  • 11. Data: 2016-11-16 22:52:13
    Temat: Re: Niebezpieczne mobilne aplikacje bankowe
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2016-11-16, janek z pola <a...@e...pl> wrote:

    > To pokazało schemat haseł, jaki siedzi w głowach ludzi od IT tego banku.

    Tiaa. Od razu dyrektora :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 12. Data: 2016-11-17 01:26:16
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Waldek" o0hf5a$2us$...@n...news.atman.pl

    > Ps. Miałem ostatnio przetestować "przelew na telefon"
    > i jakoś brakło mi chęci... ale może jakieś wisienki przyjmę tą drogą ? LOL

    BZWBKKBSg dawał kiedyś za lanie via fon.

    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.net.pl '.O_'
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......

  • 13. Data: 2016-11-17 01:45:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Michal 'Amra' Macierzynski" a...@g...co

    : Nie ma oprogramowania idealnego

    DEKnuth dawał 3 setki dolców za znalezienie nieznanego
    błędu w TeXu -- chętnych do nominacji ponoć brakuje...

    Profesor Knuth wyznaczył nagrodę pieniężną za każdy znaleziony
    w jego programie błąd. W roku 1985 nagroda wynosiła 1 cent,
    była podwajana co rok aż do 327 dolarów i 68 centów[1].

    https://pl.wikipedia.org/wiki/TeX

    Przed kilkudziesieciu laty systemy były niemal bezbłędne.

    : - o czym swiadcza dziury w systemach operacyjnych - niektore
    : dziury nie sa zalatane przez wiele lat (bo nikt o nich nie wie,
    : albo nie znalazl sie nikt, kto wiedzialby jak je wykryc/wykorzystac).

    Natomiast systemy plików (FSy) częstokroć są skutecznie pozbawiane
    błędów, zanim trafą do endjuserów.

    : Natomiast pytanie czy wszystkie bledy sa dziurami, ktore mozna
    : wykorzystac w celu wlamania -oczywiscie, ze tak nie jest. Co
    : do zabezpieczen - duze audyty robi sie przy wiekszych
    : aktualizacjach - to zajmuje czas i pieniadze.

    Zasiew pochłania plony. ;)

    : Dlatego robi sie to cyklicznie - ale to powoduje, ze
    : przy mniejszych poprawkach pojawiaja sie jakies bledy.

    Pamiętam instrukcję zapisana jakoś tak:

    a - wejść do edytora
    b - napisać algorytm
    c - skompilować
    d - wejść do edytora i poprawić błędy (na
    pewno będą) po czym wrócić do punktu c

    : Na tym rynku jest tylko kilka firm i kazda chce jakos zaistniec.
    : Te bledy, ktore zostaly wykryte - nie sa jakies krytyczne - czesto
    : wynikaja z jakiegos niechlujstwa progamistow.

    Rzadko z przerostu ambicji nad możliwościami/umiejętnościami. ;)

    : A pamietajcie, ze pisze sie na 2-3 duze platformy, a do tego jest to
    : znacznie wieksza sztuka niz w przypadku stron WWW. Deweloperow jest
    : malo, a tych doswiadczonych jeszcze mniej. Z mojej perspektywy media
    : przedstawily to tak, zeby sie naklikalo, zedne jakos nie pokusilo sie
    : o ocene tych bledow i sformulowania prawdopodoienstwa skutecznego ataku.

    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.net.pl '.O_'
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......

  • 14. Data: 2016-11-17 08:17:16
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 15 Nov 2016 23:12:39 +0100, Marcin <n...@n...com> wrote:
    > IMHO oznacza to, ze banki nie traktuja tego powaznie
    > (realnych uzytkownikow nie ma tak duzo jak to banki raportuja?) i
    nie
    > przprowadzaja podstawowych testow bezpieczenstwa. Ciekawe jakie
    jeszcze
    > bledy sie tam znajduja....

    Banki nie robią aplkacji ani ich nie testują. Banki zlecaja to
    zewnętrznym firmom.

