  • 1. Data: 2009-01-28 16:07:04
    Temat: Kredyt hipoteczny w CHF i POLBANK
    Od: Falisty <f...@w...pl>

    Witam Wszystkich

    Potrzebuję zaciągnąć kredyt hipoteczny na remont mieszkania - dość spora
    kwota, bo około 100 tyś PLN. Nadmienię, ze na WIBOR, LIBOR itp się nie
    znam, wiem tylko że niby teraz warto wziąć kredyt:
    - w/g mojego dobrego kolegi w CHF (poleca POLBANK)
    - w/g brata żony tylko w PLN.
    Niby CHF stoi dość dobrze i niby w miarę bezpiecznie jest wziąć taki
    kredyt właśnie teraz w CHF.
    Niemniej zbyt się na tym nie znam, więc chciałbym zapytać Fachowców na
    tej grupie co bardziej warto w tej chwili: CHF czy PLN ?
    Następne pytanie jest takie: gdy wejdziemy do strefy Euro i zostanie
    wprowadzona nowa waluta, jak będzie taki kredyt przeliczony - co wtedy z
    "dobrym" wyborem? Zmieni się bardziej na korzyść CHF czy PLN (chodzi o
    rodzaj kredytu). Byłem na spotkaniu z Panią z Expandera - podobno mam
    zdolność kredytową na obie waluty, ale sama nic nie pomogła w wyborze
    waluty. Niby była bardziej przychylna do PLN, lecz wychodzi spora
    różnica (na korzyść CHF) w kwocie spłat.
    Pomóżcie proszę - nic a nic się na tym nie znam i nie mam nikogo kto mi
    fachowo w tym pomoże.

    --
    Pozdrawiam, Krzysiek
    Ps.Adres bez podkreślnika

  • 2. Data: 2009-01-28 16:28:01
    Temat: Re: Kredyt hipoteczny w CHF i POLBANK
    Od: Maverick <k...@g...pl>

    Falisty wrote:
> [...]
    > różnica (na korzyść CHF) w kwocie spłat.
    > Pomóżcie proszę - nic a nic się na tym nie znam i nie mam nikogo kto mi

    Tak na szybko:
    WIBOR - "oprocentowanie miedzybankowe" dla PLN, obecnie ok 5% (za jakis
    tydzien spadnie do tylu)
    LIBOR - "oprocentowanie miedzybankowe" dla CHF , obecnie ok 0,67%

    Do stawek LIBOR/WIBOR dochodzi marza banku:
    Dla PLN: ok 1.0-1.5 uznaje sie za dobra, ok 2 % jest srednia
    DLA CHF: ok 2.5% jest dobra, srednia to obecnie ok 3.5%

    A wiec przy PLN masz tylko WIBOR+marza (lacznie min 6%) - i praktycznie
    nic wiecej nie musisz sie martwic.
    Co do CHF - LIBOR +marza - lacznie ok 4% - przy dlugim kredycie musisz
    sie liczyc ze LIBOR wzrosnie, a marza zostanie - ale znow kazdy % wplywa
    mocno na wartosc rat. Dochodzi spread (kupujesz od banku franki duzo
    drozej, niz pozniej splacasz - to przy zalozeniu stalego kursy franka) +
    ryzyko kursowe (w lipcu frank 1.99, w styczniu 2.90 - w lipcu 2009? tego
    nikt nie wie - moze byc 4.0 jak i 2.0 - i tu jest wlasnie to ryzyko).

    --
    Regards,
    Maverick

  • 3. Data: 2009-01-28 20:38:24
    Od: Falisty <f...@w...pl>

    Maverick pisze:

> [...]
    > ryzyko kursowe (w lipcu frank 1.99, w styczniu 2.90 - w lipcu 2009? tego
    > nikt nie wie - moze byc 4.0 jak i 2.0 - i tu jest wlasnie to ryzyko).

    No tak - dzięki, troszkę mi to rozjaśniło, ale ... czy istnieje realna
    szansa, by CHF skoczył aż tak wysoko? Czy warto zaryzykować (np. różnica
    pomiedzy ratą w CHF a PLN wynosi 300 PLN (w PLN drożej) - czy CHF może
    aż tak podskoczyć? Bo jeżeli nawet skoczy na tyle, ile teraz wynosi rata
    w PLN to lepiej w CHF, bo będzie mniejsza rata a max tyle ile w PLN -
    dobrze kombinuję?? Czy coś mi umknęło ..:)
    --
    Pozdrawiam, Krzysiek
    Ps.Adres bez podkreślnika

  • 4. Data: 2009-01-29 10:02:53
    Od: "MrMrooz " <m...@g...pl>

    Falisty <f...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > w PLN to lepiej w CHF, bo będzie mniejsza rata a max tyle ile w PLN -
    > dobrze kombinuję?? Czy coś mi umknęło ..:)
    Czy frank może? Szansa, że wzrośnie o kolejną złotówkę (z 3 na 4) jest pewnie
    ciut mniejsza niż była w zeszłe wakacje (że wtedy wzrośnie z 2 na 3). I teraz
    pytanie - czy w lipcu/sierpniu 2008 przypuszczałbyś, że pół roku później
    frank kosztował będzie około 3 PLN? W pół roku wzrost o około 50%. Następna
    złotówka, z 3 na 4 - to wzrost tylko o 33%.
    Jeszcze kwestia na jaki okres chciałbyś ten kredyt. Generalnie lepiej w
    walucie na dłuższy okres (powyżej 10 lat), w PLNach - na krótszy.
    Co do Polbanku - to udzielają jeszcze kredytów w CHFach? I chyba mała szansa
    na marże poniżej 3% u nich.

    Pozdrawiam
    Michał M

  • 5. Data: 2009-01-29 10:09:23
    Od: Radek Wroclawski <r...@n...pl>

    Falisty pisze:
> [...]
    > - w/g brata żony tylko w PLN.
    > Niby CHF stoi dość dobrze i niby w miarę bezpiecznie jest wziąć taki
    A na jaki okres czasu chcesz wziąć ten kredyt? Przy krótkim okresie
    spłaty nie opłaca się brać kredytu walutowego.

    Ja bym brał CHF tylko jeśli liczysz na spadek wartości CHF i w związku z
    tym na zmniejszenie zadłużenia. W przeciwnym wypadku pozostałbym przy PLN...

  • 6. Data: 2009-01-29 20:31:57
    Od: Jacek Erazmus <j...@g...com>

    On 28 Sty, 17:07, Falisty <f...@w...pl> wrote:
> [...]
    > różnica (na korzyść CHF) w kwocie spłat.
    > Pomóżcie proszę - nic a nic się na tym nie znam i nie mam nikogo kto mi

    Ja wziąłbym pod uwagę kredyt w Euro zwłaszcza w kontekście wejścia
    Polski do strefy Euro. Poza tym łatwiej go dostać , są niższe marże
    niż na KM w CHF.

    --
    pozdrawiam,
    Erazmus