  • 41. Data: 2005-07-30 12:53:24
    Temat: Re: Ksiazeczka mieszkaniowa PRL ???
    Od: "Krzysztof K. Maj" <kmaj@USUN_TO.krak.eu.org>

    Fri, 29 Jul 2005 21:19:06 +0200, na pl.biznes.banki, r...@a...net.pl
    w wiadomości <news:960le1h21rn483vtnf0d71gano4rolb7ic@4ax.com>
    napisał(a):

    > Bez jaj! 90% społeczeństwa nie pracowało w wojsku, SB, milicji...

    Wcale nie musiało 90% społeczeństwa współpracować. Jeśli w 4-osobowej
    rodzinie z bezpieką współpracowała jedna osoba, to już ten wskaźnik może
    spokojnie spaść do 22,5%. A myślisz, ze tyle nie współpracowało? Więc
    popatrz na listę Wildsteina.

    > Reasumując -- starczało i tak dla paru % chętnych. A dlaczego? Bo nie było
    > Polski stać na *dopłacanie* do wszystkich chętnych.

    Może nie tyle dopłacanie, co na wywiązanie się z zobowiązań wobec
    wszystkich. Stąd też ówczesne hasło "Rząd się sam wyżywi".
    Zwróć uwagę, że gdy ci ludzie wpłacali pieniądze na swoje książeczki, to
    wcale nie były tak śmieszne pieniądze, jak dziś się to wydaje. One
    śmiesznymi się stały w wyniku inflacji. Tak samo śmiesznymi staną się
    kiedyś składki na ZUS, które płacisz obecnie. A czy one teraz są
    śmieszne?

    --
    Pozdrowienia
    Krzysztof K. Maj

  • 42. Data: 2005-07-30 13:59:20
    Od: "Krzysztof K. Maj" <kmaj@USUN_TO.krak.eu.org>

    Fri, 29 Jul 2005 22:32:13 +0200, na pl.biznes.banki,
    $$Szalony_Kapelusznik$$ w wiadomości
    <news:dce3hl$n3t$1@nemesis.news.tpi.pl> napisał(a):

    > Wiesz, jest umowa do zawarcia, ze mna. Bedziesz placil co miesiac po 500PLN,
    > a za 10 lat przejdzie na Twoja wlasnosc Kolumna Zygmunta w Warszawie. Kiedy
    > podpisujemy ?

    Jeśli dla Ciebie umowa jest tylko nic nie wartym świstkiem papieru, to
    faktycznie nie mamy o czym dyskutować. Ja do umów mam trochę inne
    podejście.

    > Jeszcze raz ZUS i II filar jest obowiazkowy - WIDZISZ ROZNICE ?

    Różnica jest wyłącznie pozorna. W latach 60-70-tych książeczka
    mieszkaniowa była praktycznie jedynym sposobem na zapewnienie dziecku
    mieszkania. Innej możliwości NIE BYŁO!

    > Coz, ja mam domek z ogrodkiem pod miastem, Ty masz swoja ksiazeczke i twarz
    > pelna pretensji oraz wlacznik Radia Maryja.

    Książeczki nie mam, bo na podstawie ustawy, o której pisałem w jednym z
    wcześniejszych postów, po długich bojach udało mi się wyrwać z banku tę
    rekompensatę, zarówno za wkład mój, jak i żony.
    A swoim domkiem z ogródkiem gdzieś pod miastem bynajmniej mi nie
    zaimponujesz. Więcej na ten temat nie będę pisał, bo to nie jest
    zeznanie podatkowe.
    Natomiast co do tego Radia Maryja, to naprawdę powinieneś skontaktować
    się psychiatrą.

    > Panstwo z tej umowy wywiazac sie nie moglo....

    Gdzieś do połowy lat 70-tych Państwo z tej umowy się wywiązywało i ten
    system działał. Np. mój Brat dostał mieszkanie w spółdzielni.

