  • 21. Data: 2011-08-15 09:28:14
    Temat: Re: Jak teraz sprawdza sie AT? Czy daje jakies sugestie na przyszlosc?
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    root wrote:

    > To mamy ze sobą coś wspólnego bo mnie też już w gardle zasycha od
    > powtarzania, że to na jedno wychodzi: Skoro wiesz że wartość oczekiwana
    > jest dodatnia, to znaczy że że znasz dokładnie prawdopodobieństwo różnych
    > scenariuszy.

    Tak fajnie się z Tobą rozmawia. Zamieniłeś "daje szansę" czyli jest 1 >
    prawdopodobieństwo > 0 na "wiesz" czyli prawdopodobieństwo = 1 I potem
    bohatersko to obalasz. Mnie się wydaje, ze dyskutujesz sam ze sobą. Szansa a
    pewność to są dwie różne sprawy o czy wiesz dobrze. AT daje szansę czyli
    pokazuje punkt gdzie zajęcie pozycji może byś zyskowne. I "może być" jest
    kluczowe. Może być, a nie będzie. Może być bo przy podobnych rysunkach ceny
    najczęściej zachowywały się "jakoś". Nie zawsze zachowywały się "jakoś"
    tylko najczęściej. Oczywiście o tym dobrze wiesz bo jak niewielu jesteś
    świadomy matematycznie tylko ględzisz dla zabawy. Mógłbyś się trochę
    wysilić. Nic w gospodarce się nie stało takiego by wartości spółek spadły o
    20% w 2 dni. Czyli AF nie dała szansy na zarobienie na ostatnim spadku.
    Natomiast przy 80 próbie zajmowania pozycji S poniżej linii trendu z bliskim
    stopem ten jeden raz dał zarobić. Czyli AT pozwoliła zarobić. Nie ma
    przewidywania tylko kolejna próba. Albo będzie 81 mała strata albo będzie
    ogromny zysk.

    PS
    Liczby 80 i 81 są przypadkowe.

  • 22. Data: 2011-08-15 11:00:46
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Mon, 15 Aug 2011 11:28:14 +0200, totus napisał(a):

> [...]

    > tylko najczęściej. Oczywiście o tym dobrze wiesz bo jak niewielu jesteś
    > świadomy matematycznie tylko ględzisz dla zabawy.
    Chyba trochę i źle mnie zrozumiałeś. Ja piszę o znajomości
    PRAWDOPODOBIEŃSTWA a nie pewności zdarzenia. Żeby znać np. wartość
    oczekiwaną trzeba znać DOKŁADNIE prawdopodobieństwa scenariuszy (czyli
    rozkład). Nie chodzi o pewność tylko o znajomość prawdopodobieństw!!!
    Staram się "obalać" mit że te prawdopodobieństwa są znane przez AT czy
    cokolwiek innego. To nie jest kostka do gry czy moneta, gdzie
    prawdopodobieństwa są znane, tylko znacznie bardziej skomplikowana rzecz.
    Spróbuj odpowiedzieć: jakie jest prawdopodobieństwo że po przebiciu
    jakiegoś fibo kurs będzie poruszał się w kierunku przebicia, nie cofając
    się o więcej niz 5%.
    Ty twierdzisz, że znasz to prawdopodobieństw na podstawie analizy
    przeszłych identycznych sytuacji. Ja twierdzę że ich nie znasz.
    Dowód (nie wprost). Gdyby prawdopodobieństwa można było określić na
    podstawie przeszłych zdarzeń, to albo nie zmieniałyby się w czasie, albo
    znałbyś sposób w jaki to prawdopodobieństwo zmienia się w czasie.
    Oboje wiemy, że prawdopodobieństwa tak jak korelacje zmieniają się. Oboje
    wiemy że nikt nie wie jak się zmieniają.
    Oczywiście wysuniesz zarzut, że z faktu że nie wiemy jak się zmieniają nie
    wynika, że nie istnieje jakieś prawo (równanie). Ok. Ja twierdzę (i to jest
    aksjomat, przekonanie), że istnieją prawa, których nie jesteśmy w stanie
    odkryć nigdy i to jest właśnie jedna z takich sytuacji. Bez względu jednak
    na filozofię, z faktu że nie znamy tego prawa wynika że samo podejście
    określania prawdopodobieństw jest niepraktyczne a bywa nawet niebezpieczne
    dla portfela.

