  • 11. Data: 2005-09-24 15:17:01
    Temat: Re: KK z chipem - wątpliwości
    Od: "Leszek" <rot_xiii@yrfmrxbyrpu_an_xbagb.pl>

    news:m3hdcad5uh.fsf@defiant.localdomain...
    > "Leszek" <rot_xiii@yrfmrxbyrpu_an_xbagb.pl> writes:

    > Moga miec problem, klient nie podpisze kwitu (albo podpisze specjalnie
    > inaczej niz zwykle, moze nawet da komus innemu by podpisal) i co wtedy
    > zrobia? Anuluja transakcje?

    No właśnie - to odpowiedż na Twoje następne pytanie. Ja kwitu nie
    podpisałem a facet przyklepał. Jeśli jednak zrezygnowałbym z zakupu, to
    mógłbym mówić o złej woli sprzedawcy, niezachowaniu procedury, lub wręcz
    oszustwie.

    > Duzo mozesz nie pozwalac. To sprzet sprzedawcy, moze sobie wciskac co
    > chce. Twoja jest tylko karta, i tylko jej uzyciem mozesz sterowac.

    Czytaj powyżej - brak podpisu brak potwierdzenia jego zgodności.
    Wciśnie, to Polcard może mieć spore pretensje.

    > Co ma do tego karta?

    Gdybym najpierw zapytał się czy transport gratis (także drugiego
    sprzedawcy), to w ogóle bym jej nie dał mu do ręki.

    No właśnie - to trochę łażenia :)

    Leszek

  • 12. Data: 2005-09-25 10:15:32
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > podpisałem a facet przyklepał. Jeśli jednak zrezygnowałbym z zakupu, to
    > mógłbym mówić o złej woli sprzedawcy, niezachowaniu procedury, lub wręcz

    Mowic to moze tak, ale jedyne co powinienes wtedy _zrobic_ to zlozyc
    reklamacje. Chyba ze rzeczywiscie byloby to oszustwo, wtedy (wedle
    uznania) historie karne itd.

    > Czytaj powyżej - brak podpisu brak potwierdzenia jego zgodności.

    Z tym potwierdzeniem zgodnosci to jest bajka. Sprzedawca (kasjer w banku)
    nie ma kwalifikacji do stwierdzania lub nie "zgodnosci" podpisu. Co to
    w ogole jest "zgodnosc" podpisu? Mozna jedynie stwierdzic (moze to zrobic
    grafolog z jakims tam prawdopodobienstwem), czy podpis zostal zlozony
    przez ta sama czy tez przez inna osobe.

    Oczywiscie, roznica w wygladzie podpisu moze byc jakas wskazowka dla
    sprzedawcy, ale zbyt daleko to bym w to nie brnal.

    > Wciśnie, to Polcard może mieć spore pretensje.

    Ale do niego. Klient ma sie do tego nijak.
    Zreszta po jednym takim incydencie po prostu zakonczy sie na
    chargebacku, jak sprzedawca nie przedstawi podpisanego kwitu.

    > Gdybym najpierw zapytał się czy transport gratis (także drugiego
    > sprzedawcy), to w ogóle bym jej nie dał mu do ręki.

    To tak samo jak z pieniedzmi?

    > No właśnie - to trochę łażenia :)

    Nie mozna zlozyc reklamacji korespondencyjnie? Dziwne.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 13. Data: 2005-09-26 18:39:55
    Temat: Re: KK z chipem - watpliwosci
    Od: "Leszek" <rot_xiii@yrfmrxbyrpu_an_xbagb.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Halasa" napisał ...

    > Z tym potwierdzeniem zgodnosci to jest bajka. Sprzedawca (kasjer w
    banku)
    > nie ma kwalifikacji do stwierdzania lub nie "zgodnosci" podpisu.

    Ale brak podpisu, lub odmowa jego złożenia czyli wycofanie się jest
    chyba ewidentna :)

    > To tak samo jak z pieniedzmi?

