  • 41. Data: 2016-07-06 10:35:27
    Temat: Re: Karta kredytowa do płatności w euro...
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    > Dlatego karty kantoru zlikwidowałem (konta mam nadal), a mam tylko karty
    > do walutowego w T-Mobile UB - są darmowe i można wypłacać z bankomatów
    > wielokrotnie. Przelewy pomiędzy kantorem a TMUB chodzą w czasie
    > rzeczywistym.

    W 100% darmowe nie są - jest opłata za wydanie i wznowienie 10zł.
    A wydają je na 3 czy na 5 lat ?
    Oczywiście zwróci się już po drugiej ponadplanowej wypłacie z bankomatu - pytanie
    tylko, czy kartę chce się mieć do wypłacania po 20 euro czy do tego, żeby nie brać
    pieniędzy do samolotu oraz płacić bezgotówkowo.

    A można mieć w różowym T tylko konto walutowe, bez złotówkowego ROR ?
    Albo - jeśli PLNowy ROR jest konieczny - można nie mieć do niego debetówki i nie będą
    kosić opłaty miesięcznej ?
    Pytam, bo po założeniu IKA alior namawiał mnie na założenie "konta internetowego",
    niby takiego darmowego - ale opłata 4zł/mc pobierana jest za kartę aktywną, wydaną
    oraz _zastrzeżoną_ !

  • 42. Data: 2016-07-06 10:45:01
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    > Ale to, że jest wypukła, nie definiuje tego, czy karta jest debetowa czy
    > kredytowa.

    Najważniejsza funkcja karty kredytowej to kredyt, dzięki któremu - w porównaniu z
    walutową debetówką - nie trzeba kupować na zapas waluty na blokady zakładane np.
    przez hotel czy wypożyczalnię samochodów.
    Bo raczej obsługa nie zrozumie zawiłości (złodziejstwa) TOiP polskich banków i nie da
    rady się umówić na blokadę na kredytówce, a obciążenie walutowej debetówki
    (oczywiście jakby był problem z obciążeniem walutowej debetówki to niech obciążają
    kredytówkę).

    > Spróbuj zresztą taką kartą zapłacić gdzieś, gdzie nie ma łączności z
    > bankiem (nie wiem, na pokładzie samolotu).
    A dlaczego niby debetówki nie mają mieć możliwości płatności offline ?
    Karty z kantoru aliora na pewno mają PIN offline - tylko trzeba go sobie najpierw na
    kartę wgrać w bankomacie. Jeśli się tego nie zrobi, idzie fallback na podpis - i w
    samolocie też powinno tak dać radę.
    Wypukłość też się w tym przypadku przyda, kto wie, może są jeszcze linie, gdzie wożą
    żelazka ? ;>

    Zaś w USA każda karta typu "międzynarodowego" - visa, dc, mc, amex, a nawet kredytowe
    ich lokalne, jak discover - niezależnie od tego, czy są przypisane do konta kredytu
    czy RORu, traktowane są jako "credit". A "debit" to są tylko ich lokalne debetówki
    zjednoczone w jedną sieć (dzięki czemu debetówką kalifornijską zapłacisz też w new
    yorku) - ale tutaj płatność nie idzie przez organizację międzynarodową, tylko jest to
    bezpośrednie zlecenie przelewu (EDD) z konta klienta na konto akceptanta - pi*oko tak
    działa w PL blik.

  • 43. Data: 2016-07-06 10:48:37
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Aha, i jeszcze jeden minusik - przelewy walutowe z T-mobile kosztują 5zł - chyba że
    do IKA są za darmo, ale takiej pozycji w TOiP nie znalazłem - więc w razie ew.
    potrzeby odsprzedania waluty mamy stratę. Zakładając oczywiście, że całą walutę
    przelewamy na konto z kartą - bo jak dla mnie takie ew. przelewanie po kawałku jest
    bez sensu - nawet jeśli chodzi to na bieżąco to na pewno będzie jakiś problem z netem
    akurat wtedy, gdy na koncie karty zabraknie pieniędzy ;P

  • 44. Data: 2016-07-06 17:30:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup
    On 07/06/2016 03:46 PM, Mirek Ptak wrote:

    >Ale to, że jest wypukła, nie definiuje tego, czy karta jest debetowa
    >czy kredytowa.
    >Spróbuj zresztą taką kartą zapłacić gdzieś, gdzie nie ma łączności z
    >bankiem (nie wiem, na pokładzie samolotu).

    Drobna kwota za drinka moze sie udac - toz przeciez slynna wroclawska
    sprawa, gdzie biletomaty wklesle debetowki rozliczaly offline, i nawet
    po zastrzezeniu karty nadal mozna bylo sie spodziewac wyciagu z banku

    J.

