  • 11. Data: 2003-01-31 22:10:37
    Temat: Re: MultiBank - do posiadających tam konto [problematyka bte - dlugie]
    Od: "Beniowa" <b...@p...wp.pl>

    Użytkownik "Tomek Szymanski" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:b0sokf$22tb$1@news2.ipartners.pl...
    > A swoją drogą jak się bronić? Zawsze byłem ciekawy jak się to robi...
    [ciach].
    > Jeżeli coś wiesz więcej o tych sprawach (sposób postępowania w przypadku
    > takiej klauzuli jak w p.17 MultiBanku oraz weksli), to chętnie poczytam.

    Bankowy tytul egzekucyjny jest wykonalny po nadaniu mu przez sad klauzuli
    wykonalnosci (staje sie wtedy tytulem wykonawczym, umozliwiajacym wszczecie
    egzekucji). Sad nadaje klauzule wykonalnosci w drodze postanowienia. Na
    postanowienie w przedmiocie nadania klauzuli wykonalnosci sluzy zazalenie.
    Wlasnie zazalenie jest podstawowym srodkiem obrony. Pamietac trzeba, ze
    postepowanie "klauzulowe" jest postepowaniem formalnym. W jego trakcie sad
    nie bada czy istnieje zobowiazanie wzgledem banku i czy zobowiazanie to
    istnieje w takiej wysokosci, jaka zostala wskazana w bankowym tytule
    egzekucyjnym. Sad powinien jednak sprawdzic bte pod wzgledem formalnym, a
    zatem np. czy zostal wystawiony przez bank, czy dluznik dokonal z bankiem
    czynnosci bankowej, czy zlozyl oswiadczenie o poddaniu sie egzekucji oraz
    czy oswiadczenie to spelnia warunki wskazane w ustawie (zawiera kwote, do
    jakiej dluznik poddaje sie egzekucji oraz termin, rozumiany jako zdarzenie
    przyszle i pewne, do jakiego bte moze zostac wystawiony - oczywiscie sad
    zobowiazany jest sprawdzic, czy kwota na tytule nie przekracza kwoty
    wskazanej w oswiadczeniu oraz czy termin do jakiego bte moze zostac
    wystawiony nie uplynal). Sad powinien rowniez sprawdzic, czy wniosek o
    nadanie klauzuli wykonalnosci oraz bankowy tytul egzekucyjny zostaly
    podpisane przez osoby uprawnione do reprezentacji banku (osoby wskazane w
    rejestrze, badz osoby przez nie uprawnione).

    Sposob wniesienia zazalenie na postanowienie sadu o nadaniu klauzuli
    wykonalnosci bte: postanowienie to sad dorecza jedynie wierzycielowi
    (bankowi). Ustawodawcy chodzilo o wytworzenie swoistego stanu zaskoczenia u
    dluznika. Dluznik o tym, iz wierzyciel ma tytul wykonawczy dowiaduje sie
    dopiero w momencie, gdy przychodzi do niego komornik, (przy czym komornik ma
    obowiazek przedstawim tytul wykonawczy na zadanie dluznika przy pierwszej
    czynnosci egzekucyjnej). Zasadniczo pierwsza czynnoscia podjeta przez
    komornika powinno byc zawiadomienie o wszczeciu egzekucji. Termin do
    wniesienia zazalenia na postanowienie sadu biegnie zatem dla dluznika od
    daty doreczenia mu zawiadomienia o wszczeciu egzekucji. Termin na wniesienie
    zazalenia wynosi tydzien, jest to termin procesowy, moze zatem zostac
    przywrocony na zasadach ogolnych. Zazalenie wnosi sie do Sadu Okregowego, za
    posrednictwem Sadu Rejonowego, ktory nadal klauzule wykonalnosci.

    To tyle teoria. Praktyka... podobno zdecydowana wiekszosc sadow po prostu
    "klepie" bankowe tytuly egzekucyjne, nie wdajac sie w szczegoly. "U nas"
    srednio na 3 wnioski bankow, 1 jest oddalony. Wbrew pozorom problematyka bte
    jest stosunkowo nowa i dochodzi czasem do paradoksalnych sytuacji. Ostatnio
    w czterch takich samych wypadkach (takie same oswiadczenie zawarte w takiej
    samiej "szablonowej" umowie kredytowej) oddalilem wnioski o nadanie klauzuli
    wykonalnosci bankowi specjalizujacemu sie w kredytach detalicznych. We
    wszystkich czterech wypadkach wniesiono zazalenia. Sad Okregowy w jednym
    przypadku uchylil moje postanowienie i przekazal sprawe do ponownego
    rozpoznania, dwa razy zazalenie oddalil, a raz zmienil moje postanowienie i
    nadal klazuzule wykonalnosci. Chyba wszyscy caly czas sie uczymy...

    Chcialem jeszcze napisac o powodzwach przeciwegzekucyjnych, ale robi sie
    coraz bardziej offtopicznie, wiec moze skoncze. Prawnikow przepraszam za
    pewne uproszczenia.

    Serdecznie pozdrawiam, Grzegorz

  • 12. Data: 2003-02-03 07:58:20
    Od: RobertS <r...@g...pl>

    Beniowa napisał(a):

    > Chcialem jeszcze napisac o powodzwach przeciwegzekucyjnych, ale robi sie
    > coraz bardziej offtopicznie, wiec moze skoncze. Prawnikow przepraszam za
    > pewne uproszczenia.

    nie koncz, przyda sie komus na pewno
    p.s. jak pomysle ile to juz tych bte podpisalem...
    --
    roberts
    c:\Program Files\Netscape\sygnatura.txt