  • 51. Data: 2010-05-19 20:20:31
    Temat: Re: Kradzież z konta ? - Multibank
    Od: Marcin Piekarski <m...@i...pl>

    W dniu 2010-05-19 21:23, kashmiri pisze:
    > Marcin Piekarski<m...@i...pl> dared to write:

    > Oto dostałeś przelew, do którego nie było umowy. I mimo to wystawiłeś fakturę?
    Super.

    > k.

    Po czym wnosisz że dostałem przelew na którego nie miałem umowy ?
    Wszystkie przelewy w dniu błędnego przelewu były moich klientów.

  • 52. Data: 2010-05-19 20:22:34
    Od: Marcin Piekarski <m...@i...pl>

    > Dodatkowo myśle że PKOBP zorientowało sie dużo później niż zakończenie
    > sesji, wiec defacto do transakcji doszło. Tyle że PKOBP musiał "założyć"
    > ze środków własnych a potem rozliczyć klientów i tu nastąpił zonk.. bo
    > nie mieli podstaw do podwójnego obciążenia bo dyspozycja była jedna.
    >
    > george

    Błędny przelew prawdopodobnie był 7 maja 2010 (tak wynika z tytułu
    korekty) a korektę PKOBP przeprowadziło 18 maja 2010.

  • 53. Data: 2010-05-19 20:43:24
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "kashmiri" <n...@n...com> writes:

    > Oto dostałeś przelew, do którego nie było umowy. I mimo to wystawiłeś fakturę?
    Super.

    Kupowales kiedys zasilenie telefonu? To sie sprowadza do wyslania
    przelewu z odpowiednim opisem na konto firmy BlueMedia, czy jakos tak.
    I za chwile telefon jest zasilony. Bez zadnych umow ani nic.

    I teraz wyobrazmy sobie, ze bank pomylkowo wyslal na konto BlueMedia
    przelew dwa razy. I telefon tez zostal zasilony dwa razy.

    A za tydzien jeden z tych przelewow zniknal, "bo korekta".

    To jak firma ma sobie to zasilenie 'wycofac z telefonu'?

    MJ

  • 54. Data: 2010-05-19 21:24:21
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Dnia Wed, 19 May 2010 23:21:58 +0400, kashmiri napisał(a):

    > pieniądze nie chodzą, chodzą tylko cyferki.

    Nie no wiadomo, że nikt ciężarówkami do KIRu nic nie wozi ;)
    Jednak taki podwójny przelew, który zasili konto cyferkami, może już w
    bankomacie dokonać cudownej zamiany wody w wino (cyferki na papierki).
    Poza tym przeczytaj w inny wątku autora:
    "Błędny przelew prawdopodobnie był 7 maja 2010 (tak wynika z tytułu
    korekty) a korektę PKOBP przeprowadziło 18 maja 2010."
    Przez ten czas można było bardzo wiele zrobić z tymi cyferkami a raczej
    pieniędzmi.

    Xenocide

  • 55. Data: 2010-05-20 12:05:41
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> dared to write:

> [...]
    >
    > A za tydzien jeden z tych przelewow zniknal, "bo korekta".
    >
    > To jak firma ma sobie to zasilenie 'wycofac z telefonu'?

    Błąd. Wygląda to tak: użytkownik ma konto na jakimś portalu (blue.pl, orange.pl itd.
    itd.) i przy doładowaniu do systemu firmy idą DWA zlecenia:

    - "doładuj konto" itd., kliknięte przez użytkownika, będące w istocie zawarciem umowy
    o usługę doładowania;
    ORAZ
    - przelew z banku/systemu płatności, będący opłaceniem tej usługi.

    Oba zwykle oznacza się takim samym identyfikatorem płatności, aby było wiadomo, co
    jest dla kogo.

    Podobnie przy doładowaniu w bankomacie. Zostaje wysłana informacja dla firmy Blue
    Media nt. doładowania (nr, kwota, itd.), a następnie (eliksirem albo przelewem
    wewnątrzbankowym) zostają przekazane odpowiednie środki.

    Zawsze jest podwójne uwierzytelnianie, w tym jedno świadomie przez zlecającego -
    właśnie dlatego, że samo otrzymanie przelewu przez system usługodawcy NIE STANOWI
    UMOWY w sensie prawnym.

