wnioskow w ciagu tygodnia, to kredytodawcy MOGA
    przypuszczac, ze jest nieco zdesperowany, a co za tym idzie, w
    nienajlepszej sytuacji finansowej.

    Zakladam, ze BIK odroznia "miekkie" zapytania (info weryfikujace dane,
    zapytania wlasne kientow) i "twarde" (przy wnioskach kredytowych)?