  • 1. Data: 2003-08-25 09:31:16
    Temat: Inwestowanie, prawdopodobnie fundusze - po raz kolejny
    Od: "KaeL" <e...@W...onet.pl>

    Witam,

    Pytanie będzie takie, jak zwykle. Ale pozwólcie że zanim je postawię zdefiniuję
    parę warunków - może to Wam pomoże w radzie.
    1. Aktualnie mam na lokatach parędziesiąt tysięcy. W Kredyt Banku...
    2. W perspektywie najbliższych 4 lat zapasy te nie będą się zwiększać, tylko
    zmniejszać. Do ilu - tego nie wiem. Czyli będzie to jednorazowa wpłata i potem
    wy6jmowanie porcjami.
    3. Nie mam doświadczenia w akcjach / giełdzie i nie mam jeszcze zbyt dużego
    zaufania do nich.
    4. Pracuję jeszcze w Citi i chyba mam prawo zakupu ich jednostek bez prowizji
    (do sprawdzenia).

    Wobec tego pomyślałem, że:
    A. Zostawię jakieś 10K na lokacie.
    B. Resztę wrzucę w jedno - dwa miejsca. Myślałem o funduszach obligacji, no
    moooże ewentulnie mieszanych - zrównoważonych. Prawie na pewno nie KB-
    dywersyfikacja.

    No i teraz pytanie:
    Co mi radzicie? Wiem już jaki rodzaj funduszu, ale którą z firm wybrać? Citi
    jest OK? Przynajmniej powiedzcie których unikać?

    Pozdro, KaeL

  • 2. Data: 2003-08-25 10:16:36
    Od: "Maciej \"AbrahaM\" Piotrowski" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "KaeL" <e...@W...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:4923.00000fa6.3f49d763@newsgate.onet.pl

    > No i teraz pytanie:
    > Co mi radzicie? Wiem już jaki rodzaj funduszu, ale którą z firm
    > wybrać? Citi jest OK? Przynajmniej powiedzcie których unikać?

    Z dostepnych w MultiBanku i mBanku (0% prowizji za wplaty i
    wyplaty) patrzac na wyniki z ostatniego burzliwego okresu a
    także w dłuższej perspektywie wydaje sie ze najlepsze są:

    Zrownowazone:
    CitiZrównowazony, Skarbiec Waga, SEB1

    Komentarz: Wszystkie trzy wykazuja porownywalne wyniki,
    róźniące sie nieznacznie w zależności od doboru daty
    początkowej.

    Obligacji
    SEB2

    Komentarz: jako jedyny nie podlega wachaniom, wykres
    stopy wzorstu slicznie/liniowo idzie do gory czego
    nie mozna powiedziec o innych funduszach.

    Akcji
    1) Skarbiec-Akcja
    2) SEB3
    3) CitiAkcji

    Komentarz: Tu różnice są większe i raczej stałe..

    Wszystko o czym pisze możesz sam zweryfikować na stronie
    notowań FI mBanku pod tym adresem.

    http://www.fundusze.mbank.com.pl/tabful.html

    analizując dane historyczne, które jednak nie muszą się
    przełożyć na przyszłe wyniki. Mam nadzieje że się jednak
    przełożą ;)

    --
    Zastrzeżenie: Ta wiadomość jest tylko wyrazem wiedzy oraz opinii
    autora i nie powinina byc traktowana inaczej. Za jakiekolwiek

  • 3. Data: 2003-08-25 12:24:15
    Od: "KaeL" <e...@W...onet.pl>

    > analizując dane historyczne, które jednak nie muszą się
    > przełożyć na przyszłe wyniki.
    1. Ale porównując to widać, że zrównoważone / hybrydowe prawie nic nie dają.
    Tak na prawdę ich wykres wzrostu jest bardzo podobny do obligacyjnych +
    paroletnie wahania.
    2. Czy obligacje w świetle rosnącego zadłużenia nie są bardziej zagrożone?
    3. Czy w świetle nadchodzącej UE polskie TFI nie są bardziej narażone od
    innych? To mógłby być np. argument za CITI.

    KaeL

  • 4. Data: 2003-08-25 14:49:42
    Od: Artur Gawryszczak <g...@c...edu.pl._!_!_!_>

    Maciej "AbrahaM" Piotrowski wrote:

    > Obligacji
    > SEB2
    >
    > Komentarz: jako jedyny nie podlega wachaniom, wykres
    > stopy wzorstu slicznie/liniowo idzie do gory czego
    > nie mozna powiedziec o innych funduszach.

    Z przebiegu wykresu to on ostatnio wygląda dziwnie podobnie do funduszy
    rynku pieniężnego.

    --
    Pozdrówka,
    Artur

  • 5. Data: 2003-08-25 15:11:45
    Od: "Maciej \"AbrahaM\" Piotrowski" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur Gawryszczak" <g...@c...edu.pl._!_!_!_>
    napisał w wiadomości news:13997489.G2K1vl9GHQ@phoenix

    > Z przebiegu wykresu to on ostatnio wygląda dziwnie podobnie do
    > funduszy rynku pieniężnego.

