  • 1. Data: 2008-06-05 19:58:45
    Temat: Jak oceniacie instytucję SKOKów ?
    Od: "Redart" <r...@o...pl>

    Tzw. SKOKi (Spóldzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe) powoli próbują
    podbić giełdę. Ma to wymiar zasygnalizowany m.in. w artykułach:

    http://www.bankier.pl/wiadomosc/TF-SKOK-planuje-debi
    ut-na-gieldzie-9-maja-1761827.html
    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Apetyt-TF-SKOK-nieza
    spokojony-1758132.html

    a tu odrobina więcej szczegółów:

    http://www.money.pl/gielda/wiadomosci/artykul/pda;tf
    ;skok;zadebiutowaly;na;gieldzie,63,0,341055.html

    1. Z czego głównie wynika dość słabe jak mi się zdaje pokrycie oferty ?

    Czy przyczyn należy upatrywać w generalnie słabej kondycji giełdy i
    złym okresie zwłaszcza dla instytucji finansowych, czy w słabościach
    samego ruchu SKOK ? A może słaba promocja oferty (tylko trudno słabą
    promocją tłumaczyć brak zainteresowania ze strony instytucji, kiedy
    indywidualni inwestorzy jakoś tam zostali zmobilizowani) ?

    2. Jak w ogóle oceniać zasadność wyróżniania Skoków spośród innych
    instytucji finansowych typu banki (wyróżniane są np. w ustawach na
    zasadzie "już nie tylko spółdzielnie, ale jeszcze nie banki") ?
    Skoki w przeciwieństwie do licznych banków w zasadzie są zupełnie
    pozbawione obcego(zagranicznego) kapitału a mimo to nieźle się
    rozwijają i potrafią konkurować z potężnymi bankami komercyjnymi.
    Czy ten fakt 'rodzimego kapitału' to jakaś istotna zaleta np. z punktu
    gospodarki kraju, czy raczej należy uznać, że niektóre przywileje, którymi
    się cieszą skoki są nieuprawnione i wyłącznie politycznie uzasadnione
    (z punktu widzenia wąskiej grupy) ?

    I ostatnie bardziej szczegółowe:
    3. Cytuję "Do końca 2010 roku TF SKOK planuje zakupić i zainstalować 600
    bankomatów i 2.000 POS-ów w placówkach Spółdzielczych Kas
    Oszczędnościowo-Kredytowych."

    Bankomaty jeszcze jakoś rozumiem, choć wszystko zależy jeszcze gdzie one
    będą instalowane (może jest spora nisza do zagospodarowania na wsiach i w
    małych miasteczkach, np. rozwijających się ostatnio za sprawą turystyki
    i dopłat unijnych - nie wiem), ale na czym ma polegać inwestycja w POS'y
    instalowane w placówkach SKOK ? Jak te POS'y mają na siebie zarabiać,
    na czym ma polegać ten biznes ?

    Jeśli ktoś coś wie w tym temacie - proszę o informacje/opinie.
    Tylko bardzo proszę zagorzałych lobbystów banków komercyjnych o nie sianie
    antyskokowej propagandy ;) Bardzo mile widziani obserwatorzy 'niezależni',
    patrzący na zjawisko Skoków np. z punktu widzenia makroekonomii naszego
    kraju.

  • 2. Data: 2008-06-05 20:05:36
    Temat: Re: Jak oceniacie instytucję SKOKów ?
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    Redart pisze:

> [...]
    > i dopłat unijnych - nie wiem), ale na czym ma polegać inwestycja w POS'y
    > instalowane w placówkach SKOK ? Jak te POS'y mają na siebie zarabiać,

    POS jest tanszy niz bankomat.

    Jesli w TOiP ustawia oplacalne dla klientow obcych korzystanie z ich pos
    przy wyplatach (a moze i przy wplatach rowniez - caly czas mam nadzieje,
    ze ktos wprowadzi taka funkcjonalnosc, zwlaszcza w sklepach jako
    odwrotnosc cashback) to moze zaowocowac zwiekszonym obrotem gotowki.
    Zwlaszcza w punktach, gdzie jest duzo wyplat obcych, ale zbyt malo, zeby
    oplacalo sie postawic bankomat.

