  • 41. Data: 2008-03-08 11:40:36
    Temat: Re: ING Bank Slaski i ich "bezpieczny" system
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    januszek napisał(a):
    > Czyli najprawdopodobniej system sprawdzil, ze juz wczesniej taki przelew
    > wykonywales w zwiazku z czym uznal, ze dodatkowa autoryzacja nie jest
    > konieczna - co jest akurat IMHO na plus dla systemu.

    Wielekrotnie robilem przelew do okreslonego odbiorcy tylko JEDEN raz w
    zyciu. Nie uwazam, wiec ze kolejna autoryzacja przelewu do takiego
    odbiorcy jest zbedna. Brak autoryzacji przy jakimkolwiek przelewie to
    skandal i sygnal do tego aby z takiego banku uciekac.

    --
    Mithos

  • 42. Data: 2008-03-08 12:10:09
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 8 Mar, 12:40, Mithos <f...@a...pl> wrote:

> [...]
    > odbiorcy jest zbedna. Brak autoryzacji przy jakimkolwiek przelewie to
    > skandal i sygnal do tego aby z takiego banku uciekac.

    Oczywiscie.
    Porzadne systemy (tutaj ironiczny uklao w strone mbanku) maja
    mozliwosc ostawienia sobie opcjonalnego wyboru - czy dany odbiorca czy
    tez przelew zdefiniowany wymaga dodatkowych weryfikacji, czy tez
    wlasciciel konto chce, aby taka operacja "zaufana" wykonywala sie
    szybko, latwo i przyjemnie jedynie poprzec wcisniecie przycisku
    zatwierdzajacego.

    Sensownym jest przykladowo BZWBK, ktory limituje to liczba bezplatnych
    sms - daja pule 5 szt i sam wlasciciel konta , chcacy sensownei
    wykorzystac ten limit segreguje swoje operacje na przyszlosc, czy dana
    operacja warta jest zuzycia na zabezpieczenie w przyszlosci (przy
    nowym odbiorcy ZAWSZE JEST POTRZEBNY SMS) hasla sms, czy jako zaufana
    bedzie bezesemesowa.

    Wg mnie przydzielenie z gory takiej puli bezplatnych sms jest
    sensowniejsze niz niby bezplatne sms, ktore jednak sie nie pojawiaja.

  • 43. Data: 2008-03-08 12:21:32
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    januszek <j...@p...irc.pl> writes:

    > Czyli najprawdopodobniej system sprawdzil, ze juz wczesniej taki przelew
    > wykonywales w zwiazku z czym uznal, ze dodatkowa autoryzacja nie jest
    > konieczna - co jest akurat IMHO na plus dla systemu.

    Wszystko fajnie. Ale czy ja mam cokolwiek do obrony przed sądem kiedy z mojego
    konta zniknie kasa, a bank nie będzie chciał oddać?
    Coś w miarę "pewnego".

    KJ

  • 44. Data: 2008-03-08 12:28:34
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    chairon napisał(a):

    > Tylko udowodnij im, że nastąpiła bez Twojej winy. To moim zdaniem nie jest
    > proste.

    Akurat w opisywanych przez Ciebie przypadkach jest banalnie proste: bo w
    każdym z nich to algorytm banku zawiodl (poprzez uznanie, ze transakcji
    nie trzeba autoryzowac kodem jednorazowym) a nie Ty ;P

    j.

  • 45. Data: 2008-03-08 12:33:15
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 8 Mar, 13:28, januszek <j...@p...irc.pl> wrote:

> [...]
    > każdym z nich to algorytm banku zawiodl (poprzez uznanie, ze transakcji
    > nie trzeba autoryzowac kodem jednorazowym) a nie Ty ;P

    Jak pisal wyzej Kamil Jonca - jak to wyglada przy zakwestionowaniu
    transakcji? Co na to regulamin konta? Okresla odpowiedzialnosc banku w
    tym zakresie?

