  • 1. Data: 2002-05-12 12:39:22
    Temat: KK VC w Lukasie
    Od: Grzesiek <g...@w...pl>

    Mam takie o to pytanko i prosze o rozwianie moich watpliwosci:
    W TOiPie KK jest nastepujacy zapis:
    Wymagana spłata minimalna - należne bankowi opłaty, prowizje, odsetki
    oraz 5% kwoty wykorzystanego kapitału - min 30,00 PLN

    Jesli dobrze rozumiem to zakładajac ze nie dokonam zadnych platnosci
    ani pobran pieniedzy z bankomatu zaplace za miesiacc 30 pln. Aby nie
    zaplacic za karte nic nalezy dokonac zakupow za przynajmniej 600 PLN.
    Prosze o sprostowanie jesli sie myle.

    Grzesiek
    g...@w...pl
    GG #432864

  • 2. Data: 2002-05-13 07:56:55
    Temat: Re: KK VC w Lukasie
    Od: <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > ani pobran pieniedzy z bankomatu zaplace za miesiacc 30 pln. Aby nie
    > zaplacic za karte nic nalezy dokonac zakupow za przynajmniej 600 PLN.

    Błądzisz :) W cytowanym przez Ciebie zdaniu jest mowa o "5%
    _wykorzystanego_kapitału"! Jeśli nie robisz żadnych transakcji (kapitał = 0)
    nic nie płacisz - oczywiście oprócz opłaty za wydanie karty.

    Tzn jeśli zrobiłeś w miesiącu swoje pierwsze zakupy kartą na łączną kwotę 150
    zł to według definicji Minimalna_Wymagana_Spłata to: (5% z 150 zł) + (opłaty,
    odsetki, prowizje), czyli np. 7,50 + 4,50 = 12,00 zł. Ale bank w TOiP ustala,
    że zamiast 12 zł masz zapłacić 30 zł - czyli płacisz więcej ale też o większą
    kwotę pomniejszy się Twój kredyt a więc o większą kwotę odnowi się dostępny
    limit.

    Można by zapytać po co banki to robią? Według mnie ta okrągła kwota 30 zł
    została wprowadzona przez bank po to by nie zawracać sobie (i posiadaczowi
    karty) głowy drobnymi kwotami - po to byś nie biegł na pocztę lub banku wpłacić
    3,50 na konto karty bo zapłącisz od tego prowizję (na poczcie chyba 2,70 zł)
    oraz po to by bank nie musiał przeprowadzać setek operacji na tak niskie kwoty
    bo każda operacja kosztuje, wreszcie po to by nawet mały kredyt był spłacany
    dosyć sprawnie a nie ciągnął się miesiącami.

    pozdrawiam,
    Bart

  • 3. Data: 2002-05-13 21:36:15
    Od: Grzesiek <g...@w...pl>

> [...]
    >_wykorzystanego_kapitału"! Je?li nie robisz żadnych transakcji (kapitał = 0)
    >nic nie płacisz - oczywi?cie oprócz opłaty za wydanie karty.
    >
    >Tzn je?li zrobiłe? w miesi?cu swoje pierwsze zakupy kart? na ł?czn? kwotę 150
    >zł to według definicji Minimalna_Wymagana_Spłata to: (5% z 150 zł) + (opłaty,
    >odsetki, prowizje), czyli np. 7,50 + 4,50 = 12,00 zł. Ale bank w TOiP ustala,
    >że zamiast 12 zł masz zapłacić 30 zł - czyli płacisz więcej ale też o większ?
    >kwotę pomniejszy się Twój kredyt a więc o większ? kwotę odnowi się dostępny

    Czyli do kazdego zakupu moge sobie od razu doliczyc 5% - tak wynika z
    tego co przytoczyles.
    czyli w sumie bede mial do splacenia wszystkie oplaty odsetki prowizje
    + 5 % kwoty za jakie dokonalem zakupow + kwota dokonanych zakupow??

    czy moze jest to tak ze bank co miesiac chce tak czy inaczej 30 pln a
    jesli dokona sie zakupow za 600 pln (czyli 5% z 600 = 30) to on i tak
    wyjdzie "na swoje" z prowizji pobieranych od sklepow??

