  • 31. Data: 2011-11-01 19:45:16
    Temat: Re: Lokata w USD - najwyzej oprocentowana
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> writes:

    > a jak sobiw wyobrażasz zmianę procentu rezerwy obowiązkowej, gdy
    > waluta jest wymienialna na złoto?

    Nie rozumiem pytania. Możesz rozjaśnić? Najlepiej na przykładzie "jak to
    funkcjonuje teraz, i dlaczego nie może funkcjonować przy pieniądzu
    'kruszcowym'".
    KJ
    --
    http://blogdebart.pl/2010/03/17/dalsze-przygody-swin
    ki-w-new-jersey/

  • 32. Data: 2011-11-01 19:49:02
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (01.11.2011 20:44), Jarek Andrzejewski wrote:
    > najwyżej 100 kg.

    Dlaczego?

    p. m.

  • 33. Data: 2011-11-01 19:51:43
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 01.11.2011 20:44, Jarek Andrzejewski wrote:

    > paręnaście mln?

    > najwyżej 100 kg.

    90 kg + 82 kg = 172 kg zlota, wykreowanego ze 100 kg zlota depozytu. A
    dalej nie chcialo mi sie wyliczac, bo nie w tym rzecz.

    Skad wziales "najwyzej 100 kg"?

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 34. Data: 2011-11-01 19:58:37
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Tue, 01 Nov 2011 20:45:16 +0100, k...@p...onet.pl (Kamil
    Jońca) wrote:

    >Nie rozumiem pytania. Możesz rozjaśnić? Najlepiej na przykładzie "jak to
    >funkcjonuje teraz, i dlaczego nie może funkcjonować przy pieniądzu
    >'kruszcowym'".

    Teraz można, decyzją polityczną o zmianie procentu rezerwy
    obowiązkowej, jaką odprowadzają banki - spowodować mniejszą lub
    większą podaż pieniądza na rynku.

    Przy pieniądzu opartym o kruszec (czyli nań wymienialnym) nie można
    decyzją polityczną (no, może oprócz decyzji o zakupie złota do rezerw
    :-) wyprodukować dowolnie wiele pieniądza, bo musi mieć pokrycie w
    kruszcu, a tego od decyzji nie przybędzie. Nawet od decyzji
    najlepszego na świecie Ministra Finansów Jacka Vincenta.

    Oczywiście emisja pieniądza przez bank centralny i system rezerwy
    częściowej to różne mechanizmy, ale oba wpływają na system monetrany.
    Szczegółowo i dobrze ten mechanizm opisany jest "The Case Against the
    FED" Murraya Rothbarda z 1994 roku AFAIR (dostępne np. na mises.org).
    Nie wiem, czy jest to przetłumaczone na nasze narzecze.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 35. Data: 2011-11-01 20:01:26
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> writes:

    > Teraz można, decyzją polityczną o zmianie procentu rezerwy
    > obowiązkowej, jaką odprowadzają banki - spowodować mniejszą lub
    > większą podaż pieniądza na rynku.

    I dlaczego nie można tego zrobić w przypadku pieniądza kruszcowego?

> [...]
    > :-) wyprodukować dowolnie wiele pieniądza, bo musi mieć pokrycie w
    > kruszcu, a tego od decyzji nie przybędzie. Nawet od decyzji

    Ale ja się nie o to pytam.
    KJ

    --
    http://sporothrix.wordpress.com/2011/01/16/usa-sie-k
    rztusza-kto-nastepny/

  • 36. Data: 2011-11-01 20:02:01
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Tue, 01 Nov 2011 20:49:02 +0100, mvoicem <m...@g...com> wrote:

    >Dlaczego?

    Przecież złota nie przybędzie od udzielania kredytów.
    Poza tym IMHO w tej sytuacji raczej trzeba by mówić o udzielaniu
    kredytów przez "nas" i "agenta nieruchomości". Bankier jest tylko
    pośrednikiem, to nie są jego pieniądze i nie może udzielić kredytu bez
    zgody deponenta (inaczej trzeba by mówić o defraudacji).
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 37. Data: 2011-11-01 20:03:58
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Tue, 01 Nov 2011 20:51:43 +0100, Tomasz Chmielewski
    <t...@n...wpkg.org> wrote:

    >90 kg + 82 kg = 172 kg zlota, wykreowanego ze 100 kg zlota depozytu. A
    >dalej nie chcialo mi sie wyliczac, bo nie w tym rzecz.
    >
    >Skad wziales "najwyzej 100 kg"?

    z faktu, że złota nie przybędzie. W innej odpowiedzi też się do tego
    odniosłem.

  • 38. Data: 2011-11-01 20:09:55
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (01.11.2011 21:03), Jarek Andrzejewski wrote:

    > z faktu, że złota nie przybędzie. W innej odpowiedzi też się do tego
    > odniosłem.

    Tak samo złota nie przybędzie jak i złotówek nie przybędzie. Skoro
    bankowa kreacja pieniądza działa w przypadku PLN (USD, CHF, ....) to
    działa też w przypadku złota.

    Fizycznie złota będzie tyle samo ile było (tak samo jak złotówek jest
    fizycznie tyle samo ile było), ale w obiegu będzie go kilkakrotnie więcej.

    p. m.

  • 39. Data: 2011-11-01 20:11:40
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Tue, 01 Nov 2011 21:01:26 +0100, k...@p...onet.pl (Kamil
    Jońca) wrote:

    >I dlaczego nie można tego zrobić w przypadku pieniądza kruszcowego?

    Z dokładnością do skali:

    Jeśli państwo gwarantuje, że wymieni $20 na 1 uncję złota, to musi to
    złoto mieć.

    Powtórzę pytanie: jak sobie wyobrażasz wypuszczenie na rynek np. $100
    przy rezerwach 1 uncji i zapewnieniu, że każdemu obywatelowi odda
    uncję za każde $20?

  • 40. Data: 2011-11-01 20:13:15
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> writes:

    > z faktu, że złota nie przybędzie. W innej odpowiedzi też się do tego
    > odniosłem.

    No to co, że złota nie przybędzie?
    Bank z jednej strony będzie miał należności od kredytobiorców, z drugiej
    strony będą należności dla depozytariuszy, dokładnie tak jak jest
    teraz.

    Chyba że czegoś nie rozumiem. I dlatego proszę o wyjaśnienie.

    KJ