    --
    Marek

  • 15. Data: 2016-11-17 14:13:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/TeX
    >Przed kilkudziesieciu laty systemy były niemal bezbłędne.

    a) dowiedz sie, ile tych bledow tam jednak znaleziono i poprawiono.
    Zaloze sie, ze niejeden, nawet jesli po nagrode nikt nie wystapil.
    b) Knuth to jest nazwisko w informatyce ! M.in. spec od poprawnego
    programowania.
    c) pisal dla siebie, sam sobie specyfikacje zrobil, sam narzedzia, sam
    napisal. Nikt mu marketingowych pomyslow nie wciskal - typu np kup 2
    sztuki, to obnizymy cene za obie ..

    d) programy mniejsze byly, to i latwiejsze do ogarniecia. Choc akurat
    TeX taki maly wcale nie jest ...

    J.

  • 16. Data: 2016-11-17 21:46:12
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam

    W dniu 2016-11-16 o 13:55, J.F. pisze:

    > Po pierwsze - zapamietaj prawde podstawowa - kazdy wiekszy system
    > informatyczny zawiera nieskonczona ilosc bledow, tylko nie wszystkie
    > zostaly jeszcze wykryte.

    Troche wiem o testowaniu systemow informatycznych. Bledy takie, ktore
    sie znajduje w ciagu paru minut nie maja prawa istniec w wersji
    udostepnionej klientowi (no dobra czasem sie zdarza, gdyby znalezli w
    jednej aplikacji to jeszcze by to bylo zrozumiale)...

    > Po drugie - bank rzadko pisze jakies aplikacje, raczej je po prostu
    > zamawia.
    > U taniego dostawcy, ktory zatrudnia studentow. No to jak one moga byc
    > dobre ?

    A co mnie to jako potencjalnego klienta powinno obchodzic kto pisze
    aplikacje? Moze pisac i prezes jako hobby po godzinach albo kupa
    studentow w dawnym Comarchu ewentualnie profesjonalisci z
    doswiadczeniem. Wazne zeby dzialalo i nie mialo bledow. Tak jak bank nie
    produkuje sobie sam mebli w oddzialach ale krzesla ma miec takie zeby
    nie podarly mi spodni.

    > W dodatku termin goni, na testowanie nie ma czasu :-)

    Tutaj wyglada jakby nikt kto sie zna na testowaniu nawet nie spojrzal na
    te aplikacje skoro znalezienie bledow zajelo tak malo czasu.

    > Po trzecie - wykorzystanie takiej wykrytej dziury wymaga zlych ludzi i
    > nakladu pracy z ich strony, a czesto jeszcze dodatkowych dziur, wiec
    > nasze pieniadze sa dosc bezpieczne.

    Zlych ludzi nie brakuje odkad tylko zaczeto spisywac historie. Dziury w
    oprogramowaniu smartfonow sie znajda. A i od czasu do czasu sa jakies
    informacje o kradziezy pieniedzy dzieki uzyciu zlosliwego
    oprogramowania. A w przypadku gdy uzywamy aplikacji banku na smartfonie
    w ktorym jest sim od numeru na ktory przychodza smsy autoryzacyjne to
    zlodziej moze miec komplet danych. Wiec chcialbym, zeby bank bral
    odpowiedzialnosc za to co udostepnia.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 17. Data: 2016-11-17 21:48:20
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam

    W dniu 2016-11-17 o 08:17, Marek pisze:

    > Banki nie robią aplkacji ani ich nie testują. Banki zlecaja to
    > zewnętrznym firmom.

    Co to obchodzi klientow komu bank co zleca a co robi samemu? Bank
    udostepnia to niech bank ponosi odpowiedzialnosc i pilnuje jakosci.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 18. Data: 2016-11-17 22:10:50
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam

    W dniu 2016-11-16 o 16:59, Michal 'Amra' Macierzynski pisze:

> [...]
    > operacyjnych - niektore dziury nie sa zalatane przez wiele lat
    > (bo nikt o nich nie wie, albo nie znalazl sie nikt, kto wiedzialby

    Tu mowimy o bledach ktore sie znajduje w bardzo krotkim czasie. I w tych
    przypadkach mam podejrzenie, ze po prostu postanowiano zaoszczedzic.
    Pewnie na developerach, z pewnoscia na testach.

