  • 11. Data: 2010-09-22 04:03:51
    Temat: Re: Lepsze niż akcje, stabilne 9,38% netto
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    W dniu 2010-09-21 21:13, Archangell pisze:

    > W dowolnym momencie można się pozbyć tych obligacji?

    Tak bo sa notowane na GPW. A plynosc na GNT i PCM jest wystarczajaca.

  • 12. Data: 2010-09-22 09:48:45
    Od: "MrMrooz " <m...@g...pl>

    Adam <d...@p...onet.pl> napisał(a):

    ..
    > Hm to dlaczego zamiast akcji kupowac‡ obligacje ?. Przy stratach emitenta
    > strace zapewne na akcjach jak i obligacjach . Przy zyskach emitenta
    > potencjalny zysk z akcji be™dzie duzo wie™kszy niz oprocentowanie obligacji
    Bo na rynku akcji ważniejsze będzie czy jest hossa czy bessa. I przy bessie w
    perspektywie 2 - 4 lat możesz stracić, a na obligacjach, zakładając, że
    emitent nie upadnie i będzie wypłacalny - zarobisz.

    Oczywiście inwestowanie w obligacje na catalyst nie jest tak bezpiecznie jak w
    obligacje skarbowe, w przypadku niektórych papierów - nawet bardzo ryzykowne.

    Pozdrawiam
    Michał M

  • 13. Data: 2010-09-22 10:21:29
    Od: MrMrooz <z...@g...pl>

    On 21 Wrz, 06:00, Jan Strybyszewski <k...@...pl> wrote:
    > Wyobraźcie sobie... instrument finansowy, który nie ma żadnego spadku
    > wartości w okresie 5 lat. Daje stały przewidywalny dochód, do tego
    > bijący najlepszy fundusz akcyjny. Dostępny detalicznie od 100zł. Można
    > go kupić i sprzedać każdego dnia. Czy chcecie go poznać ?
    Chyba trochę przesadzone z tym 9,38 netto. Po pierwsze, obligacje
    mające wysoką marże są raczej krótkoterminowe - podane w wątku
    przykłady Ganta i PCM - to są obligacje z terminami wykupy na 2012, ew
    2014 jedna seria PCM. Po drugie, tylko obligacje PCM i na prawdę
    pojedyncze inne mają nominalną cenę 100 zł, większość ma 1000 zł. Po
    trzecie, trzeba doliczyć prowizję maklerską - minimalną w większości
    wypadków przy zakupie za 100 czy 1000 zł. Jak dla 1000 zł 3 zł to
    0,3%, to niestety dla 100 zł jest to 3%, a to sporo, gdy mówimy o
    zarobku rzędu 10% (oczywiście rozkłada to się na czas do wykupu, ale
    przy dwóch latach to i tak sporo).
    Po czwarte - bzdura wierutna, że nie ma żadnego spadku wartości. A jak
    policzyć wartość posiadanych obligacji, gdy ostatni transakcja
    opiewała na 90 - 95% ich wartości? No i niestety, sprzedając je,
    możemy się zdziwić jak ktoś nie będzie chciał kupić za cenę powyżej
    nominalnej :-)
    Po piąte - marża jest związana z ryzykiem i popytem na obligacje.
    Dobrym przykładem są 3 serie wspomnianego ganta - jedna (pierwsza
    jeżeli się nie mylę) seria ma marże 6,5% (a właściwie pp) a dwie
    kolejne 4 i 4,5. I jak tu wyciągnąć z nich ponad 10 brutto przy
    wiborze około 4?

    No i z tą sprzedaż każdego dnia - z opisu nie wynika, że szybka
    sprzedaż może się udać jedynie w przypadku szczęścia albo straty, bo
    jak kupimy obligacje za 101 albo i 105% wartości nominalnej, to
    chcielibyśmy je sprzedać za minimum tyle samo %, a to może być
    wyjątkowo trudne każdego dnia.

    Pozdrawiam
    Michał M

  • 14. Data: 2010-09-22 11:04:32
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    MrMrooz pisze:
> [...]
    > obligacje skarbowe, w przypadku niektórych papierów - nawet bardzo ryzykowne.

    Ale i tak nieco lepsze i jawniejsze niz to co Raffi wywinal swoim VIpom
    z obligacjami Semaxa i jak ładnie ubral w nie frajerow.

    Wiadomo tez mniej ryzyka to obligacje bankow spoldzielczych WIBOR+3,5%
    albo miejskie gdzie marza jest 2% i mniej czasami.

  • 15. Data: 2010-09-22 11:06:32
    Od: MrMrooz <z...@g...pl>

    On 22 Wrz, 13:09, Jan Strybyszewski <k...@...pl> wrote:

    > Wiadomo ze marze sa wazne ale xtb ma chyba 0,15% BOS 0,19% mbank 0,25%.
    A czy xtb i BOS mają prowizję minimalną? mBank ma 3zł, dla BOS
    znalazłem że 5 zł, a dla xtb nie jestem pewien czy też 3 czy inna
    kwota. Przy mówieniu o inwestowaniu 100 lub 1000 zł właśnie prowizja
    minimalna ma największe znaczenie a nie sama stawka. Dla mbanku
    przekraczamy prowizję minimalną przy około 1200 zł a dla BOSia jest to
    dopiero przy ponad 2631 zł.

