  • 11. Data: 2004-02-04 08:09:10
    Temat: Re: Jak to jest z tymi CHF-ami
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > tylko i wylacznie wtedy, gdybym chcial juz teraz splacic caly kredyt.
    > jesli jednak mam go splacac jeszcze 19 lat, to wybacz, ale aktualne
    > przeliczenie kapitalu w CHF na PLN nie ma zadnego sensu.
    > Skad wiesz jak bedzie sie ksztaltowal kurs w przyszlosci, skad wiesz
    > jak bedzie sie ksztaltowalo oprocentowanie dla obu walut?
    > Sorki, ale jesli upierasz sie oceniac kredyt po roku, to kryterium
    > moze byc jedno - ten kredyt jest korzystniejszy, za ktorego dotychczas
    > mniej zaplacilem. A skoro piszesz, ze nie symulujesz przyszlosci, to
    > wstrzymaj sie z jej ocena, az stanie sie przeszloscia.

    Ponieważ, jak sam napisałeś przyszłość jest niepewna (na "plus" i na "minus"),
    dlatego oceniam tylko stan obecny. Przy tej ocenie nie mogę pominąc AKTUALNEGO
    wielkości zadłużenie. Skonsultuj się z jakimś dobrym ekonomistą, to sprawę Ci
    wyjaśni.

    Pozdrowienia Tensor1

    PS. Aby pomóc trochę Twojej wyobrażni rozważ (wcale nie akademicką) sytuację:
    Kredytobiorca stracił możliwość spłaty kredytu i bank przystępuje do windykacji
    kredytu. Policz jakie kwoty będzie windykował. Czy takie same w obydwu
    kredytach? Inna sytuacja: Chcesz zmienić zabezpieczenie kredytu. Czy w obydwóch
    sytuacjach bankowi wystarczy taka sama kwota zabezpieczenia?

  • 12. Data: 2004-02-04 08:26:16
    Od: t...@p...onet.pl

    > Ojej nie suma odsetek, ale laczna suma do splaty. Tak wiec reasumujac, warto
    > wziac kredyt w CHF na 25 lat, ale jesli jedo srednia wartosc nie wzrosnie
    > powyzej 1zl, a kto to wie co bedzie za iles tam lat :)
    > BM

    Podaj dokładniejsze namiary na ten kalkulator. Nie mogę go znaleść.
    Tensor1

  • 13. Data: 2004-02-04 08:33:52
    Od: "Piotr Sieniawski" <f...@f...com>

    t...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    > zmienić zabezpieczenie kredytu. Czy w obydwóch sytuacjach bankowi
    > wystarczy taka sama kwota zabezpieczenia?
    Aby przyciac troche twoja wyobraznie to przychodzi Lepper do wladzy i mowi,
    ze kazdy kredytobiorca ma dostac od banku tyle ile jest mu dluzny bo banki
    to obcy krwiopijcy. I kto lepiej na tym wyjdzie ? Ten w PLN, czy ten w CHF ?

    A jak ktos straci mozliwosc splaty kredytu to co za roznica czy ma w plecy
    100K zl, czy 110K zl.
    Wolisz by cie przejechal pociag z weglem, czy tylko osobowy ?

    Bardzo probujesz sie upewnic, ze kredyt ktory wziales jest najlepszy, prawda
    ?
    Szukasz potwierdzenia trafnosci swojej decyzji.
    Tyle, ze poki co to placisz miesiecznie wiecej niz gdybys wzial w CHF.

  • 14. Data: 2004-02-04 08:57:46
    Od: "BM" <b...@g...pl>

    > Podaj dokładniejsze namiary na ten kalkulator. Nie mogę go znaleść.
    > Tensor1

    Dokladnie jest tu:
    http://www.expander.pl/expander/index.jsp?place=Menu
    1&layout=1
    &page=chooseCurrencyLoan

    Zloz sobie urla, bo jest dlugi. Kalkulator nazywa sie "Kredyt zlotowy, czy
    walutowy".