    To tez fakt.
    Nie zmienia to faktu ze w *moim* odczuciu wykresow odpowiednika
    prowadzonego przez powiedzmy Citi czy SEBa mozna sie powiedzmy
    .. przestraszyc.

    --
    Zastrzeżenie: Nie zgadzam się na wysyłanie ofert na adres użyty
    do/podczas wysłania tej wiadomości.

  • 6. Data: 2003-08-25 21:54:53
    Od: "MrMrooz" <m...@N...gazeta.pl>

    Artur Gawryszczak <g...@c...edu.pl._!_!_!_> napisał(a):

    > Z przebiegu wykresu to on ostatnio wygląda dziwnie podobnie do funduszy
    > rynku pieniężnego.
    Bo SEB 2 to fundusz obligacji i bonów skarbowych - jak obligacyjne zarabialy
    duzo to on byc troche w tyle, ale jak w ostatnim czasie spadly, to on idzie
    w gore - jak pieniezne.
    Na pewno jest bardziej bezpieczny niz inne obligacyjne - zreszta SEB
    uruchomilo fundusz obligacji - SEB5.

    Michal M

  • 7. Data: 2003-08-25 22:26:01
    Od: "MrMrooz" <m...@N...gazeta.pl>

    KaeL <e...@W...onet.pl> napisał(a):
    > 1. Aktualnie mam na lokatach parędziesiąt tysięcy. W Kredyt Banku...
    > 2. W perspektywie najbliższych 4 lat zapasy te nie będą się zwiększać,
    tylko
    > zmniejszać.
    ..
> [...]
    Citi
    > jest OK? Przynajmniej powiedzcie których unikać?

    Bez prowizji mozesz na pewno kupic fundusze w SFI mBanku - jest tam i Citi,
    ale bez Seniora.
    Dlaczego od razu mowa o SFI - bo masz wybor sposrod kilku firm i nie musisz
    ograniczac sie do jednej - nic nie stoi na przeszkodzie, zeby podzielic kase
    pomiedzy rozne towarzystwa (i rozne fundusze).
    Wybralbym towarzystwa, ktore oferuja w SFI pelen lub prawie pelen zakres
    funduszy - dzieki temu bedziesz mogl skonwertowac jednostki w zaleznosci od
    sytuacji lub potrzeb - np. po kilku miesiacach hossy przerzucasz kase do
    pienieznych (w przypadku SEBa do 2) i nie martwiac sie o mozliwa strate za
    czas jakis mozesz spokojnie wyplacac.
    Porownujac ostatnio Skarbca z Citi i SEBem doszedlem do wniosku, co zreszta
    juz tu ktos napisal, ze odpowiednie fundusze zachowuja sie podobnie, przy
    czym, IMHO, Skarbiec jest najbardziej agresywny a SEB najmniej (z tych 3
    towarzystw).

    Pozdrawiam
    Michal M

    ps. W ramach dywersyfikacji mozesz zawsze zainwestowac w obligacjie.

  • 8. Data: 2003-08-26 07:32:59
    Od: "KaeL" <e...@W...onet.pl>

    > Bez prowizji mozesz na pewno kupic fundusze w SFI mBanku - jest tam i Citi,
    > ale bez Seniora.
    (...)
    > ps. W ramach dywersyfikacji mozesz zawsze zainwestowac w obligacjie.
    Może...
    Tylkoe ja szukam rozwiązania pasywnego. Wiem, że na tej grupie to dziwnie
    brzmi - ale chcę wpłacić i nic nie robić (przez powiedzmy rok). Potem wypłacić
    i znowu nic. Oczywiście od czasu do czasu popatrzę sobie na wykresy - ale z
    natury nie jestem aktywnym graczem. I nie chcę być.
    A może po prostu sobie w tej sytuacji darować i wrzucić wszystko w lokaty?...
    KaeL

  • 9. Data: 2003-08-26 08:38:27
    Od: Artur Gawryszczak <g...@c...edu.pl._!_!_!_>

    KaeL wrote:

> [...]
    > na wykresy - ale z natury nie jestem aktywnym graczem. I nie chcę być.
    > A może po prostu sobie w tej sytuacji darować i wrzucić wszystko w

    Lokaty albo fundusze pieniężne. SEB2 czy SEB4 też wyglądają w miarę
    bezpiecznie i lekko bym się zdziwił gdyby wyszły gorzej niż lokaty. Ale
    to Twoja ka$a, Ty decydujesz :-)

    --
    Pozdrówka,
    Artur

  • 10. Data: 2003-08-26 10:42:34
    Od: "Michał Mróz" <m...@N...gazeta.pl>

> [...]

    > Lokaty albo fundusze pieniężne. SEB2 czy SEB4 też wyglądają w miarę
    > bezpiecznie i lekko bym się zdziwił gdyby wyszły gorzej niż lokaty. Ale
    Tez sugerowalbym bym w takim razie SEB - 2 i 4 - dosc bezpieczne (SEB 4 ma do
    80% aktywow w obligacjach), a jest duza szansa na zysk wiekszy niz z lokat.

    POzdrawiam
    Michal M