  • 71. Data: 2019-11-18 14:12:17
    Temat: Re: Kredyt indeksowany - zwrot spreadu?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:90a04d35-1277-4940-aa7e-3287ab852e7f@go
    oglegroups.com...
    W dniu poniedziałek, 18 listopada 2019 12:01:07 UTC+1 użytkownik J.F.
    napisał:

    >Kredyty mieszkaniowe, w tym walutowe sa terminowo spłacane.
    >Szkodowość ok 2,5%

    I te 2.5% to ryzyko banku :-)

    >2,5% klientów nie spłaca a preaktycznie wszystkie te kredyty są
    >zabezpieczone hipotekami

    Tylko nagle sie okazalo, ze hipoteka nie zabezpiecza.

    Nawiasem mowiac - w USA tez.
    Tak sie ten kryzys zaczal - niektorzy przestali splacac, banki zaczely
    licytowac, wiec ceny spadly, wiec budowa nowych spadla - bo po co,
    skoro prawie nowe jest tansze ... i zabezpieczenie spadlo, i bank
    zbankrutowal ... i polecialo.

    >http://www.tokfm.pl/Tokfm/7,103085,25291904,bank-sp
    rzedal-dlug-frankowiczow-czy-po-wyroku-tsue-firma-wi
    ndykacyjna.html

    Bedzie sie dzialo.
    A jak zdazyli komornika przyslac i komornik wzial prowizje ? :-)

    J.

  • 72. Data: 2019-11-18 14:22:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    W dniu poniedziałek, 18 listopada 2019 11:55:53 UTC+1 użytkownik J.F.
    napisał:

    >W najgorszym scenariuszu to wygląda tak że bank wypłacił 300tys pln,
    >klient 15lat spłacał raty, spłacił 200tys pln, umowa unieważniona
    >więc klient dopłaca 100tys i jest z bankiem >rozliczony
    >Czyli niby bank pożyczył 3000tys o po 15latach klient oddał 300tys
    >bez odsetek.
    >Ale te 200tys wpłacane przez klienta w ratach przez 15lat nie leżały
    >bezproduktywnie tylko bank nimi obracał

    Ciagle chyba nie rozumiesz.
    Bank najpierw wyplacil 300 tys. Wiec nie mial juz czym obracac.
    Tzn ten kredyt to byl jego obrot.

    Wiec przez lata wyplacal odsetki od depozytow i zarabial na kredycie,
    a teraz sie okaze, ze na kredycie nie zarobil.
    Ba - klientowi pewnie jeszcze formalnie zostalo ze 250k do splaty,
    wiec gdzies tam bank ma depozytow na 250k.
    Teraz klient doplaci 100, a bank nadal bedzie mial 250k depozytow do
    splacenia.

    >Banki straszyć zaczęły że będą się domagać w przypadku uniewaznienia
    >umów wynagrodzenia za korzystanie z kapitału.
    >Tylko trochę im zniknęło że i one z kapitału(rat które im klient
    >spłacał przez kilkanaście lat) korzystały

    A to juz sady beda wyjasniac ... z ryzykiem, ze wyjasnia, ze sie
    zobowiazania klienta przedawnily, a banku jeszcze nie :-)

    >Ok 7%. I przejmując DB przejął go bez kredytów frankowych

    Te 7% to nie taka znow malo, jak sie okaze ze trzeba splacic w rok.

    >Paribas tez ma ok 7%. Również przejmując polbank//raifeisen przejął
    >go bez kredytów chf
    >Więc taka wydmuszka z chf została
    >Zyski skonsumowane, zostawiamy wydmuszki niech kliencie sie z nimi
    >bija.

    Ciagle jeszcze klient musi doplacic, wiec przynajmniej nie uslyszy
    "nie mamy pana plaszcza" :-)

    J.

  • 73. Data: 2019-11-18 14:23:02
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 18 listopada 2019 14:15:13 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Tylko nagle sie okazalo, ze hipoteka nie zabezpiecza.
    Na dzisiaj zabezpiecza. Aczkolwiek było kilka lat gdzie saldo mogłobyć większa od
    wartości
    Ale hipoteka to jedno z zabezpieczeń. Z reszty majątku mogą ściągać, wypłaty zająć,
    ciągnik sąsiada;)(

> [...]
    > licytowac, wiec ceny spadly, wiec budowa nowych spadla - bo po co,
    > skoro prawie nowe jest tansze ... i zabezpieczenie spadlo, i bank

    W usa to ponoć jak stwierdzasz że nie dasz rady spłacac kredytu to oddajesz klucze od
    domu do banku i bank ma problem. Bo zabezpieczeniem jest TYLKO kredytowana
    nieruchomość.

    > Bedzie sie dzialo.
    > A jak zdazyli komornika przyslac i komornik wzial prowizje ? :-)

    Windykacyjnej firmie trzeba napisać: "widziały gały co brały, ślepi w karty nie
    graja":)
    A skoro umowa Kowalskiego z bankiem nieważna to Kowalskiemu trzeba oddać to co
    komornik zabrał a komornik niech tam się ze swoim zleceniodawca rozlicza
    TSUE za lat kilka coś w ten deseń spłodzi.

