-
21. Data: 2002-02-26 09:43:16
Temat: Re: INTELIGO
Od: "MK" <m...@i...pl>
Użytkownik "calcium300mg" <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:qTFe8.135771$V52.1397056@news.chello.at...
>
> No ale jaki tu jest sens: klient zglasza reklamacje, ze nie dokonywal
> transakcji na 10 tys. zlotych. Bank zwraca sie do Visy - która nie
odpowiada
> w ciagu 30 dni. I co ma zrobic bank? Oddac pieniadze klienowi, a samemu
> czekac na odpowiedz? Wedlug mnie to zbyt duze pole do naduzyc...
>
Poufne regulacje organizacji nie interesuja klienta. Przede wszystkim
dlatego, ze klient noe moze zapoznac sie z nimi. Dla klienta i banku wiazaca
jest umowa zawarta miedzy nimi. POniewaz umowy te nie precyzyja w sposob
odrebny terminow rozpatrywania reklamacji kartowych, nalezy korzystac z
ogolnie przyjety zasad rozpatrywania reklamacji.
Po drugie termin 6 m-cy jest tak samo zludny jak to, ze transakcje virtualne
sa uznawane default. Ja w ciagu kilkuletniego uzywania juz kart musialem
tylko raz skladac reklamacje [odpukac w niemalowane ;)]. Dotyczylo to
wlasnie transakcji internetowej, Pieniadze zwrocone mi po rowno 6 m-cach, a
to tylko dzieki uprzejmosci banku, bo do tego czasu odpowidzi z
obslugujacego karte CKiC nie otrzymali. SLuczak na tej liscie pisal, ze na
zwrot pieniedzy czekal 9 m-cy, czyli znacznie dluzej niz te 180 dni.
Nalezy naciskac na banki aby w ciagu krotkiego czasu rozpatrywaly
reklamacje. Wydaje mi sie, ze 30 dni jest okresem pozwalajacym na
rozstrzygniecie sprawy [hehe, jeszcze kilka m-cy temu uwazalem, ze bankowi
powinny wystarczyc 3 m-ce ;), WF chyba wtedy pisal o 4 tygodniach, a teraz
zadaje pytanie o podstwe prawna ;)].
Maciej
--
FAQ news:pl.biznes.banki => http://www.faq4pbb.prv.pl
Wyszukiwarka oddzialow http://www.faq4pbb.prv.pl/baza
-
22. Data: 2002-02-26 20:45:10
Temat: Re: INTELIGO
Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>
On Tue, 26 Feb 2002 10:43:16 +0100, "MK" <m...@i...pl> wrote:
>Poufne regulacje organizacji nie interesuja klienta. Przede wszystkim
>dlatego, ze klient noe moze zapoznac sie z nimi. Dla klienta i banku wiazaca
>jest umowa zawarta miedzy nimi. POniewaz umowy te nie precyzyja w sposob
>odrebny terminow rozpatrywania reklamacji kartowych, nalezy korzystac z
>ogolnie przyjety zasad rozpatrywania reklamacji.
A jaki jest ogolnie przyjety sposob ? Zwykle umowy nic nie mowia o
terminie rozpatrywania reklamacji :(
>Nalezy naciskac na banki aby w ciagu krotkiego czasu rozpatrywaly
>reklamacje. Wydaje mi sie, ze 30 dni jest okresem pozwalajacym na
>rozstrzygniecie sprawy [hehe, jeszcze kilka m-cy temu uwazalem, ze bankowi
>powinny wystarczyc 3 m-ce ;), WF chyba wtedy pisal o 4 tygodniach, a teraz
>zadaje pytanie o podstwe prawna ;)].
>
Nadal nie uwazam, ze bank powinien byc zobowiazany do calkowitego
rozpatrzenia reklamacji w najwyzej miesiac. Ale niestety ciagle nie
widze podstawy prawnej, ktora by banki do tego zobowiazywala.
Po 30 dniach bez odpowiedzi sprawe mozna skierowac do arbitra ale za
rozpatrzenie sie placi (czy raczej wplaca kaucje) i kwota jest
ograniczona.
I pozostaje pytanie czy w te 30 dni bank musi dac ostatecna decyzje
czy tylko jakakolwiek odpowiedz
--
Wojtek Frabinski ICQ 50443653
w...@a...net.pl
Moja strona Meat Loafa http://www.meatloaf.3a.pl/
galeria kart bankowych http://www.karty.3a.pl/
-
23. Data: 2002-02-26 21:53:50
Temat: Re: INTELIGO
Od: "MK" <m...@i...pl>
Uzytkownik "Wojtek Frabinski" <w...@a...net.pl> napisal w wiadomosci
news:kbqn7u8t93qato7r7uueprfuuvn68nd80o@4ax.com...
