  • 51. Data: 2007-12-30 13:59:17
    Temat: Re: Karta MasterCard autoryzacja pin czy podpis
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Sun, 30 Dec 2007 05:42:07 -0800 (PST), krzysztofsf
    <k...@w...pl> wrote:

    >Oddaje mi karte i cdklada towar na polke.

    No i? Nie chciałeś, nie zostałeś wylegitymowany.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl GG: 3524356

  • 52. Data: 2007-12-30 14:01:11
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Sun, 30 Dec 2007 14:48:40 +0100, jooseff <j...@w...pl>
    wrote:

    >Bez złośliwości, ale oświeć Adaś, po obiedzie jestem, wolno myślę.

    Ma prawo do _żądania_. Nie ma prawa do wylegitymowania. Może jedynie
    nie sprzedać, nie może zmusić klienta do okazana dokumentów tak, jak
    na przykład policjant.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl GG: 3524356

  • 53. Data: 2007-12-30 14:10:47
    Od: jooseff <j...@w...pl>

    Dnia 30-12-2007 o 15:01:11 Adam Płaszczyca
    <t...@o...spamnie.org.pl> napisał:

    > Ma prawo do _żądania_. Nie ma prawa do wylegitymowania. Może jedynie
    > nie sprzedać, nie może zmusić klienta do okazana dokumentów tak, jak
    > na przykład policjant.

    OK, miałem to samo na myśli.
    Nawet przez chwilę nie przyszła mi do głowy myśl, że pani w obuwniczym
    może kogoś zmusić do wylegitymowania się. Choć mogłoby to ciekawie
    wyglądać :)

    --
    Jooseff

    Używam Opery: http://pl.opera.com/

  • 54. Data: 2007-12-30 14:11:18
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 30 Dec 2007 11:39:43 +0100, w <fl7sjd$3o2$1@atlantis.news.tpi.pl>, "RK"
    <r...@t...pl> napisał(-a):

    > Czy sprzedawca ma prawo wylegitymować klienta przed przyjęciem zapłaty
    > kartą?

    Ma prawo poprosić :).

  • 55. Data: 2007-12-30 14:20:56
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2007-12-30 13:11, krzysztofsf stwierdził, że:

    > Ciekawe pytanie. Sam sie zastanawialem, bo to sa chyba czesto karty
    > na okaziciela.

    Poza wytłoczoną nazwą firmy na karcie widnieje również imię i nazwisko
    użytkownika.

    --
    Marcin Nowakowski
    MCR@IRC, ICQ UIN: 53375070, GG: 1824096, GSM: +48 722 099970,

  • 56. Data: 2007-12-30 14:30:24
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 30 Gru, 13:59, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    wrote:

    > No i? Nie chciałeś, nie zostałeś wylegitymowany.

    Nie wylegitymowalem sie na zadanie sprzedawcy - nie dokonalem zakupu -
    raczej tak to bym interpretowal.

  • 57. Data: 2007-12-30 17:28:24
    Od: Marcin Mokrzycki <m...@p...pl>

    On Sun, 30 Dec 2007 13:15:18 +0100, Adam Płaszczyca wrote:

    > Nie, nie ma takiego prawa w ogóle.

    USTAWA
    z dnia 12 września 2002 r.
    o elektronicznych instrumentach płatniczych

    Art. 10.

    1. Akceptant może żądać, aby posiadacz elektronicznego instrumentu
    płatniczego lub użytkownik karty płatniczej okazał dokument stwierdzający
    tożsamość, w razie uzasadnionych wątpliwości co do jego tożsamości.

    --
    Marcin Mokrzycki
    gg:659336 o2:mmokrzycki

  • 58. Data: 2007-12-30 17:57:32
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Mithos <f...@a...pl> writes:

    > Jak nie falszywy to jaki ?

    Prawdziwy.

    > Jest to podpis osoby nieuprawnionej, ktory
    > to podpis nie upowaznia do dokonania autoryzacji zakupu.

    Nie wiem co to jest "autoryzacja zakupu". Zlodziej nie jest
    upowazniony do placenia dana karta, oczywiscie. Ale sprzedawca
    nie musi o tym wiedziec, za takie fraudy odpowiada wydawca karty
    (bo on moze cos na to poradzic, np. moze zastrzec/zablokowac
    karte, moze sledzic poszczegolne transakcje itd).
    IOW: sklep nie moze odpowiadac za cos, na co nie ma najmniejszego
    wplywu.

    > Na karcie
    > jest takze imie i nazwisko posiadacza, wiec w interesie przyjmujacego
    > karte jest sprawdzenie wszystkich danych.

    Ale regulacje organizacji karcianych nie przewiduja czegos takiego
    (chyba ze lokalne przepisy lub umowy tego wymagaja), jesli sprzedawca
    nie podejrzewa fraudu. A jesli podejrzewa to oprocz pokazania
    dokumentu ze zdjeciem moze bedziesz musial tez podac np. nazwisko
    panienskie matki itp.

    > A ze nie ma na to
    > czasu/wiedzy to juz jest tylko i wylacznie problem sklepu/sprzedawcy,
    > a nie posiadacza karty.

    Nie twierdze ze to jest problem posiadacza karty (kimkolwiek by on
    nie byl) - to jest problem wydawcy karty (chociaz klient banku moze
    byc obciazony kwota do 150 euro - w Polsce).

    Tu nie chodzi o zastanawianie sie kto _powinien_ odpowiadac za fraudy,
    a po prostu o to kto za nie odpowiada w rzeczywistosci.
    Nie przeglosujesz Slonca by swiecilo okragla dobe, nie?

    > Sprzedawcy czasem nie sprawdzaja nawet podpisu,

    Sprzedawcy nigdy nie _sprawdzaja_ podpisu, bo tego nie da sie
    "sprawdzic". Sprzedawcy czesto porownuja podpis na karcie i na kwicie
    i na tej podstawie szacuja prawdopodobienstwo fraudu.

    > wiec watpie zeby
    > zwracali uwage na zdjecie wielkosci 1cm x 1cm, zwlaszcza ze jest ono
    > czasem dosyc nieczytelne.

    Powinny byc wieksze, zdjecie moze byc na calej powierzchni karty
    (minus logo itp). Tak czy owak, praktyka chyba nie potwierdza
    Twoich watpliwosci.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 59. Data: 2007-12-30 18:02:26
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Adam Płaszczyca pisze:
    > Ma prawo do _żądania_. Nie ma prawa do wylegitymowania. Może jedynie
    > nie sprzedać, nie może zmusić klienta do okazana dokumentów tak, jak
    > na przykład policjant.

    Policjant tez nie zmusi. Najwyzej do pala w leb i zawiezie na 'dolek'. A
    jak ktos jest uparty to dokumentu nie pokaze.

    --
    Mithos

  • 60. Data: 2007-12-30 19:36:37
    Od: Andrzej Kubiak <b...@s...org>

    Dnia Sun, 30 Dec 2007 18:57:32 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Nie przeglosujesz Slonca by swiecilo okragla dobe, nie?

    Przychyliłbym się do twierdzenia, że jednak świeci całą dobę :)

    AK