  • 1. Data: 2006-04-10 15:27:23
    Temat: Jak policzyc sobie emeryture ;-)
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Nie bardzo mam pomysl jak to policzyc -
    pewnie znacie na to jakis madry sposob :)

    Powiedzmy, ze odlozylem kwote X[zl],
    ktora lezy w banku na Y[%])>0.
    Chce ta kwote wydac do zera w ciagu Z[miesiecy].
    Jaka kwote miesiecznie moge wydawac?

    Znam kwote, znam oprocentowanie, znam okres czasu
    - jak policzyc ile moge miesiecznie wydac?

    Pominmy to, ze oprocentowanie sie zmienia.

  • 2. Data: 2006-04-10 15:42:38
    Temat: Re: Jak policzyc sobie emeryture ;-)
    Od: "Tommeck" <t...@g...pl>

    > Powiedzmy, ze odlozylem kwote X[zl],
    > ktora lezy w banku na Y[%])>0.
    > Chce ta kwote wydac do zera w ciagu Z[miesiecy].
    > Jaka kwote miesiecznie moge wydawac?

    Dla uproszczenia oznacze przez Y oprocentowanie MIESIECZNE (ktore przy
    miesiecznej kapitalizacji odsetek jest rowne 1/12 oprocentowania rocznego).
    Przez A oznacze szukana stala kwote comiesiecznych wyplat.

    Wyplacona kwota to iloczyn ilosci miesiecy przez miesieczna kwote wyplat. Z
    drugiej strony jest to suma odlozonej kwoty i odsetek ktore narosna. W
    postaci wzoru mozna to zapisac tak:

    Z*A = X + SIGMA (X-i*Z)*(1+Y)^i
    i=1

    skad prosto uzyskujemy

    X + SIGMA (X-i*Z)*(1+Y)^i
    i=1
    A = --------------------------

  • 3. Data: 2006-04-10 15:50:11
    Od: "Tommeck" <t...@g...pl>

    Sorry, napisalem bez sensu, przepraszam

  • 4. Data: 2006-04-10 16:07:54
    Od: "Tommeck" <t...@g...pl>

    Wydaje mi sie, ze to bedzie dobre rozwiazanie.

    Z*A = X + SIGMA (X-i*A)*Y^i
    i=1

    Z*A = SIGMA (X-i*A)*Y^i
    i=0

    Z*A = SIGMA X*Y^i - A*SIGMA i*Y^i
    i=0

    SIGMA X*Y^i
    i=0
    A = -----------------------
    Z + SIGMA i*Y^i
    i=0

  • 5. Data: 2006-04-10 16:10:53
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-to.pl>

    Jakub Jewuła napisał(a):

    > Powiedzmy, ze odlozylem kwote X[zl],
    > ktora lezy w banku na Y[%])>0.
    > Chce ta kwote wydac do zera w ciagu Z[miesiecy].
    > Jaka kwote miesiecznie moge wydawac?

    Arkusz kalkulacyjny, funkcja PMT (Excel, OpenOffice):

    Jeśli Y to oprocentowanie w stosunku rocznym, to:
    =PMT(Y/12; Z; X; 0)

    Marek

  • 6. Data: 2006-04-10 18:11:39
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Arkusz kalkulacyjny, funkcja PMT (Excel, OpenOffice):
    >
    > Jeśli Y to oprocentowanie w stosunku rocznym, to:
    > =PMT(Y/12; Z; X; 0)

    Dzieki za odpowiedzi.

    Akurat uzywam arkusza w ktorym nie widze
    tej funkcji, ale naskrobalem arkusz recznie.
    Mozecie zweryfikowac czy dobrze mi liczy?

    Kapital 100.000, wydatki 2000/mc, oprocentowanie 4%
    Pieniadze koncza sie w 55 miesiacu.

    Kapital 500.000, wydatki 3000/mc, oprocentowanie 5%
    Pieniadze koncza sie w 286 miesiacu.

    Z gory dzieki.

  • 7. Data: 2006-04-11 08:45:08
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-to.pl>

    Jakub Jewuła napisał(a):

    > Mozecie zweryfikowac czy dobrze mi liczy?
    >
    > Kapital 100.000, wydatki 2000/mc, oprocentowanie 4%
    > Pieniadze koncza sie w 55 miesiacu.

    NPER(4%/12;-2000;100000;0) = 54,79

    > Kapital 500.000, wydatki 3000/mc, oprocentowanie 5%
    > Pieniadze koncza sie w 286 miesiacu.

    NPER(5%/12;-3000;500000;0) = 285,14

    Marek

  • 8. Data: 2006-04-11 09:16:02
    Od: Michal M JJ <w...@...pl>

    Jakub Jewuła wrote:
> [...]
    >
    > Znam kwote, znam oprocentowanie, znam okres czasu
    > - jak policzyc ile moge miesiecznie wydac?
    >
    > Pominmy to, ze oprocentowanie sie zmienia.

    zalezy kiedy przechodzisz na emerytre jesli np za 30lat i liczysz na zus i II
    filar to nie dostaniesz raczej nic ;-) gdyz fundusze i zus do tego czasu
    zbankrutuja tzn pewnie tak ci przelicza te jednostki funduszy ze bedziesz mial
    na czteropak piwa miesiecznie

  • 9. Data: 2006-04-11 09:26:42
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > do tego czasu zbankrutuja tzn pewnie tak ci przelicza te jednostki
    > funduszy ze bedziesz mial na czteropak piwa miesiecznie

    Watki Ci sie pomylily :)

  • 10. Data: 2006-04-11 09:27:30
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > NPER(4%/12;-2000;100000;0) = 54,79