  • 41. Data: 2019-10-30 19:29:49
    Temat: Re: Muszę się zadeklarować w PPK - ile warto?
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    z <...@...pl> writes:

    > Zgadłeś. Mam jedno konto i jeden kredyt. Nie mam karty dzięki czemu
    > oszczędzam miesięcznie przynajmniej 10% wydatków (naukowo udowodnione)

    Te 10% to jest statystyka. Wie nie wiesz ile tak naprawdę oszczędzasz i
    czy w ogóle.
    KJ

    "If you lived today as if it were your last, you'd buy up a box of rockets and
    fire them all off, wouldn't you?"
    -- Garrison Keillor

  • 42. Data: 2019-10-30 19:42:09
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2019-10-30 o 19:29, Kamil Jońca pisze:

    > Te 10% to jest statystyka. Wie nie wiesz ile tak naprawdę oszczędzasz i
    > czy w ogóle.

    Znaczy statystycznie nie wiem czy trzymając pieniądze w banku coś
    wymiernego/niewymiernego dostaję. Bo to też statystyka ;-)

    Czyli tym bardziej nie wiem czy jakąkolwiek złotówkę do emerytury
    dostanę z PPK ;-)

  • 43. Data: 2019-10-30 20:01:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 29 Oct 2019 21:41:41 +0100, Robert Sierant napisał(a):

    > http://orka.sejm.gov.pl/proc8.nsf/ustawy/2811_u.htm
    >
    > Art. 3. 1. PPK jest tworzony w celu systematycznego gromadzenia
    > oszczędności przez uczestnika PPK z przeznaczeniem na wypłatę po
    > osiągnięciu przez niego 60. roku życia oraz na inne cele określone w
    > ustawie.
    > 2. Środki gromadzone w PPK stanowią prywatną własność uczestnika PPK
    >
    > + art. 105 w którym opisano, kto, ile i kiedy może tę kasę wypłacić

    Czytam, czytam, i jakos nie widze - moge wyplacic wczesniej, czy nie
    moge?
    A od tego tylko pol kroku, aby uznac, ze skoro nie moge dysponowac
    srodkami, to rzad moze zadyposponac za mnie :-)

    A w 105

    2. W przypadku zwrotu, o którym mowa w ust. 1, instytucja finansowa
    przekazuje ze środków zgromadzonych na rachunku PPK uczestnika PPK:

    1) na rachunek bankowy wskazany przez ZUS, kwotę równą 30% środków
    pieniężnych pochodzących odpowiednio z odkupienia przez fundusz
    inwestycyjny lub zakład ubezpieczeń jednostek uczestnictwa lub
    jednostek uczestnictwa ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego lub
    umorzenia przez fundusz emerytalny jednostek rozrachunkowych, które
    zostały nabyte, w przypadku funduszy inwestycyjnych, lub przeliczone,
    w przypadku funduszy emerytalnych, na rzecz uczestnika z wpłat
    finansowanych przez podmiot zatrudniający;

    2) na rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie
    oszczędnościowo-kredytowej wskazany przez uczestnika PPK, kwotę równą
    70% środków pieniężnych pochodzących odpowiednio z odkupienia przez
[...]
    finansowanych przez podmiot zatrudniający, po uprzednim pomniejszeniu
    o należną kwotę podatku dochodowego od osób fizycznych, która zgodnie
    z odrębnymi przepisami przekazywana jest na rachunek właściwego urzędu
    skarbowego;

    3) na rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie
    oszczędnościowo-kredytowej wskazany przez uczestnika PPK, kwotę
    odpowiadającą środkom pieniężnym pochodzącym odpowiednio z odkupienia
[...]
    rzecz uczestnika z wpłat finansowanych przez uczestnika PPK jako osobę
    zatrudnioną, po uprzednim pomniejszeniu o należną kwotę podatku
    dochodowego od osób fizycznych, która zgodnie z odrębnymi przepisami
    przekazywana jest na rachunek właściwego urzędu skarbowego;

    4) na rachunek bankowy wskazany przez ministra właściwego do spraw
    pracy, kwotę odpowiadającą środkom pieniężnym pochodzącym odpowiednio
[...]
    rzecz uczestnika z wpłaty powitalnej i dopłat rocznych.

    3. Kwota, o której mowa w ust. 2:
    1) pkt 1, stanowi przychód Funduszu Ubezpieczeń Społecznych;
    2) pkt 4, stanowi przychód Funduszu Pracy.

    Czyli co - doplaty zabiora na FP, 30% zabierze ZUS, to jaka czescia
    moge dysponowac ? :-)

    J.

  • 44. Data: 2019-10-30 22:31:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    k...@p...onet.pl (Kamil Jońca) writes:

    > Czy możesz przytoczyć odpowiednie zapisy ustawowe?

    Zresztą co za problem zmienić ustawę.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 45. Data: 2019-10-30 22:38:45
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert Sierant <b...@x...pl> writes:

    > nie była, w żadnym momencie nie miałeś możliwości, aby ją sobie
    > wypłacić...

    Jasne że była - to miała być przecież główna zaleta.
    Jak mam lokatę zablokowaną przez bank jako zabezpieczenie, to też nie
    mogę tych pieniędzy wypłacić, i co z tego - nie są prywatne?

