-
1. Data: 2006-03-17 10:00:37
Temat: Kredyt na karcie
Od: "MK" <m...@i...pl>
Kredyt na karcie dla każdego
(Gazeta Prawna/17.03.2006, godz. 05:00)
Wystarczy zaledwie kilkaset złotych dochodu, aby otrzymać kartę
kredytową. Koszt pożyczek jest coraz niższy, przybywa usług dodatkowych i
rabatów. W ciągu pięciu lat zadłużenie Polaków na kartach wzrośnie z 4 do 12
mld zł.
R E K L A M A czytaj dalej
Agresywne kampanie reklamowe banków robią swoje. Polacy w portfelach
noszą już ponad 4 mln kart kredytowych. Dwa lata temu było ich zaledwie 1,3
mln. Prognozy na najbliższe lata są bardzo optymistyczne.
- Będzie to jeden z najdynamiczniej rozwijających się produktów, obok
kredytów gotówkowych i mieszkaniowych - prognozuje dr Emil Ślązak z Katedry
Bankowości Szkoły Głównej Handlowej.
Zadłużenie z tytułu kart kredytowych przekroczyło 4 mld zł, a według
najnowszych prognoz wykonanych na zlecenie Instytutu Badań nad Gospodarką
Rynkową w 2010 roku sięgnie 12 mld zł. Nic więc dziwnego, że banki robią, co
mogą, by zdobyć klienta. W dodatku nie są już tak ostrożne jak kilka lat
temu i obniżają kryteria dochodowe, jakie muszą spełnić przyszli posiadacze
kart. Powód? Bogaci klienci mają już "kredytówki". Walka w tym segmencie
rynku jest więc coraz trudniejsza. Teraz głównym celem banków jest więc
grupa osób mniej zamożnych. Na przykład Fortis Bank kredytowe plastiki
wydaje klientom, których miesięczny dochód wynosi zaledwie 400 zł.
Dobre perspektywy
Warto podkreślić, że potencjał polskiego rynku jest ogromny. Daleko
nam np. do Wielkiej Brytanii, gdzie każdy dorosły obywatel ma przeciętnie
dwie karty kredytowe. W Polsce stanowią one zaledwie 20 proc. wszystkich
kart. Bankowcy nie mają jednak wątpliwości - za kilka lat zastąpią one linie
kredytowe w rachunkach osobistych.
- Oprocentowanie zadłużenia w kartach jest coraz niższe, a za 2-3 lata
spadnie do poziomu kosztów kredytu odnawialnego w koncie, czyli 11-12
proc. - prognozuje Emil Ślązak.
Sukces w rynku kart kredytowych gwarantuje bankom niezły zarobek. -
Jest to jeden z najbardziej dochodowych produktów bankowych - potwierdza
Jakub Cetnarowski z Departamentu Produktów Detalicznych BGŻ.
Największe zyski nie pochodzą jednak z odsetek od zadłużenia w karcie.
Obecnie około 80 proc. klientów nie korzysta z oprocentowanego kredytu, ale
spłaca go w okresie bezodsetkowym. Najwięcej banki zarabiają na prowizjach z
transakcji bezgotówkowych (płaci je punkt handlowy, a nie klient).
Dlatego też Sławomir Sikora, prezes Citibanku Handlowego, lidera na
rynku kart kredytowych, podkreśla, że ważna jest nie tylko liczba wydanych
kart, ale również wartość transakcji, które wykonują nimi klienci.
Citibank Handlowy ma 24-proc. udział w rynku pod względem liczby
wydanych kart, ale aż 40 proc. udziału w łącznej wartość transakcji
dokonanych przy ich użyciu.
Do płacenia kartą zachęcają wszyscy wydawcy.
- W naszym banku posiadacz karty kredytowej zostanie zwolniony z
opłaty rocznej, jeśli w ciągu trzech miesięcy od wydania karty wykona
transakcje o wartości 1500 zł - tłumaczy Katarzyna Sosin, dyrektor
Departamentu Kart Płatniczych w ING Banku Śląskim.
Pakiet usług dodanych
W ostatnich miesiącach wchodzenie na rynek nowych graczy zmusiło
pozostałych do obniżenia oprocentowania kredytu w kartach. Najwyższe odsetki
obcięła ustawa antylichwiarska. Jednak dla klienta równie istotne jak
odsetki są dodatkowe usługi i produkty dodawane do kart, np. ubezpieczenie
kredytu w karcie, zakupów, programy rabatowe.
Dobrym wabikiem jest atrakcyjny wizerunek kart. Ostatnio modne są
karty z motywem Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej. Wprowadziły je m.in.
Citibank Handlowy i ING Bank Śląski. Z kolei w MultiBanku zamiast
standardowej grafiki na całym awersie karty można umieścić dostarczone
bankowi zdjęcie.
ANALIZA
Karty kredytowe są jednym z najbardziej dochodowych segmentów
działalności banków. Będą zastępować karty debetowe, kredyty ratalne i
limity w kontach osobistych.
http://biznes.onet.pl/5,1319415,prasa.html
-
2. Data: 2006-03-17 10:07:39
Temat: Re: Kredyt na karcie
Od: Markus Sprungk <m...@g...com>
MK napisał(a):
> http://biznes.onet.pl/5,1319415,prasa.html
..i to trzeba było podać a nie cytować bez sensu całą stronę *łącznie* z
reklamami
--
Markus Sprungk msprungk(at)post(KROPKA)pl
ICQ: 79050392 m...@g...com
Tlen: msprungk
GG: 1447098