    Czy jest on wiarygodny? Bo jesli tak, to dopoki 1CHF bedzie kosztowal mniej
    niz 4zl, warto wziac kredyt w tej walucie.

    Pozdr
    BM

  • 15. Data: 2004-02-04 09:07:59
    Od: "Janoush" <janusz_a223a @ skrzynka.pl>

    > Podaj dokładniejsze namiary na ten kalkulator. Nie mogę go znaleść.
    > Tensor1

    BM ma rację. Też sobie policzyłem :)

    http://www.expander.pl/expander/index.jsp?layout=1&p
    age=chooseCurrencyLoan

    Janusz

  • 16. Data: 2004-02-05 09:20:14
    Od: g...@s...pl

> [...]
    > mniej zaplacilem. A skoro piszesz, ze nie symulujesz przyszlosci, to
    > wstrzymaj sie z jej ocena, az stanie sie przeszloscia.

    Do tensora : masz zupełną rację.

    W kredycie PLN mamy jednynie ryzyko realnych stóp procentowych.. Te przy tej
    radzie RPP można oszacować jako niskie ( wibor - inflacja !!- to jest aktualna
    realna stopa procentowa).

    W kredycie CHF mamy ryzyko realnych stóp procentowych ECB ( też niske chociaż
    wzrost z 3,5% do 4% byłby relatywnie dotkliwszy).
    oraz ryzyko kursowe !!!. Tu ocena jest dość krytyczna ze względu na sytację
    polityczną i wciąż oddalającą się perspektywę wejścia do EURO. Mieliśmy wejść w
    2007 .. teraz to juz nawet nie wiadomo czy 2010.

    Przy analizie kredytowej należy oszacować oba te ryzyka.
    I co z tego, że rata jest niska jak kredyt nie jest spłacany...

    George

  • 17. Data: 2004-02-05 09:50:56
    Od: Kulka <r...@p...onet.pl>

    Dnia 02/04/2004 08:33 AM, Użytkownik Piotr Sieniawski napisał:

> [...]
    > Szukasz potwierdzenia trafnosci swojej decyzji.
    > Tyle, ze poki co to placisz miesiecznie wiecej niz gdybys wzial w CHF.

    Też mi się tak wydaje. Boję się jednego: tyle mówił o ciągłym spadku
    WIBORu że aż ten wzrósł i to znacznie... Teraz przez ciągłe mówienie o
    przyjęciu euro może spowodować znaczene opóżnienie tego procesu

    :-)))

    Kulka

    P.S. Zupełnie bez urazy, proszę

  • 18. Data: 2004-02-05 22:38:31
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On 5 Feb 2004 10:20:14 +0100, g...@s...pl wrote:

    >I co z tego, że rata jest niska jak kredyt nie jest spłacany...

    Alez jest splacany. Z kazda rata zmniejsza sie kapital (w CHF). A
    tylko po splacie calosci mozna policzyc, czy bardziej oplacilo sie
    obserwowac malejacy kapital w PLN czy mniejsze raty. Oczywiscie
    uwzgledniajac wartosc pieniadza w czasie!

    PG

  • 19. Data: 2004-02-05 22:40:08
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On Thu, 05 Feb 2004 09:50:56 +0000, Kulka <r...@p...onet.pl>
    wrote:

    >Też mi się tak wydaje. Boję się jednego: tyle mówił o ciągłym spadku
    >WIBORu że aż ten wzrósł i to znacznie... Teraz przez ciągłe mówienie o
    >przyjęciu euro może spowodować znaczene opóżnienie tego procesu

    Zauwaz jeszcze, ze zlowieszczo prorokuje staly wzrost kursow walut.
    Wiec moze ostro spadna? :)))
    ATSD dziwie sie, ze za obiekt ataku obral CHF, a nie EUR. Tutaj mialby
    jeszcze lepsze efekty w swych obliczeniach :)

    PG

  • 20. Data: 2004-02-06 06:59:21
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > obserwowac malejacy kapital w PLN czy mniejsze raty. Oczywiscie
    > uwzgledniajac wartosc pieniadza w czasie!

