  • 1. Data: 2007-07-12 13:02:47
    Temat: Lokata, SFI a bezrobotny :)
    Od: m...@g...com

    Witam.
    Pewna osoba jest bezrobotna, ma męża, dzieci i wszystko jest cacy. Ta
    osoba ma mamę, która mieszka w Niemczech i ma pewne małe oszczędności
    (20 000zł). Te oszczędności chciałaby wpłacić na konto lub w SFI
    (mBank) tak żeby sobie leżały i zarabiały na siebie. Jednak sama nie
    może otworzyć konta bo nie ma zameldowania w Polsce.
    Konto miało by być otwarte na bezrobotną córkę, a jak się da to matka
    była by współwłaścicielem.

    Czy w takim razie urząd skarbowy nie czepi się, że bezrobotna osoba ma
    20 000zł na koncie? Że ta kwota nie jest opodatkowana itp? Czy
    sprawdzają takie rzeczy? Ona już jest opodatkowana w Niemczech, no ale
    konto nie będzie otwarte na osobę, która tą kwotę faktycznie zarobiła.

    Dzięki.

  • 2. Data: 2007-07-12 13:22:55
    Temat: Re: Lokata, SFI a bezrobotny :)
    Od: "Cyprian Prochot" <c...@N...pl>

    Użytkownik <m...@g...com> napisał w wiadomości
    .com...

    >Czy w takim razie urząd skarbowy nie czepi się, że bezrobotna osoba ma
    >20 000zł na koncie? Że ta kwota nie jest opodatkowana itp? Czy
    >sprawdzają takie rzeczy? Ona już jest opodatkowana w Niemczech, no ale

    darowizna (w I grupie powinowactwa 0% podatku) zalatwia sprawe.
    nalezy tylko pamietac o posiadaniu pisemnej umowy darowizny , okazaniu jej w
    US i wpisaniu jej w PCC ktory nalezy zlozyc w Urzedzie w terminie 14 dni od
    daty zawarcia umowy (czynnosci cywilnoprawnej).
    Nalezy rowniez miec potwierdzenie (WAZNE ! ! ! : Z PIECZATKA BANKU I
    PODPISEM PRACOWNIKA) z konta osoby obdarowanej iz taki przelew mial miejsce.

    --
    pozdrawiam
    Cyprian Prochot

  • 3. Data: 2007-07-13 06:56:41
    Od: "Janusz" <j...@i...pl>

    Ustawa z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn

    Tekst jednolity: Dz. U. Nr 142 z dnia 22.06.2004 r. poz. 1514, Nr 146 poz.
    1546, Nr 116 poz. 1205, z 2005 r. Dz. U. Nr 143 poz. 1199. Nr 169 poz. 1418,
    z 2006 r. Nr 222 poz. 1629 - od 1.01.2007 r.

    > darowizna (w I grupie powinowactwa 0% podatku) zalatwia sprawe.
    > nalezy tylko pamietac o posiadaniu pisemnej umowy darowizny , okazaniu jej
    > US

    Nie trzeba. Dokumentem potwierdzającym jest dowód przelewu.

    > i wpisaniu jej w PCC

    nie prawda - formularz nazywa się SD-Z1

> [...]

    > Nalezy rowniez miec potwierdzenie (WAZNE ! ! ! : Z PIECZATKA BANKU I
    > PODPISEM PRACOWNIKA) z konta osoby obdarowanej iz taki przelew mial

    Nie prawda. Musi być przelew, fakt, ale wystarczy jako potwierdzenie wydruk
    z systemu transakcyjnego. (art. 4a pkt 2 ustawy)

    Ćwiczyłem darowiznę w maju - informacje z ustawy i z US.

