  • 1. Data: 2009-05-26 15:13:32
    Temat: Katolickie spojrzenie na ekonomie i kryzys
    Od: Jeremiasz Kafelski <j...@j...pl>

    http://www.katolik.pl/index1.php?st=artykuly&id=2069

  • 2. Data: 2009-05-26 18:11:41
    Temat: Re: Katolickie spojrzenie na ekonomie i kryzys
    Od: " sys29" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jeremiasz Kafelski <j...@j...pl> napisał(a):

    > http://www.katolik.pl/index1.php?st=artykuly&id=2069

    To smutne czytać, jak nafaszerowany tytułami naukowymi
    człowiek uważający się za katolika z taką niechęcią odnosi
    się do wolnego rynku. Facet jest historykiem, więc raczej
    nie powinien zajmować się wypisywaniem bredni o tzw.
    &#8222;spekulantach&#8221;. Końcowy fragment tekstu ( kato-lewicowy
    bełkot ) wywołuje u normalnego człowieka odruch wymiotny.
    Wygląda na to, że pan dr hab. nie rozumie, że :
    1. (cyt.) Chrześcijaństwo nie ma wspólnego z jakąkolwiek
    kwestią czystej nauki. Chrześcijańska ekonomia jest
    tak samo nie do pomyślenia, jak chrześcijańska matematyka.
    2. Pisząc o &#8222;solidarystycznych rozwiązaniach w sferze ekonomicznej&#8221;
    ( ?????? :-) - może ma na myśli znany z nieodległej historii
    tzw. &#8222;socjalizm z ludzką twarzą&#8221; ) pozostaje w opozycji do
    Leona XIII, który w encyklice &#8222;Rerum novarum&#8221; (1891) potępił
    socjalizm jako doktrynę niemożliwą do pogodzenia z prawem
    własności prywatnej.

    pozdr.
    sys29

  • 3. Data: 2009-05-26 19:49:35
    Od: " Jeff" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    sys29 <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    > Leona XIII, który w encyklice &#8222;Rerum novarum&#8221; (1891) potępił
    > socjalizm jako doktrynę niemożliwą do pogodzenia z prawem

    autor nie odnosi sie z niechecia do wolnego rynku. Jesli sie myle,to podaj
    cytat z jego tekstu. Odnosi sie krytycznie do tego co zrobiono z liberalna
    idea czyli zdobywania kapitalu metodami spekulacyjnymi czesto zlodziejskimi,
    ktory ma pokrycie tylko w papierach lub ma tylko wartosc wirtualna.

    W sumie, tekst bardzo ciekawy. Dzisiaj czytalem wypowiedz bylego ministra
    Kolotki,ktory przeciez wywodzi sie z PZPR, podobnie jak Balcerowicz.
    Prof. Kolotko, twierdzi to samo co autor tego tekstu, chociaz katolikiem chyba
    nie jest:)

    Zreszta, zupelnie nie rozumiem dlaczego ktos bedacy katolikiem,nie moze
    jednoczesnie byc np. konserwatywnym-liberalem?
    Nie nalezy polityki i wiary (czy swiatopogladu) mieszac. To sa dwie zupelnie
    odrebne sprawy.

  • 4. Data: 2009-05-26 20:51:07
    Od: " sys29" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jeff <j...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

    > autor nie odnosi sie z niechecia do wolnego rynku. Jesli sie myle,to podaj
    > cytat z jego tekstu.

    IMHO facet nienawidzi wolnego rynku.

    &#8222;Pragnę powtórzyć obowiązującą dziś podstawę funkcjonowania światowej
    gospodarki &#8211; finansowym krwioobiegiem życia gospodarczego rządzi swobodna
    spekulacja pieniądzem. To bowiem na sposób spekulacyjny kreowane są kursy
    walutowe.&#8221;

    &#8222;Nikt też nie ogłosił oczywistej prawdy, że na naszych oczach runęła
    neoliberalna ideologia ekonomiczna. Można nawet skonstatować, że zasady
    wolnego handlu, hasła o gospodarce wolnej od protekcjonizmu dobre były dla
    krajów biednych.&#8221;

    &#8222;Wychodząc z komunizmu weszliśmy w latach dziewięćdziesiątych dwudziestego
    wieku w globalny system gospodarki liberalnej. Podstawą tego systemu znowu
    miała być swobodna spekulacja akcjami, a także swobodna spekulacja
    pieniądzem. Tak naprawdę większość transakcji światowych jest związanych do
    dziś ze spekulacjami finansowymi (pieniądz jako towar). Sam fakt, iż
    zarządzanie krwioobiegiem gospodarczym zostawiono hazardowej chciałoby się
    rzec spekulacji, już woła po prostu o pomstę do nieba.&#8221;

    &#8222;Należy wszak bezwzględnie przywrócić systemowi gospodarczemu ludzkie
    oblicze. Łączyć się to musi z końcem dominacji międzynarodowych koncernów, z
    końcem dominacji spekulantów nad rynkami finansowymi. Wreszcie nieodzowne
    jest przywrócenie pojęcia gospodarki narodowej. Wyprzedaż w Polsce
    kluczowych gałęzi gospodarki (w szczególności wielkich podmiotów
    finansowych &#8211; banków, towarzystw ubezpieczeniowych, emerytalnych) było
    błędem. Wszystkie większe kraje starają się zachować kontrolę w tym
    obszarze. W przeciwnym razie kraj taki staje się wyłącznie przedmiotem gry
    wielkich spekulantów, traci zaś narzędzia samoobrony. Na to również należy
    zwrócić uwagę, gdy chce się zaproponować nowe, solidarystyczne rozwiązania w
    sferze ekonomicznej.&#8221;

> [...]
    > Kolotki,ktory przeciez wywodzi sie z PZPR, podobnie jak Balcerowicz.
    > Prof. Kolotko, twierdzi to samo co autor tego tekstu, chociaz katolikiem

    Pan Kołodko nie jest katolikiem i ma zapewne spójne lewicowe poglądy,
    natomiast p. Ryba ma również lewicowe poglądy, a deklaruje się jako katolik,
    co wg mnie nie trzyma się kupy.

