  • 1. Data: 2004-02-03 17:21:42
    Temat: Jak to jest z tymi CHF-ami
    Od: t...@p...onet.pl

    Postanowiłem zrobić dość dokładną symulację dwóch kredytów na 20 lat w
    wysokości 100.000 PLN udzielonych na początku 2003 roku. Jeden w PLN zaś drugi
    w CHF. Kursy kupna i sprzedaży dewiz przyjąłem za PKOBP (tabela pierwsza).

    Założenia
    1. Oprocentowanie kredytu w CHF - 3,5%
    2. Oprocentowanie kredytu w PLN (WIBOR3M+1,5%) - 7,5%
    (WIBOR3M spadał od poziomu 6,5% do poziomu 5,2% a potem wzrósł do poziomu około
    5,5% - stąd nie popełnię dużego błędu jak założe, że srednio przez 13 miesięcy
    wynosił 6%).
    3. Równe miesięczne raty kapitałowe.
    4. Spłacono do chwili obecnej 13 rat

    Kredyt w CHF
    Zadłużenie początkowe: 36.894 (w CHF; k.k.-2,7104 w PKOBP), 100.000 (w PLN)
    Spłacone raty kapitałowe: 1.998 (w CHF), 5.967 (w PLN)
    Spłacone raty odsetkowe: 1.364 (w CHF), 4.070 (w PLN)
    Pozostały kapitał: 34.896 (w CHF), 108.220 (w PLN)

    Kredyt w PLN
    Zadłużenie początkowe: 100.000 PLN
    Spłacone raty kapitałowe: 5.417 PLN
    Spłacone raty odsetkowe: 7.922 PLN
    Pozostały kapitał : 94.583 PLN

    PODSUMOWANIE CHF
    1. zapłacono 10.037 PLN
    2. zadłużenie wzrosło o 8.220 PLN

    PODSUMOWANIE PLN
    1. zapłacono 13.339 PLN
    2. zadłużenie spadło o 5.417 PLN

    Wniosek końcowy
    Na dzień dzisiejszy aby zadłużenie w PLN kredytobiorcy kredytu w CHF było takie
    samo jak kredytobiorcy kredytu w PLN, powinien on dopłacić 8.220+5.417 =
    13.637. Po wyrównaniu stanów końcowych otrzymujemy następujące koszty
    kredyt w CHF - 10.037 + 13.637 = 23.674
    kredyt w PLN - 13.339
    Różnica na korzyść kredytu w PLN WYNOSI dzisiaj ponad 10 tysięcy.

    Pozdrowienia Tensor1

    PS. Merytoryczne komentarze mile widziane.

  • 2. Data: 2004-02-03 17:43:58
    Temat: Re: Jak to jest z tymi CHF-ami
    Od: "i...@w...pl" <i...@p...onet.pl>

    można wiele dywagować, symulować. Ale tak naprawde to po 20 latach sie okaże
    co było lepsze. A przez ten czas będą wzloty i upadki jak i jednej tak i
    drugiej waluty. Więc stwierdzania czy złoty euro dolar czy też fank jest
    lepszy są względne.

  • 3. Data: 2004-02-03 18:02:16
    Od: "Robert Wicik" <r...@p...onet.pl>

    > Różnica na korzyść kredytu w PLN WYNOSI dzisiaj ponad 10 tysięcy.

    Dlatego ja 2 lata temu nie brałem nawet pod uwagę kredytu w Euro czy CHF.
    Ryzyko wzrostu kursu było zbyt duże.
    Rozważałem USD i na tym wyszełbym na +, ale też bałem się ryzyka i wziąłem w
    PLN.
    Kiedyś miałem kredyt na 25% w PLN, więc ryzyko wzrostu oprocentowania dla
    PLN nie wzruszało mnie :-))

    Pozdrawiam
    Robert Wicik

  • 4. Data: 2004-02-03 18:34:11
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On 3 Feb 2004 18:21:42 +0100, t...@p...onet.pl wrote:

    >PS. Merytoryczne komentarze mile widziane.

    Moj komentarz jest taki - jestes beznadziejny i niereformowalny, nie
    przyjmujesz do wiadomosci zadnych argumentow merytorycznych, wiec
    szkoda mojej klawiatury.

    G.

    PS. odpowiedz sobie jak chcesz zlosliwie, ja juz polemiki nie podejme.

  • 5. Data: 2004-02-03 18:38:38
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > co było lepsze. A przez ten czas będą wzloty i upadki jak i jednej tak i
    > drugiej waluty. Więc stwierdzania czy złoty euro dolar czy też fank jest

    Może trochę prędzej jak przejdziemy na EURO. Jednak ogólnie masz rację. Ale z
    drugiej strony rozumując tak jak Ty, nie powinno się robic żadnej analizy.
    Zauważ jeszcze, że to co przedstawiłem nie jest SYMULACJĄ ale rzeczywistą
    przeszłością ostatniego roku. Dane są w pełni rzeczywiste. Jedynie co można mi
    zarzucić to to, że wziąłem kursy dewiz z PKOBP (może w inych bankach są
    korzystniejsze). Nie zmieni to jednak obrazu całości.

    Przyznam się, że mimo iż nie jestem zwolennikiem kredytów denominowanych to
    wydawało mi się, że sytucja w CHF nie jest najgorsza. Niestety rzeczywistość
    okazała się inna. Co więcej, jeżeli podobną analize przeprowadzi się od
    początku roku 2002 to wyniki będą jeszcze gorsze.