  • 74. Data: 2019-11-18 14:24:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    W dniu piątek, 15 listopada 2019 23:28:14 UTC+1 użytkownik Krzysztof
    Halasa napisał:

    >Gdzieś do ciepłych krajów byś musiał przenieść firmę jeśli mówimy w
    >kontekście chf i banków
    >Bo te "numer" to jednak wycięto nie tylko w Polsce a instytucje
    >europejskie to popierają

    w tej "prawdziwie zachodniej Europie" problemu raczej nie bylo.
    Banku tak latwo nie wyniesiesz, ale inne firmy ... trzeba pomyslec o
    zabezpieczeniach :-)

    J.

  • 75. Data: 2019-11-18 14:43:42
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 18 listopada 2019 14:25:20 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Ciagle chyba nie rozumiesz.
    > Bank najpierw wyplacil 300 tys. Wiec nie mial juz czym obracac.

    Przez miesiąc.
    Już po miesiącu dostał pierwsza ratę 880zł(400chf po 2,2zł) kilkanaście kolejnych
    miesięcy dostał po 880zł a w kolejnych miesiącach dostawał coraz więcej, bodajże w
    styczniu 2015 roku dostał nawet 2000zł(chf po 5zł) i od wtedy do dzisiaj praktycznie
    dostaje po 1600zł miesiecznie

    > Tzn ten kredyt to byl jego obrot.

    I te 140-150 rat które klienci wpłacili od 2007 do dzisiaj to też były pieniądze
    którymi bank obracał.

    > Wiec przez lata wyplacal odsetki od depozytow i zarabial na kredycie,

    Na spredze, na wzroście kursu waluty, na doubezpieczeniach(bo LTV spadło)itp

    > a teraz sie okaze, ze na kredycie nie zarobil.
    > Ba - klientowi pewnie jeszcze formalnie zostalo ze 250k do splaty,
    > wiec gdzies tam bank ma depozytow na 250k.

    Bank klientowi wypłacił 300tys złdo dzisiaj klient oddał już 200tys zł, FORMALNIE ma
    jeszcze dooddania 300tys zł.
    No chyba ze umowę sąd unieważni i klient odda nie FORMALNIE 300tys tylko 100 tys zł.
    > Teraz klient doplaci 100, a bank nadal bedzie mial 250k depozytow do
    > splacenia.

    Znikasz cięgle te 200tys co klient spłacił od 2007 do dzisiaj.
    >\
    > A to juz sady beda wyjasniac ... z ryzykiem, ze wyjasnia, ze sie
    > zobowiazania klienta przedawnily, a banku jeszcze nie :-)

    Albo odwrotnie

    > Te 7% to nie taka znow malo, jak sie okaze ze trzeba splacic w rok.

    W rok to chyba jak PIS jakąś spec ustawe wprowadzi. Bo poprzez sady to się rozciągnie
    w czasie
    Ja podejrzewam ze jak się linia orzecznictwa ukształtuje to banki zamiast czekać aż
    klient sądownie 200tys wywalczy po 3 latach zaproponują mu ugodę: 150tys wypłacamy
    dzisiaj i jesteśmy rozliczeni.

    > Ciagle jeszcze klient musi doplacic, wiec przynajmniej nie uslyszy
    > "nie mamy pana plaszcza" :-)

    Myślę że klienci dawnego Polbanku nawet pomimo tego że właśnie Polbank miał
    najbardziej swoje umowy wprost wzorowo skopane, są w najgorszej sytuacji
    Wydmuszka i tak spisana na straty więc nikt z nimi negocjował nie będzie tylko
    "chcecie to do sądu"
    Na renomie takiej wydmuszce nie zależy, KNF tam tez niewiele już może zdziałać,
    manifestacji przed oddziałem nie zrobisz itp.

  • 76. Data: 2019-11-18 14:50:05
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 18 listopada 2019 14:27:41 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > w tej "prawdziwie zachodniej Europie" problemu raczej nie bylo.
    > Banku tak latwo nie wyniesiesz, ale inne firmy ... trzeba pomyslec o
    > zabezpieczeniach :-)

    Trzeba wkalkulować w działalność takie ryzyko że UE jest pro konsumencka
    I konsument jako słabsza strona umowy zawsze będzie miał poparcie. Nawet w unijny
    TSUE i nawet polski konsument gdzie UE z polskim rządem nie po drodze ma ostatnio
    Jak firmie kuku zrobi rząd czy jego administracja(jakąś spec ustawa czy chociażby
    interpretacją podatkowa) to można mieć pewność ze po kilku/kilkunastu latach sprawę
    się przed unijnymi organami wygra. A ze firma po drodze padła to inna bajka.
    Jak kuku się dzieje konsumentowi to linia orzecznictwa jest jaka jest i raczej trzeba
    się liczyć że unijne organy konsumenta poprą.

  • 77. Data: 2019-11-18 15:12:10
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 18 listopada 2019 14:43:43 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

> [...]
    > Na renomie takiej wydmuszce nie zależy, KNF tam tez niewiele już może zdziałać,
    manifestacji przed oddziałem nie zrobisz itp.

