  • 141. Data: 2022-05-02 22:48:53
    Temat: Re: Jak powstaje WIBOR?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 May 2022 22:01:30 +0200, _Master_ wrote:

    > Skasowałem posta przez przypadek ;-) dlatego piszę do siebie.
    >
    > Napisałem baranie ;-) w części prawnej TEGO WZROSTU RATY (bo o tym jest
    > mowa) (symptomatyczne, jedno pomijają a drugie traktują DOSŁOWNIE.
    > Jestem raczej umysłem ścisłym ale coś tam polonistka wcisnęła do głowy. ;-)
    >
    > Jak mam pisać? Prosto żeby zrozumiał czy soczyście i wyczerpująco.
    > Wtedy zazwyczaj gubi wątek i rżnie głupa że nie zrozumiał
    >
    > JAK? KURWA JAK? ;-)
    >
    > Napisałem o papierach (ustawach przepisach) w których tak tworzy się
    > Wibor że zmiana WIBORU o 10% powoduje podwyżkę RATY z 1500 zł/mies. na
> [...]

    O 10% czy o 10 punktow procentowych?

    Tak to niestety jest, ze przy 300k kredytu i 5% odsetek
    wypada na poczatku placic 15k odsetek rocznie. 1250zl miesiecznie.
    Przy 1% to bedzie 250zl, przy 2% 500zl, przy 10% 2500 ..

    Dokladny wzor przy ratach stalych jest bardziej skomplikowany,
    ale taka jest podstawa.

    > A jak inflacja i niby wibor wzrosną do 30%? to rata wzrośnie do 10 000
    > zł/mies.
    > Tak będzie?

    Tak bedzie.
    No chyba, ze reaktywuja pomysl kredytu Alicja.
    Albo rzad zadziala, biedni zyskaja, bogaci straca :-)

    J.

  • 142. Data: 2022-05-02 22:49:52
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-05-02 o 19:53, _Master_ pisze:

    > Ale dlaczego piszesz o mnie zamiast odpowiedzieć na pytanie
    > najrzetelniej jak umiesz?

    Widzę, że jeszcze dodatkowo masz przerośnięte ego.
    Nawet pytania nie potrafisz zadać....
    Teraz to już Cię już olewam, a chciałem pomóc.

  • 143. Data: 2022-05-02 23:00:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 May 2022 20:06:29 +0200, _Master_ wrote:

    > W Polsce jest aż tak drastycznie nieprzewidywalna na tle innych krajów?

    Czy tak drastycznie ... jestesmy słabą gospodarką, z rachityczną
    walutą, to sie nie ma co dziwic, ze obrywamy mocniej.
    Ale to malo - jeszcze ten socjalistyczny rząd, ktory nie wiadomo gdzie
    kłamie ...

    > Oczywiście mówimy o stanie przed pandemią bo teraz to tylko złota kula.

    No własnie - pandemia, w ktorej rzad musial ratowac sytuacje,
    teraz wojna ...

    > Całe sztaby analityków powinny pójść na zieloną trawkę.

    W jakim sensie?
    ze nie sa w stanie okreslic jakie % powinienes placic od kredytu?

    Nie musza, bank sie zabezpieczyl Wiborem :-)

    No i nie moga - wpadlbys na to, ze Putin zechce wjechac na Ukrainę
    w lutym?

    J.

  • 144. Data: 2022-05-02 23:57:28
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-05-02 o 19:52, _Master_ pisze:

    > Cały czas piszesz o mnie.
    >
    > Dlaczego? Co ja Ci zrobiłem? Zadałem niewygodne pytanie.

    Na które dostałeś obszerną odpowiedź.

    > uwydatniłem brak logiki i rzetelności?

    Bardzo uwydatniłeś, dobrze ze się nie rozpisywałeś bardziej

    > Dlaczego popleczników banksterki to tak boli?

    Nie wiem co Cię boli, ale jak widać wylewałeś żale zupełnie niesłusznie,
    bo lektura tego wątku dowodzi, że źle interpretujesz.

    > Nikt nie zmusza do prowadzenia banku

    Do jęczenia też nie.

  • 145. Data: 2022-05-03 10:12:58
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu poniedziałek-02-maja-2022 o 22:48, J.F pisze:
    > Tak bedzie.

    Czyli nie tylko ja "OSZOŁOM" nie ogarniam świata w którym żyję?

    Ci wszyscy pOSŁOWIE, politycy, publicyści, komentatorzy od wszystkiego
    też nie rozumieją w co się człowiek pakuje przy zmiennej stopie
    oprocentowania?

