  • 1. Data: 2005-09-03 08:32:34
    Temat: Kredty w CHF czy PLN
    Od: "MK" <r...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich.

    W przyszłym tygodniu musze złożyć juz wniosek o kredyt na kwote 110 000 PLN.
    Poczatkowo chciałem wziąć kredyt w CHF ale jak widze to zamin ja otrzymam
    decyzje kredytowa i przelew gotówki to CHF bedzie pewnie w minimum swojej
    historii a to byłoby bardzo niedobrze.

    Jak myślicie, czy frank szwajcarski nadal bedzie tak spadał, albo inaczej
    czy złotówka nadal bedzie tak sie wzmacniać. Jak to sie zachowywało w
    okresie wyborów?
    Może lepiej teraz wziąć w złotówkach kredyt (ok 2-2.5 razy wiecej odsetek do
    zapłacenia) i poczekać na osłabienie złotego i wtedy przewalutować?

    Wiem że nie jest to najlepszy moment na branie kredytu w CHF ale mam juz
    podpisaną przedwstępną umowe kupna-sprzedaży mieszkania i musze ją zamknąc u
    notariusza do 10 października. Jestem w tych sprawach dopiero początkującym
    i trudno mi jest przewidzieć i ocenić poziom ryzyka. Może wasze opinie
    trochę mi pomogą podjac decyzje.
    Z góry dziękuję.

    Wiesław Bondyra

  • 2. Data: 2005-09-05 11:36:10
    Temat: Re: Kredty w CHF czy PLN
    Od: "agulus" <s...@t...pl>

    Rozmawiałam akurat na ten temat z kuzynką,
    która pracuje w PKO. Mówiła, o dwóch koleżankach,
    które wzięły w tym samym czasie kredyty o tej samej kwocie.
    Z tym, że jedna w PLN, a druga w CHF. W dłuższym okresie
    lepiej wyszła ta, która wzięła kredyt w CHF. różnica dochodziła do
    200 zł różnicy w spłacanej racie.

    Gdybyś brał w CHF to uważaj na to, że jeżeli podpisujesz
    kredyt na kwotę CHF równoważną ilości PLN, a kilka dni później
    dopiero odbierasz CHF to różnica kursowa, która wystąpiła
    w przeciągu tych dwóch dni wpływa na ilość PLN, które otrzymasz.
    W przypadku wzrostu CHF oczywiście zyskujesz, ale w przypadku
    spadku tracisz :((( Koleżanka w przeciągu 2 m-cy straciła 4 tys.
    Ale podobno można się od tego jakoś uchronić. Wszystko zależy
    oczywiście od banku

    pzdr
    Agnieszka

  • 3. Data: 2005-09-07 08:15:52
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

    Koleżanka w przeciągu 2 m-cy straciła 4 tys.
    > Ale podobno można się od tego jakoś uchronić. Wszystko zależy
    > oczywiście od banku

    Taki brak zagwarantowania sobie kursu wymiany na okreslony dzien w
    przyszlosci nazywa sie SPEKULACJA :) A ze spekulacja bywa tak, ze raz sie
    uda i sie zarobi, a raz sie nie uda i sie straci. Najgorsze jest jednak nie
    samo spekulowanie, ale fakt ze zabieraja sie za to ludzie nie majacy
    kompletnie zielonego pojecia na ten temat. Tak, jakby malarie leczyc
    domowymi sposobami .. analogia jak najbardziej prawdziwa.

    Pozdrawiam

    Malin

  • 4. Data: 2005-09-07 13:58:09
    Od: "tomek." <x...@o...pl>

    Użytkownik "Jacek Maliszewski" wrote:

    > [...] Najgorsze jest jednak nie samo spekulowanie, ale fakt ze zabieraja
    > sie za to ludzie nie majacy kompletnie zielonego pojecia na ten temat.
    > [...]

    Najgorsze jest to że w momencie ubiegania sie o kredyt czy to bezposrednio w
    banku, czy u posrednika/doradcy (np.Expander) nie przedstawia sie takiej
    mozliwosci. Tak wiec czlowiek dowiaduje sie o tym albo przez przypadek
    (patrz kilka postów wyzej), albo jak już jest po fakcie - i slyszy wtedy
    "trzeba bylo nie spekulowac".
    Nie są udzielane jasne informacje ze istnieje taka mozliwosc zabezpieczenia
    sie... "tylko ze ktoś cos powiedzial ze podobno jakos mozna..."

    Sam sie na tym nie znam, i kredyt bałem za podrednictwem doradcy kredytowego
    Expander. Ani tam ani pozniej bezposrednio w BPH (przy podpisywaniu umowy)
    nikt mi o tym nie powiedzial. Nawet lepiej, na moje pytanie co z roznica
    walutową, dowiedziałem sie że "biore na siebie". Termin uruchamiania transz
    zalezy odemnie i tak je moge uruchamiać żeby nie być stratny... :-) Więc
    pewnie tak jak ja tak wielu innych szuka teraz informacji nt. kursów
    walutowych... I nie jest to powód by uświadamiac im ze "cyt: nie mają o tym
    zielonego pojecia..."

    pozdrawiam
    tomek

  • 5. Data: 2005-09-07 18:08:08
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

> [...]
    > pewnie tak jak ja tak wielu innych szuka teraz informacji nt. kursów
    > walutowych... I nie jest to powód by uświadamiac im ze "cyt: nie mają o

    Wiem jak jest. Banki najwyrazniej nie chca zarabiac na sprzedawaniu
    instrumentow zabezpieczajacych przed ryzykiem. Mnie to cieszy, bo dzieki
    ignorancji bankow jest miejsce na rynku na takie firmy jak moja :)

    Pozdrawiam

    Malin

  • 6. Data: 2005-09-08 06:57:46
    Od: "tomek." <x...@o...pl>

> [...]

    > instrumentow zabezpieczajacych przed ryzykiem. Mnie to cieszy, bo dzieki
    > ignorancji bankow jest miejsce na rynku na takie firmy jak moja :)

    To może zwieksz promocje usług swojej firmy - zwaszcza teraz gdy kredyty
    hipoteczne cieszą się takim wzieciem :-) Gdyby kredytobiorcy mieli szanse
    sie dowiedziec o mozliwosci zabezpieczenia roznic walutowych - wszyscy byli
    by zadowoleni :)

    pozdrawiam
    tomek.