>
> A jaki jest ogolnie przyjety sposob ? Zwykle umowy nic nie mowia o
> terminie rozpatrywania reklamacji :(
>
Czyli przyjmujemy zwyczajowe 14 dni ;).
Poprzedni rzadowy projekt ustawy o elektronicznych instrumentach platniczych
zawieral taki zapis:
Agent rozliczeniowy rozpatruje reklamacje operacji kwestionowanych przez
wydawce
w sposób i terminach okreslonych w umowie, z tym ze w przypadku operacji
dokonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rozpatrywanie reklamacji
przez agenta rozliczeniowego nie moze trwac dluzej niz 90 dni.
Mysle, ze w tym punkcie nic sie nie zmienilo [nie mam pod reka nowego
projektu].
> Po 30 dniach bez odpowiedzi sprawe mozna skierowac do arbitra ale za
> rozpatrzenie sie placi (czy raczej wplaca kaucje) i kwota jest
> ograniczona.
> I pozostaje pytanie czy w te 30 dni bank musi dac ostatecna decyzje
> czy tylko jakakolwiek odpowiedz
> --
Hm, za rozpatrzenie sie placi tylko w wypadku gdzy Arbiter przyzna racje
bankowi, a nie klientowi. Kwota roszczenie nie moze byc wyzsza niz 8kzl, a
to w wiekszosci przypadkow jest wystarczajace. IMHO brak odpowiedzi
uznajacej lub nieuznajacej reklamacji jest podstawa do przekazania sprawy
Arbitrowi. Oczywiscie to od niego bedzie zalezala decyzja czy wyslanie pisma
typu
'Rozpoczelismy procedure reklamacyjna. Nie wiemy ile to potrwa.'
bedzie wystarczajace do odrzucenia wniosku klienta. Jesli Arbiter odrzuci
wniosek klienta oplata zostaje zwrocona, wiec nie ma sie czego obawiac :).
Maciej
--
FAQ news:pl.biznes.banki => http://www.faq4pbb.prv.pl
Wyszukiwarka oddzialow http://www.faq4pbb.prv.pl/baza
-
24. Data: 2002-02-26 22:53:27
Temat: Re: INTELIGO
Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>
On Tue, 26 Feb 2002 22:53:50 +0100, "MK" <m...@i...pl> wrote:
>Hm, za rozpatrzenie sie placi tylko w wypadku gdzy Arbiter przyzna racje
>bankowi, a nie klientowi.
Ale zasada jest - plac najpierw, potem moze ci oddamy :-)
> Kwota roszczenie nie moze byc wyzsza niz 8kzl, a
>to w wiekszosci przypadkow jest wystarczajace. IMHO brak odpowiedzi
>uznajacej lub nieuznajacej reklamacji jest podstawa do przekazania sprawy
>Arbitrowi. Oczywiscie to od niego bedzie zalezala decyzja czy wyslanie pisma
>typu
>'Rozpoczelismy procedure reklamacyjna. Nie wiemy ile to potrwa.'
>bedzie wystarczajace do odrzucenia wniosku klienta. Jesli Arbiter odrzuci
>wniosek klienta oplata zostaje zwrocona, wiec nie ma sie czego obawiac :).
>
Znaczy jak odrzuci stwierdzajac, ze jeszcze nalezy rozmawiac ze swoim
bankiem a nie arbitrem, to kaske oddadza ?
--
Wojtek Frabinski ICQ 50443653
w...@a...net.pl
Moja strona Meat Loafa http://www.meatloaf.3a.pl/
galeria kart bankowych http://www.karty.3a.pl/
-
25. Data: 2002-03-04 11:06:58
Temat: Re: INTELIGO
Od: "MK" <m...@i...pl>
Uzytkownik "Wojtek Frabinski" <w...@a...net.pl> napisal w wiadomosci
news:kbqn7u8t93qato7r7uueprfuuvn68nd80o@4ax.com...
> >
> Nadal nie uwazam, ze bank powinien byc zobowiazany do calkowitego
> rozpatrzenia reklamacji w najwyzej miesiac. Ale niestety ciagle nie
> widze podstawy prawnej, ktora by banki do tego zobowiazywala.
[...]
