  • 1. Data: 2006-12-10 10:00:18
    Temat: KK mBanku i naliczanie odsetek
    Od: Janek Słoneczny <h...@n...op.pl>

    Witam,
    Jestem początkujący użytkownikiem KK w mBanku. Przeszukałem tą grupę
    dyskusyjną, ale nie znalazłem odpowiedzi na moje pytania. Jest sobie
    karta kredytowa z limitem 3000zl. Okres rozliczeniowy karty jest 20-go.
    21 października wykonano jedną płatność bezgotówkowo 550zl. Więc do
    zapłaty na dzień 14 grudnia jest kwota 550zl. Nie mam mozliwość spłaty
    100% zadłużenia. Będzie to możliwe dopiero 21 grudnia. Dzwoniłem na
    mLinie i za każdym razem powiedziano mi, ze odsetki będa liczone w inny
    sposób. Więc ma pytanie, która opcja jest prawidłowa. Zakładamy, że
    dokonuję minimalnej spłaty 30zl. Więc odsetki będą liczone w następujący
    sposób:
    Opcja 1:
    -- (550 + 22% - 550) = 121zl odsetek w skali toku, więc po dwóch
    miesiącach będzie 121 / 12 * 2 = 20,2zl odsetek. Z tego co zrozumiałem
    najpierw spłacane są odsetki, więc po 2 miesiącach od tranzakcji bedzie
    do spłaty 550 + 20,2 - 30(kwota minimalnej spłaty) = 540,2zl
    -- po trzech miesiącach od zadłużenia sytuacja będzie wyglądać
    następująco. Odsetki za 3 miesiąc będą liczone od początkowej kwoty
    zadłużenia, czyli wyniosą 10,1zl. W między czasie zostanie znowu
    wpłacona kolejna kwota minimalna, wieć zadłużenie wyniesie 540,2 + 10,1
    - 30 = 520,3zl
    -- czyli co misiąc jest naliczane 10,1zl odsetek, az do spłacenia całej
    kwoty zadłuzenia i najpierw spłaca sie odsetki, a potem zadłużenie.
    Opcja 2 (według innej Pani z mLinii):
    -- według tej Pani najpierw spłaca sie zadłużenie, a odsetki na końcu,
    więc rosną odsetki od odsetek w następujący sposób:
    -- 550 + 22% - 500 = 121zl odsetek w skali toku, wiec po dwóch
    miesiącach będzie 121 / 12 * 2 = 20,2zl odsetek. W związku z tym, że
    najpierw spłaca się zadłużenie, więc po 2 misiacach od transakcji
    zadłużenie wynosi 550 - 30 = 520,2zl + 20,2 odsetek
    -- po trzech misiącach od zadłużenia sytuacja będzie wyglądać
    następująco. Odsetki będą obliczone następująco 20,2 (odsetki za
    poprzedni miesiąc) + 22% - 20, to dzielimy na 12 misięcy. Więc po 3
    misiącach same odsetki wyniosą: 20,2 + 10,1 (odsetki od początkowej
    kwoty zadłużenia) + 0,4 (odsetki od odsetek za poprzedni miesiąc) =
    30,7zl. To są odsetki po 3 misiącach od zadłużenia.
    -- zadłuzenie wynosi 520 - 30 = 490zl + 30,7 odsetek
    -- wiec odsetki zostaną spłacone na samym końcu i będą naliczane odsetki
    od odsetek.

    W Internecie wyczytałem, że ta druga opcja jest bezprawna, bo nie wolno
    naliczać odsetek od odsetek. I teraz zastanawiam sie, ktory konsultant
    ma rację.

    Oczywiście takie obliczenia są wykonywane oddzielnie dla każdej
    transakcji bezgotówkowej wykonanej kartą.

    A może zamiast czekać do 21 grudnia, bo wtedy będę miał możliwość spłaty
    całej kwoty pociągnąc pieniadze z bankomatu za pomoca KK i spłacić 100%
    zadłużenia 14 grudnia - tylko chyba wyjdzie drożej takie rozwiązanie...
    Bo wtedy zapłące raz 3% od wybranej kwoty, a potem odsetki od transakcji
    bezgotówkowej KK liczone od pierwszego dnia.

    Pozdrawiam,
    Janek Słoneczny

  • 2. Data: 2006-12-10 13:04:44
    Temat: Re: KK mBanku i naliczanie odsetek
    Od: "*piotr'ek*" <piotr*eknusun@gazetaskasuj.pl>

    > Nie mam mozliwość spłaty
    > 100% zadłużenia. Będzie to możliwe dopiero 21 grudnia.

    No to wtopa!!!

  • 3. Data: 2006-12-10 13:47:42
    Od: Janek Słoneczny <h...@n...op.pl>

    *piotr'ek* napisał(a):

    > No to wtopa!!!

    Bardzo inteligentna odpowiedź...
    Pozdrawiam :)

  • 4. Data: 2006-12-10 17:36:08
    Od: "*piotr'ek*" <piotr*eknusun@gazetaskasuj.pl>

    > Bardzo inteligentna odpowiedź...

    Inteligentna, bo jak bierzesz KK z zamiarem nie spłacania jej w całości w
    terminie, to lepiej zadzwoń do Providenta.