    Mówiąc krótko zaprzeczam popularnemu poglądowi w AT, że aby określić
    prawdopodobieństwo wystarczy przeanalizować 1000 identycznych sytuacji z
    przeszłości.

> [...]
    > stopem ten jeden raz dał zarobić. Czyli AT pozwoliła zarobić. Nie ma
    > przewidywania tylko kolejna próba. Albo będzie 81 mała strata albo będzie

    Właśnie! Piszesz albo mała strata albo ogromny zysk? Ja pytam wtedy zawsze
    jakie są prawdopodobieństwa tych "albo" 50/50 czy może inne? To mnie poraża
    w popularnych książkach do AT.
    Napiszesz że prawdopodobieństwa można oszcaacować np. analizy identycznych
    sytuacji z przeszłości. Ale jak? Jeśli bierzesz świeczki godzinowe i
    szukasz identycznych sekwencjiw przeszłości, to na ogół otrzymasz inne
    wyniki niż wtedy gdy weźmiesz świeczki 30 minutowe. Co gorsza można sobie
    wyobrazić, że świeczki godzinowe wcale nie będziesz liczył od pełnej
    godziny tylko np. od 4:15 do 5:15. Otrzymasz zupełnie inny wykres! Na tym
    wykresie być może (wg mnie na pewno) otrzymasz inne prawdopodobieństwa. Jak
    sobie z tym poradzisz? Jak można obliczać wartość oczekiwaną gry, nie
    znając dokładnego rozkładu prawdopodobieństw.

    To są moje zarzuty co do AT, na które nie znajduję sensownej obrony. Nic
    więcej. AF czy analiza plotek albo psychologia też nie dają ścisłych
    informacji ale przynajmniej sobie tego nie uzurpują.

  • 23. Data: 2011-08-15 11:38:49
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    root wrote:

> [...]
    > więcej. AF czy analiza plotek albo psychologia też nie dają ścisłych
    > informacji ale przynajmniej sobie tego nie uzurpują.

    Czyli zgodziliśmy się, że AT nie przewiduje przyszłości. To dużo. Bo ogólny
    pogląd jest taki, ze AT nie działa bo nie sprawdził się scenariusz, który
    przewidywało AT. Co do prawdopodobieństw. Ja mogę podać te
    prawdopodobieństwa. Gdybym chciał. Zabrałbym się do tego tak. Policzyłbym
    ilość przypadków jakie wystąpiły przy Twoich warunkach i odniósłbym je do
    przypadków wszystkich. Tyle. Za okres? Za okres jaki sobie wybiorę.

  • 24. Data: 2011-08-15 12:27:21
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Mon, 15 Aug 2011 13:38:49 +0200, totus napisał(a):

    > Czyli zgodziliśmy się, że AT nie przewiduje przyszłości. To dużo. Bo ogólny
    > pogląd jest taki, ze AT nie działa bo nie sprawdził się scenariusz, który
    > przewidywało AT.

    Nie przeczytałeś ani jednego mojego zdania ;)

> [...]
    > ilość przypadków jakie wystąpiły przy Twoich warunkach i odniósłbym je do
    > przypadków wszystkich. Tyle. Za okres? Za okres jaki sobie wybiorę.

