  • 1. Data: 2008-01-04 08:10:33
    Temat: [Multibank ?] Proba przechwycenia danych osobowych ?
    Od: "Beniowa" <p...@o...in.public>

    Witam,

    Odebralem wczoraj dziwny telefon. Z nieidentyfikujacego sie numeru
    zadzwonila Pani, ktora przedstawila sie z imienia i nazwiska i powiedziala,
    ze jest MultiPanią tzn. dzwoni do mnie z Multibanku. Spytala, czy moge z nia
    chwile porozmawiac, kiedy potwierdzilem, zaczela mi zadawac pytaniu w celu
    indentyfikacji. Oczywiscie odmowilem. Wtedy MultiPani zaproponowala, zebym
    zadzwonil na Multilinie i spytal, czy ona tam naprawde pracuje, a ona
    oddzwoni za jakis czas. Kiedy podkreslilem, ze jestem jednak troche za
    bardzo zajety na wdrozenie takiego dochodzenia, MultiPani spytala tylko, czy
    otrzymalem "papierowa" poczta oferte Banku, a gdy powiedzialem, ze nie,
    odparla, ze w takim razie przesla mi ja jeszcze raz i wtedy zadzwonia...

    Zaintrygowalo mnie to albowiem mialem juz podobny telefon z pol roku temu z
    mBanku, wowczas tez nie podalem zadnych danych, ale gdy niezwlocznie
    oddzwonilem na mLinie okazalo sie, ze mBank nie ma dla mnie zadnej
    szczegolnej oferty. Od tamtego czasu w mBanku zablokowalem dostep
    telefoniczny.

    MultiPani dzwonila juz do mnie w wakacje, ale wtedy bez jakiejkolwiek
    identyfikacji w pierwszych slowach spytala, czy jestem zainteresowany
    podniesieniem limitu kredytowego i wobec braku mojego zainteresowania po
    prostu sie pozeganala i rozlaczyla.

    Czy wczorajszy telefon to byla proba przechwycenia moich danych osobowych ?

    Pozdrawiam, Grzegorz

    PS. A gdyby to jednak byla prawdziwa MultiPani, ciekawe jaka maja oferte.
    Prawdopodobnie z gatunku tych, ktorych kompletnie nie potrzebuje.

  • 2. Data: 2008-01-04 11:06:31
    Od: "Pen" <p...@g...pl>

    Użytkownik "Beniowa" <p...@o...in.public> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > Czy wczorajszy telefon to byla proba przechwycenia moich danych osobowych
    > ?

    Ogólnie banki obowiązuje tajemnica bankowa, więc nie dziwota, że chcą się
    upewnić, że rozmowiają z właściwą osobą. Wprawdzie aby przedstawić
    informacje o swojej nowej ofecie, takiej pewności mieć nie muszą, _ale_:
    proponując _podniesienie_ limitu, ujawnia się, że takowy limit już się
    posiada, co już jest objęte tajemnicą bankową.
    W tego typu sytuacjach, należy spytać, czy informacja, z którą dzwonią jest
    ważna, a jeśli tak, to zanotować nazwisko pracownika i zadzwonić na
    infolinię. Inny rozwiązaniem może być po prostu prośba o przesłanie
    informacji/ofery np. mailem podanym bankowi w danych.

    A tak na marginesie: zdaje się, że blokując dostęp telefoniczny w mBanku nie
    odetniesz się od tego typu telefonów, tylko uniemożliwisz sobie np.
    sprawdzenie salda przez telefon.

  • 3. Data: 2008-01-04 11:20:16
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Pen pisze:
    > Użytkownik "Beniowa" <p...@o...in.public> napisał w wiadomości
    [...]

    > Ogólnie banki obowiązuje tajemnica bankowa, więc nie dziwota, że chcą się
    > upewnić, że rozmowiają z właściwą osobą. Wprawdzie aby przedstawić

    I dlatego m*banki wprowadziły pole "hobby" :)

    KJ

  • 4. Data: 2008-01-04 12:17:43
    Od: Sarpedon <f...@b...cy>

    Pen pisze:

    > A tak na marginesie: zdaje się, że blokując dostęp telefoniczny w mBanku nie
    > odetniesz się od tego typu telefonów, tylko uniemożliwisz sobie np.
    > sprawdzenie salda przez telefon.

    zatem wystarczy zlozyc oswiadczenie woli zaprzestania otrzymywania ofert
    handlowych w tej formie

  • 5. Data: 2008-01-04 12:54:39
    Od: "Beniowa" <p...@o...in.public>

    Użytkownik "Pen" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
    > A tak na marginesie: zdaje się, że blokując dostęp telefoniczny w mBanku
    > nie odetniesz się od tego typu telefonów, tylko uniemożliwisz sobie np.
    > sprawdzenie salda przez telefon.

