  • 1. Data: 2002-10-10 09:38:33
    Temat: Kasa Mieszkaniowa- pytanie na obejscie fiskusa
    Od: "Adam" <g...@o...pl>

    Przykład dotyczący Kasy Mieszkaniowej

    Mój okres oszczędzania w kasie mieszkaniowej PEKAO S.A mija w 01.11.2004-
    uzbieram 35.000 bez kredytu którego nie liczę z kasy mieszkaniowej nie
    chce.-
    odliczam od podatku 30%./ Ulga na kasę mieszkaniowa/

    Teraz wziolem kredy zwykły na cel mieszkaniowy- budowlany np. w Banku
    Śląskim dnia 12.03.2004. Zwykły nie kasa mieszkaniowa
    70.000 zł w dniu 01.05.2004. wydąłem wszystkie pieniądze z tego kredytu na
    cel mieszkaniowy odliczyłem 19%. /Duża ulga budowlana/ Mam ulgę na starych
    zasadach

    -teraz---------Pieniądze z kasy mieszkaniowej. splaczają kredyt mieszkaniowy
    w banku śląskim w dniu 31.12.2004
    Co w tym przypadku..................

    Chodzi mi o to ze tu odliczam z kwoty 35.000 -30% bez kredytu z kasy
    mieszkaniowej/ nie chce/
    70.000 odliczam -19%, z zwykłego kredytu

    Teraz najciekawsze spłacam kredyt mieszkaniowy w B.S, kasa z kasy
    mieszkaniowej

    Z tego co widzę odliczę dwa razy ta sama kwotę 35.000.
    najpierw jako kasa mieszkaniowa potem jako ulga budowlana która była
    odliczona wczesniej.
    Prawda

    Co wy na to.
    Pieniacze z kredytu były już wydane ,kasa mieszkaniowa umożliwia spłatę
    innego kredytu mieszkaniowego.

    Pytanko brzmi 30% odliczono ale wcześnie odliczono również z banku śląskiego
    19%, z innego kredytu
    spłaciłem kredyt czy teraz musze oddać 19%, z 35.000

    Prośże o bardzo uważne prześledzenie tego problemu, bo ja myślę ze urząd
    skarbowy się nie połapie.

    Prośże o opinie.

    Z poważaniem
    Adam T.
    w...@w...pl

  • 2. Data: 2002-10-10 11:33:50
    Od: bartosz j bujak <b...@w...pl>

    Witam,

    Adam wrote:

    > Prośże o bardzo uważne prześledzenie tego problemu, bo ja myślę ze urząd
    > skarbowy się nie połapie.

    Polecam Ci lekture U.o.p.d.o.f., bo widac, ze do niej nie zagladales,
    a Twoje rozliczenia z budzetem panstwa opieraja sie m.in wlasnie na tej
    ustawie, a nie na "polapaniu sie" czy nie urzednikow skarbowych.

    http://www.rp.pl/prawo/doc/PODATKI2002/pdf0121.html - na tej stronie
    znajdziesz tekst jednolity ustawy, rzuc okiem na art 26b, a przede
    wszytskim na art 26b ust. 2 pkt 7.g. Przestaniesz byc taki
    entuzjastyczny, co by sie pod tym slowem nie krylo :-(

    Dziwie sie sobie, ze zdobylem sie na taki wywod.

    pzr.
    bb.

  • 3. Data: 2002-10-11 08:25:49
    Od: a...@p...onet.pl

    W roku w którym wypłacane są pieniądze z KM musisz
    pomniejszyć ulgę budowlaną o ulgę z kasy.
    W twoim przypadku ulga z kasy wynosi 35 000 * 30% = 10 500
    rozłożone na okres oszczędzania w kasie.
    W roku 2004 na mieszkanie/dom wydajesz 70 000
    Ulga wynosi 70 000 * 19% = 13 300
    Od tego musisz odjąć ulgę z kasy czyli do zwrotu będziesz miał
    13 300 &#8211; 10 500 = 2 800

    Powyższa sytuacja nie wystąpi gdybyś pieniądze na mieszkanie wydał
    rok wcześniej/później.
    Proponuję przedłużyć okres oszczędzania do stycznia 2005 roku,
    oczywiście to co wpłacisz po 01.11.2004 nie podlega uldze.
    Gdybyś w 2005 roku miał ulgę remontową to zostanie ona również
    pomniejszona o ulgę z KM (czyli wyniesie 0 zł).

    Odrębną kwestią jest czy kupując mieszkanie w 2004 roku masz prawo
    do ulgi na starych zasadach.
    Samo oszczędzanie w KM nie daje ci takiego prawa, musiałbyś dodatkowo
    ponieść jakieś koszty związane z tym mieszkaniem w 2001 roku np.
    wpłacić pierwszą ratę, kupić działkę pod dom.
    Te wydatki muszą być wykazane w zeznaniu rocznym za 2001 rok.

    Chętnie bym przytoczył artykuł mówiący o takim sposobie obliczania ulgi
    pojawił się jednak problem, ten artykuł znajduje się ustawie z 2001 roku
    a ustawy w internecie do których dotarłem są uaktualnione na stan obecny.
    Czy ktoś mógłby mi wskazać gdzie mogę znaleźć ustawy obowiązujące
    w poprzednich latach ?
    Z góry dziękuję za informację.

    Pozdrawiam
    AR