  • 146. Data: 2022-05-03 10:30:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Rozdawal PiS pieniadze, to musialo doprowadzic do inflacji.

    W sumie to chwilowo nie ma katastrofy - mogło być gorzej. Niestety nie
    wiem czy na tym się skończy.

    > A wczesniej sztucznie zanizal stopy - jakby tego nie robil,
    > to rata by wzrosla niewiele - z 2000 do 2500 :-)

    Albo z 3000 do 4500, przy tej samej kwocie kredytu.
    Przecież WIBOR (i w ogóle tego typu stawki) powinny być *przynajmniej*
    dwukrotnie wyższe. To, że nie są, wynika z podaży taniego pieniądza
    przez państwo, i w związku z tym z gromadzeniem (coraz bardziej
    bezużytecznej) gotówki w systemie bankowym. W czasach Jaruzelskiego
    (bardzo podobnych pod tym względem) powodowało to puste półki. Różnica
    teraz jest chyba taka, że większe pieniądze ma tylko względnie niewielka
    część społeczeństwa (np. nie 80% ale raczej 20%), i po prostu ci ludzie
    mają zaspokojone wszystkie podstawowe potrzeby i niekoniecznie ich
    pierwszą myślą jest wykupienie wszystkiego ze sklepów.

    Powoduje to taki efekt, że "dobra luksusowe" (żadne tam prawdziwe
    luksusowe, po prostu inne niż podstawowe produkty) drożeją dużo szybciej
    niż teoretyczna inflacja GUSowska, natomiast podstawowe towary i usługi,
    ze względu na dużą konkurencję, postęp techniczny i przeniesienie
    produkcji do np. Azji, tanieją lub w każdym razie drożeją wolniej. To
    wiąże się także ze spadkiem jakości (i/lub np. wielkości opakowań itp) -
    sam postęp techniczny to za mało by utrzymać cenę.

    Powoduje to także zwiększające się różnice w zarobkach - efekt
    przypomina mi 3 kolory pieniędzy z książki "Limes Inferior": większość
    pracowników pracuje za "grosze", chociaż w połączeniu z mniejszym
    (w porównaniu do droższych produktów) wzrostem cen podstawowych rzeczy
    ich "wegetacja" nie przypomina tej z XIX wieku. Specjaliści zarabiają
    X razy więcej (pewnie mniejszym, lub znacznie mniejszym wysiłkiem).
    Osoby związane z obozem rządzącym, jak to często bywa, zarabiają tyle,
    że nawet nie wolno o tym publicznie mówić - ci ostatni w ogóle często
    nie wykonują żadnego wysiłku ani nie mają żadnych kwalifikacji (oprócz
    "BMW", czyli ślepego wykonywania poleceń).

    Nie piszę tu w ogóle o ludziach pracujących na większą skalę na własny
    rachunek - jest ich coraz mniej i zazwyczaj nie są postrzegani jako
    pożądany element systemu.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 147. Data: 2022-05-03 10:45:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Słowo "drastycznie" ma dla mnie nieco inne znaczenie - ale owszem,
    Polska jest skrajnie nieprzewidywalna. Wielokrotnie bardziej niż kraje
    na Zachodzie.

    > Czy tak drastycznie ... jestesmy słabą gospodarką, z rachityczną
    > walutą, to sie nie ma co dziwic, ze obrywamy mocniej.

    Nie wydaje mi się by tak było w większym stopniu.

    > Ale to malo - jeszcze ten socjalistyczny rząd, ktory nie wiadomo gdzie
    > kłamie ...

    To akurat wiadomo ("kiedy polityk kłamie?"). Problem leży IMHO gdzie
    indziej - w Polsce ludzie powszechnie nie rozumieją podstawowych
    mechanizmów. To powoduje, że łatwo im sprzedać gruszki na wierzbie.
    Widać to w sposób jaskrawy także w tym wątku :-(
    Dodatkowo (być może z powyższego powodu?) są bardzo podatni na wszelkie
    hasła "narodowe", "patriotyczne", "religijne" itp. - które oczywiście
    nie mają absolutnie nic wspólnego z troską o naród polski ani
    o polskie społeczeństwo, oraz często są zupełnie przeciwne podstawowym
    zasadom chrześcijaństwa.

    Obawiam się że znaczenie pandemii jest znacznie wyolbrzymione. Nie mówię
    że tylko w Polsce - ale zdecydowanie pandemia odpowiada tylko za
    niewielką część tego, co się jej przypisuje.