    A kolega najwyraźniej zdążył nawet wystawić fakturę :)

    k.

  • 56. Data: 2010-05-20 12:09:12
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    Marcin Piekarski <m...@i...pl> dared to write:

    > Po czym wnosisz że dostałem przelew na którego nie miałem umowy ?
    > Wszystkie przelewy w dniu błędnego przelewu były moich klientów.

    Miałeś umowę na przelew???

    Umowa jest na usługi, i system w Twoim przedsiębiorstwie musi zawsze upewniać się, że
    klient rzeczywiście dokonał zakupu.

    Przykładowo: kliknięcie "doładuj" powinno być traktowane jako zawarcie umowy
    (technicznie np. generować unikalny wpis w bazie danych) - a otrzymanie przelewu z
    tym identyfikatorem być traktowane jako zapłata za wykonanie umowy.

    W takim przypadku system automatycznie odrzucałby przelewy przychodzace z błędnymi
    identyfikatorami.

    k.

  • 57. Data: 2010-05-20 19:50:19
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (20.05.2010 14:05), kashmiri wrote:
    [...]>
    > Zawsze jest podwójne uwierzytelnianie, w tym jedno świadomie przez zlecającego -
    właśnie dlatego, że samo otrzymanie przelewu przez system usługodawcy NIE STANOWI
    UMOWY w sensie prawnym.

    A to dlaczego? A jeżeli w tytule przelewu jest "proszę o doładowanie
    numeru XXX YYY ZZZ" ? Nie ma umowy?

    p. m.

  • 58. Data: 2010-05-20 21:44:19
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    mvoicem <m...@g...com> dared to write:
    > (20.05.2010 14:05), kashmiri wrote:
    > [...]>
    >
    > A to dlaczego? A jeżeli w tytule przelewu jest "proszę o doładowanie
    > numeru XXX YYY ZZZ" ? Nie ma umowy?
    >
    > p. m.

    IMHO nie ma. Co najwyżej może być to traktowane jako złożenie dyspozycji wykonania
    określonych postanowień innej, wcześniej zawartej umowy - o ile owa umowa dopszucza
    taką możliwość (składanie dyspozycji poprzez komunikaty systemu eliksir... uhmm).
    Ale i tak dla własnego dobra należy się zabezpieczyć - np. własnie przez podwójną
    weryfikację dyspozycji (kliknięcie "doładuj" + dostarczenie zapłaty). Po prostu sam
    fakt przyjścia przelewu z danymi klienta na Twoje konto nie musi być równoznaczny z
    wstąpieniem tej osoby w stosunek umowny: musisz upewnić się co do tego innymi,
    bardziej bezpośrednimi środkami.
    W przeciwnym razie masz jak masz...
    k.

    P.S. To tylko luźne dywagacje, ogromnie ciekaw jestem zdania Liwiusza w tym temacie.

  • 59. Data: 2010-05-20 21:55:39
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (20.05.2010 23:44), kashmiri wrote:
> [...]
    wstąpieniem tej osoby w stosunek umowny: musisz upewnić się co do tego innymi,

    Moim zdaniem to jest sytuacja podobna do np. automatu z napojami.
    Właściciel automatu składa ofertę (wrzuć 2zł a dostaniesz napój). Klient
    przystępuje do oferty wrzucając 2zł. Umowa została zawarta, napój
    wyskakuje, umowa zrealizowana.

    p. m.

  • 60. Data: 2010-05-21 10:42:45
    Od: Marcin Piekarski <m...@i...pl>

    > Miałeś umowę na przelew???
    >
    > Umowa jest na usługi, i system w Twoim przedsiębiorstwie musi zawsze upewniać się,
    że klient rzeczywiście dokonał zakupu.

    Tak posiadam umowę w której klient za wykonana usługę zobowiązuje się
    płacić przelewem na podane konto i z ustalonym tytułem przelewu.

    W jaki sposób mam się zabezpieczyć skoro dostałem od klienta przelew z
    godnie z umową ? tytuł się zgadza dane się zgadzają pieniążki też się
    zgadzają. Zgodnie z tym wykonuje mu usługę i wystawiam fakturę i mu ją
    odsyłam. A teraz po 11 dniach bank zabiera mi pieniążki bez żadnego
    wyjaśnienia. Możliwe że to normalne ale ja się pierwszy raz z tym spotykam.