  • 45. Data: 2016-07-06 17:39:23
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Ale zmyślasz...
    Visą electron czy też maestro nie da się zapłacić offline.
    A we Wrocławiu problem był nie z tym, że szło offline, tylko z tym, że bez PIN - a
    biletomat sprzedawał nieskaowane bilety (w nowych biletomatach w DC są już tylko
    skasowane).

    I jeszcze ta ściema z zastrzeżeniem - transakcje offline po zastrzeżeniu karty mogą
    być robione, ale klient kosztami obciążony być nie może. Inna sprawa, że oczywiście
    bank może ciśnienie podnieść próbą takiej ściemy - ale karta płatnicza to nie jest
    zabawka dla głupków.

  • 46. Data: 2016-07-25 17:28:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Ale zmyślasz...
    >Visą electron czy też maestro nie da się zapłacić offline.

    No to jeszcze takie ostatnie doswiadczenie - place dotykowo debetowka.
    W markecie, co wiele kas i karty obsluguje stale.

    Z konta nie zniklo. Email o tranzakcji nie przyszedl. Blokady nie ma.
    I tak przez 3 dni.

    >A we Wrocławiu problem był nie z tym, że szło offline, tylko z tym,
    >że bez PIN -

    Ale ze zastrzezona tez nie sprawdzal.

    >a biletomat sprzedawał nieskaowane bilety (w nowych biletomatach w DC
    >są już tylko skasowane).

    Akurat u nas tak bylo na poczatku. Ludzie sie wk*.
    Widac lubia miec zapas biletow w portfelu. Tez lubie.

> [...]
    >być nie może. Inna sprawa, że oczywiście bank może ciśnienie podnieść
    >próbą takiej ściemy - ale karta płatnicza to nie jest zabawka dla

    O to to to - bank obciazy i jeszcze powie, ze tak ma byc :-)

    J.

  • 47. Data: 2016-07-25 18:16:54
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    A czy ja napisałem, że offline nie może być dla debetówek ?
    Offline nie może być dla kart typu visa electron oraz maestro - tu jest wymóg zawsze
    robienia autoryzacji - i to zarówno zastrzeżenia (czy biletomat we Wrocławiu tego nie
    robił to już musimy do dokumentacji śledztwa się odwołać, a nie do obiegowych plotek
    - wg mnie złodzieje pykali kartami maxa do czasu, aż okradziony się zorientował, że
    nie ma karty i zastrzegł - a to mogło trochę potrwać) jak i tego, czy są odpowiednie
    fundusze na koncie.
    Na to wskazuje też napis na nich "electronic use only" - bo tylko "electronic use
    pozwala na taką autoryzację na poczekaniu (w rozsądnym czasie - bo i kredytówkę jak
    się uprą to można przez telefon autoryzować).
    A że maestro to raczej wszystkie są debetowe, a visa electron to też zwykle debetówki
    (ale np. mBąk kiedyś miał w ofercie kredytową visę electron) to można się pomylić.
    Ale są również debetówki typu visa debit czy nawet visa classic - debetową classic (a
    nawet gold) ma np. VW Bank, zaś mBank ma wypukłe debetówki offline - ale czy to jest
    visa debit czy visa classic to nie wiem.
    Są oczywiście jeszcze dziwaczne potworki, jak ostatnia debetówka chyba z PKO, chyba
    ta z możliwością warszawskiej karty miejskiej - jest wypukła, ale ma też napis
    "electronic use only" - co to jest za czort to trudno zgadnąć ;>

    Także kluczowe pytanie - jaką masz tą debetówkę, co to poszła offline ?

  • 48. Data: 2016-07-25 19:00:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >A czy ja napisałem, że offline nie może być dla debetówek ?
    >Offline nie może być dla kart typu visa electron oraz maestro - tu
    >jest wymóg zawsze robienia autoryzacji -

    Ale to jak najbardziej jest debetowka visa electron.
    No chyba, ze sa jeszcze jakies inne, a ja w miedzyczasie awansowalem
    na wyplacalnego klienta.

> [...]
    >mogło trochę potrwać)
    >jak i tego, czy są odpowiednie fundusze na koncie.

    No to powiedz, skad ten brak blokady, przy zwyklej platnosci w
    sklepie.
    Komputer sie pomylil ? No, na pewno ktorys tak, ale sklepowy, czy
    bankowy ?

    Zagluszarke GSM ktos ma ? Moge sprobowac w tym biletomacie :-)

    P.S. Sprobowalem kupic kiedys bilety na karte prepaid - nie dalo sie
    zejsc ponizej stanu, ale nie wiem - lacznosc akurat byla, prepaid maja
    stan zapisany na karcie, czy jakies flagi ustawione "zawsze
    sprawdzaj".