    > No własnie - pandemia, w ktorej rzad musial ratowac sytuacje,
    > teraz wojna ...

    Wojna nie zdążyła jeszcze w praktyce wpłynąć na gospodarkę w większym
    stopniu. To dopiero przed nami. Aczkolwiek widzę tu różne możliwości,
    zależnie od rozwoju wydarzeń.

    > No i nie moga - wpadlbys na to, ze Putin zechce wjechac na Ukrainę
    > w lutym?

    Przypuszczam, że to, że agresja rosyjska nie było przewidywana przez
    nikogo (nie mam na myśli tego, że wywiady np. państw zachodnich
    _widziały_ przygotowania do niej, bo to nie jest przewidywanie),
    wynikało z tego, że stan (fizyczny i psychiczny) Putina może być inny
    niż się wydaje. Ale o tym to może się dowiemy a może nie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 148. Data: 2022-05-03 10:51:22
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Czy rok temu lepszy bylby staly % czy zmienny ... to sie za pare lat
    > dowiemy.

    Nie wiem na ile lepszy czy gorszy byłby w sensie wysokości raty,
    natomiast oczywiście co do zasady lepszy jest kredyt oparty o wysokość
    rynkowych stóp procentowych. Przecież kredyt o stałym oprocentowaniu
    składa się w istocie z kredytu opartego o aktualne wskaźniki oraz
    z zakładu ("ruletki") - jak te wskaźniki będą się zmieniać w czasie
    następnych X lat.

    Oczywiście tu spekulantami są obie strony, bank i kredytobiorca.
    Z drugiej strony, żaden kredyt (ani depozyt) nie są wolne od spekulacji.
    Różnica jest tylko w wielkości tych spekulacji.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 149. Data: 2022-05-03 11:32:27
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 3 maja 2022 o 10:51:58 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

> [...]
    > Z drugiej strony, żaden kredyt (ani depozyt) nie są wolne od spekulacji.
    > Różnica jest tylko w wielkości tych spekulacji.

    Ale nie mówimy tu o zwykłych rynkowych kredytach, tylko o hipo - mających o wiele
    niższe oprocentowanie.
    Choć znam ludzi, którzy zbudowali domek za "zwykły" kredyt konsumpcyjny, 10-letni,
    ale na "rynkowym" %.

    I nie mówimy o "normalnej" sytuacji ze stopami w okolicach celu inflacyjnego, tylko o
    sztucznie wyzerowanych.
    Jeszcze w czerwcu hipo o stałym % - nawet niech to będzie na 5 lat tylko - były mega
    tanie.
    Oczywiście debile brały na zmiennym, bo "rata niższa" - pewnie o sto zł, to teraz
    mają wyższą o tysiąc.
    A pinokio jeszcze im dopłaci, jakby ze swojego brał.

    Ciekawie jest za to w strefie euro, gdzie nie ma inflacji, stopy zerowo-ujemne, i
    czekają na 2% inflację, bo jest za niska.
    Euribor od -0,5% do 0,1%, saron chf -0,7%.
    A wibor od 4,4% do 6,4%.
    wibid mniejszy o 0,2pp - a lokaty wciąż na dnie.

    A ogólnie to przy sprawdzaniu wysokości stóp na nbp.pl wyskoczyło mi coś takiego:
    "Prezes NBP wraz z Prezydentem RP w kolejnej odsłonie globalnego projektu
    ,,Opowiadamy Polskę światu" ".
    Odlot lepszy niż Felix Baumgartner.

    https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/aktualnosci/wiadomos
    ci_2022/prezes-WcN.html

    Hmm, w artykule o wycofaniu "ben ladenów" (czyli 500-eurówek) było, że ebc ma zysk na
    sprzedaży banknotów - różnicę między wartością nominalną a kosztem produkcji.
    nbp się chwali rekordowym 11-miliardowym zyskuem za zeszły rok. Ciekawe skąd...

  • 150. Data: 2022-05-03 12:15:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 3 May 2022 10:12:58 +0200, _Master_ wrote:

> [...]
    >
    > Ci wszyscy pOSŁOWIE, politycy, publicyści, komentatorzy od wszystkiego
    > też nie rozumieją w co się człowiek pakuje przy zmiennej stopie

    A obywatel nie rozumie?
    To czemu sam sie pakuje?

    I co maja ci p/oslowie zrobic - zabronic takich kredytow, uruchomic
    jakis program stabilizacji odsetek, czy podniesc podatki i uruchomic
    wreszcie Mieszkanie+ ?
    A moze panstwowe kredyty o stalej stopie uruchomic?

    J.