    -/-\

  • 5. Data: 2006-12-10 17:43:27
    Od: Janek Słoneczny <h...@n...op.pl>

    *piotr'ek* napisał(a):

    > Inteligentna, bo jak bierzesz KK z zamiarem nie spłacania jej w całości
    > w terminie, to lepiej zadzwoń do Providenta.
    >
    > -/-\

    Ciekawe, a kto powiedział, że z takim zamiarem ją wziąłem. Mam ją od 6
    miesiecy, i zawsze splacalem bez problemu. Teraz mi cos takiego
    wyskoczylo i poprostu jestem ciekawy jak sie to oblicza. Szkoda, ze
    zamiast odpowiedziec na pytanie... ech szkoda gadac...
    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2006-12-10 17:56:57
    Od: "darnok" <d...@a...spam.ch>

    In news:elglo4$ott$1@panorama.wcss.wroc.pl, *Janek Słoneczny* wrote:
> [...]
    > prawidłowa. Zakładamy, że dokonuję minimalnej spłaty 30zl. Więc
    > odsetki będą liczone w następujący sposób:

    Nie chce mi sie analizowac twojego wywodu bo strasznie pokrecono to
    napisales.
    Przepis jest prosty:

    mBank bedzie ci naliczal od dnia zaksiegowania obciazenia za kazdy dzien
    (wysokosc oprocentowania/365).
    Od odstek nie nalicza ponownie odsetek bo mu nie wolno.
    Z tego co pamietam to splata kawalka naleznosci spowoduje splacenie odsetek
    w pierwszej kolejnosci a dopiero potem kapitalu.
    Pamietaj zeby splacic kwote minimalna, bo inaczej dowala ci kare za jej
    niesplacenie.
    Acha - jesli nie splacisz calosci naleznosci tylko fragment (chocby
    brakowalo tylko 1gr), to bank policzy ci nalezne odsetki od wszystkich
    transakcji :) i splata ktorej dokonasz najpierw pokryje te odsetki, potem
    zmniejszy kapital i zacznie naliczac odsetki od nastepnego dnia od
    zmniejszonego kapitalu.
    To ze zwykle splacajac wszystko w terminie bank nie nalicza ci zadnych
    odsetek jest jego dobra wola i wspanialomyslnym anulowaniem odsetek w
    podziece za terminowa splate calosci.

    W przypadku wyplaty z bankomatu obciaza cie 3% prowizji + od dnia transakcji
    beda lecialy odsetki.
    Przelicz, moze ci sie oplaci na kilka dni wziac z bankomatu :)
    A najlepiej to jesli masz w jakims banku kredyt odnawialny (debet) to pokryc
    ta karte tym na te kilka dni.
    Albo pozyczyc od rodziny, znajomych - skoro wiesz ze zabraknie ci tygodnia
    do posiadania odpowiedniej kasy.

    --
    darnok

  • 7. Data: 2006-12-10 18:21:10
    Od: Janek Słoneczny <h...@n...op.pl>

    darnok napisał(a):
> [...]
    > transakcji :) i splata ktorej dokonasz najpierw pokryje te odsetki,
    > potem zmniejszy kapital i zacznie naliczac odsetki od nastepnego dnia od

    Czyli powiedzmy, jak do 14 splace 300zl, to bank mi policzy odsetki od
    dnia zadluzenia do 14 od calego zadluzenia. A 21 zaplace reszte
    zadluzenia + odsetki od tej częsci zadluzenia co nie splacile 14 grudnia
    za 7 dni.
    Bardzo dziekuje za odpowiedz.
    Pozdrawiam :)

    P.S. W takim razie mysle, ze jednak splace to w ratach. Odsetki od tych
    550zl nie beda takie duze: 550 + (22/365 * 60dni)% = 550zl + 19zl
    odsetek :)

  • 8. Data: 2006-12-10 18:49:05
    Od: "darnok" <d...@a...spam.ch>

    In news:elhj38$8f6$1@panorama.wcss.wroc.pl, *Janek Słoneczny* wrote:

    > P.S. W takim razie mysle, ze jednak splace to w ratach. Odsetki od
    > tych 550zl nie beda takie duze: 550 + (22/365 * 60dni)% = 550zl + 19zl
    > odsetek :)

    To teraz policz ile by to bylo jesli bys wyplacil kase z bankomatu:

    3% prowizji od kwoty 250zl (bo tyle ci brakuje) to 7,5zl
    + dokladnie tyle odsetek (bo w pierwszej wersji tez ci brakuje 250zl) za te
    7 dni od 14 do 21 grudnia (bo chyba oprocentowanie takie samo).

    Czyli 11,5 zl roznicy na korzysc wziecia kasy z bankomatu :)
    Wada jest koniecznosc wziecia ich w bankomacie i wplacenia sobie znowu na
    konto.
    (Tu sie przydaja banki ktore pozwalaja na przelewy z rachunku karty, nawet
    jak traktuja taka operacje jak gotowkowa).

    Wybor nalezy do ciebie :)

    --
    darnok

  • 9. Data: 2006-12-10 21:29:36
    Od: RobertS <r...@x...pl>

    *piotr'ek* napisał(a):
> [...]
    no to pozycz te kilka zlotych od rodziny, w koncu to tylko kilka dni ;-))

    nie pamietam jak jest w mBanku, ale w wiekszosci jak nie splacisz calego
    zadluzenia na kk to odsetki i tak policza od calosci wiec nie ma sensu
    splacac czesci; albo 5% albo calosc

    pozdr.
    RobertS

  • 10. Data: 2006-12-11 10:10:53
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "*piotr'ek*" <piotr*eknusun@gazetaskasuj.pl> writes:

    > Inteligentna, bo jak bierzesz KK z zamiarem nie spłacania jej w
    > całości w terminie, to lepiej zadzwoń do Providenta.

    No jaaaasne, bo ten jest pewnie tanszy albo przynajmniej sensownie
    porownywalny? Bez zartow.
    --
    Krzysztof Halasa