    Bynajmniej nie chodzilo mi o odciecie sie od tego typu telefonow.
    Przechwytujac dane osobowe klienta banku takiego jak m*banki mozna stworzyc
    sobie mozliwosc dostepu do ich srodkow na koncie poprzez telefon, ktory jest
    najmniej bezpiecznym kanalem. Ja wiem, ze Pani zadalaby pewnie nie wiecej
    niz 3 pytania (z ok. 10 mozliwych), ze trzebaby jeszcze przechwycic telekod
    itp. niemniej jednak wyciek danych zmniejsza bezpieczenstwo zwlaszcza
    dostepu telefonicznego.

    Pozdrawiam, Grzegorz

  • 6. Data: 2008-01-04 16:34:20
    Od: "Piotrek" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Beniowa" <p...@o...in.public> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Odebralem wczoraj dziwny telefon.
    (...)
> [...]
    > oddzwonilem na mLinie okazalo sie, ze mBank nie ma dla mnie zadnej
    > szczegolnej oferty. Od tamtego czasu w mBanku zablokowalem dostep

    Ja do kontaktów z mBankiem mam specjalny numer w Orange (bo tam jest
    relatywnie najtańszy czas "biernej" aktywności numeru) - sluży mi właściwie
    tylko do haseł jednorazowych (nikt ze znajomych nie zna go). Więc jak ktoś
    dzwoni na ten numer (oczywiście z "numeru prywatnego") to wiem, że to mBank
    coś ode mnie chce... :)
    Z drugiej strony to każdy może "sprywatyzować" swój numer, przedstawić się
    jako Janina Ofertująca i poprosić o dane osobowe (czyli "zidentyfikować").
    Może przy tym strzelić, że jest z mBanku czy innej placówki świadczącej
    różne usługi. Nie wceluje ? Trudno, następnym razem powoła się na coś innego
    i moze się uda.... ?
    Najgorzej, że ostatnio telefon zadzwonił o 22:20 - czy oni nie mają jakiś
    godzin pracy ?

    Piotrek

  • 7. Data: 2008-01-04 20:17:38
    Od: Markus Sprungk <m...@g...com>

    Beniowa napisał(a):

    > PS. A gdyby to jednak byla prawdziwa MultiPani, ciekawe jaka maja oferte.
    > Prawdopodobnie z gatunku tych, ktorych kompletnie nie potrzebuje.

    Dokładnie. Do mnie zadzwoniła babka i z nieopisaną radością mi
    zakomunikowała, że mają dla mnie kredyt gotówkowy na 16000 i spytała czy
    jestem zainteresowany. Podziękowałem co chyba nieco zdziwiło babkę, bo
    spytała dlaczego. Powiedziałem, ze ich oferta jest nieatrakcyjna, mają
    sztywne reguły, spore oprocentowanie i nie jestem zainteresowany ich ofertą
    bo w innym banku mam lepszą bez żadnej łaski :)

    ...i na tym się rozmowa zakończyła. Ciekawe czy znowu zadzwonią za jakiś
    czas?

    ICQ: 79050392 m...@g...com
    Tlen: msprungk
    GG: 1447098

  • 8. Data: 2008-01-06 22:47:41
    Od: "Bogdan B." <b...@w...pl>

    Kamil Jońca wrote:

    > I dlatego m*banki wprowadziły pole "hobby" :)

    Tylko nie wiem czemu trzymają to w tajemnicy.
    Wiedzą o tym tylko ci co czytają p.b.b. i forum mbanku.

  • 9. Data: 2008-01-08 15:29:53
    Od: "Beniowa" <p...@o...in.public>

    Użytkownik "Markus Sprungk" <m...@g...com> napisał w wiadomości

    > Dokładnie. Do mnie zadzwoniła babka i z nieopisaną radością mi
    > zakomunikowała, że mają dla mnie kredyt gotówkowy na 16000 i spytała czy
    > jestem zainteresowany.

    ... no i sie wyjasnilo. Faktycznie w skrzynce na listy czekala na mnie
    specjalna (?) oferta zawarcia umowy o karte kredytowa (niestety nie
    wprowadzili MasterCardow, bo wtedy akurat trafiliby idealnie w moje obecne
    zapotrzebowania). Oferta ciekawa, a o swoich watlpiwosciach zwlaszcza co do
    tabeli oplat i prowizji napisze w nowym watku.

    Pozdrawiam, Grzegorz