    Pozdrawiam
    Michał M

  • 16. Data: 2010-09-22 11:09:07
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    MrMrooz pisze:
> [...]
    > mające wysoką marże są raczej krótkoterminowe - podane w wątku
    > przykłady Ganta i PCM - to są obligacje z terminami wykupy na 2012, ew

    2014 to 4latki. Mozna tez rolowac dwie 3 latki.

> [...]

    > Po czwarte - bzdura wierutna, że nie ma żadnego spadku wartości. A jak
    > policzyć wartość posiadanych obligacji, gdy ostatni transakcja

    Mowimy o sytuacji 100->100 mozna tez zarobic ja mam Ganta od 100,3
    sprzedajac je przed koncem za 101,6 mam dodatkowe 1,3%

    >No i niestety, sprzedając je,
    > możemy się zdziwić jak ktoś nie będzie chciał kupić za cenę powyżej
    > nominalnej :-)

    Owszem... mozemy tez trzymac do wykupu gdzie 100 odzyskamy

> [...]
    > jeżeli się nie mylę) seria ma marże 6,5% (a właściwie pp) a dwie
    > kolejne 4 i 4,5. I jak tu wyciągnąć z nich ponad 10 brutto przy

    Trzeba wybierac takie co maja marze 6-6,5% to oczywiste.

> [...]
    > jak kupimy obligacje za 101 albo i 105% wartości nominalnej, to
    > chcielibyśmy je sprzedać za minimum tyle samo %, a to może być

    Oczywiscie, ale jest mozliwosc wyjscia z obligacji i to tansza niz ze
    skarbowych EDO (2zl czyli 2%) to wazne.

    Tak samo jak nie ma gwarancji ze ktos bedzie dawal 6,5% marzy. Albo jak
    WIBOR bedzie 20% te te 6% marzy akurat na podatek bedzie

  • 17. Data: 2010-09-22 14:45:53
    Od: Clegan <c...@g...com>

    On 22 Wrz, 06:03, Jan Strybyszewski <k...@...pl> wrote:

    > A spolka z WIG20 Universal, a Bank Staropolski ?
    Że co ?

    > Pewna to jest smierc i podatki.
    To nie pisz o przewidywalności i stałości dochodów.

  • 18. Data: 2010-09-23 11:50:19
    Od: "Piotr P." <p...@p...plNIELUBIESPAMU>

    Jan Strybyszewski pisze:

    > Tak bo sa notowane na GPW. A plynosc na GNT i PCM jest wystarczajaca.

    Pytanie gdzie najlepiej je kupować/sprzedawać?
    eMakler mBanku to 0.25% prowizji, PKO BP: 0.20%. Da się taniej?

  • 19. Data: 2010-09-23 13:31:53
    Od: MrMrooz <z...@g...pl>

    On 23 Wrz, 13:50, "Piotr P." <p...@p...plNIELUBIESPAMU> wrote:
    > Pytanie gdzie najlepiej je kupować/sprzedawać?
    > eMakler mBanku to 0.25% prowizji, PKO BP: 0.20%. Da się taniej?
    Popatrz na BOSia i xtb oraz prowizje minimalne. I kwestia ile na raz
    jesteś w stanie wydać/ jakie będziesz miał transakcje. Przy BOSiu
    (0,19% i 5 zł minimalna) i mBanku (0,25% i 3 zł minimalna) choćby -
    lepiej wychodzi mBank przy kwotach poniżej 2000 zł, powyżej bardziej
    się opłaca BOS.

    No i trzeba doliczyć koszty prowadzenia rachunku - w mBanku i xtb bez
    opłat, nie jestem pewien co do BOSia.

    Pozdrawiam
    Michał M

  • 20. Data: 2010-09-23 13:44:05
    Od: "Piotr P." <p...@p...plNIELUBIESPAMU>

    MrMrooz pisze:
    > Popatrz na BOSia i xtb oraz prowizje minimalne. I kwestia ile na raz
    > jesteś w stanie wydać/ jakie będziesz miał transakcje.

    transakcje powinny zawierać się w granicach 5-10 tys. zł. Raczej nie
    będzie ich dużo gdyż myślę o zakupie obligacji na 2-3 lata.

> [...]
    > się opłaca BOS.
    >
    > No i trzeba doliczyć koszty prowadzenia rachunku - w mBanku i xtb bez

    xtb właśnie oglądam. Prowizja przy obligacjach to 0,15%, jak na razie
    najkorzystniej to wygląda.

    Pozdrawiam,
    Piotr