    > Mowisz, ze nie mozna bylo zlikwidowac ksiazeczki i pobrac zgromadzonego
    > wkladu?
    > Mozna bylo, tylko sie _teoretycznie_ bardzo duzo tracilo. Tak bylo to
    > skonstruowane, ze jezeli los juz zaczal wplacac to mial placici do konca
    > swoich dni...

    Ostatni moment gdy wycofanie wkładu miało sens, to był początek lat
    70-tych. Potem, gdy inflacja pożarła zgromadzone oszczędności,
    wycofanie wkładu był już tylko realizacją straty.

    > I teraz sie zastanow, kto zrobil lepiej: ci co polikwidowali
    > te ksiazeczki w odpowiednim momencie i teraz maja to co maja, czy Ci ktorzy
    > trzymali do konca czekajac na cud?

    Owszem, można było wycofać wkład i kupić sobie za to kilka rolek papieru
    toaletowego, albo trzymać te książeczki dalej. Ja trzymałem dalej i
    udało mi się uzyskać rekompensatę.
    A kto na tym lepiej wyszedł, niech ocenią czytający ;)

    > Buhahahahahahha... wplacali... podatek od zludzien.....
    > Rynkowa cena to jest wtedy jak wplacasz dzis pieniadze a za, gora, dwa
    > tygodnie sie wprowadzasz...

    To w takim razie w Polsce nie ma rynkowych cen, lub znowu nie masz
    pojęcia o czym piszesz. Idź do developera i spytaj się, kiedy będziesz
    mógł wprowadzić się do mieszkania, jeśli dzisiaj wpłacisz pieniądze
    :)))))

    --
    Krzysztof K. Maj
    (Uwaga na pułapkę w adresie!)

  • 43. Data: 2005-07-30 14:08:33
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Jul 2005 14:53:24 +0200, "Krzysztof K. Maj"
    <kmaj@USUN_TO.krak.eu.org> wklepał(-a):

> [...]
    >rodzinie z bezpieką współpracowała jedna osoba, to już ten wskaźnik może
    >spokojnie spaść do 22,5%. A myślisz, ze tyle nie współpracowało? Więc

    Rozróżniasz słowa "pracować" i "współpracować"?

  • 44. Data: 2005-07-30 16:47:21
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    Sat, 30 Jul 2005 14:53:24 +0200, w <9pdg4jzzv098$.dlg@krak.eu.org>, "Krzysztof
    K. Maj" <kmaj@USUN_TO.krak.eu.org> napisał(-a):

> [...]
    > rodzinie z bezpieką współpracowała jedna osoba, to już ten wskaźnik może
    > spokojnie spaść do 22,5%. A myślisz, ze tyle nie współpracowało? Więc

    To powiedz dla ilu starczało skoro kolejka do mieszkania wynosiła 25 lat?

    > Może nie tyle dopłacanie, co na wywiązanie się z zobowiązań wobec
    > wszystkich.

    A kto miałby realizować te zobowiązania? Czy jeśli ci obiecam za 1000zł
    mieszkanie, a potem tego mieszkania nie dostaniesz, to powiesz że zostałeś
    okradziony z mieszkania, a nie z 1000zł?

    > Zwróć uwagę, że gdy ci ludzie wpłacali pieniądze na swoje książeczki, to
    > wcale nie były tak śmieszne pieniądze, jak dziś się to wydaje.

    A ile to było *realnie* np. dolarów? Trzy, pięć, dziesięć?

    > One
    > śmiesznymi się stały w wyniku inflacji.

    Ten wkład był gówno warty przed inflacją i po inflacji.

    > Tak samo śmiesznymi staną się
    > kiedyś składki na ZUS, które płacisz obecnie. A czy one teraz są
    > śmieszne?

    O przepraszam -- ja na SLD nie głosowałem.

  • 45. Data: 2005-07-30 18:40:59
    Od: "Krzysztof K. Maj" <kmaj@USUN_TO.krak.eu.org>

    Sat, 30 Jul 2005 16:08:33 +0200, na pl.biznes.banki, Sławomir Szyszło w
    wiadomości <news:dcg8m2.1k0.1@slaszysz.poczta.onet.pl> napisał(a):

    > Rozróżniasz słowa "pracować" i "współpracować"?