    Czyli zabrałbyś się za to tak jak ja to krytykuję. Jeśli rzucasz kostką 600
    razy to mniej więcej 100 razy wypadnie jedynka. Możesz przyjąć że
    prawdopodobieństwo wypadnięcia jedynki wynosi 1/6. To tylko hipoteza. Więc
    rzcasz kolejne 6000 razy i wyszło w okolicach 1000 jedynek. Znowu
    potwierdziłeś że 1/6 tzn. prawdopodobieństwo się nie zmienia w czasie.
    Na podstawie twierdzenia wielkich liczb możesz wysnuć więc hipotezę, że
    prawdopodobieństwo wyrzucenia jedynki wynosi 1/6. Takie fizyczne
    doświadczenie uznałbym za wystarczające (choć nieścisłe). Zrób to samo dla
    rynków.
    Czytałem kilka stricte naukowych artykułów, gdzie autorzy badali różne
    formacje AT (m.in. głowa i ramiona i trójkąty). Okazuje się że rozrzut
    prawdopodobieństw jest tak duży, że formacje te nie dają żadnych
    praktycznych korzyści. Wiem że to przykra wiadomość.
    Pamiętam jak niedawno sys24 robił podobne badania korelacji zjawisk
    astronomicznych z rynkami i też obalił mit. Widziałem że zabrał się do tego
    zgodnie z zasadmi sztuki więc mu wierzę. Tak samo jak wierzę w wyniki
    podane w tych artykułach.
    Żeby zbadać bezstronnie całą sprawę samodzielnie musiałbym poświęcić parę
    dni a specjalnie mi się nie chce więc oprę się na wynikach innych.

    W całej tej sprawie nie chodzi mi o to żeby złośliwie wytykać komuś
    przywiązanie do większości metod AT, ale o to żeby pokazać luki i
    niebezpieczeństwa a przede wszystkim zwrócić uwagę na cały bizior
    (szkoleniowo, wydawniczo-internetowy), który za tym stoi.

  • 25. Data: 2011-08-15 18:13:08
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    root wrote:

    > Nie przeczytałeś ani jednego mojego zdania ;)

    Czytam bardzo uważnie wszystko co piszesz. Może czasami bez zrozumienia.
    Pewnie mam za mały rozumek.

> [...]
    > prawdopodobieństw jest tak duży, że formacje te nie dają żadnych
    > praktycznych korzyści. Wiem że to przykra wiadomość.

    Ja zawsze piszę o sobie. Nic nie uogólniam i nie znam prawd uniwersalnych.
    Ja przyjąłem pewne założenia. Każdy ma jakieś aksjomaty. Przyszłości nie
    znam, mam tylko przeszłość czyli historię do dyspozycji. Ja wyciągam takie
    właśnie wnioski z rzutu idealna kostką. Na podstawie doświadczeń przyjmuję,
    że prawdopodobieństwo wystąpienia 1 jest 1/6. Mnie w życiu to wystarcza.

> [...]
    > niebezpieczeństwa a przede wszystkim zwrócić uwagę na cały bizior
    > (szkoleniowo, wydawniczo-internetowy), który za tym stoi.

    W handlu na giełdzie nie stosuje AT, handluje systemem, który historycznie
    przynosi zyski. Może w przyszłości przyniesie stratę. Może. Na razie
    prawdopodobieństwo zysku jest po mojej stronie. Nic innego nie mam. Mogę
    hamletyzować ale puki co jeść muszę. Ty pewnie też stosujesz jakieś
    wskazówki w zajmowaniu pozycji, które działały w przeszłości. Czy zadziałają
    jutro? Nie wiesz. Ale je nadal stosujesz. Co do skuteczności figur z AT to
    czytałem, że np RGR ma skuteczność 40%. Może to prawda może nie. Nie
    sprawdzałem tego bo mnie to nie interesuje. Ja żyje, i wszyscy, których
    znam, na podstawie prawdopodobieństwa. Wsiadam do tramwaju bo wiem z
    historii, że zawiezie mnie tam gdzie chcę. Pewności nie mam. Ale do
    ostatniego razu zawsze jechał w te stronę, w którą oczekiwałem i zatrzymywał
    się na przystanku, na którym chciałem wysiąść i otwierał drzwi. Może jutro
    będzie inaczej. Może pojedzie w przeciwna stronę, może motorniczy zabije
    wszystkich z pistoletu maszynowego, może spadnie kometa na ten tramwaj.
    Wszystko może się zdarzyć. Wsiądę jednak do niego bo historycznie
    prawdopodobieństwo jest po mojej stronie. Mam tylko to. Mam nadzieję, że z
    grubsza, juto będzie podobne do wczoraj, a zmiany będą tak małe, że zdołam
    się dostosować. Na razie działa. Gdybym jutro pojechał do pracy i nie byłoby
    budynku, w którym pracowałem do piątku byłbym zaskoczony i kompletnie nie
    wiedziałbym co zrobić. Czy może tak być? Może. Tusk z Putinem mogą wszystko.
    Na to odpowiedzi nie mam. Do tej pory tak się nie zdarzyło wiec tego nie
    rozpatruje.
    W tej rozmowie chodziło mi o to, że AT to nie jest super wróżka. Dodatkowo
    zawsze trzeba stosować stopy, nie identyfikować się z zajęta pozycją. Czyli
    trzeba mieć plan. Na przykład taki: jak minie tę kreskę to wchodzę na rynek,
    a jeżeli się cofnie do tego poziomu, to się pomyliłem i wychodzę ze stratą,
    którą założyłem jako koszt, jak pójdzie w moją stronę to biorę założony zysk
    na tym poziomie. Jak w każdym przedsięwzięciu niepaństwowym zyski muszą być
    większe od kosztów. Tyle wystarczy.

