  • 11. Data: 2002-10-04 14:58:55
    Temat: Re: Najlepsze e-konto
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > Niezupełnie.

    Oczywiscie, ze niezupelnie, ale tez niezupelnie prawda jest pianie z
    zachwytu przy Lukasie i jego bezpieczenstwie. Token w BZWBK jest na haslo 5
    cyferek - po trzykrotnym bledmnym wpisaniu - trzeba leciec do placowki.

    Jednakze zgodzisz sie, ze np. wykradajac w sieci haslo logowania do Lukasa +
    posiadajac dostep do tokena (np wszystko w pracy - tak jak kserowanie kodow
    i walenie w leb) zrobie to samo?

    no i oczywscie nie musze nosic ze soba calej listy kodow ale tylko jeden lub
    dwa ;) A token??? ;D

    Reasumujac - mit bezpieczenstwa pada.

    Tak z ciekaowsci jak jest z tokenem w PKO BP, Integrum, Nordea ?

  • 12. Data: 2002-10-04 15:04:51
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > no coś Ty... przecież chyba masz konto w mBanku??
    > w mBanku logowanie tylko hasłem stałym, transakcja tylko hasłem
    jednorazowym

    jesli znam haslo stale w Lukasie....
    Nawet poznajac haslo stale bez kodow - "wlamywacz" biurkowy nic nie zrobi.
    Poznajac hasloa jednorazowe a nie znajac hasla glownego - to samo...

    Oczywiscie tutaj czysto teoretyzuje i przejaskrawiam fakty, ale moim zdaniem
    powolywanie sie na wyzszosc bezpieczenstwa Lukasa bo ma token (ktory jak sie
    okazuje moze uzyc kazdy) jest takze podobna czynnoscia.

    Podobnie jest z tym ze PRO jest bezplatne - wystarczy przeciez zobaczyc
    statystyki - tylko na 30% kont jest jakas kasa - reszta leci w debecik.
    mBankowi klienci maja ok 5-6 tysiecy na koncie - a przeciez z czegos tez
    musza zyc. W Inteligo jeszcze mniej.

    Mysle ze nie ma za duzo osob, ktore moglyby wlozyc 5 tysiecy na lokate.
    Dlatego pisanie bezplatnie (ale) jest przejaskrawieniem.
    Moim zdanime powinno byc 7 zl (chyba ze saldo na rachunku 5 tysoecy)

  • 13. Data: 2002-10-04 15:09:05
    Od: s...@i...pl

    W Integrum jest podwojne zabezpieczenie przy logowaniu - najpierw id + haslo,
    pozniej wskazanie tokena. Zeby token uruchomic trzeba podac czterocyfrowy
    PIN, a uruchomiony token wylacza sie samoczynnie po paru minutach.

  • 14. Data: 2002-10-04 15:24:32
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    AMRA wrote:

    > Oczywiscie, ze niezupelnie, ale tez niezupelnie prawda jest pianie z
    > zachwytu przy Lukasie i jego bezpieczenstwie.
    No pewnie. Ja nie pieje. Ale to nie bylo przedmiotem wypowiedzi.

    > Token w BZWBK jest na
    > haslo 5 cyferek - po trzykrotnym bledmnym wpisaniu - trzeba leciec do
    > placowki.
    Tego bym nie lubil. W Lukasie mozna odblokowac telefonicznie.

    > Jednakze zgodzisz sie, ze np. wykradajac w sieci haslo logowania do
    > Lukasa + posiadajac dostep do tokena (np wszystko w pracy - tak jak
    > kserowanie kodow i walenie w leb) zrobie to samo?
    Zgodze sie oczywiście, ale to sa dwa, że tak powiem, oddzielne zabiegi
    przestępcze. Zajście jedynie jednego z nich tylko natomiast daje już różnicę
    w swobodzie tego, co możesz zrobić. W Lukasie nic, w mBanku coś.