    Albo może i nie są - tak samo "mam roszczenie" :-(

    > to takie coś a la ZUS, kasa jest/była, ale jak umarłeś to
    > "przepadało", nikt tego nie dziedziczy, nie wypłaci

    Przecież środki w OFE i na "subkoncie" w ZUS są dziedziczone. Na razie.

    > gdybym miał możliwość wyciągnąć swoją kasę z ZUS (lub OFE) to
    > natychmiast bym to zrobił, oczywiście w zamian za całkowity brak
    > emerytury od tych istytucji, ale się nie da ;-/

    To jest inna sprawa, ale to nie oznacza, że kasa w OFE miała być od
    początku publiczna.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 46. Data: 2019-10-30 22:56:04
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert Sierant <b...@x...pl> writes:

    > 1. w PPK nie ma żadnych odsetek, to nie lokata bankowa tylko fundusz,
    > do którego zostaniesz przypisany,

    Problem z funduszami jest natury fundamentalnej. Ludzie wierzą, że to
    pieniądze mają jakąś wartość. Tzn. oczywiście dla Kowalskiego one mają
    wartość, ale tracą ją, gdy patrzymy z punktu widzenia całego
    społeczeństwa. Pieniądze to papierki (albo nawet i nie). Wartość mają
    wyprodukowane dobra. I teraz problem polega na tym, że owe dobra
    materialne można podzielić w różny sposób. Bardzo niewiele dóbr da się
    "odłożyć na później". Fundusze są jakby próbą odłożenia na później tych
    dóbr. Ponieważ z większością dóbr nie da się tego zrobić, jest to po
    prostu pożyczka - dziś ja pozbawiam się czegoś (i dostaje to ktoś inny),
    z nadzieją że jutro ktoś pozbawi się czegoś, i przypadnie to mi.
    Brzmi znajomo?

    Nie ma żadnej zasadniczej różnicy pomiędzy ZUSem, funduszami, OFE,
    lokatami, obligacjami itd. itd. Wszystkie te "instrumenty" służą do
    przesunięcia konsumpcji w przyszłość. Oczywiście prawdopodobieństwo, że
    w przyszłości będzie coś do konsumowania, jest mniejsze niż że jest coś
    takiego obecnie (bo to wiemy).

    Fundusze (podobnie jak niektóre inne "instrumenty") służą także do
    prywatyzacji zysków i nacjonalizacji strat (jak ktoś ładnie napisał).
    To są takie komuny - coś podobnego do wielkich korporacji (gdzie
    właściciele także nie mają wpływu na nic) - tyle że jeszcze bardziej.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 47. Data: 2019-10-31 18:56:32
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Zresztą co za problem zmienić ustawę.

    Dokładnie tak.

  • 48. Data: 2019-10-31 21:07:28
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-10-28 o 22:22, z...@g...com pisze:
    > A czemu jak Państwo dopłaca i pracodawca jeszcze to chyba lepiej mieć coś niż nie
    mieć

    Bardzo dużo zależy od tego, czy dana osoba umie zarządzać kapitałem.
    Większość Polaków niestety nie umie. Niewiele mieli oszczędności
    zarabiając 100 czy mniej $ w PRL, niewiele mają przy średniej 1200$. I
    pewnie niewiele będą mieć, gdyby przeciętna pensja przekroczyła 2000$
    czy więcej. Dla takich ludzi PPK to zbawienie.

    Jeśli potrafisz zarządzać kapitałem to zrobisz z tych pieniędzy więcej
    niż zarządzający. Wówczas najlepiej się wypisać.

  • 49. Data: 2019-10-31 21:08:32
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-10-28 o 21:11, m...@g...com pisze:
    > Witam
    >
    > Ponieważ pracuje w dużej firmie pow. 250 osób to mój pracodawca ma obowiązek
    utworzenia PPK

    > No i dostałem deklarację w ktorej muszę się opowiedzieć ile % wynagrodzenia chcę
    odkładać.

    > Mam w związku z tym pytanie ile deklarować wpłaty dobrowolnej - 2% czy może 4%
    >
    > jak będzie rozsądnie i lepiej?

    Rozważ sobie ile odkładasz w formie gotówki z pensji i jak to się ma do
    potencjału PPK.

  • 50. Data: 2019-11-01 17:24:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Szymon <...@w...pl> writes:

> [...]
    > pewnie niewiele będą mieć, gdyby przeciętna pensja przekroczyła 2000$
    > czy więcej. Dla takich ludzi PPK to zbawienie.

    Bardzo wątpię. Sądzę raczej, że znacznie lepsze dla nich byłoby po
    prostu wypłacenie im tych pieniędzy w gotówce.
    Koszt gotówki dla dużej części społeczeństwa to są przynajmniej
    dwycyfrowe liczby (w procentach). Często pewnie większe. Żadne PPK
    nie będzie dla nich lepsze.
    Przy czym tak sobie myślę, że im ktoś mniej potrafi "zarządzać
    budżetem", tym bardziej taka zwykła wypłata byłaby dla niego lepsza.

    Tyle że oczywiście nie chodzi o napędzanie konsumpcji, a o zabranie
    pieniędzy z rynku konsumpcji i wrzucenie ich w fundusze itd. No
    i pewnie, jak zawsze, o stołki i kasę pod stołem.
    --
    Krzysztof Hałasa