  • 26. Data: 2011-08-15 19:45:24
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Mon, 15 Aug 2011 20:13:08 +0200, totus napisał(a):

> [...]
    > na tym poziomie. Jak w każdym przedsięwzięciu niepaństwowym zyski muszą być

    Aleś się ładnie rozpisał. Naprawdę masz talent.
    A co do meritum, to naprawdę nie widzę niczego złego ani nielogicznego w
    metodach, które stosujesz. Są logiczne i takie na jakie Ciebie i nas
    wszystkich stać. Nie potrafimy "ugryźć" w sposób ścisły układu wielu
    obiektów. Nie potrafi tego matematyka ani nauka w ogólności. To podnosił
    znany skądinąd Stephen Wolfram (twórca programu Mathematica) w swojej
    książce A New Kind of Science.
    Ja nie wierzę w statystkę jako narzędzie opisywania "prawdy". Raczej
    używamy jej wtedy, gdy nie wiemy o co chodzi. Jest to oczywiście sprawa
    przekonania i intuicji.
    Nie rozumiem np. Twojego twierdzenia, że masz do dyspozycji tylko dane
    historyczne. Akurat masz znacznie więcej: rozum, znajomośc mechanizmów,
    intuicję itd. Po co się ograniczać tylko do kursów, formacji itp. Przecież
    w realnym życiu tak nie zakłada się ani nie porowadzi biznesu. Nie
    wystarczy tylko sprawdzić czy biznes działa u innych czy nie. Trzeba się
    jeszcze znać na branży, mieć jakieś interpersonalne przymioty albo
    przynajmniej znajomości we władzach.
    Nie wiem dlaczego wszyscy idą na łatwiznę i sądzą że wystarczy
    przeanalizować wykresy kursów. Wokół jest tyle informacji, że mózgu mi nie
    starcza, żeby je wszystkie połknąć a 99% trejderów używa kilku szarych
    komórek, żeby przeanalizować formacje. Znacznie lepiej to zrobi komputer!

  • 27. Data: 2011-08-15 22:47:32
    Od: "skippy" <s...@t...moon>

    > Ja nie wierzę w statystkę jako narzędzie opisywania "prawdy". Raczej
    > używamy jej wtedy, gdy nie wiemy o co chodzi.

    Czyli twierdzisz, że z wyprzedzeniem zawsze wiesz o co chodzi.
    Tego się nie da zrozumieć inaczej.

    > Nie rozumiem np. Twojego twierdzenia, że masz do dyspozycji tylko dane
    > historyczne.

    Masz inne dane, niż historyczne? (pytanie retoryczne)

    > Akurat masz znacznie więcej: rozum, znajomośc mechanizmów,
    > intuicję itd.

    To nie są dane, tylko narzędzia analizy. Metodologia. Losowanie. Ale nie
    dane do analizy.
    Strasznie plączesz to wszystko.

> [...]
    > w realnym życiu tak nie zakłada się ani nie porowadzi biznesu. Nie
    > wystarczy tylko sprawdzić czy biznes działa u innych czy nie. Trzeba się

    Masło maślane. Znać się na branży to znaczy wiedzieć jak działa u innych.
    I znać historię tego działania.