> I pozostaje pytanie czy w te 30 dni bank musi dac ostatecna decyzje
> czy tylko jakakolwiek odpowiedz
> --
Oto co na ten temat mowi nasz Arbiter Bankowy Pani Katarzyna Marczynska
<cite>
Jezeli przez miesiac klient nie doczeka sie
rozstrzygniecia sprawy, to bedzie mogl zwrocic sie do
arbitra. Zasada ta dzialac bedzie mobilizujaco na banki.
Pewna presja bedzie takze to, ze bede wzywala banki do udzielenia
odpowiedzi na wnioski i przedstawienia wszystkich dokumentow,
na podstawie ktorych podejmowaly decyzje. Nie mam oczywiscie
zadnych instrumentow, by zmusic banki do tego, wierze
jednak, ze nie beda sie one od tego uchylaly. Nie lezy to
w ich interesie.
<cite>
[Podziekowania dla GD za podeslanie wywiadu :)]
Maciej
--
FAQ news:pl.biznes.banki => http://www.faq4pbb.prv.pl
Wyszukiwarka oddzialow http://www.faq4pbb.prv.pl/baza
-
26. Data: 2002-03-04 11:38:36
Temat: Re: INTELIGO
Od: g...@t...net.pl (Grzegorz Dabrowski)
MK napisal:
>> I pozostaje pytanie czy w te 30 dni bank musi dac ostatecna decyzje
>> czy tylko jakakolwiek odpowiedz
> Oto co na ten temat mowi nasz Arbiter Bankowy Pani Katarzyna Marczynska
> <cite>
> Jezeli przez miesiac klient nie doczeka sie
> rozstrzygniecia sprawy, to bedzie mogl zwrocic sie do
> arbitra. Zasada ta dzialac bedzie mobilizujaco na banki.
> [...]
Moim zaniem w tym miejscu nasz Arbiter Bankowy Pani Katarzyna
Marczynska dokonuje nadinterpretacji regulaminu bankowego arbitrazu
konsumenckiego (§ 9). Nie doczekanie sie przez miesiac roztrzygniecia
sprawy to nie to samo co nie uzyskanie w terminie 30 dni odpowiedzi z
banku na swoja skarge.
Pozdrawiam Grzegorz
--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.biznes.banki
-
27. Data: 2002-03-04 13:47:44
Temat: Re: INTELIGO
Od: "MK" <m...@i...pl>
Użytkownik "Grzegorz Dabrowski" <g...@t...net.pl> napisał w wiadomości
news:19815243934.20020304123658@toya.net.pl...
>
> Moim zaniem w tym miejscu nasz Arbiter Bankowy Pani Katarzyna
> Marczynska dokonuje nadinterpretacji regulaminu bankowego arbitrazu
> konsumenckiego (§ 9). Nie doczekanie sie przez miesiac roztrzygniecia
> sprawy to nie to samo co nie uzyskanie w terminie 30 dni odpowiedzi z
> banku na swoja skarge.
>
Hehe... IMHO reklamacje powinna byc rozstrzygnieta w ciagu 30 dni. Uwazasz,
ze pismo typu
<cite>
Szanowny Panie!
Uprzejmie informujemy, ze otrzymalismy Pana reklamacje dotyczaca
transakcji dokonanej w dniu xx-xx-xx na kwote xxx,xx PLN. eklamacja zostala
przez nas przeanalizowana i przekazana do rozptrzenia przez Bank
rozliczajacy transakcje. O dalszym przebiegu sprawy bedziemy Pana informowac
na biezaco.
Z Powazaniem
xxxxx
</cite>
jest odpowiedzia na reklamacje? A czy autoresponder w Inteligo lub Multi tez
mozna uznac za odpowiedz na skarge? IMHO nie bardzo.
Co wiecej, gdyby takie odpowiedzi banku mialy uniemozliwiac wszczecie
postetowania przed Arbitrem, sens istnienia tej instytucji bylby zaden ;).
Maciej
--
FAQ news:pl.biznes.banki => http://www.faq4pbb.prv.pl
Wyszukiwarka oddzialow http://www.faq4pbb.prv.pl/baza
-
28. Data: 2002-03-04 14:34:13
Temat: Re: INTELIGO
Od: g...@t...net.pl (Grzegorz Dabrowski)
MK napisal:
> Hehe... IMHO reklamacje powinna byc rozstrzygnieta w ciagu 30 dni. Uwazasz,
> ze pismo typu
> <cite> Szanowny Panie! [...] </cite>
> jest odpowiedzia na reklamacje?
oczywiscie; przeciez nigdzie nie jest napisane, ze odpowiedz z banku
musi zawierac roztrzygniecie reklamacji.