    Użyłem słowa "współpracować" jako bardziej ogólnego, obejmującego
    również przypadki ludzi, którzy dostawali te mieszkania formalnie nie
    będąc pracownikami MO ani SB, a pomimo tego dostając te mieszkania
    całkowicie poza kolejką spółdzielni.
    Nie zapominaj, że podział tych mieszkań zwłaszcza w latach 80-tych
    odbywał się już całkowicie poza jakąkolwiek kontrolą społeczną.

    --
    Pozdrowienia
    Krzysztof K. Maj

  • 46. Data: 2005-07-30 18:57:34
    Od: "Krzysztof K. Maj" <kmaj@USUN_TO.krak.eu.org>

    Sat, 30 Jul 2005 18:47:21 +0200, na pl.biznes.banki, r...@a...net.pl
    w wiadomości <news:liane19svvmk80fp674nd972s1p7lufk27@4ax.com>
    napisał(a):

    > A kto miałby realizować te zobowiązania?

    Ten, kto to zobowiązanie podjął i wziął z tego tytułu tego zobowiązania
    pieniądze.
    Myślisz, że skąd się wziął majątek tepsy, Orlenu, KGHM-u, PKO BP i
    innych firm, ze sprzedaży których teraz Państwo czerpie kasę? Właśnie z
    wyzysku i oszukiwania ludzi, którzy pracowali za 20$ miesięcznie, a w
    dodatku część z zarobionych pieniędzy powierzyli Państwu w zamian za
    obietnicę otrzymania mieszkania.

    > A ile to było *realnie* np. dolarów? Trzy, pięć, dziesięć?

    Powtórzę Ci to samo, co pisałem Kapelusznikowi: przelicz to na cenę
    gruntów, a nie na dolary. Jeśli koniecznie chcesz coś przeliczać na
    dolary, to przelicz sobie ile dolarów obecnie kosztuje złota
    20-dolarówka :)

    --
    Pozdrowienia
    Krzysztof K. Maj

  • 47. Data: 2005-07-31 15:10:40
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    Sat, 30 Jul 2005 20:57:34 +0200, w <1h90gkqy1hmtx$.dlg@krak.eu.org>, "Krzysztof

    > Ten, kto to zobowiązanie podjął i wziął z tego tytułu tego zobowiązania
    > pieniądze.

    Pieniądze trafiły do budżetu, czyli zostały przejedzone. A że przejedli ci sami
    co wpłacali to kółko się zamyka :)

    > Myślisz, że skąd się wziął majątek tepsy, Orlenu, KGHM-u, PKO BP i
    > innych firm, ze sprzedaży których teraz Państwo czerpie kasę?

    No raczej nie z iluzorycznych wkładów mieszkaniowych.

    > Właśnie z
    > wyzysku i oszukiwania ludzi, którzy pracowali za 20$ miesięcznie,

    No cóż, tutaj akurat trudno się nie zgodzić :)

    > a w
    > dodatku część z zarobionych pieniędzy powierzyli Państwu w zamian za
    > obietnicę otrzymania mieszkania.

    Umówmy się, że wartość tej pracy była znikoma i wartość tych wkładów również.

    > Powtórzę Ci to samo, co pisałem Kapelusznikowi: przelicz to na cenę
    > gruntów, a nie na dolary.

    Cena gruntów jest nieadekwatna, ponieważ wartość gruntu zależy od lokalizacji.
    A grunty w PRL do atrakcyjnych nie należały (zresztą nadal nie należą).