    > no i oczywscie nie musze nosic ze soba calej listy kodow ale tylko
    > jeden lub dwa ;) A token??? ;D
    Ależ oczywiście. Osobiście nie lubię tokena, bo jest niewygodny i nie chce
    mi się go wozić. Dlatego ja np. wolałbym logowanie oraz wykonywanie
    przelewów na rachunki zdefiniowane w Lukasie bez wskazania tokena (jak w
    mBanku, bez hasła jednorazowego)- z punktu widzenia wygody, bo oczywiście
    byłoby to mniej bezpieczne.

    > Reasumujac - mit bezpieczenstwa pada.
    Zależy co się ma na myśli. Z dyskusji wynika dość jednoznacznie, że Lukas
    *jest* bezpieczniejszy, a ściśle jego kanał internetowy.
    Dodatkowo, w Lukasie można określić limity kwotowe transakcji przez
    internet.

  • 15. Data: 2002-10-04 15:29:02
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    AMRA wrote:

    > jesli znam haslo stale w Lukasie....
    > Nawet poznajac haslo stale bez kodow - "wlamywacz" biurkowy nic nie
    > zrobi.
    Zrobi: może wykonać przelewy zdefiniowane w dowolnej wysokości.

    > Poznajac hasloa jednorazowe a nie znajac hasla glownego - to
    > samo...
    Zrobi, o ile ofiara pozostawi mu komputer zalogowany do serwisu
    transakcyjnego. Nie jest to takie nieprawdopodobne: np. w pracy ktoś
    zostanie bardzo pilnie odwołany, albo pójdzie sobie zaparzyć kawy. Wtedy
    włamywacz może wykonać dowolny przelew.

    > Oczywiscie tutaj czysto teoretyzuje i przejaskrawiam fakty, ale moim
    > zdaniem powolywanie sie na wyzszosc bezpieczenstwa Lukasa bo ma token
    > (ktory jak sie okazuje moze uzyc kazdy) jest takze podobna czynnoscia.
    z różnicami, o których pisaliśmy powyżej

    > Podobnie jest z tym ze PRO jest bezplatne - wystarczy przeciez
    > zobaczyc statystyki - tylko na 30% kont jest jakas kasa - reszta leci
    to są statystyki eKont PRO? skąd je masz?
    jeśli ktoś ma lokatę obronną w Lukasie (BTW, ciągle świetnie oprocentowane)
    na powiedzmy . 10kPLN, to dla niego jest teoretycznie i praktycznie
    bezpłatne

  • 16. Data: 2002-10-04 15:38:38
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > to są statystyki eKont PRO? skąd je masz?

    ogolnie dla rybnku polskiego

    > jeśli ktoś ma lokatę obronną w Lukasie (BTW, ciągle świetnie
    oprocentowane)
    > na powiedzmy . 10kPLN, to dla niego jest teoretycznie i praktycznie
    > bezpłatne

    Jesli mam - a jesli nie??? :)

    Co do mBanku - tak zrobi przelew dowolnej wysokosci ale na rachunki
    zdefiniowane - temat walkowany

  • 17. Data: 2002-10-04 16:17:51
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    AMRA wrote:

    > ogolnie dla rybnku polskiego
    a no właśnie: zapewne dla posiadaczy eKont PRO wygląda to inaczej, a już
    szczególnie posiadaczy eKont PRO czytających listę ;)

    > Jesli mam - a jesli nie??? :)
    no to wtedy jest płatne ;)

    > Co do mBanku - tak zrobi przelew dowolnej wysokosci ale na rachunki
    > zdefiniowane - temat walkowany
    no tak; IMHO zagrożenie takim przelewem to też zagrożenie bezpieczeństwa -
    chyba zgodzisz się, że wygodniej jest nie musieć czegoś takiego odkręcać niż
    musieć?
    poza tym jak przeleje ci wszystkie środki, to nie pójdą np. przelewy
    zdefiniowane, a możesz zostać bez środków do życia ;)
    co więcej, jeśli ktoś lekkomyślnie ma zdefiniowane rachunki do obcych osób
    prywatnych (np. komuś, komu kiedyś tam płacił w sieci), to może być trudno
    odzyskać