  • 46. Data: 2008-03-08 12:43:14
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Kamil Jońca napisał(a):

    > Wszystko fajnie. Ale czy ja mam cokolwiek do obrony przed sądem kiedy
    > z mojego konta zniknie kasa, a bank nie będzie chciał oddać? Coś w
    > miarę "pewnego".

    Masz właśnie to, że brak autoryzacji to decyzja algorytmu bankowego
    systemu a nie Twoja, decyzja na którą nie miałeś żadnego wpływu :)
    To więc działać będzie w Sądzie na Twoją korzyść. Ocena należy jednak
    do Wysokiego Sądu.

    Podsumuję: brak autoryzacji dla tzw "transakcji niskiego ryzyka" w
    przypadku włamu na konto i jego wyczyszczenia działa właśnie na korzyść
    klienta a nie banku. Paradoksalnie, wbrew lansowanej w tym wątku, przez
    jego twórcę, tezie - powoduje to wzrost bezpieczeństwa a nie jego
    spadek bo skoro bank decyduje się na takie coś to musi być bardzo pewien
    jakości tegoż algorytmu oceniającego. A trzeba tu pamiętać, że bank ma
    tu przewagę bo specjaliści opracowujący ten system nie muszą zgadywać w
    jaki sposób hipotetyczny hacker będzie próbował się na konta włamać bo
    oni mają pewnie dostęp do całej historii takich wydarzeń w tym banku o
    których nikt inny nie wie bo banki nie mają w zwyczaju się do takich
    zdarzeń przyznawać.

    j.

  • 47. Data: 2008-03-08 12:44:26
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    krzysztofsf napisał(a):

    > Jak pisal wyzej Kamil Jonca - jak to wyglada przy zakwestionowaniu
    > transakcji? Co na to regulamin konta? Okresla odpowiedzialnosc banku w
    > tym zakresie?

    Masz na myśli: 'zakwestionowanie transakcji = to nie ja wysłałem ten
    przelew'?

    j.

  • 48. Data: 2008-03-08 12:46:38
    Od: "lwh" <l...@v...pl>

    > To więc działać będzie w Sądzie na Twoją korzyść. Ocena należy jednak
    > do Wysokiego Sądu.

    Zawracanie dupy sadowi o 100zł czy nawet 1000 zł odbije się delikwentowi
    czkawką.
    Każdy robi jak uważa.

  • 49. Data: 2008-03-08 12:49:53
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 8 Mar, 13:44, januszek <j...@p...irc.pl> wrote:

    > Masz na myśli: 'zakwestionowanie transakcji = to nie ja wysłałem ten
    > przelew'?

    Dokladnie.
    Narazie w regulaminie znalazlem to co powyzej - poprawnie
    zautoryzowana transakcja, to zautoryzowana w sposob, jakiego ocekiwal
    do niej bank? Czasem wylacznie poprzez zalogowanie sie?

    § 63
    1. Realizacja dyspozycji sk?adanych przez system bankowooeci
    elektronicznej odbywa sie na drodze elektronicznej, przy
    czym u?ytkownik systemów bankowooeci elektronicznej
    32
    zobowi?zuje sie do stosowania zasad autoryzacji obowi?-
    zuj?cych dla danego systemu bankowooeci elektronicznej.
    2. Ka?da dyspozycja z?o?ona przez u?ytkownika systemu
    bankowooeci elektronicznej za pooerednictwem tego systemu
    i poprawnie zautoryzowana jest równoznaczna z dyspozycj
    ? pisemn? posiadacza rachunku i nie mo?e byae kwestionowana.

  • 50. Data: 2008-03-08 13:24:27
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    krzysztofsf napisał(a):

> [...]

    > i poprawnie zautoryzowana jest równoznaczna z dyspozycj
    > ? pisemn? posiadacza rachunku i nie mo?e by? kwestionowana.

    Moim zdaniem zalogowanie do systemu i autoryzacja transakcji wykonanych
    w tym systemie to osobne elementy. Co za tym idzie, fragment regulaminu,
    ktory cytujesz oznacza, ze za transakcje wykonane nie przez uzytkownika
    i bez jego autoryzacji odpowiada bank.

    j.