    Pozdr.
    Janusz

  • 4. Data: 2007-07-13 09:42:15
    Od: "Cyprian Prochot" <c...@N...pl>

    Użytkownik "Janusz" <j...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Nie trzeba. Dokumentem potwierdzającym jest dowód przelewu.

    to jest dokument potwierdzajacy sam fakt przelewu. podstawa prawna przelewu
    musi byc poparta umowa, cwiczylem to w marcu tego roku

    > nie prawda - formularz nazywa się SD-Z1

    na 100% nie pamietam, ale mam wrazenie ze to bylo zwykle PCC3 - tam w
    rodzajach czynnosci cywilnoprawnej jest do wyboru "umowa"

    > Nie prawda. Musi być przelew, fakt, ale wystarczy jako potwierdzenie
    > wydruk
    > z systemu transakcyjnego. (art. 4a pkt 2 ustawy)

    tak jest tylko w teorii.
    mimo ze podalem wydruk podstawy prawnej oraz odpowiednie odnosniki w Ustawie
    O Rachunkowosci (tam jest jeden artykul adekwatny do sytuacji) oraz Ustawie
    Prawo Bankowe (tam jest podstawa prawna ktora podales powyzej) na biurko
    kierowniczce wlasciwego US - powiedziala ze ich to nie obowiazuje i ze jak
    nie dam z pieczatka to nie przyjmie mi tego.
    Nie przekonala jej nawet pisemna interpretacja podobnego przypadku przez US
    ze Szczecina - stwierdzila ze kazdy US ma prawo dowolnej interpretacji
    watpliwych (jej zdaniem) zapisow.

    jako ze nie mialem czasu na odwolywanie sie do organu nadrzednego -
    odpuscilem i stad wypisalem wszystkie (rowniez nadmiarowe) dokumenty w swoim
    poprzednim poscie, tak zeby osoba pytajaca byla przygotowana na wariant
    pesymistyczny...

    > Ćwiczyłem darowiznę w maju - informacje z ustawy i z US.

    a ja w marcu.

    --
    pozdrawiam
    Cyprian Prochot

  • 5. Data: 2007-07-15 10:50:17
    Od: m...@g...com

    A co jeśli konto jest w mBanku i ma się kase w gotówce?

  • 6. Data: 2007-07-16 09:27:34
    Od: "Cyprian Prochot" <c...@N...pl>

    Użytkownik <m...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    >A co jeśli konto jest w mBanku i ma się kase w gotówce?

    z konta w mbanku tez da sie otrzymac potwierdzenie z pieczatka.
    tyle ze koszt to o ile pamietam 15 pln....

    --
    pozdrawiam
    Cyprian Prochot

  • 7. Data: 2007-07-16 09:38:35
    Od: Karol S <k...@z...pl>

    m...@g...com napisał(a):

    > A co jeśli konto jest w mBanku i ma się kase w gotówce?

    Ćwiczyłem to 3 miesiące temu. Darowizna poszła przelewem z tytułem
    "Darowizna dla córki". Umowa darowizny była ustna, nie pisemna. Druczek
    SD-Z1 wypełniony i podpisany. Potwierdzenie przelewu przychodzącego z
    pieczątką banku, bez podpisu. Wszystko razem wysłane do US żony
    (Gdańsk). Po miesiącu dostaliśmy z gdańskiego US list "do wiadomości", w
    którym przekazano papiery do US darczyńcy (Kielce). Póki co nic się nie
    dzieje, więc chyba jest w porządku.

    Jeśli przekazujecie kasę gotówką, to dobrze by było mieć jakieś
    potwierdzenie tego faktu, najlepiej pisemną umowę darowizny.

    Karol

  • 8. Data: 2007-07-23 15:53:41
    Od: m...@g...com

    On 16 Lip, 11:38, Karol S <k...@z...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Jeśli przekazujecie kasę gotówką, to dobrze by było mieć jakieś
    > potwierdzenie tego faktu, najlepiej pisemną umowę darowizny.

    Ale co jak kase da się w gotówce bo osoba dająca nie ma konta
    (normalnie mieszka w Niemczech) a osoba, która to dostaje ma konto w
    mBanku i sama musi sobie jakoś wpłacić pieniądze?