    oczywiście aby coś takiego się stało w mBanku, potrzebna jest pewna doza
    zaniedbania ze strony posiadacza, ale przecież chyba stopień bezpieczeństwa
    to w dużej mierze relatywna niewrażliwość na takie zaniedbania

    więc jeszcze raz wniosek: dostęp inetowy do Lukasa jest bezpieczniejszy od
    mBanku

    co nie oznacza, że każdemu to odpowiada, bo wyższe bezpieczeństwo zmniejsza
    wygodę; ja osobiście wolę taki kompromis jaki zastosowano mBanku (mam oba
    konta), ale ten wybór nie oznacza, że musze się oszukiwać, że mBank jest
    równie bezpieczny ;)

  • 18. Data: 2002-10-04 16:55:44
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "tomzy"
    > Pytanie o doswiadczenia i porady zwiazane z bankami wirtualnymi.
    > Ktory wybrac, zeby byl bez oplat, bezpieczny i funkcjonalny

    Czysto internetowe (wirtualne) banki sa 3 ale pominalbym je ;-))

    wg mnie dwa najlepsze w tej chwili to

    1. e-pakiet w Fortis Banku (opłata 8+1 zl/mies) darmowe przelewy i karte VE
    bez zadnych prowizji przy wyplatach gotowkowych, swietna funkcjonalnosc
    dostepu internetowego z podpisem elektronicznym

    2. e-Integrum w BGZ (opłata 3zl/mies) darmowe przelewy, karta tylko Maestro,
    token z haslem i kazda operacja zabezpieczona kodem z tokena, dostep
    internetowy tez bez zarzutu - dosyc wygodny
    *** blad ***

  • 19. Data: 2002-10-04 17:13:57
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > więc jeszcze raz wniosek: dostęp inetowy do Lukasa jest bezpieczniejszy od
    > mBanku

    Nie, to nie jest zaden wniosek jak dla mnie. Porownujesz konto platne z
    tokentem do bezpklatego bez tokenu.

    Zauwaz, ze w zwyklym ekoncie - bezpieczenstwo jest takie samo jak w
    mBanku... Czyli nie mozesz juz pisac dostep internetowy Luksa ogolnie, tylko
    dostep internetowy Lukasa _w platnej 7 zloty wersji konta PRO jest
    teoretycznie bezpieczniejszy.

    Podobnie jak pisanie, ze uzywanie VC jest bardziej niebezpieczne od VE
    (wykonanie platnosci przez zelazko).

    Moim zdaniem to, ze mozna komus zwinac czeki, podrobic podpis i wyjac kase z
    konta - nie znaczy ze bank ktory nie wydaje czekow jest bardziej bezpieczny.

    Co wiecej - jesli juz poronwnujemy - konto w BZ WBK czy Integrum jest
    bezpieczniejsze - stosujac wlasnie kryteria tokena (zabezpieczonego!!!).

    Dlatego upierac sie bede, ze nie mozna mowic o wiekszym bezpieczenstwie
    Luksa w wersji PRO (lub z tokenem). Cale to "niebezpieczenstwo" jest jedynie
    intelektualna rozrywka na zasadzie musi ktos poznac twoje haslo i wtedy moze
    ci przelac kase i zaplacic za telefon na 100 lat do przodu i tym podobne
    dywagacje.

    Oczywiscie - Lukas w wersji platnej PRO jest _teoretycznie_ bezpieczniejszy,
    ale w przypadku wyboru konta i eliminacji np. mBanku, bo jest _teoretycznie_
    mniej bezpieczny - jest moim zdaniem lekkim przegieciem

  • 20. Data: 2002-10-04 17:15:12
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

> [...]
    > bez zadnych prowizji przy wyplatach gotowkowych, swietna funkcjonalnosc
    > dostepu internetowego z podpisem elektronicznym

    a nie 7 + 1?
    P.S. Brak VC w tym banku eliminuje go jako bank glowny :) I predzej kurka
    sprzedadza ten bank jak ja dostane te karte ;)

    I bardzo fajne - wada malo bankomatow?