  • 11. Data: 2010-09-09 06:23:07
    Temat: Re: Kody BIC banków
    Od: "MacGregor" <m...@s...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Przemyslaw Kwiatkowski" <m...@m...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:i68ffh$rhc$1@inews.gazeta.pl...
    > No patrz, a aj myślałem, że już wszyscy obsługują Sepa... No to jak idą
    > przelewy w przypadku, gdy bank nie obsługuje sepa? Zwyczajnie po staremu
    > swiftem?

    Mogą być uczestnikami SEPA, ale przez inee banki (matki) i nie przez
    EuroELIXIR tylko (bez)pośrednio na STEP2.
    Tu jest wolny rynek ;-). Kazdy bank decyduje sam jak chce obsłuiwać przelewy
    walutowe.
    A poza tym pozostaje jeszcze stara dobra bankowość korespondencka (też via
    SWIFT).

    > A tak wogóle, to niby ile banków jest w eliksirze? 52??? Przecież w tym
    > kraju jest jakieś 700 banków i o ile wiem, to wszystkie rozliczają się
    > przez KiR. Mogą to robić, nie będąc uczestnikiem elixiru??? :-O

    Banki mogą rozliczać sie pośrednio, nie będąc uczestnikiem systemu ELIXIR.
    KIR może nawet nie wiedzieć, że banki rozliczają inne banki.
    Dla małych banków robiących mało przelewów nie opłaca się przystępować do
    ELIXIR bezpośrednio.

    --
    Pozdrawiam,
    MacGregor

  • 12. Data: 2010-09-09 06:39:24
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    MacGregor pisze:

    > Banki mogą rozliczać sie pośrednio, nie będąc uczestnikiem systemu
    > ELIXIR. KIR może nawet nie wiedzieć, że banki rozliczają inne banki.

    He? Jak to może nie wiedzieć? :-O
    Przychodzi zlecenie przelewu skądś na rachunek jakiegoś małego
    bez-elixirowego banku. Co z nim robi KiR? Sąd wie do kogo go wysłać? Po
    numerze rachunku da się ustalić czyj (w sensie w którym banku) to
    rachunek jest, ale chyba nie wynika już z niego kto prowadzi rozliczenia?

    --
    MiCHA

  • 13. Data: 2010-09-09 09:00:21
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    MacGregor pisze:

    > zakładamy że bank aaa proadzi rachunek i pośredniczy w rozliczeniach
    > banku bbb
    > Wszystkie przelewy kierowane z banku bbb trafiają "przejściowo do banku
    > aaa i wysylane sa do ELIXIR z rachunku banku aaa.
    > I odwrotnie przelewy trafiające na rachunek w banku aaa (z jego numerem
    > rozliczeniowym) trafiają do banku bbb.
    >
    > W obu tych przypadkach tylko banki będą wiedzieć, że że przelewy
    > wychodzące z rachunku i trafiające na rachunek cc aaa xxxxx ....... są
    > transakcjiami z/do banku bbb.

    Przelewy wychodzące z bbb do aaa dalej do eliksiru są dla mnie
    zrozumiałe. Ale w drugą stronę?
    Bank ccc dostał zlecenie wysłania przelewu na rachunek w bbb. Skąd bank
    ccc wie, że musi wygenerować eliksirowy komunikat, zaadresowany akurat
    do aaa?

    Musi istnieć jakaś "tablica routingu"... (A skoro tak, to nie jest
    prawdą, że nikt nie wie, że bbb rozlicza się przez aaa...)

    --
    MiCHA

  • 14. Data: 2010-09-09 09:07:07
    Od: "MacGregor" <m...@s...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Przemyslaw Kwiatkowski" <m...@m...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:i69veu$j17$1@inews.gazeta.pl...

  • 15. Data: 2010-09-09 10:09:14
    Od: "MacGregor" <m...@s...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Przemyslaw Kwiatkowski" <m...@m...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:4c88a8a3$0$22815$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]
    > Musi istnieć jakaś "tablica routingu"... (A skoro tak, to nie jest prawdą,
    > że nikt nie wie, że bbb rozlicza się przez aaa...)

    Rachunek banku bbb jest z de facto numerem odpowiedniego konta w banku aaa.
    Nie adresujesz bezpośrenio do bbb.