    Specjanie do kolegi PG, POWTARZAM post wysłany wczoraj.

    Chciałby jeszcze wyjaśnić jedną pozorną sprzeczność dotyczącą kredytów
    denominowanych i przejścia na EURO. Rozważania dotyczą kredytu denominowanego
    na np. 20 lat, przy wprowadzeniu EURO szacowanego na rok 2009-2010. Typowe
    rozumowanie kredytobiorców kredytów denominowanych jest następujące.

    *************************
    Spłata rat kapitałowych powoduje zmniejszanie się mojego kredytu w walucie w
    takim samym stosunku jak przy kredycie w PLN. Po przejściu na EURO mój
    niespłacony kapitał nie ulegnie "stosunkowej" zmianie w odniesieniu do
    niespłaconego kapitału kredytu w PLN. W konsekwencji mój niespłacony kapitał w
    EURO będzie taki sam jak w przypadku kredytu w PLN. Tak więc biorę w walucie bo
    oprocentowanie jest mniejsze niż kredytów w PLN i do czasu wejścia EURO
    zapłacone odsetki będą mniejsze.
    *************************
    Postaram się wyjasnić bład w rozumowaniu na przykładzie kredytu denominowanego
    w EURO.
    UWAGA: Dane fikcyjne, żeby łatwo się liczyło (a nie wyciągało fałszywych
    wniosków)

    1. Kurs kupna dewiz w chwili otrzymania kredytu 4.00
    2. Średni kurs NPB w chwili wprowadzenia EURO 5.00
    3. Kredyt na 10 lat, za 5 lat wprowadzenie EURO

    A. Kredyt w PLN
    1. Kapitał spłacony (w PLN): 0.5*100.000 = 50.000
    2. Kapitał pozostały do spłaty (w PLN): 0.5*100.000 = 50.000
    3. Kapitał pozostały do spłaty (w EURO): 50.000/5/00 = 10.000 EURO.

    B. Kredyt w EURO
    1. Początkowy kredyt w EURO: 100.000/4.0 = 25.000 EURO
    2. Kapitał spłacony (w EURO): 0.5*25.000 = 12.500 EURO
    3. Kapitał pozostały do spłaty(w EURO): 0.5*25.000 = 12.500 EURO

    Tak więc przy kredycie denominowanym mamy do spłaty o

    12.500 - 10.000 = 2.500 EURO
    więcej.
    Czy ta strata (powiększona oczywiście o zwiększone łaczne odsetki wynikające z
    większego o 2.500 EURO kapitału początkowego) zostanie zrekompensowana
    mniejszym oprocentowaniem do chwili wprowadzenia EURO. Na to właśnie pytanie
    powinni sobie odpowiedzieć wszyscy Ci, którzy biorą kredyty denominowane.

    Podałem przykład kredytu w EURO bo wtedy łatwiej zrozumieć powyższy mechanizm.
    Jednakże w przypadku kredytów w CHF sytuacja jest identyczna ze wzgledu na
    konieczne zachowanie odpowiedniej relacji pomiędzy kursami walut (nie można
    dopuścic do zysków z arbitrażu walut). Mówiąc po ludzku relację kursów pomiędzy
    walutami nie mogą być takie

    **************
    aby za kase w walucie A kupić walutę B, za otrzymaną kasę kupić walutę C i
    ostatecznie za otrzymaną kasę kupić walutę A i po wykonaniu tej operacji mieć
    istotnie więcej kasy w walucie A.
    Pozdrowienia Tensor1

    PS. Ja na prawdę nie walcze z kredytami denominowanymi. Chciałbynm jednak aby
    wszyscy, którzy je biorą w pełni zdawali sobie sprawę z niebezpieczeństw. A tak
    na marginesie, ile osób (pomijając tą listę a w szczególności kolegę PG) zdaje
    sobie sprawę z problemu, który poruszyłem powyżej. Bankowcy oczywiście wiedzą i
    dużo jest już banków, w których przy kredytach denominowanych zabezpieczenie (w
    formie wpisu do hipoteki) jest stosunkowo większe niż przy kredytach w PLN.