  • 111. Data: 2022-09-22 16:48:59
    Temat: Re: Kursy w kantorach bankowych.
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > Jest to w jakiś sposób realizowane w praktyce czy tylko piękna teoria?

    Nie mam danych na ten temat.

    > I w ogóle gdzie tego szukać w prawie?

    W Internecie mnóstwo o tym materiałów.

  • 112. Data: 2022-09-22 16:54:20
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2022-09-21 o 22:51, Marek pisze:

> [...]
    > A czy mogę w Polsce opłacić zakup samochodu osobowego dolarami w celach
    > prywatnych jako osoba fizyczna ? Chodzi o zakup samochodu osobowego na
    > użytek własny od dilera samochodów w Polsce. Czy wydatkowane w ten
    > sposób dolary również trzeba rozpatrywać pod względem ewentualnych
    > dochodów z tytułu różnic kursowych? Kupiłem dolara za 4,30, trzymam go
    > rok i opłacam zakup sachochodu za posiadane USD na konto dilera .
    >
    > To nie są rożnice kursowe. W takim przypadku nie powstaje przychód
    > podatkowy. Przychód powstaje w momencie handlu walutami a nie w momencie

    Bardzo wątpliwa interpretacja. Prawdopodobnie prawnik nie doczytał, iż
    ów diler znajduje się w Polsce i rozlicza się w PLN.

  • 113. Data: 2022-09-22 17:00:23
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > - czy diler zechce - i czy w ogóle mu wolno - podać cenę w $?

    Wolno. Na tej samej zasadzie w sklepach może płacić gotówkowo w EUR.

    > - jak wystawi fakturę?

    W PLN zapewne.

    > - czy ma konto $?

    Upraszczając - możesz zapłacić w EUR w większych marketach. Konto nie
    jest potrzebne.

    > A przy płaceniu kartą podłączoną do konta w $ za towary wyceniane w złotówkach (i
    cena wbijana w terminal w PLN) też jest pytanie, kto sprzedaje te dolary - klient,
    bank, organizacja?

    W moim przekonaniu jest to celowe unikanie opodatkowania. Nie przejdzie
    w US.

  • 114. Data: 2022-09-22 17:23:18
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2022-09-22 o 11:05, Marek pisze:

    > No na wzroście kursu posiadanych dolarów od momentu ich zakupu. Ale jak
    > mi potwierdził prawnik, jedynie wymiana USD na PLN gdy trzymam USD żeby
    > zarobić na zmianie kursu, stanowi dochód podatkowy. Wydatkowanie
    > zyskownych dolarów na dobra i usługi nie stanowi dochodu podatkowego.

    Kiepski prawnik. Miałby rację, gdybyś kupił towar na własne potrzeby (!)
    w USA na przykład.

    > No w sumie ciekawa opcja, mieć dolary w trakcie spadkowej części cyklu
    > koniunkturalnego i płacić kartą wielowalutową wszędzie w Polsce... Tyle
    > że pod knoec bessy i tak trzeba wymienić te dolary na PLN by kupić akcje
    > na giełdzie, więc w tej części dochód już będzie opodatkowany

    Lepszy mam koncept.

    Kup $ po 4zł. Czekaj na 5zł. Kup spożywkę dla całego osiedla. Sprzedaj
    bez zysku. Według prawnika - nie ma podatku.

  • 115. Data: 2022-09-22 17:27:13
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 22 września 2022 o 17:01:20 UTC+2 Szymon napisał(a):

    > Wolno. Na tej samej zasadzie w sklepach może płacić gotówkowo w EUR.

    Sklep podaje cenę w EUR?
    Mieszasz.

    Niektóre sklepy pozwalają płacić gotówką euro - po swoim własnym kursie (zwykle
    marnym). Resztę wydają w złotówkach - po swoim własnym kursie.

    Na pewno obowiązkiem sklepu nie jest przyjęcie zapłaty gotówką euro.
    Pytanie, czy każdemu sklepowi wolno - czy np. musi być też kantorem.

> [...]
    bank, organizacja?

    > W moim przekonaniu jest to celowe unikanie opodatkowania. Nie przejdzie

    Nie "unikanie" a "optymalizacja podatkowa" ;>

  • 116. Data: 2022-09-22 17:54:21
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > Sklep podaje cenę w EUR?

    Nie musi.

    > Mieszasz.

    Czego nie rozumiesz?

    > Niektóre sklepy pozwalają płacić gotówką euro - po swoim własnym kursie (zwykle
    marnym). Resztę wydają w złotówkach - po swoim własnym kursie.

    Z kursem bywa różnie - fakt. Przy płaceniu kartą jest podobnie - różnie
    może być. Przy ustalaniu ceny za auto u dilera nie spodziewałbym się, iż
    przyjmie on kurs NBP.

    > Na pewno obowiązkiem sklepu nie jest przyjęcie zapłaty gotówką euro.
    > Pytanie, czy każdemu sklepowi wolno - czy np. musi być też kantorem.