    Inna sytuacja jest kiedy bank bbb jest "pośrednim uczestnikiem rozliczeń
    ELIXIR". Wtedy adresujesz bezpośrenio rachunek w bbb, ale przelew
    "przechodzi" przez aaa.

    --
    Pozdrawiam,
    MacGregor

  • 16. Data: 2010-09-09 17:12:13
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    MacGregor pisze:

    > Rachunek banku bbb jest z de facto numerem odpowiedniego konta w banku aaa.
    > Nie adresujesz bezpośrenio do bbb.

    Czyli co - bank bbb nie ma własnej numeracji kont? Nie wierzę... To by
    było absurdalne, bo bank bbb byłby raz na zawsze uzależniony od swojego
    partnera aaa. A co jakby bank bbb się rozwinął i postanowił sam włączyć
    się do Eliksiru, albo zmienić partnera rozliczeniowego na innego
    tańszego? Musiałby zmieniać numery wszystkich kont wszystkim swoim
    klientom? Bzdura...

    > Inna sytuacja jest kiedy bank bbb jest "pośrednim uczestnikiem rozliczeń
    > ELIXIR". Wtedy adresujesz bezpośrenio rachunek w bbb, ale przelew
    > "przechodzi" przez aaa.

    A możesz podać przykład (konkretny bank) jednego i drugiego?

    --
    MiCHA

  • 17. Data: 2010-09-09 18:18:39
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Przemyslaw Kwiatkowski" <m...@m...waw.pl> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:i6b4hf$2c$...@i...gazeta.pl...

    > Musiałby zmieniać numery wszystkich kont wszystkim swoim klientom?
    > Bzdura...

    Bodajże Sygma Bank i ING byli taką parą. Albo jakoś podobnie, może to nie
    Sygma a Cetelem, w każdym razie coś z tego sortu.

  • 18. Data: 2010-09-10 06:17:05
    Od: "MacGregor" <m...@s...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Przemyslaw Kwiatkowski" <m...@m...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:i6b4hf$2c$1@inews.gazeta.pl...
    > MacGregor pisze:
    ciach

> [...]
    > Bzdura...
    > A możesz podać przykład (konkretny bank) jednego i drugiego?

    Jasne.
    Bankiem, który nie ma w ELIXIR to np SYGMA Bank (niestety nie znam numerów
    jego rachunków - może ktoś kto tam ma kredyt sie podzieli ;-) wiedzą) nie
    wiem, przez który bank się rozlicza.

    Banki pośrednio uczestniczący w ELIXIR to np:
    226 RCI BANK rozlicza się przez 184 SOCIETE GENERALE
    czy
    232 NYKREDIT REALNYKREDIT A/S S.A. Oddział w Polsce rozlicza się przez
    137 Bank DNB NORD
    Ale te banki, z racji "jawnego" uczestnictwa pośredniego w ELIXIR, mają w
    numerach rachunków swoje numery banku/oddziału.
    --
    Pozdrawiam,
    MacGregor

  • 19. Data: 2010-09-10 06:19:02
    Od: "MacGregor" <m...@s...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "MarekZ" <b...@a...w.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Bodajże Sygma Bank i ING byli taką parą. Albo jakoś podobnie, może to nie
    > Sygma a Cetelem, w każdym razie coś z tego sortu.

    Dzięki ;-)
    Odpowiadałem, zanim przeczytałem Twój post. Ale trafiłem. ;-)
    Trudno wypowiadać się na temat "niejawnie" pośrednich, bo ich nie "widać".

    --
    Pozdrawiam,
    MacGregor

  • 20. Data: 2010-09-12 07:18:27
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    MacGregor pisze:

> [...]
    > numerów jego rachunków - może ktoś kto tam ma kredyt sie podzieli ;-)
    > wiedzą) nie wiem, przez który bank się rozlicza.

    Ja mam - jeszcze w Celetem. Numer rozliczeniowy oddziału to 2350 0015.
    Alior rozpoznaje to jako "BNPW Dział Płatności". Czyli dobrze rozumiem,
    że Sygma jest uzależniona od fochów innego banku i nie może nic zrobić,
    bo aby się "przepiąć" gdzie indziej musiałaby zmienić wszystkim klientom
    numery rachunków?

> [...]
    > Ale te banki, z racji "jawnego" uczestnictwa pośredniego w ELIXIR, mają
    > w numerach rachunków swoje numery banku/oddziału.

    Czyli w ich wypadku istnieje "tablica routingu". :-)

    --
    MiCHA