  • 1. Data: 2011-09-08 08:44:46
    Temat: Hocki, Eurobank - cd.
    Od: bzdreg <b...@n...com>

    Zadysponowałem sobie w sobotę przelew na poniedziałek. Środki oczywiście
    cały czas na koncie były. Przelew nie wyszedł.
    We wtorek zadzwonił do mnie "odbiorca" z grzecznym pytaniem "Co jezd
    q...?". Sprawdzam - no faktycznie, nie wyszedł. No to myk-myk zrobiłem
    nowy (odbiorca też w EB, więc poszło "natychmiastowo").
    Potem zauważyłem w poczcie wewnętrznej mejl "zarejestrowano nieudaną
    próbę realizacji zlecenia". Czytam - no tak, ten przelew.

    Stukam dziś do panienki z czat-linii i pytam jaki był powód "nieudania".
    Po paru pytaniach o wszystkie szczegóły dowiaduję się, że panienka
    "Niestety nie ma możliwości sprawdzenia jakieś treści dyspozycję Pan
    składał w Bankowości Internetowej. Te informacje może Pan sprawdzi
    telefonicznie w serwisie Bankowości Telefonicznej pod numerem
    0801-703-603 dla telefonów stacjonarnych..."
    (Dla czytających to ludzi z EB: nie mam pretensji do panienki, wszak ona
    "nie miała możliwości")

    Co jeszcze możecie dla mnie zrobić? He he... Możecie mnie nie wq..ać?

    Wniosek - używać np. IrfanView i robić PrtScr z każdego ekranu Eurobank-u.
    No i chyba nie przywiązywać się nadmiernie do ulokowanych tam środków.

    --

    Dziękuję i pozdrawiam. Bzdreg.

  • 2. Data: 2011-09-08 09:45:24
    Temat: Re: Hocki, Eurobank - cd.
    Od: barman <b...@U...op.TO.pl>

    W dniu 08.09.2011 10:44, bzdreg pisze:
    > Zadysponowałem sobie w sobotę przelew na poniedziałek. Środki oczywiście
    > cały czas na koncie były. Przelew nie wyszedł.
    Ja miałem zadysponowane na 7.09, dziś sprawdzam nie wyszły. Oj Eurobank
    .... bo się pogniewamy.

    Pozdrawiam,
    B.

  • 3. Data: 2011-09-08 18:24:00
    Od: BI <f...@o...pl>

    Mnie nigdy nie zdarzyło się by zlecenie nie zrealizowało się, chociaż
    bywało, że kwota zlecenia dalej wisiała w podglądzie jako
    niezrealizowana (pierwszy raz mnie to zdenerwowało, ponieważ jednak
    powszechnie znane są problemy EB i banków Grupy Getin z odświeżaniem -
    brakiem aktualizacji sald teraz już mnie to nie przeraża).
    Warunek wykonania zlecenia to wystarczające środki na ROR w przeddzień
    zlecenia, nie da się zrobić zlecenia z RO na ROR tak by w tym samym
    dniu z tych środków wykonało się zlecenie zewnętrzne.

  • 4. Data: 2011-09-09 12:42:23
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    BI <f...@o...pl> wrote on 2011-09-08_20:24

    > Warunek wykonania zlecenia to wystarczające
    > środki na ROR w przeddzień zlecenia, nie da się zrobić zlecenia
    > z RO na ROR tak by w tym samym dniu z tych środków wykonało się
    > zlecenie zewnętrzne.

    Ciekawe, który to już raz musze dementować powyższą oczywistą
    nieprawdę.

    1. Da się.

    2. Kiedyś tak była w systemie zasada działania i taką informację
    podawano zainteresowanym klientom (oficjalnie).

    3. Jednak system (od strony organizacyjnej) nie jest przygotowany
    do działania w taki sposób, aby ta spełnianie tej zasady było
    *gwarantowane*: idzie o to, że są kolejki wsadowe zleceń,
    przetwarzane na zakończenie (poprzedniego) - czyli rozpoczęcie
    nowego - dnia. Jedna likwiduje zapadające lokaty (co de facto
    sprowadza sie do wykonania przelewów wewnętrznych). *Po wykonaniu*
    tej operacji uruchamiane jest przetwarzanie przelewów wewnętrznych.
    Natomiast przetwarzanie przelewów zewnętrznych jest realizowane w
    odrębnej kolejce, której wystartowanie nie jest zsynchronizowane z
    zakończeniem realizacji kolejki przelewów wewnętrznych.
    Jeśli wewnętrzne *zdążą* skończyć się wcześniej - wszystko jest
    OK. Jeśli nie, to próby wykonania *niektórych przelewów
    zewnętrznych* będą podjęte za wcześnie, tj. przed realizacją
    przelewów wewnętrznych, zapewniających tamtym niezbędne środki.