    Nie musi.
    Obowiązku pewnie nie ma. Jest chęć. Natomiast co to ma do rzeczy?

    cena wbijana w terminal w PLN) też jest pytanie, kto sprzedaje te dolary - klient,
    bank, organizacja?

    > Nie "unikanie" a "optymalizacja podatkowa" ;>

    Twoja interpretacja. Zarabiasz w PLN, kupujesz w PLN, w sklepie
    rozliczającym się i podającym ceny w PLN... A wprowadzasz $ tylko i
    wyłącznie w celu uniknięcia podatku. Trudno tu szukać innego uzasadnienia.

  • 117. Data: 2022-09-22 18:00:57
    Od: Marek <k...@o...pl>

    W dniu 2022-09-22 o 16:54, Szymon pisze:

    > Bardzo wątpliwa interpretacja. Prawdopodobnie prawnik nie doczytał, iż
    > ów diler znajduje się w Polsce i rozlicza się w PLN.

    No i co z tego? Może sprzedać sobie USD . A ja mam na czysto bez podatku
    za wydatkowane zyskowne dolary !

  • 118. Data: 2022-09-22 18:10:33
    Od: Marek <k...@o...pl>

    W dniu 2022-09-22 o 17:00, Szymon pisze:

> [...]
    > jest potrzebne.

    > W moim przekonaniu jest to celowe unikanie opodatkowania. Nie przejdzie

    Przejdzie przejdzie. Nikt nie będzie rozliczał transakcji przy pomocy
    karty wielowalutowej kantoru internetowego , realizowanych z posiadanych
    tam USD przy transakcjach zakupowych w PLN :))) Każdorazowe przeliczenie
    ile zysku było na realizacji transakcji za zyskowne dolary w przypadku
    płatności w polskich sklepach, przewróciłoby nie jednego księgowego , a
    skarbówkę w ogóle to nigdy nie zainteresuje. No chyba że jak zrobią
    pieniądz elektroniczny, to wszystko się elektronicznie wyciągnie;)))

  • 119. Data: 2022-09-22 19:17:46
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-09-22, Marek <k...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Na polskim XTB można kupować za dolary?

    Tak, mozna mieć konto w dolarach.

    > Jeśli tak, to od wzrostu wartości ETFa po wykupie na wzroście kursu
    > ETFa, także należy się podatek 19% Belki od zysków kapitałowych.

    Ale nie o to chodzi.
    W XTB nie masz prowizji za zakup/sprzedaż akcji rzeczywistych, czy ETF.
    A skoro "kupisz coś" == (akcje ETF) za dolary, a potem sprzedaż te akcje
    (choćby i po tej samej cenie), to (wg mnie) "wymazujesz" tą czynnością
    różnice kursowe kupna/sprzedaż.

    Bo przecież dolary z XTB, to nie będą te dolary, które kupiłeś jakiś
    czas temu i sprzedałeś, ale dolary uzyskane ze sprzedaży akcji :)

    Czy się mylę? :D

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 120. Data: 2022-09-22 20:12:19
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 22 września 2022 o 17:55:32 UTC+2 Szymon napisał(a):

    > Nie musi.

    Prawdopodobnie nie wolno mu.

    > Czego nie rozumiesz?

    Było moje pytanie:

    I Twoja odpowiedź:
    > Wolno. Na tej samej zasadzie w sklepach może płacić gotówkowo w EUR.

    Nie rozumiem tego "na tej samej zasadzie".
    Bo to zupełnie co innego.

    Jak sklep (albo hotel, płaciłem tak w Chorwacji w recepcji gotówką euro) jest też
    kantorem, to może przyjąć zapłatę i euro i dolarami.
    Ale po swoim kursie - i to tak, że "najpierw" kupuje od Ciebie euro za złotówki, a
    "potem" przyjmuje zapłatę w złotówkach.

    Nie wystawi faktury na przelew w euri/dolarach z podanym kontem euro/dolarowym.

    > Nie musi.

    To czemu tylko niektóre przyjmują?

    > Obowiązku pewnie nie ma. Jest chęć. Natomiast co to ma do rzeczy?

    Czy sama chęć wystarczy?
    I czy wolno podać cenę w euro/$?

> [...]
    > rozliczającym się i podającym ceny w PLN... A wprowadzasz $ tylko i
    > wyłącznie w celu uniknięcia podatku. Trudno tu szukać innego uzasadnienia.

    Wprowadzam $ w innym celu.
    A też dlatego pytałem, czy diler może podać cenę w $?

    Np. ma "internetowy" sklep, kupujesz "w USA", odbierasz z Al.Krakowskiej.

    Np. TE connectivity ma sklep netowy.
    Jak zamawiasz próbki, to idą z Minnesoty, z cłem (oni płacą, ale trzeba załatwiać, na
    szczęście DHL umie) itp.
    Ale jak na tej samej stronie kupujesz, to przychodzi z Niemiec bez cła.