  • 31. Data: 2004-09-16 09:29:53
    Temat: Re: Konto a śmierć
    Od: "Dave" <d...@o...pl>

    news:2n1xh2zjo5.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl...

    > Przeznaczenie pieniedzy nijak nie zmienia faktu, ze jest to nadal
    > majatek wspolny malzonkow.

    majatek wspolny ok ale to nie znaczy ze dokladnie polowa przysluguje
    malzonkowi. To ile przysluguje decyduje sad na rozprawie rozwodowej lub
    spadkowej.

    > Owszem, czasami jeden z malzonkow posiada majatek odrebny, ale to
    > jednak rzadkosc jest.

    tak ale o tym nie mowimy.

    D.

  • 32. Data: 2004-09-16 11:18:02
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Thu, 16 Sep 2004 11:29:53 +0200, Dave napisał(a):

    > majatek wspolny ok ale to nie znaczy ze dokladnie polowa przysluguje
    > malzonkowi. To ile przysluguje decyduje sad na rozprawie rozwodowej lub
    > spadkowej.

    Albo Ty czegoś nie rozumiesz, albo ja :)

    Załóżmy 2.000zł na koncie
    Według kam, Michala i mnie: jest wspólnota majątkowa, więc 1000zł po prostu
    jest własnością małżonka. Drugie 1000zł jest dzielone między spadkobierców,
    w tym również małżonka...

    > tak ale o tym nie mowimy.

    I dlatego właśnie połowa kwoty należy do małżonka z definicji.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 33. Data: 2004-09-16 11:25:38
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Dave wrote:
    > majatek wspolny ok ale to nie znaczy ze dokladnie polowa przysluguje
    > malzonkowi. To ile przysluguje decyduje sad na rozprawie rozwodowej lub
    > spadkowej.

    Z chwilą śmierci małżonka ustaje wspólność majątkowa, a do majątku
    stosuje się przepisy o współwasności w częściach ułamkowych. Małżonkowie
    mają przy tym równe udziały w majątku wspólnym (a więc po 1/2).
    Spadkobiercy mogą domagać się ustalenia nierównych udziałów tylko, jeśli
    zmarły wytoczył powództwo o rozwód lub unieważnienie małżeństwa.
    Po śmierci 1/2 majątku staje się więc wyłączną własnością żyjącego
    małżonka, a kolejna 1/2 stanowi masę spadkową do podziału między
    spadkobierców. Jeśli nie było testamentu - również małżonka.

    KG

  • 34. Data: 2004-09-16 11:38:45
    Od: "Dave" <d...@o...pl>

> [...]
    prostu
    > jest własnością małżonka. Drugie 1000zł jest dzielone między

    ale o tym decyduje sad a nie bank !

    > I dlatego właśnie połowa kwoty należy do małżonka z definicji.

    jakiej definicji ? O tym decyduje sad w postepowaniu spadkowym. To on
    definiuje ile kto dostanie. Gdyby bylo to z gory jasne sad bylby zbedny.

    D.

  • 35. Data: 2004-09-16 11:39:50
    Od: "Dave" <d...@o...pl>

> [...]
    > małżonka, a kolejna 1/2 stanowi masę spadkową do podziału między
    > spadkobierców. Jeśli nie było testamentu - również małżonka.

    prosze podac podstawe prawna tych wyliczen.
    Gdyby bylo to takie proste niepotrzebne bylyby sprawy spadkowe.

    D.

  • 36. Data: 2004-09-16 11:48:32
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Dave wrote:
    > prosze podac podstawe prawna tych wyliczen.

    kodeks rodzinny i opiekuńczy, art.42, 43

    > Gdyby bylo to takie proste niepotrzebne bylyby sprawy spadkowe.

    Sprawa spadkowa jest. Dzieli się w niej spadek, czyli 1/2 majątku
    wspólnego małżonków.

    KG

  • 37. Data: 2004-09-16 11:56:47
    Od: "Dave" <d...@o...pl>

    > kodeks rodzinny i opiekuńczy, art.42, 43

    otoz to

    > Sprawa spadkowa jest. Dzieli się w niej spadek, czyli 1/2 majątku
    > wspólnego małżonków.

    nie. Art. 43 mowi ze majatek wspolny nie oznacza po 1/2 ale z uwzglednieniem
    przyczynienia sie do powstania majatku wspolnego. Jesli maz np. zarabial 2x
    tyle co zona to nie znaczy ze zona automatycznie po smierci dzidziczy 1/2
    majatku wspolnego. Ile dziedziczy ustali sad.

    D.

  • 38. Data: 2004-09-16 12:17:47
    Od: Anita Korzeniowska <z...@...o.s.p.a.m.bzyk.com>

    Dave napisał(a):

> [...]
    > tyle co zona to nie znaczy ze zona automatycznie po smierci dzidziczy 1/2
    > majatku wspolnego. Ile dziedziczy ustali sad.

    Art. 43. § 1. Oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

    § 2. Jednakże z ważnych powodów każdy z małżonków może żądać, ażeby
    ustalenie udziałów w majątku wspólnym nastąpiło z uwzględnieniem
    stopnia, w którym każdy z nich przyczynił się do powstania tego majątku.
    Spadkobiercy małżonka mogą wystąpić z takim żądaniem tylko w wypadku,
    gdy ich spadkodawca wytoczył powództwo o unieważnienie małżeństwa albo o
    rozwód.

    § 3. Przy ocenie, w jakim stopniu każdy z małżonków przyczynił się do
    powstania majątku wspólnego, uwzględnia się także nakład osobistej pracy
    przy wychowaniu dzieci i we wspólnym gospodarstwie domowym.

    Chyba jednak nie masz racji.

    Pozdrawiam,
    --
    Anita Korzeniowska

    http://foto.bzyk.com
    http://www.biblioNETka.pl

  • 39. Data: 2004-09-16 12:21:00
    Od: "Dave" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Anita Korzeniowska" <z...@...o.s.p.a.m.bzyk.com> napisał w
    wiadomości news:Lvf2d.286420$vG5.80694@news.chello.at...

> [...]
    > powstania majątku wspólnego, uwzględnia się także nakład osobistej pracy
    > przy wychowaniu dzieci i we wspólnym gospodarstwie domowym.

    czyzby ? Pozostajacy przy zyciu malzonek moze zazadac ustalenia udzialow. I
    moze dostac zarowno wiecej jak i mniej niz 50%. Od tego jest wlasnie sad i
    postepowanie spadkowe by to ustalic.

    D.

  • 40. Data: 2004-09-16 12:34:21
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Dave wrote:
> [...]
    > tyle co zona to nie znaczy ze zona automatycznie po smierci dzidziczy 1/2
    > majatku wspolnego. Ile dziedziczy ustali sad.

    Mylisz pojęcia albo piszesz nieprecyzyjnie.
    Swojej części majątku wspólnego się nie dziedziczy. Dziedziczy się
    spadek, a tu sąd nie może dowolnie ustalać udziałów.

    KG