> A czy autoresponder w Inteligo lub Multi tez
> mozna uznac za odpowiedz na skarge? IMHO nie bardzo.
Zawsze to jakas odpowiedz ;), ale nie sadze by regulaminy tych
bankow przewidywaly mozliwosc zlozenia skargi zawierajacej roszczenie
finansowe kanalem, w ktorym dziala autoresponder.
> Co wiecej, gdyby takie odpowiedzi banku mialy uniemozliwiac wszczecie
> postetowania przed Arbitrem, sens istnienia tej instytucji bylby zaden ;).
Niekoniecznie, zawsze mozna poczekac do zakonczenia postepowania
reklamacyjnego.
Pozdrawiam Grzegorz
--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.biznes.banki
-
29. Data: 2002-03-04 14:47:29
Temat: Re: INTELIGO
Od: "MK" <m...@i...pl>
Uzytkownik "Grzegorz Dabrowski" <g...@t...net.pl> napisal w wiadomosci
news:3525764269.20020304153217@toya.net.pl...
>
> oczywiscie; przeciez nigdzie nie jest napisane, ze odpowiedz z banku
> musi zawierac roztrzygniecie reklamacji.
>
Dziekuje za list zyczymy milego oczekiwania na rozstrzygniecie reklamacji,
do tego czasu nie mozecie Panstwo wystepowac o wszczecie postepowania do
Arbitra Bankowego ;). Do sadu chyba tez nie ma sensu, bo co zaskarzyc skoro
nie ma decyzji ;).
>
> Zawsze to jakas odpowiedz ;), ale nie sadze by regulaminy tych
> bankow przewidywaly mozliwosc zlozenia skargi zawierajacej roszczenie
> finansowe kanalem, w ktorym dziala autoresponder.
>
[...]
>
> Niekoniecznie, zawsze mozna poczekac do zakonczenia postepowania
> reklamacyjnego.
>
Hm, mozna skladac reklamacje telefonicznie np. Citi [bank wybralem
specjalnie, bo juz wiele razy bylo o tym jak reklamacje sa tam przyjmowane
;)]. Przez telefon rozmawiasz z czlowiekiem, on mowi 'reklamacja przyjeta,
rozpatrzymy ja'. Wg. Twojej interpretacji klient nie moglby wystapic do
Arbitra przez rozstrzygnieciem... tylko ze ta skarga nie zostala odnotowana
w systemie. Jej jedyny slad istnienia jest na tasmie, a trudno bedzie ja
odnalezc po kilku miesiacach gdy klient zadzwoni ponownie zapytac ci z jego
reklamacja ;).
Maciej
--
FAQ news:pl.biznes.banki => http://www.faq4pbb.prv.pl
Wyszukiwarka oddzialow http://www.faq4pbb.prv.pl/baza
-
30. Data: 2002-03-04 16:17:32
Temat: Re: INTELIGO
Od: g...@t...net.pl (Grzegorz Dabrowski)
MK napisal:
> Dziekuje za list zyczymy milego oczekiwania na rozstrzygniecie reklamacji,
> do tego czasu nie mozecie Panstwo wystepowac o wszczecie postepowania do
> Arbitra Bankowego ;).
Niestety brak jednoznacznie okreslonego terminu roztrzygniecia
reklamacji w regulaminie bankowego arbitrazu konsumenckiego moze wg
mnie prowadzic do takich sytuacji.
> Do sadu chyba tez nie ma sensu, bo co zaskarzyc skoro nie ma decyzji ;).
Na szczescie sady maja troche inny "regulamin" ;)
> Hm, mozna skladac reklamacje telefonicznie np. Citi [bank wybralem
> specjalnie, bo juz wiele razy bylo o tym jak reklamacje sa tam przyjmowane
> ;)]. [...]
Telefonicznie mozna, ale nie trzeba; zaprawiony w bojach klient wie, ze
w jego wlasnym interesie wymiane pogladow z bankami (a zwlaszcza z Citi)
w sprawach reklamacji nalezy od poczatku prowadzic w formie pisemnej ;)
I na koniec, aby nie przerzucac sie juz kolejnymi przykladami, moze
postaramy sie o opinie prawna (wykladnia celowosciowa itp) na temat
tego zapisu w regulaminie bak. Mysle, ze uciesze sie bardzo gdy
okaze sie, ze moja, przyznam nieco doslowna interpretacja jest bledna.
Pozdrawiam Grzegorz
--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.biznes.banki