    > Zreszta, zupelnie nie rozumiem dlaczego ktos bedacy katolikiem,nie moze
    > jednoczesnie byc np. konserwatywnym-liberalem?

    Moim zdaniem, jeśli ktoś jest katolikiem, to właśnie powinien być także
    konserwatywnym liberałem. Liberałem ( z akcentem na &#8222;wolność
    ekonomiczną&#8221;)
    i konserwatystą ( z naciskiem na sprawiedliwość i obyczaje).

    pozdr.
    sys29

  • 5. Data: 2009-05-27 09:28:54
    Od: "Duch" <n...@n...com>

    " Jeff" <j...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote in message

    Tekst Kolotki czytalem - jest ciekawy.
    Duch

  • 6. Data: 2009-05-27 13:24:14
    Od: "Jeff " <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    sys29 <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

    > IMHO facet nienawidzi wolnego rynku.

    mysle, ze nastapilo male nieporozumienie dlatego, ze Ty znasz lepiej calosc
    pogladow autora tego tekstu (bo mieszkasz w Polsce), anizeli ja i w tym
    kontekscie moze masz racje.
    Sprawdzilem sobie dzisiaj jaka opcje polityczna reprezentuje ten czlowiek.

    Tym niemniej nadal uwazam, ze sam tekst przedstawia pewna prawde o przyczynach
    obecnej sytuacji ekonomicznej Polski i swiata.
    Przekret tysiaclecia na Wall Street to tylko jedna z konsekwencji nadmiernie
    rozbuchanych apetytow zbyt zachlannych ludzi.

    Istnieje jednak obawa, ze ta prawda gloszona przez rozne opcje polityczne moze
    byc jak widac wykorzystana przez nie w rozny sposob, zarowno za i jak i
    przeciwko wolnemu rynkowi i liberalizmowi (ja tez jestem liberalem i naleze do
    partii liberalnej w Kanadzie).
    Dlatego politykom trzeba zawsze patrzec na lapy i nie wierzyc nawet tym, za
    ktorymi sie glosowalo - bo wiadomo, ze wielu chodzi tylko o to aby sie
    dostac do koryta, zasilanego przez spoleczenstwo intensywnie m.innymi przez
    Ciebie i mnie tez.

    Sam jestem ciekaw co z tego kryzysu wyniknie, dlatego bacznie sie teraz
    wszystkiemu przygladam, a juz szczegolnie poczynaniom WSZYTKICH politykow.

  • 7. Data: 2009-05-27 21:12:46
    Od: " sys29" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jeff <j...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

    .. (ja tez jestem liberalem i naleze do
    > partii liberalnej w Kanadzie).

    :-)
    Nie wiem jakie są Twoje obserwacje, ale moim zdaniem jet nas na
    świecie bardzo mało. W Polsce ponad 90% populacji to socjaliści (IMO).

> [...]
    > dostac do koryta, zasilanego przez spoleczenstwo intensywnie m.innymi przez

    Wydaje mi się, że do władzy pchają się zasadniczo dwie grupy ludzi :
    1. Typy, którym zależy tylko na szmalu i ustawieniu się. Klasyczne prosiaki,
    dla których magnesem jest koryto.
    2. Psychole, których władza wprowadza w stan permanentnej ekstazy/upojenia
    ( dla nich forsa nie ma większego znaczenia ).

    .. oczywiście pełno jest typów pośrednich.

    Mówiąc prościej do władzy ciągną ludzie, którzy chcą sobie zrobić dobrze.
    Sobie - nie nam !

    pozdr.
    sys29

  • 8. Data: 2009-05-28 00:37:25
    Od: " Jeff" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]

    > ... oczywiście pełno jest typów pośrednich.
    >
    > Mówiąc prościej do władzy ciągną ludzie, którzy chcą sobie zrobić dobrze.

    no i co ja Ci moge odpowiedziec na to co napisales?
    Mysle, ze tylko tyle: exactly:)
    pzdr.

  • 9. Data: 2009-05-28 07:26:37
    Od: " XXL" <d...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jeff <j...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

    .. (ja tez jestem liberalem i naleze do partii liberalnej w Kanadzie).

    Powiedz mi tak szczerze, jak możesz być liberałem i popierać poglądy
    Andrzeja Gwiazdy, który wzdycha do 1980r. czyli do realnego socjalizmu?
    Jeśli rzekomo jesteś liberałem to dlaczego bronisz jak niepodległości PIS-u,
    który reprezentował antyliberalny i socjalistyczny sposób rządzenia?

    p.s. Nie Kołotko tylko Kołodko.
    No to co z tego, że L.Balcerowicz miał przez pewien czas legitymację PZPR?
    Przynależność do PZPR nikomu chluby nie przynosiła ale w PIS-ie też jest sporo
    byłych członków PZPR i J.Kaczyńskiemu jakoś to nie przeszkadza, prawda?

  • 10. Data: 2009-05-28 07:44:14
    Od: " sys29" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    XXL <d...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    sporo
    > byłych członków PZPR i J.Kaczyńskiemu jakoś to nie przeszkadza, prawda?

    Odpowiedź zaadresowałeś do mnie, a z treści wynika, że chodziło Ci o Jeff'a.
    Dla jasności ja nie popieram ani Andrzeja Gwiazdy, ani PISu. Głosowałem
    zawsze na UPR.

    pozdr.
    sys29