    I jeszcze jedna uwaga. Jeżeli komuś udało się wstrzelić z kredytem w obszar
    stosunkowo dużego kursu, to stracił mniej (w porównaniu do kredytu w PLN) ale
    na dzisiaj raczej nie zyskał. Może zyski przyjdą póżniej ?!

    Tensor1

  • 6. Data: 2004-02-03 19:34:31
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > szkoda mojej klawiatury.
    > G.
    > PS. odpowiedz sobie jak chcesz zlosliwie, ja juz polemiki nie podejme.

    Niestety nie podałeś ŻADNYCH argumentów merytorycznych. Co w moich wyliczeniach
    jest niezgodne z rzeczywistością? Każdy z zainteresowanych może te obliczenia
    powtórzyć. Opierałem się na danych z
    http://www.money.pl.
    Może jednak gdzieś się pomyliłem w cyferkach. Jeżeli tak uważasz, to chętnię
    dokonam korekty.

    Zapoznaj się także z moim komentarzem z drugiego postu.

    Pozdrowienia Tensor1

    PS1. Zakładam, że spłata rat kredytu w CHF następuje na początku każdego
    miesiąca po kursie sprzedaży dewiz z PKOBP.

    PS2. Nie symuluje przyszłości, tylko oczeniam rzeczywistą przeszłość.

  • 7. Data: 2004-02-03 20:46:18
    Od: "BM" <b...@g...pl>

    > Postanowiłem zrobić dość dokładną symulację dwóch kredytów na 20 lat w
    > wysokości 100.000 PLN udzielonych na początku 2003 roku. Jeden w PLN zaś
    drugi
    > w CHF. ....

    A co myslicie o tym kalkulatorze porownujacym ile CHF musialby zdrozec w
    stosunku do PLN, zeby suma odsetek byla rowna?

    http://www.expander.pl/expander/index.jsp?place=Menu
    1&layout=1&page=chooseCu
    rrencyLoan

    Mi wyszlo aby przy 100tys zl i oprocentowaniu realnym PLN 7%, a CHF 3.3% i
    okresie splat 300 miesiecy, ze CHF moglby nawet skoczyc o 1zł w gore (do
    4.04zł).

    Patrzylem na wartosci srednie CHF z ostatnich 8 lat i wlasnie w tym okresie
    zdrozal frank o 1zl.

    Pozdr.

  • 8. Data: 2004-02-03 21:03:33
    Od: "BM" <b...@g...pl>

    > A co myslicie o tym kalkulatorze porownujacym ile CHF musialby zdrozec w
    > stosunku do PLN, zeby suma odsetek byla rowna?

    Ojej nie suma odsetek, ale laczna suma do splaty. Tak wiec reasumujac, warto
    wziac kredyt w CHF na 25 lat, ale jesli jedo srednia wartosc nie wzrosnie
    powyzej 1zl, a kto to wie co bedzie za iles tam lat :)

    BM

  • 9. Data: 2004-02-03 21:05:38
    Od: "Janoush" <janusz_a223a @ poczta.onet.pl>

    > Zauważ jeszcze, że to co przedstawiłem nie jest SYMULACJĄ ale rzeczywistą
    > przeszłością ostatniego roku. Dane są w pełni

    Ja się nie znam, ale ja przez 2002 i 2003 rok płaciłem raty rzędu 850 - 900
    zł, fakt, teraz rata wynosi ok. 1010 zł. Ale symulacja w banku pokazała, że
    raty przy tym samym kredycie tylko w PLN wynosiłaby 1530 zł (i to w KB).
    Dlatego wybrałem CHF.
    Faktem jest, że zadłużenie wzrosło, ale w skali całego kredytu, a ja
    rozpatruje poszczególne raty. Parę razy zdarzyło się, że kurs CHF był
    wysoki, a w dniu płatności raty - spadał i moja rata była o kilkadziesiąt
    zł. niższa, niż gdyby kurs był stały - rosnący.

    Pozdr.
    Janusz

  • 10. Data: 2004-02-03 22:55:48
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On 3 Feb 2004 20:34:31 +0100, t...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    >miesiąca po kursie sprzedaży dewiz z PKOBP.
    >
    >PS2. Nie symuluje przyszłości, tylko oczeniam rzeczywistą przeszłość.

    nie chce mi sie sprawdzac twoich wyliczen, ale zakladajac ze sa
    prawidlowe - jesli oceniasz stan faktyczny, to powinienes poprzestac
    na podstawowym fakcie: przy kredycie w PLN zaplacono bankowi
    dotychczas 13339 PLN , przy kredycie w CHF 10037 PLN.
    kwestia, ktora sie w tym momencie bardzo podniecasz, jakoby juz w tym
    momencie kredytobiorca w PLN byl do przodu 10000 jest czysta
    demagogia. to zwykly zapis ksiegowy, ktory moglby miec zastosowanie
    tylko i wylacznie wtedy, gdybym chcial juz teraz splacic caly kredyt.
    jesli jednak mam go splacac jeszcze 19 lat, to wybacz, ale aktualne
    przeliczenie kapitalu w CHF na PLN nie ma zadnego sensu.
    Skad wiesz jak bedzie sie ksztaltowal kurs w przyszlosci, skad wiesz
    jak bedzie sie ksztaltowalo oprocentowanie dla obu walut?
    Sorki, ale jesli upierasz sie oceniac kredyt po roku, to kryterium
    moze byc jedno - ten kredyt jest korzystniejszy, za ktorego dotychczas
    mniej zaplacilem. A skoro piszesz, ze nie symulujesz przyszlosci, to
    wstrzymaj sie z jej ocena, az stanie sie przeszloscia.

    Pozdrawiam
    PG