    Sprzedawca A mówi "dowieziemy" za darmo. 5 minut później daję kartę
    sprzedawcy B i ten przeciąga kartę i otrzymuje autoryzację.
    Ja (na wszelki wypadek) zagaduję kiedy przywiozą - po otrzymaniu pustego
    kwitka ale przed jego podpisaniem. B odpowiada "jak to przywiozą" - nie
    świadczymy takiej usługi do tej miejscowości za darmo.
    Zabrałem sięc swój pusty kwitek i powiedziałem do widzenia informując o
    rezygnacji z transakcji (1000 zł).

    Zadzwoniłem dnia następnego do kierownika, a ten odpowiedział, że
    oczywiście dowiozą.
    Dowieźli, a kwota została pobrana.
    Dokonałem wiec ostatecznie zakupu, tylko jak otrzymali pieniądze
    (transakcja była na wyciągu z banku), skoro nie podpisałem kwitka???
    No właśnie zaklepali transakcję bez podpisu.
    Leszek

  • 14. Data: 2005-09-26 19:00:54
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Leszek" <rot_xiii@yrfmrxbyrpu_an_xbagb.pl> writes:

    > Ale brak podpisu, lub odmowa jego złożenia czyli wycofanie się jest
    > chyba ewidentna :)

    Oczywiscie.

    > Dokonałem wiec ostatecznie zakupu, tylko jak otrzymali pieniądze
    > (transakcja była na wyciągu z banku), skoro nie podpisałem kwitka???

    Podpisanie go nie jest warunkiem otrzymania pieniedzy. Tak naprawde,
    jesli uzywany jest terminal elektroniczny, to te kwity nie opuszczaja
    sklepu. Chyba, ze w przypadku reklamacji itp.

    > No właśnie zaklepali transakcję bez podpisu.

    Mogli tez nastepnego dnia po prostu recznie to wpisac do terminala.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 15. Data: 2005-09-27 08:40:30
    Temat: Re: KK z chipem - w?tpliwo?ci
    Od: Jacek Ostrowski <j...@...pl>

    Miernik napisał(a):
    > Ja jak ostatnio kupowałem z PINem, to na wyświetlaczu PIN-pada była
    > kwota, należało wcisnąć OK, potem dopiero wprowadzić PIN i znowu OK.
    > Ale to było w Czechach.

    W Polsce też tak miałem -- typowo przy operacjach z PIN. Zresztą bardzo
    mi się to podobało, bo zawsze zapominam przyjrzeć się kwocie na pasku.

    J.

  • 16. Data: 2005-09-27 08:53:41
    Od: Andrzej <r...@p...onet.pl>

    > Oczywiscie, roznica w wygladzie podpisu moze byc jakas wskazowka dla
    > sprzedawcy, ale zbyt daleko to bym w to nie brnal.

    Słyszałem że przy dużej różnicy podpisu na slipie ze wzorem na karcie
    sprzedawca może jednak poprosić o dowód osobisty i zaakceptować ten slip.
    Jeśli tak, to klient może zareklamować transakcję, że to nie on podpisał.

  • 17. Data: 2005-09-27 10:07:26
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Andrzej <r...@p...onet.pl> writes:

    > Słyszałem że przy dużej różnicy podpisu na slipie ze wzorem na karcie
    > sprzedawca może jednak poprosić o dowód osobisty i zaakceptować ten
    > slip.

    Zawsze moze. To w ogole nie zalezy od podpisu.

    > Jeśli tak, to klient może zareklamować transakcję, że to nie on
    > podpisał.

    Zawsze moze. Ale to sa rzeczy sprawdzalne.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 18. Data: 2005-09-27 10:14:48
    Od: Andrzej <r...@p...onet.pl>

    A jak sprawdzą kto podpisywał slip ? Przecież nie nagrywają na filmie tej
    czynności.

  • 19. Data: 2005-09-27 10:27:18
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Andrzej <r...@p...onet.pl> writes:

    > A jak sprawdzą kto podpisywał slip ? Przecież nie nagrywają na filmie
    > tej czynności.

    No to moze... np. grafolog? A z tym nagrywaniem to roznie moze byc.

    Zalezy tez pewnie od sumy, i od tego kto ma ja zaplacic.
    --
    Krzysztof Halasa