> [...]
    > sie na 2-3 duze platformy, a do tego jest to znacznie wieksza sztuka
    > niz w przypadku stron WWW. Deweloperow jest malo, a tych

    Znajac troche rynek developerow i testerow sytuacja wyglada troche
    inaczej. ile zaplacisz taka jakosc dostajesz. Chcesz wydac tyle ile
    bierze zespol niedsoswiadczonych studentow to sie nie dziw, ze sa w
    sofcie szkolne bledy. Chcesz miec zrobione porzadnie to trzeba niestety
    (albo z drugiej strony stety) zaplacic wiecej. A jak juz sie zrobi to
    trzeba sprawdzic przez kogos niezaleznego (tez trzeba zaplacic) za testy
    a nie polegac na niedoswiadczonych testerach.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 19. Data: 2016-11-18 09:01:43
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2016-11-17, Marcin <n...@n...com> wrote:

    [...]

    > Tu mowimy o bledach ktore sie znajduje w bardzo krotkim czasie. I w tych
    > przypadkach mam podejrzenie, ze po prostu postanowiano zaoszczedzic.
    > Pewnie na developerach, z pewnoscia na testach.

    Idąc w drugą stronę:
    Tu mówimy o niedociągnięciach nie stanowiących bezpośredniego zagrożenia,
    które ktoś nazwał błędami żeby zrobić trochę szumu medialnego. Błędy podobne
    do "wejdę na validator.w3.org, wpiszę dowolną stronę i znajdę błąd!!!"

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 20. Data: 2016-11-18 11:12:36
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 582c5752$0$5141$6...@n...neostrada.pl

    > Po pierwsze - zapamietaj prawde podstawowa - kazdy wiekszy
    > system informatyczny zawiera nieskonczona ilosc bledow,
    > tylko nie wszystkie zostaly jeszcze wykryte.

    ilość ż V, DCMs. ~ści; lm MD. ~ści
    <<kategoria pojęciowa obejmująca to, co
    może być mierzone lub ważone; miara czegoś>>

    Ilość wody, mleka, cukru.
    Niewielkie ilości czegoś.
    Zasada ilości przechodzącej w jakość.
    Mieć coś w wielkiej ilości (w wielkich ilościach).

    liczba ż IV, CMs. ~bie; lm D. liczb

    2. <<stan liczebny>>

    Liczba osób.
    Liczba przedmiotów.
    Liczba wojska.
    Kobiety przeważały liczbą.

    Zatem -- 'liczba błędów', nie 'ilość błędów'.

    Żaden algorytm nie ma nieskończenie wielu miejsc/punktów, więc
    i żaden algorytm nie może mieć nieskończenie wielu błędów. :)

    -=-

    Kiedyś powiedziałem, że napiszę bezbłędny program w Fortranie.
    Towarzystwo ;) przyjęło moją propozycję z zaciekawieniem.
    Chciałem napisać:

    END

    co oznaczać by miało najkrótszy algorytm ;) w Fortranie,
    ale niestety popełniłem drobną ;) literówkę i wyszło:

    EDN

    co mnie dość mocno speszyło...

    Tak oto życie tak zwane -- uczy pokory.

    W mych programach nie nadużywałem ;) spacji -- ignorowanych przez kompilatory.
    (kompilatory Fortranu nie ignorowały spacji na początku linii i w komentarzach
    oraz w ,,formatach'') Przykłady mego pisarstwa ;) wyglądały jakoś tak:

    PROGRAMA
    INTEGERI
    REALA
    A=1.123
    DO10I=0,9
    10 A=A*A
    WRITE(5,100)
    100 FORMAT(E8.2)
    128 END

    choć raczej ;) nie lubiłem liczb rzeczywistych [ach, ta
    rzeczywistość... preferowałem całkowicie ;) inny świat]
    a lejbel ;) 128 stawiałem tylko wówczas, gdy był gdzieś
    do niej skok... [ach, te Spółdzielcze Kasy...] Gdy było
    kilka końców [kije mają dwa...] inne końce numerowałem:
    129, 127, 126... Trzy początkowe linijki są zbędne, ale
    zwykle wstawiałem je. W wyjątkowych sytuacjach mogły tu
    wnieść jakąś niezerową wartość, ale nie w typowych.

    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.net.pl '.O_'