    J.

  • 49. Data: 2016-07-26 11:33:35
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    > Ale to jak najbardziej jest debetowka visa electron.
    > No chyba, ze sa jeszcze jakies inne, a ja w miedzyczasie awansowalem
    > na wyplacalnego klienta.
    Hmm, no to wiesz, że to visa electron czy nie wiesz ?
    Symptomy visa electron:
    - logo "visa electron" na karcie - wyraźnie musi być słowo "electron",
    - napis "electronic use only" na awersie\
    - karta płaska,
    - AID A0(...)032010 - na większości slipów z terminala czy bankomatu jest to
    wydrukowane.

    Taka jest np. moja debetówka visa electron z VW Banku.

    A jeśli karta wypukła, z logo visa i z AID A0(...)031010 to jest to już "lepsza"
    karta visa - nieważne, że debetowa - taką mam z mBanku.

    > No to powiedz, skad ten brak blokady, przy zwyklej platnosci w
    > sklepie.
    > Komputer sie pomylil ? No, na pewno ktorys tak, ale sklepowy, czy
    > bankowy ?
    mBąk potrafi gubić blokady w nowym, "wspaniałym" ST.
    Terminal też może być "nie do końca zgodny ze specyfikacją", ale visy electron bez
    autoryzacji i blokady nie powinien przyjąć.

    Do tego jeszcze druga rzecz, jaką można sprawdzić na slipie - pole kod autoryzacji.
    Jeśli jest tam jedynka (plus ew. literka K, N lub F) albo jakiś kilkucyfrowy kod to
    autoryzacja była on-line i powinna być blokada. Jeśli jest trójka (i literka N lub F)
    to autoryzacja off-line.
    Specyficzna jest biedronka - wypisują OFFLINE przy płaceniu zbliżeniowym, ale to jest
    takie pseudo-offline, po kilku godzinach blokada jednak się pojawia.

  • 50. Data: 2016-07-26 13:02:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >Symptomy visa electron:
    >- logo "visa electron" na karcie - wyraźnie musi być słowo

    Ha, nie ma. Ale to pewnie dlatego
    "Karty Inteligo Visa Electron od 9 września 2013 r. zostały zastąpione
    kartami Inteligo Visa payWave."
    To chyba nawet nie zauwazylem, kiedy przestala byc electron.
    A moze nigdy nie byla - tak sie jakos przyzwyczailem, ze nasze banki
    chetnie te electrony wydawaly, ze sobie zakonotowalem, ze wszystkie
    debetowki takie.

    >- napis "electronic use only" na awersie\

    A jest, ale na rewersie.
    W karcie BZWBK jest na awersie ... ale napisu "electron" tez juz nie
    ma.

    >- karta płaska,

    plaska.

    >- AID A0(...)032010 - na większości slipów z terminala czy bankomatu
    >jest to wydrukowane.

    A0(...)031010, ale z ktorej to karty ... i jeszcze "Visa Debit
    (07)/(1)" i "STAN: OFFLINE".

    Ale na w/w karcie Visa Sol z BZWBK
    http://www.bzwbk.pl/karty-platnicze/karty-do-kont/ka
    rta-visa-sol/visa-sol.html
    niemiecki terminal podaje AID A0(...)032010

    Electron, czy nie ?

    Inny niemiecki terminal podaje EMV-AID, oraz AID - ten numer to juz
    nic nie przypomina.

    >A jeśli karta wypukła, z logo visa i z AID A0(...)031010 to jest to
    >już "lepsza" karta visa - nieważne, że debetowa - taką mam z mBanku.

    ano - wypukla, debetowa, ale jaki AID z niej wychodzi, to nie wiem.

    A, wyciagnalem telefon - 31010.
    A z w/w Visy Sol odczytuje: Aplikacja: Visa Electron.
    Takiego napisu na karcie jak widac trudno sie doszukac.

    >mBąk potrafi gubić blokady w nowym, "wspaniałym" ST.

    Ale to akurat inteligo. Fakt, ze nie Electron, jak sie okazuje.

> [...]
    >albo jakiś kilkucyfrowy >kod to autoryzacja była on-line i powinna
    >być blokada. Jeśli jest trójka (i literka N lub F) to autoryzacja

    Moze odszukam.

    >Specyficzna jest biedronka - wypisują OFFLINE przy płaceniu
    >zbliżeniowym, ale to jest takie pseudo-offline, po kilku godzinach
    >blokada jednak się pojawia.

    No coz, kiedys trzeba te dane do banku przerzucic, a co tam
    powstanie - czy nie blokada ?
    A placisz jaka karta - electron czy lepszy debit ?

    P.S. karty Inteligo wydal Gemalto Santander, karty dla BZ -
    Austriacard.

    J.