  • 3. Data: 2008-06-05 21:13:56
    Od: "Redart" <r...@o...pl>

    Użytkownik "krzysztofsf" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > odwrotnosc cashback) to moze zaowocowac zwiekszonym obrotem gotowki.
    > Zwlaszcza w punktach, gdzie jest duzo wyplat obcych, ale zbyt malo, zeby

    A fakt, przeoczyłem ;) A przecież sam kiedyśz braku bankomatu wypłacałem
    gotówkę
    w "egzotycznym" jak na mieszczucha banku spółdzielczym (czy czymśpodobnym)
    w niedużej miejscowości Lipusz. Teraz już mają tam bankomat.

    Tylko no właśnie ... POS może i tańszy, ale mam wrażenie, że szczególnie
    młodzi
    ludzie to przyzwyczajeni do bankomatów nawet nie pomyślą, że można inaczej,
    w 'egoztycznym banku'. POS'y się nie kojarzą dziś z wypłatami, a raczej na
    odwrót - z płatnościami. Jeśli dobrze pamiętam, że ten bank musiał
    specjalne,
    widoczne tablice reklamowe wystawić, z informacją, że u nich można
    podejmować
    'gotówkę z karty', sam sięo tym dowiedziałem od osób trzecich ... ;)

  • 4. Data: 2008-06-06 06:01:44
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 05 Jun 2008 22:05:36 +0200, krzysztofsf napisał(a):

    > Jesli w TOiP ustawia oplacalne dla klientow obcych korzystanie z ich pos
    > przy wyplatach

    Nie sądzę żeby to się sprawdziło na większą skalę. Ta "opłacalność" musi
    być ujęta w TOiP banku prowadzącego rachunek a nie właściciela POS.
    Właściciel POS może najwyżej zawrzeć umowę z bankiem zapewniającą
    preferencje dla danej sieci POS, tak jak robią właściciele sieci
    bankomatów. Tylko czy banki na to pójdą znając ich stosunek do instytucji
    SKOK?

  • 5. Data: 2008-06-06 06:19:13
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    jureq pisze:

    > Nie sądzę żeby to się sprawdziło na większą skalę. Ta "opłacalność" musi
    > być ujęta w TOiP banku prowadzącego rachunek a nie właściciela POS.

    mBank twierdzi inaczej. Jego pracownicy odsylaja do TOiP banku w ktorym
    jest wyplata.

> [...]
    > preferencje dla danej sieci POS, tak jak robią właściciele sieci
    > bankomatów. Tylko czy banki na to pójdą znając ich stosunek do instytucji

    Na forum mBanku bardzo narzekaja na brak mozliwosci wyplat wiekszych
    kwot niz limity na karcie, oraz brak bankomatow bezprowizyjnych w wielu
    miejscowosciach. W chwili obecnej najoplacalniej robic takie wyplaty w
    POS w PKO BP, ale...duze kolejki, no i mimo wszystko sporo kosztuje.
    No i sadze, ze jest wiele miejscowosci, gdzie nie ma nawet PKO BP, a
    jest bank spoldzielczy lub wlasnie SKOK.
    Poniewaz jest mozliwosc podpisywania wydzielonych umow na oplaty za POS
    (poczta i PKO BP, wyplata pos na poczsie za 1 zl) moze byc
    zaiteresowanie taka usluga.

  • 6. Data: 2008-06-06 07:47:18
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 06 Jun 2008 08:19:13 +0200, krzysztofsf napisał(a):

    > mBank twierdzi inaczej. Jego pracownicy odsylaja do TOiP banku w ktorym
    > jest wyplata.

    Więc po prostu nie znają własnej TOiP. W wypadku ich infolinii to mnie już
    nie dziwi.

    Cytat z TOiP mBanku:
    Visa Electron eKONTO
    Rodzaj czynności Opłaty/prowizje
    prowizja od wypłat gotówki w oddziałach banków krajowych 5 zł