    Chyba że masz na myśli np. 1m2 w Monako -- ok, to przeliczaj :))

  • 48. Data: 2005-07-31 23:40:42
    Od: "Krzysztof K. Maj" <kmaj@USUN_TO.krak.eu.org>

    Sun, 31 Jul 2005 17:10:40 +0200, na pl.biznes.banki, r...@a...net.pl
    w wiadomości <news:unppe1t9h2lvt82n6bh8pjf9fmnsnutf8i@4ax.com>
    napisał(a):

    > Pieniądze trafiły do budżetu, czyli zostały przejedzone. A że przejedli ci sami
    > co wpłacali to kółko się zamyka :)

    Problem w tym, że kto inny wpłacał, a kto inny przejadł. Przypomnę Ci
    tylko hasło "Rząd sie sam wyżywi".
    BTW: Czy Ty wpłacałeś na książeczkę mieszkaniową?

    > No raczej nie z iluzorycznych wkładów mieszkaniowych.

    Jaaasne, wziął się z powietrza. A równowartość czyichś 2 lub 3-letnich
    zarobków, to "iluzoryczny wkład".
    Jedyna pociecha, że za jakieś 30 lat przedstawiciel Twojego OFE wypłaci
    Ci jakieś śmieszne pieniądze w charakterze Twojej emerytury i powie Ci,
    że nie powinieneś oczekiwać więcej, bo Twój wkład do Funduszu był
    "iluzoryczny".

    > Umówmy się, że wartość tej pracy była znikoma i wartość tych wkładów również.

    Przypuszczam, że prędzej wartość Twojej pracy jest znikoma, niż tych
    ludzi. Bo wtedy ludzie zarabiali grosze, ale Polska faktycznie była 10
    gospodarką świata i polskie produkty były znane i cenione na świecie.
    Ci lekceważeni przez Ciebie ludzie na ruinach pozostałych po II Wojnie
    Światowej zbudowali od nowa całą Polskę. Zbudowali przemysł, z którego
    wyprzedaży już kolejny rząd czerpie środki na załatanie dziury
    budżetowej.
    I Ty masz czelność mówić, że wartość pracy tych ludzi była znikoma!
    W Stoczni Gdańskiej znanej i cenionej na całym świecie za umiejętność
    budowy wielkich żaglowców, teraz rosną chwasty, to samo czeka w
    najbliższej przyszłości fabrykę na Żeraniu.
    Co sie teraz w Polsce produkuje, co jest naszym hitem eksportowym? Nawet
    młotki sprowadza się z Chin, a o elektronice już nawet nie mówię.
    Wszyscy pokończyli "marketing i zarządzanie", najwięcej jest
    specjalistów od ubezpieczeń i marketingu, a głupiego telewizora nikt nie
    potrafi naprawić, o naprawie płyty głównej do komputera to już nawet nie
    ma co marzyć. I tak jest zresztą w każdej branży.

    > Cena gruntów jest nieadekwatna, ponieważ wartość gruntu zależy od lokalizacji.

    Jest jak najbardziej adekwatna, bo można porównać ceny gruntu na którym
    spółdzielnia stawiała blok: tę z przed 30 lat, z obecną. I okaże się, że
    cena wzrosła co najmniej o wskaźnik inflacji za ten okres, a jest
    całkiem prawdopodobne, że nawet i kilkakrotnie więcej.

    > Chyba że masz na myśli np. 1m2 w Monako -- ok, to przeliczaj :))

    A dlaczego nie na Księżycu?

    --
    Pozdrowienia
    Krzysztof K. Maj

  • 49. Data: 2005-08-01 10:26:00
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    Mon, 1 Aug 2005 01:40:42 +0200, w <2...@k...eu.org>, "Krzysztof K.
> [...]

    > tylko hasło "Rząd sie sam wyżywi".
    > BTW: Czy Ty wpłacałeś na książeczkę mieszkaniową?

    Ja nie, bo zbyt młody na to byłem ;) Rodzice wpłacali, no i wykorzystali ten
    wkład przy kupnie mieszkania.

> [...]
    > Ci jakieś śmieszne pieniądze w charakterze Twojej emerytury i powie Ci,
    > że nie powinieneś oczekiwać więcej, bo Twój wkład do Funduszu był

    Nie liczę zbytnio na OFE i na żadne pseudo-ubezpieczenie w III filarze nie
    zapisałem się.