    Im dłuższa kolejka przelewów wewnętrznych, tym większa część
    przetwarzania obu kolejek się nakłada i większa jest szansa, że
    część przelewów zewn. nie będzie miała przygotowanych środków.

    4. Problem zaczął się pojawiać w formie ostrej w okresie
    gwałtownego wzrostu liczby kont oszczędnościowych po zwiększeniu
    ich maksymalnej liczby przypadającej na konto bieżące (z 3 do 15).
    Ze względu na kapitalizację dzienną zwiększyło to zarówno liczbę
    operacji księgowania odsetek (de facto przelewów) i zamykania
    lokat, jak i liczbę operacji zlecanych przez klientów. Przy okazji
    zbiegło się to z wyjątkowo dobrym oprocentowaniem i związanym z
    tym wzrostem liczby klientów.
    Ponieważ system (błyskawicznie - w ciągu 2 mies.) przestał się
    "wyrabiać" z otwarciem dnia przed pierwszym eliksirem ("za dużo"
    było przelewów zlecanych z datą przyszłą), przyśpieszono godzinę
    startu przetwarzania kolejki przelewów zewnętrznych, powodując
    znaczne nakładanie się z przetwarzaniem kolejki wewnętrznych. I
    pojawiły się stałe problemy, które wszyscy znamy.

    5. Aby załatwić sprawę wybrano standardowe rozwiązanie: zmieniono
    instrukcję infolinii (gadka o potrzebie środków dzień wcześniej,
    powoływanie się na punkt regulaminu, który generalnie odnosi się
    do przypadków problemów technicznych), przyśpieszono godzinę
    rozpoczynania przetwarzania na zamknięcie dnia (teraz właściwie
    zawsze już od 22, a kiedyś bywało, że po 23), aby jego koniec
    przypadał wcześniej itp. kroki zwiększające komfort klienta ;-)

    6. Aby zredukować ryzyko (ważne dla *bardzo terminowych* przelewów
    - KK) należy robić "jak bank każe", gdy płatność przypada na
    "trefną datę". W innych dniach wszystko działa.

    Podsumowując: jeśli już ktoś dzwoni na infolinię to byłoby
    korzystne, aby (niezależnie od tego, co naprawdę załatwia) składał
    też reklamację w sprawie nie realizowania przelewów wewnętrznych z
    datą przyszłą przed przelewami zewnętrznymi.
    Złożyłem w tej (m.in.) sprawie skargę do KNF. I w zasadzie teraz
    potrzeba, aby przy najbliższej okazji bank był zmuszony przyznać
    się do otrzymania paru tysięcy skarg.
    To samo dotyczy niemożności złożenia przelewu "na jutro" pomiędzy
    22 a 24: Bank wie, że to narusza regulamin i jako rozwiązanie
    proponuje (mam to na piśmie) składanie reklamacji, jeśli ktoś
    straci przez to odsetki (licząc pewnie, że nikomu nie będzie się
    chciało, bo od przelewu 1kPLN z oszczędnościowego o jeden dzień
    wcześniej wychodzi kwota straty 1.10 PLN).

    witrak()

  • 5. Data: 2011-09-09 17:08:11
    Od: BI <f...@o...pl>

    On 9 Wrz, 14:42, "witrak()" <w...@h...com> wrote:
> [...]
    >
    > 3. Jednak system (od strony organizacyjnej) nie jest przygotowany
    > do działania w taki sposób, aby ta spełnianie tej zasady było

    Jeśli ma się to odbywać na zasadzie chybił-trafił, to ja dziękuję za
    taką oczywistą prawdę.
    Już próbowałem kiedyś i pozostałem z niezrealizowanymi zleceniami
    zewnętrznymi...

  • 6. Data: 2011-09-09 23:38:25
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    BI <f...@o...pl> wrote on 2011-09-09_19:08

    > Jeśli ma się to odbywać na zasadzie chybił-trafił, to ja
    > dziękuję za taką oczywistą prawdę. Już próbowałem kiedyś i
    > pozostałem z niezrealizowanymi zleceniami zewnętrznymi...

    Chyba jesteś mało zahartowany w walce z bankami ? :-)))

    Poczytaj lepiej w jednym z sąsiednich wątków, co dzieje się z kasą
    na kontach kart kredytowych. Może wtedy stwierdzisz, że problemy z
    EB zawierają chaos w wersji pozwalającej na oszacowalnie ryzyka i
    jego eliminację (pewnym kosztem oczywiście) i że to jest pikuś w
    porównaniu do Chaosu przez duże C spotykanego gdzie indziej ;-)

    witrak()