    Nie mają aż tak źle - nie wiem, co było przyczyną takiego akurat biegu wydarzeń, ale
    "polskiego" (w sensie spółkę akcyjną z KRS) raifiego kupił paribas, a w jego miejsce
    nic nie powstało (tzn. nic "polskiego") - kredyty w jakiś magiczny sposób
    przeniesiono do polskiego oddziału austriackiego raifiego (umożliwia to unijne
    prawo).
    Choć w sumie na jedno by wyszło - bo te niby "wydmuszki", co zostały w PL jedynie z
    kredytami frankowymi - BPH, DNB, w pewnym sensie też DB (choć w nim zostało jeszcze
    korpo) - wcale aż takimi wydmuszkami nie są, muszą być pełnoprawnymi bankami z
    odpowiednimi wymogami kapitałowymi - a skoro nie przyjmują depozytów (nie muszą) to
    kasę odpowiadającą udzielonym kredytom muszą mieć z funduszy własnych - więc
    właściciel musiał sporo na start dosypać.
    Oczywiście co miesiąc to, co tylko może, zabiera.

  • 78. Data: 2019-11-18 15:24:21
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 18 listopada 2019 15:12:11 UTC+1 użytkownik Dawid Rutkowski
    napisał:

    > Nie mają aż tak źle - nie wiem, co było przyczyną takiego akurat biegu >wydarzeń,
    ale "polskiego" (w sensie spółkę akcyjną z KRS) raifiego kupił >paribas,

    Ale bez kredytów CHF

    > kredyty w jakiś magiczny sposób przeniesiono do polskiego oddziału >austriackiego
    raifiego (umożliwia to unijne prawo).

    Zero oddziałów, raifeisen w Polsce nie działa więc na renomie mu nie zależy wiec
    wizerunkowo nie ponaciskasz bankstera;)

> [...]
    mieć z funduszy własnych - więc właściciel musiał sporo na start >dosypać.
    > Oczywiście co miesiąc to, co tylko może, zabiera.

    Ciekawe czy się polskim nakazem zapłaty przejmie;)

  • 79. Data: 2019-11-18 15:44:43
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 18 listopada 2019 15:24:23 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

    ale "polskiego" (w sensie spółkę akcyjną z KRS) raifiego kupił >paribas,

    > Ale bez kredytów CHF

    No tak, i bez ekspozycji na farmy wiatrowe.
    Choć paribas i tak swoje franki, z d. bgż, ma.

    Ale głównie chodziło o to, że franki i farmy wiatrowe magicznie z "polskiej" spółki
    zabrano - i dopiero wtedy sprzedano tą spółkę paribasowi - ale nie powstała w jej
    miejsce żadna "polska" spółka-wydmuszka.

    raifiego (umożliwia to unijne prawo).

    > Zero oddziałów, raifeisen w Polsce nie działa więc na renomie mu nie zależy wiec
    wizerunkowo nie ponaciskasz bankstera;)

    Unia to jednak naczynia połączone.
    Dlatego to wcale nie było takie dobre rozwiązanie dla polskich nie-frankowiczów -
    lepszym jest wydmuszka, w której całe ryzyko przejmuje właściciel - ale i tak lepsze
    to niż taki np. milek czy niestety getout.

> [...]
    mieć z funduszy własnych - więc właściciel musiał sporo na start >dosypać.

    > Ciekawe czy się polskim nakazem zapłaty przejmie;)

    Ten kapitał do polskiej spółki musiał wpłacić - a jest go na tyle, że na pewno jakimś
    lewym przelewem na szybko nie wypłaci ;>
    Zaś reszta - cóż, spółka akcyjna, mówi samo za siebie.
    Więc kto pierwszy ten lepszy - bo oczywiście KNF może próbować zmuszać właściciela do
    dalszego dokapitalizowania - ale w końcu właścicielowi może się to przestać opłacać.

    A co do reszty to był taki kawał - jeden żydowski mega-przedsiębiorca, co obsługiwał
    z 1/4 Austro-Węgier (taka korporacja RAMJAC) właśnie podpisał kontrakt na budowę
    wielkiej linii kolejowej i zainkasował milion koron zadatku.
    Więc w te pędy do niego wszyscy sprzedawcy luksusów - a on:
    "Ludzie, idźcie stąd, ja nic nie kupuję!"
    "To co pan zrobi z tymi pieniędzmi?"
    "Spłacę weksle."
    "A co z resztą?"
    "Resztę sprolonguję." ;>

  • 80. Data: 2019-11-18 17:58:36

    Widziały gały co wrzucały do urny referendalnej. ;-)

    Przecież tam ochrona konsumenta była zapisana od początku.

    Tylko teraz TSUE uzurpuje sobie prawo mieszania się w wewnętrzne sprawy
    państw narodowych.

    Ja się z tą ingerencją fundamentalnie nie zgadzam. Muszę żyć w tym
    bagnie i domagam się RÓWNOŚCI ;-)

    Ale najgorszymi SZUJAMI są lemingi co sobie wybierają które wyroki TSUE
    są dobre a które NIE.