    > Przypuszczam, że prędzej wartość Twojej pracy jest znikoma, niż tych
    > ludzi. Bo wtedy ludzie zarabiali grosze, ale Polska faktycznie była 10
    > gospodarką świata i polskie produkty były znane i cenione na świecie.

    Nie rozweselaj mnie tą 10 gospodarką :) Tak może było przez parę lat po wojnie,
    ale jakoś szybko to się skończyło.

> [...]
    > Światowej zbudowali od nowa całą Polskę. Zbudowali przemysł, z którego
    > wyprzedaży już kolejny rząd czerpie środki na załatanie dziury

    Bynajmniej nie na wyprzedaży _majątku_, ale na wyprzedaży _monopolu_. Rząd się
    bogaci na sprzedaży _rynku_, a nie firmy.

    > I Ty masz czelność mówić, że wartość pracy tych ludzi była znikoma!

    Proponuję więc im płacić w $$$ proporcjonalnie do wartości ich pracy w $$$ :).
    Już takim sadystą nie jestem, by płacić ekwiwalent w złotówkach :>

> [...]
    > cena wzrosła co najmniej o wskaźnik inflacji za ten okres, a jest
    > całkiem prawdopodobne, że nawet i kilkakrotnie więcej.

    30 lat temu cena tej ziemi była niska, bo nikt nie mógł jej kupić.
    Tak jakbym napisał, że mój samochód warty jest 1zł -- ale go nie sprzedam.

    > A dlaczego nie na Księżycu?

    Nie ma problemu. Może być na Księżycu -- to przeliczaj.

  • 50. Data: 2005-08-01 19:13:08
    Od: "Krzysztof K. Maj" <kmaj@USUN_TO.krak.eu.org>

    Mon, 01 Aug 2005 12:26:00 +0200, na pl.biznes.banki, r...@a...net.pl
    w wiadomości <news:iqtre11csdc01nsqd260tga71aveabhha9@4ax.com>
    napisał(a):

    > Nie rozweselaj mnie tą 10 gospodarką :) Tak może było przez parę lat po wojnie,
    > ale jakoś szybko to się skończyło.

    Wcale nie tak szybko, bo dopiero gdzieś w połowie lat 70-tych. Wtedy
    okazało się, że nowe inwestycje nie przynoszą spodziewanych dochodów, a
    kredyty trzeba było zacząć spłacać pomimo pustej kasy.

    > Proponuję więc im płacić w $$$ proporcjonalnie do wartości ich pracy w $$$ :).

    Kapelusznik proponował, żebym ten wkład przeliczył na coś o konkretnej
    wartości, np. złoto lub ropę. Nie znam ówczesnych cen złota ani ropy,
    ale pamiętam cenę benzyny z 1971 roku, gdy kupiłem swój pierwszy pojazd
    mechaniczny :)
    W 1971 roku 1 litr benzyny kosztował 1,20 PLZ. Ja wtedy na książeczce
    mieszkaniowej miałem wkład ok. 30 tys. PLZ, czyli równowartość

    30 000 : 1,20 = 25 000 litrów benzyny

    Przy obecnej cenie benzyny 4,20 PLN daje to na dzień dzisiejszy wartość

    25 000 x 4,20 = 105 000 PLN

    Czy to jest równowartość 100 BigMacków?

    > Już takim sadystą nie jestem, by płacić ekwiwalent w złotówkach :>

    A dlaczego nie? Niech młodzi ludzie dowiedzą się, że te 30 000 PLZ
    zdeponowane na książeczce mieszkaniowej bank podczas rewaluacji
    przeliczył na nowe 3,00 PLN, a niektórzy "ekonomiści" na grupie
    twierdzą, że ten wkład faktycznie był wart tylko 3,00 PLN.

    > 30 lat temu cena tej ziemi była niska, bo nikt nie mógł jej kupić.

    Taaak? To ciekawe jakim cudem ja mogłem wówczas ziemię kupić i to
    notarialnie?

    --
    Pozdrowienia
    Krzysztof K. Maj