  • 4. Data: 2002-05-14 07:11:14
    Od: <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > jesli dokona sie zakupow za 600 pln (czyli 5% z 600 = 30) to on i tak
    > wyjdzie "na swoje" z prowizji pobieranych od sklepow??

    Podpuszczasz mnie :)) ale OK. Wytłumaczę jak czterolatkowi :)
    Zakupy to jedna sprawa a spłacanie druga. Jeśli płacisz kartą kredytową
    zaciągasz kredyt, który musisz kiedyś spłacić. Wiadomo, że kredyt spłaca się w
    ratach i w jakiś sposób wysokość raty musi zostać określona. Lukas określił to
    w taki sposób:

    miesięczna rata = 5% z kapitału + opłaty + odsetki + prowizje za ostatni okres
    rozliczeniowy.

    Jednocześnie ustalił, że jeśli z powyższego równania wyjdzie kwota niższa niż
    30 zł to zaokrągla ją i tak do 30 zł. Oczywiście gdyby się okazało, że Twój
    kredyt całkowity (cały kapitał + wszystkie naliczone opłaty) to kwota np. 25zł
    to nikt nie każe Ci płacić tych 30zł tylko tyle ile faktycznie powinieneś czyli
    25zł. Dodatkowo z tego co wiem to jesli to całkowite zadłużenie będzie mniejsze
    niż 10 zł to wcale nie musisz płacić miesięcznej raty.

    Jeśli chodzi o to z czego banki żyją :) to mogą być to różne rzeczy ale nie
    koniecznie karty, które dla wielu banków nie są dochodowym interesem.

    .Bart

  • 5. Data: 2002-05-14 11:49:51
    Od: "Grzegorz" <g...@p...onet.pl>

    > Jeśli chodzi o to z czego banki żyją :) to mogą być to różne rzeczy ale nie
    > koniecznie karty, które dla wielu banków nie są dochodowym interesem.

    A co- z czego te banki żyją ? No i po co wydają te karty skoro to dla banków
    żaden interes ?
    Grzegorz

  • 6. Data: 2002-05-14 12:39:46
    Od: "Wanias" <w...@U...pl>

    Użytkownik "Grzegorz" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > A co- z czego te banki żyją ?

    Z rządowych obligacji ;)

    > No i po co wydają te karty skoro to dla banków
    > żaden interes ?

    Bo konkurencja też wydaje. Ale aż taki zły interes to nie jest :)

    --
    Wanias

  • 7. Data: 2002-05-15 09:02:54
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

    > A co- z czego te banki żyją ? No i po co wydają te karty skoro to dla
    banków
    > żaden interes ?

    Ech. Sklep placi prowizje z a to, ze klient zaplacil karta.
    Prowizja ta dziela sie:
    - Wlasciciel POSa (np PolCard)
    - Visa International lub MasterCard
    - Bank.

    Przy 3% prowizji dla sklepu, bedzie po jednym procencie dla wszystkich tych
    firm.
    To dla tego karty sie jednak oplacaja.
    (I dla tego tez prowizje dla sklepu czasem zaleza od rodzaju karty. A
    propos - sa jeszcze karty "PolCard" ?)

    Michal

  • 8. Data: 2002-05-15 09:14:01
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Wed, May 15, 2002 at 11:02:54AM +0200, Michal Kukula wrote:

    > Przy 3% prowizji dla sklepu, bedzie po jednym procencie dla wszystkich tych
    > firm.

    Powiedzmy - mniej wiecej. Nie zawsze to sie tak rowno dzilo.

    > To dla tego karty sie jednak oplacaja.
    > (I dla tego tez prowizje dla sklepu czasem zaleza od rodzaju karty. A
    > propos - sa jeszcze karty "PolCard" ?)

    Oczywiscie. Sam mam taka. I pewnie niedlugo dostane nowa.

    --

    --w