  • 1. Data: 2005-09-02 22:22:45
    Temat: Kredyt gotówkowy
    Od: ...@...c

    Coraz częściej słyszę o tej kwadraturze koła. Może kto wyjaścić czym się
    różni pożyczka od kredytu gotówkowego oprócz tego że ten drugi jest sam w
    sobie sprzeczny z definicji?

    --
    pozdrawiam,

  • 2. Data: 2005-09-03 00:11:50
    Temat: Re: Kredyt gotówkowy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <...@...c> napisał w wiadomości

    Kredytu udziela bank, a pożyczki inne podmioty (firmy, koledzy,
    rodzina)

  • 3. Data: 2005-09-04 15:55:31
    Od: ...@...c

    Dnia Sat, 3 Sep 2005 02:11:50 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Użytkownik <...@...c> napisał w wiadomości
    >
    > Kredytu udziela bank, a pożyczki inne podmioty (firmy, koledzy,
    > rodzina)

    nieprawda także banki udzielają pożyczki :)

    --
    pozdrawiam,

  • 4. Data: 2005-09-04 23:28:15
    Od: Dariusz <d...@t...pl>

    Sat, 3 Sep 2005 00:22:45 +0200, na pl.biznes.banki, ...@...c napisał(a):

    > Coraz częściej słyszę o tej kwadraturze koła. Może kto wyjaścić czym się
    > różni pożyczka od kredytu gotówkowego oprócz tego że ten drugi jest sam w
    > sobie sprzeczny z definicji?

    Kredyt jest udzielany przez banki (obowiązują przepisy prawa bankowego)
    na określony w umowie cel. Jest to tylko udostępnienie (oddanie do
    dyspozycji) środków kredytobiorcy, bank pozostaje nadal ich
    "właścicielem", więc ma prawo sprawdzać, jak zostają one wykorzystane. W
    razie stwierdzenia niezgodności np. celu z umową może zażądać ich zwrotu
    przed ustalonym wcześniej terminem. Do pożyczek udzielanych przez banki
    stosuje się przepisy prawa bankowego tylko w zakresie zabezpieczenia
    spłaty i oprocentowania (pożyczka jako taka jest uregulowana w kodeksie
    cywilnym). Nie ma tutaj znaczenia cel, na który zostaje przeznaczona, a
    środki pieniężne przechodzą na własność pożyczkobiorcy (na ustalony w
    umowie okres).
    Co do kwestii terminologicznych to mam swoją hipotezę. Otóż wydaje mi
    się, że banki sformułowaniem "gotówkowy" chcą zachęcić klientów do
    wzięcia takiegoż kredytu (konsumpcyjnego) sugerując, że jest on łatwo
    dostępny (gotówka kojarzy się z czymś realnym, namacalnym). Z drugiej
    strony "kredyt", czyli udzielany przez bank, a więc instytucję "zaufania
    publicznego" (nie jakiś tam system argentyński czy inni, różnego rodzaju
    oszuści/naciągacze).

    Pozdrawiam,
    Dariusz

    --
    Aktualności i promocje w bankach:
    http://www.kredyty.ovh.org/news.html

  • 5. Data: 2005-09-04 23:40:57
    Od: ...@...c

    Dnia Mon, 5 Sep 2005 01:28:15 +0200, Dariusz napisał(a):

> [...]

    > strony "kredyt", czyli udzielany przez bank, a więc instytucję "zaufania
    > publicznego" (nie jakiś tam system argentyński czy inni, różnego rodzaju

    Problem polega na tym że kredyt gotówkowy oznacza dokładnie pożyczkę ->
    zajrzyj w oferty części banków które używają tego dziwnacznego nazewnictwa.
    Dla nich kredyt gotówkowy to przekazanie żywej gotówki na _dowolny_ cel.

    Podejrzewam raczej że część banków cwaniaczy pod kątem rezerw obowiązkowych
    bo pewnie mają inne limity zabezpieczeń pod kredyty a inne pod pożyczki
    które przecież nie są zabezpieczone towarem.

    --
    pozdrawiam,

  • 6. Data: 2005-09-05 10:06:06
    Od: Dariusz <d...@t...pl>

    Mon, 5 Sep 2005 01:40:57 +0200, na pl.biznes.banki, ...@...c napisał(a):

> [...]
    > Dla nich kredyt gotówkowy to przekazanie żywej gotówki na _dowolny_ cel.

    Należałoby się przyjrzeć, co oznacza "dowolny cel konsumpcyjny". Czy
    jest to rzeczywiście dowolny cel, czy dowolnie _określony_ cel. Swoją
    drogą ciekawe jest również to, że niektóre banki pytają też o cel we
    wniosku o pożyczkę.

    > Podejrzewam raczej że część banków cwaniaczy pod kątem rezerw obowiązkowych
    > bo pewnie mają inne limity zabezpieczeń pod kredyty a inne pod pożyczki
    > które przecież nie są zabezpieczone towarem.

    No to tutaj polecam dogłębną lekturę bankowych aktów prawnych, a w
    szczególności uchwały KNB w sprawie tworzenia rezerw na ryzyko związane
    z działalnością banków. Tam są wymienione zabezpieczenia, które
    pomniejszają podstawę tworzenia rezerw celowych (jest tam istotnie
    również przeniesienie prawa własności rzeczy ruchomej).

    Skoro już mowa o problemach terminologicznych, to jest jeszcze pojęcie
    tzw. kredytu kupieckiego (a nie jest on przecież udzielany przez banki).