    > mieć jakieś interpersonalne przymioty

    Tak jak nie każdy namaluje obraz olejny tak samo nie każdy będzie umiał
    skutecznie zarabiać na giełdzie.
    Nikt tego do siebie nie dopuszcza.
    Tego drugiego, bo z pierwszym łatwiej ponieważ wydaje się trudniejsze choć
    jest łatwiejsze.

    > albo przynajmniej znajomości we władzach.

    Teraz napisałeś ni mniej nie więcej: oprócz statystyk i planu biznesowego
    trzeba mieć INSAJDY
    Obalasz tym wszystko przed i po.

> [...]
    > starcza, żeby je wszystkie połknąć a 99% trejderów używa kilku szarych
    > komórek, żeby przeanalizować formacje. Znacznie lepiej to zrobi komputer!

    Sądzisz że ktokolwiek liczy na piechotę sygnały, o których on napisał?
    Ty też wciskasz guzik jak on i ja.

    Piszesz kompletnie obok ale ciekaw jestem odpowiedzi na odpowiedź nie
    związaną z tym co ją wywołało.

  • 28. Data: 2011-08-16 05:40:00
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Tue, 16 Aug 2011 00:47:32 +0200, skippy napisał(a):

> [...]
    > Ty też wciskasz guzik jak on i ja.
    >

    > Piszesz kompletnie obok ale ciekaw jestem odpowiedzi na odpowiedź nie

    W gardle mi zasycha od powtarzania. TO NIE JEST KOSTAKA DO GRY. Przy kostce
    do gry prawdopodobieństwa się nie zmieniają: możesz z dużą dozą pewności
    "wygrać" jedynkę (trejd) raz na 6 rzutów (prawdopodobieństwo że nie trafisz
    wynosi ani razu wynosi 0.33). Im dłużej będziesz rzucał tym bardziej
    zbliżysz się do tej 1/6 wygranych.
    Przy najprostszym rynku jeśli na 1000 'głów i ramion' wypadło kiedyś 600
    spadków, to wcale NIE oznacza że DZISIAJ prawdopodobieństwo wygranej (na
    spadek) jest 6/10. To tylko piszę i powtarzam w kółko. Reszta to dodatki ;)
    Wy zakładacie że rynki się nie zmieniają, że postępując zgodnie z historią
    będzieci do przodu. Przeczytaj sobie fajny fragment z totusa o tramwajach.
    Ja tylko twierdzę że rynek nie zachowuje się jak tramwaje.

  • 29. Data: 2011-08-16 06:28:29
    Od: "skippy" <s...@t...moon>

> [...]
    > ;)
    > Wy zakładacie że rynki się nie zmieniają, że postępując zgodnie z historią

    Nieprawda, nikt nic takiego nie napisał.
    Uprościłeś to pod tezę.

    > Przeczytaj sobie fajny fragment z totusa o tramwajach.
    > Ja tylko twierdzę że rynek nie zachowuje się jak tramwaje.

    Wszystko sie zachowuje jak tramwaje totusa.

  • 30. Data: 2011-08-16 06:35:51
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    root wrote:

> [...]
    > wystarczy tylko sprawdzić czy biznes działa u innych czy nie. Trzeba się
    > jeszcze znać na branży, mieć jakieś interpersonalne przymioty albo

    Pisząc o danych historycznych miałem na myśli przykłady z historii na to jak
    ludzie reagują na konkretne bodźce. Ja żyję analogiami. Jeżeli pojawia się
    informacja zła to w przeszłości sprzedawali czyli zakładam ze tym razem też
    będą. O tym razem kupują, to znaczy że informacja, którą zinterpretowałem
    jako złą, była dobra i rzeczywiście, w gazetach piszą, że była dobra. Nie
    chodzi o wykresy tylko, chodzi o interpretację życia. Dziś robimy tak, bo to
    działało w przeszłości. W tym znaczeniu mam na myśli to, że mam tylko
    historię. Przy handlu na giełdzie nie potrzebne mi są zdolności
    interpersonalne, łapówki i włażenie do dupy przełożonym czy klientom.